Kan man tänka sig, med tanke på VAG, att.........

DasAuto
25 september 2015 · 2 751 Inlägg

Någon som vet hur Dodge, Ford etc klarar avgaskraven med sina Cummins dislar, stora soppaslukande V8or? Gör dem samma test på dem eller funkar det på något annat sätt?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Bilnorden
25 september 2015 · 294 Inlägg

Det är nog annorlunda krav på dom, tror jag....

Nausea Avstängd
25 september 2015 · 598 Inlägg

DasAuto skrev:
Någon som vet hur Dodge, Ford etc klarar avgaskraven med sina Cummins dislar, stora soppaslukande V8or? Gör dem samma test på dem eller funkar det på något annat sätt?

Som på tunga lastbilar med bl a adblue. De är så stora att jag tror att det är den enda lösningen.

macattac
26 september 2015 · 201 Inlägg

Nausea skrev:

DasAuto skrev:
Någon som vet hur Dodge, Ford etc klarar avgaskraven med sina Cummins dislar, stora soppaslukande V8or? Gör dem samma test på dem eller funkar det på något annat sätt?

Som på tunga lastbilar med bl a adblue. De är så stora att jag tror att det är den enda lösningen.

Å andra sidan har inte dem hävdat att de är miljödieslar smile

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Nausea Avstängd
26 september 2015 · 598 Inlägg

macattac skrev:

Nausea skrev:

DasAuto skrev:
Någon som vet hur Dodge, Ford etc klarar avgaskraven med sina Cummins dislar, stora soppaslukande V8or? Gör dem samma test på dem eller funkar det på något annat sätt?

Som på tunga lastbilar med bl a adblue. De är så stora att jag tror att det är den enda lösningen.

Å andra sidan har inte dem hävdat att de är miljödieslar smile

De hävdar att de uppfyller utsläppskraven. Som alla nu vet är omöjligt. Annars hade alla bilar/lastbilar haft den förbrukning som tillverkarna anger.

DasAuto
26 september 2015 · 2 751 Inlägg

Tror även att detta kan leda till företagskrig mellan amerikanska och europeiska företag. Tänker mest att jänkarna nu passar på. I vilket fall som har VW enbart sig själva att skylla på. Även om det endast är en motor begränsat till några modeller i VAG så spelar det ingen roll för gemene man kommer dra allt över samma kam big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Hilmer
26 september 2015 · 1 789 Inlägg

Nausea skrev:
Det handlar inte om summan, det handlar om bedrägeri. Bidragsfusk krävs också tillbaka av samma anledning.

Bidragsfusk handlar det ju inte om eftersom bidragen ges för att de klarar de svenska normerna.
Att dom i detta fallet inte klarade av de gränser som Kalifornien satt är en helt annan sak och gäller ju då inte de svensksålda bilarna.

Bilnorden
26 september 2015 · 294 Inlägg

Nausea skrev:

macattac skrev:

Nausea skrev:

Som på tunga lastbilar med bl a adblue. De är så stora att jag tror att det är den enda lösningen.

Å andra sidan har inte dem hävdat att de är miljödieslar smile

De hävdar att de uppfyller utsläppskraven. Som alla nu vet är omöjligt. Annars hade alla bilar/lastbilar haft den förbrukning som tillverkarna anger.

Det där gäller bara personbilar, för lastbils tillverkare anger ingen förbrukning.

Evildan
26 september 2015 ·

Bilnorden skrev:

Nausea skrev:

macattac skrev:

Å andra sidan har inte dem hävdat att de är miljödieslar smile

De hävdar att de uppfyller utsläppskraven. Som alla nu vet är omöjligt. Annars hade alla bilar/lastbilar haft den förbrukning som tillverkarna anger.

Det där gäller bara personbilar, för lastbils tillverkare anger ingen förbrukning.

Sedan går inte utsläppens smutsighet hand i hand med enbart förbrukningen.

