BMW 740iA E38 1995

Tar allt eftersom
  • 101 Följare
  • 117 306 Visningar
  • Projektet avslutat 5 april 2018
Louca
3 juni 2017 · 438 Inlägg

Hej allesammans! smile

Jag började som vanligt ganska sent med mitt projekt i år. Som det brukar så finns det lite nya problem och en del äldre jag måste ta i tu med. Ber även om ursäkt på förhand för att en del snapchat bilder kommer med då jag även lägger upp där till mina vänner.

Det jag hitintills gjort i år är att:

* Täta läckage till vindrutan (blåste in luft på ett ställe i nederkant)
* Bytt bromsrören till koppar.
* Bytt bromsslangarna till stålomspunnet.
* Bytt spacers fram från 2,5 cm till 3,5 cm.
* Sänkt arslet på bilen ca 1 cm.
* Gjort fyrhjulsinställning
* Målat om bakre bromsok.
* Blästrat och målat om ventilkåporna
* Bytt ventilkåpspackningar.
* Bytt olja och filter.

Bonus: Börnat sönder vänster bakdäck lol roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f87b2a877322a647f178c5a4e9719bad.jpg
Den fula vidhäftningen (med vit tejp) för läppspoilern släppte, hade tur att vinden inte tog spoilern. Sedan, dum som jag är la jag vingen i bagaget som böjde sig fint efter sätena när det var 25 plusgrader ute roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-3c7463d483af4bc7c92db5cba5b1efe8.jpg
Man kanske inte bara ska börna vänstersväng i en två ton tung bil som jag vid tillfället inte gjort fyrhjulsinställning på

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-aecbc6b4a7922076644035052e0e128c.jpg
Jag får gömma mig i däckshallen med mina nya julklappar. Spacers och stålomspunna bromsslangar inhandlade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-d6b213613cb4a68cbd156dc3c317dec7.jpg
Såhär ser det ut när man tar den färg man kan hitta på hyllan. Den faller av och man får göra om jobbet. Tur då att jag ändå skulle hålla på med bromsarna och byta slangar. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-31abcc77312e7bf4316ea9f28484b089.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-869c6539e24df6a91883bba5c7c93b65.jpg
Har hållt på att laborera med mina spacers. Var aldrig nöjd med hur fälgarna satt fram. Jag körde dubbelmacka med spacers bara för att se vilka alternativ jag hade. Provade 4,5 cm och 4 cm men valde ändå 3,5 cm mot 2,5 cm som satt innan. 4 och 4,5 cm hade varit alldeles för tight mot skärmkanten då jag inte kör med stretchdäck eller camber fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-6a48f5e37cf7e3225797db94f217379f.jpg
Kan ärligt påstå att jag egentligen inte är jätteförtjust i spacers, men de ser nya och fina ut iaf big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b16d59b0e06ad07ea9c1fcf5c7c7906a.jpg
big_smile big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-692c92e9689b9b360cbc84adcfc623b5.jpg
Vis som man är så passade jag på med välsignelse av min far att byta bromsrören också. Har fått anmärkningar dock ej nedslag på bilprovningen varje gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-bcbb1628