Exempel: En FIAT 500 från -75 förbrukar runt 0.6l milen men släpper ut mycket skit.
En Nissan Micra förbrukar ungefär samma mängd bränsle men släpper inte ut lika mycket pga en effektiva avgasrening som blir effektivare desto nyare generation Micra vi jämför med trots att förbrukningen är i det närmaste konstant.

Nausea Avstängd
26 september 2015 · 598 Inlägg

Bilnorden skrev:

Nausea skrev:

macattac skrev:

Å andra sidan har inte dem hävdat att de är miljödieslar smile

De hävdar att de uppfyller utsläppskraven. Som alla nu vet är omöjligt. Annars hade alla bilar/lastbilar haft den förbrukning som tillverkarna anger.

Det där gäller bara personbilar, för lastbils tillverkare anger ingen förbrukning.

Men koldioxidutsläpp och förbrukning går hand i hand. De jobbar med lägre inre friktion i motorn för att minska förbrukningen och annat som adblue och hybridsystem.

Nausea Avstängd
26 september 2015 · 598 Inlägg

Hilmer skrev:

Nausea skrev:
Det handlar inte om summan, det handlar om bedrägeri. Bidragsfusk krävs också tillbaka av samma anledning.

Bidragsfusk handlar det ju inte om eftersom bidragen ges för att de klarar de svenska normerna.
Att dom i detta fallet inte klarade av de gränser som Kalifornien satt är en helt annan sak och gäller ju då inte de svensksålda bilarna.

Ja, det handlar om bedrägeri eftersom de har fått vissa bilar klassade som miljöbilar, och nu visar det sig att även bilar sålda i EU har samma typ av programvara för att klara testerna. Så det mest troliga är att de inte klarar emissionsvärdena när programvaran är borttagen. Som sagt, de släppte ut uppåt 40 ggr mer än vad de fick i USA, och så stor skillnad är det inte mellan kraven i EU och USA.

Bilnorden
26 september 2015 · 294 Inlägg

Det ska bli intressant o se hur stor skillnaden blir mellan Passat o V70 (Nyregistreringar) om några månader.

Hilmer
26 september 2015 · 1 789 Inlägg

Nausea skrev:

Hilmer skrev:

Nausea skrev:
Det handlar inte om summan, det handlar om bedrägeri. Bidragsfusk krävs också tillbaka av samma anledning.

Bidragsfusk handlar det ju inte om eftersom bidragen ges för att de klarar de svenska normerna.
Att dom i detta fallet inte klarade av de gränser som Kalifornien satt är en helt annan sak och gäller ju då inte de svensksålda bilarna.

Ja, det handlar om bedrägeri eftersom de har fått vissa bilar klassade som miljöbilar, och nu visar det sig att även bilar sålda i EU har samma typ av programvara för att klara testerna. Så det mest troliga är att de inte klarar emissionsvärdena när programvaran är borttagen. Som sagt, de släppte ut uppåt 40 ggr mer än vad de fick i USA, och så stor skillnad är det inte mellan kraven i EU och USA.

Att motorerna inte klarade testerna i USA är inte per automatik lika med att dom inte klarar de testerna som finns inom EU. Dom prioriterar ju dessutom olika när det gäller testerna, olika typer av utsläpp som mäts och som anses ha högst värde för att minimera påverkan på miljö och människa.
Att dom erkänt att dom manipulerat systemet för marknaden i USA är känt, men huruvida det påverkar testerna inom EU är det väl ännu ingen som kan svara på i dagsläget och då kanske man inte heller ska ta ut händelserna i förväg!

Nausea Avstängd
26 september 2015 · 598 Inlägg

Hilmer skrev:

Nausea skrev:

Hilmer skrev:
Bidragsfusk handlar det ju inte om eftersom bidragen ges för att de klarar de svenska normerna.
Att dom i detta fallet inte klarade av de gränser som Kalifornien satt är en helt annan sak och gäller ju då inte de svensksålda bilarna.

Ja, det handlar om bedrägeri eftersom de har fått vissa bilar klassade som miljöbilar, och nu visar det sig att även bilar sålda i EU har samma typ av programvara för att klara testerna. Så det mest troliga är att de inte klarar emissionsvärdena när programvaran är borttagen. Som sagt, de släppte ut uppåt 40 ggr mer än vad de fick i USA, och så stor skillnad är det inte mellan kraven i EU och USA.

Att motorerna inte klarade testerna i USA är inte per automatik lika med att dom inte klarar de testerna som finns inom EU. Dom prioriterar ju dessutom olika när det gäller testerna, olika typer av utsläpp som mäts och som anses ha högst värde för att minimera påverkan på miljö och människa.
Att dom erkänt att dom manipulerat systemet för marknaden i USA är känt, men huruvida det påverkar testerna inom EU är det väl ännu ingen som kan svara på i dagsläget och då kanske man inte heller ska ta ut händelserna i förväg!

Som sagt, de släppte ut uppåt 40 ggr mer än tillåtet i USA, och så stor skillnad är det inte mellan kraven i EU och USA. Så det mest troliga är att de INTE klarar testerna UTAN den programvaran. Varför tror du annars de använde den i EU också? Det handlar ju om 11 miljoner bilar över hela världen som har fuskprogram installerade. Är det så att de inte klarar kraven för EU bör tillverkarna betala tillbaka de subventioner bilarna fått av staten. Det handlar för övrigt inte bara om Sverige, det är fler länder som haft liknande subventioner för att stimulera köp av så kallade miljöbilar. Och då snackar vi snart om miljarder. Euro.

Senast redigerat av Nausea (26 september 2015)

DasAuto
26 september 2015 · 2 751 Inlägg

Nausea skrev:

Hilmer skrev:

Nausea skrev:

Ja, det handlar om bedrägeri eftersom de har fått vissa bilar klassade som miljöbilar, och nu visar det sig att även bilar sålda i EU har samma typ av programvara för att klara testerna. Så det mest troliga är att de inte klarar emissionsvärdena när programvaran är borttagen. Som sagt, de släppte ut uppåt 40 ggr mer än vad de fick i USA, och så stor skillnad är det inte mellan kraven i EU och USA.

Att motorerna inte klarade testerna i USA är inte per automatik lika med att dom inte klarar de testerna som finns inom EU. Dom prioriterar ju dessutom olika när det gäller testerna, olika typer av utsläpp som mäts och som anses ha högst värde för att minimera påverkan på miljö och människa.
Att dom erkänt att dom manipulerat systemet för marknaden i USA är känt, men huruvida det påverkar testerna inom EU är det väl ännu ingen som kan svara på i dagsläget och då kanske man inte heller ska ta ut händelserna i förväg!

Som sagt, de släppte ut uppåt 40 ggr mer än tillåtet i USA, och så stor skillnad är det inte mellan kraven i EU och USA. Så det mest troliga är det de INTE klarar testerna UTAN den programvaran. Varför tror du annars de använde den i EU också? Det handlar ju om 11 miljoner bilar över hela världen som har fuskprogram installerade. Är det så att de inte klarar kraven för EU bör tillverkarna betala tillbaka de subventioner bilarna fått av staten. Det handlar för övrigt inte bara om Sverige, det är fler länder som haft liknande subventioner för att stimulera köp av så kallade miljöbilar. Och då snackar vi snart om miljarder. Euro.

Lugn nu smile Vi får vänta när testerna är klara. Anta kan man göra hur mycket man vill smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Hilmer
26 september 2015 · 1 789 Inlägg

Nausea skrev:
Så det mest troliga är att de INTE klarar testerna UTAN den programvaran. Varför tror du annars de använde den i EU också? Det handlar ju om 11 miljoner bilar över hela världen som har fuskprogram installerade..

Som sagt, finns inget facit i dagsläget så man bör nog ta det lite kallt så länge!
Med tanke på hur många bilar hela koncernen säljer och hur länge dom har tillverkat fordon så anser i alla fall jag att det är väldigt märkligt att de medvetet har fuskat överhuvudtaget! Kanske är det bara så att det är enklare att erkänna fel och sparka ansvarig för att gå vidare både för dessa och för bilägare världen över!?
Att samma programvara är installerat i alla bilar med samma motor beror nog mer på att slippa ha två varianter, ett för USA och ett för övriga.
USA har ju en egen taktik när det gäller att få fram värdena, även ett annat sätt att värdera utfallet!

Jag spånar bara precis som du och många andra, men jag har kanske en annan anfallsvinkel!

valle22 Smidd i rostigt stål
29 september 2015 · 933 Inlägg

Jag tror att man kommer invänta hur allt till slut kommer sluta efter en utredning, hur det skall utföras med ex återkallningar till de kunder med berörda motorer. Detta är det minsta problemet med att uppdatera ex ett styrdon med ny mjukvara. Nästa sak är säkert kanske även att när man fått ny mjukvara så presterar bilen sämre vilket kan ge att kunder till slut överger märket vilket kan få rätt dåliga konsekvenser för märket.

De riktig stora och betydligt dyra momenten kommer vara när kanske alla skattelättnader (miljö subventioner) kanske skall betalas tillbaka pga uteblivna skatter i varje enskilt land, om nu länders regeringar kommer kräva det om de vill/ eller har rätt till. Samt kommer skatten att bli betydligt högre än väntat kanske för den enskilde ägaren när "miljö åren" löper ut, det kan bli så även att man skulle kunna häva sitt köp och återlämna sin bil.

Dock att se en viktig sak i det hela är att det inte rör sig om några säkerhets relaterade problem som innebär fara för liv mer än att det är kanske brott på miljölagstiftning och vilseledande information. Det lär nog ta tid men tanken på problemets omfattning så kommer svaren, åtgärder och domar inom en väldigt snar framtid...

Senast redigerat av valle22 (29 september 2015)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
DasAuto
29 september 2015 · 2 751 Inlägg

Hade jag haft modellen med "fuskprogramvaran" så hade jag verkligen inte lämnat in den för åtgärd. Varför riskera att få slöare bil?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
valle22 Smidd i rostigt stål
29 september 2015 · 933 Inlägg

DasAuto skrev:
Hade jag haft modellen med "fuskprogramvaran" så hade jag verkligen inte lämnat in den för åtgärd. Varför riskera att få slöare bil?

Förvisso så går det att kringgå med "chippning" av motorstyrdonet och öka effekten men själv tror jag avgasvärdena ökar också då, men då är det ett eget val man gör.

Om man nu kommer med en återkallning med att man uppdaterar mjukvaran så vet man inget om vad den innehåller eller kommer göra, eller hur? Mest troliga är att effekten på en "original" motor sänks för klara avgasvärdena. Jag tror frågorna kommer vara många om vad en kanske uppdatering innebär.

Senast redigerat av valle22 (29 september 2015)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
DasAuto
29 september 2015 · 2 751 Inlägg

valle22 skrev:

DasAuto skrev:
Hade jag haft modellen med "fuskprogramvaran" så hade jag verkligen inte lämnat in den för åtgärd. Varför riskera att få slöare bil?

Förvisso så går det att kringgå med "chippning" av motorstyrdonet och öka effekten men själv tror jag avgasvärdena ökar också då, men då är det ett eget val man gör.

Om man nu kommer med en återkallning med att man uppdaterar mjukvaran så vet man inget om vad den innehåller eller kommer göra, eller hur? Mest troliga är att effekten på en "original" motor sänks för klara avgasvärdena. Jag tror frågorna kommer vara många om vad en kanske uppdatering innebär.

Fast vi mäter ju ändå inte de värdena som "fuskprogramvaran" manipulerar. Därför märks det inte om bilen är chipad eller ej. Så med andra ord finns det ingen anledning till att åtgärda detta så länge man inte är extra orolig för utsläppen.

För mig är detta mer en skada för företaget än vad det är för 2.0TDI ägarna. Bilen går ju genom besiktning i vilket fall som.

Senast redigerat av DasAuto (29 september 2015)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang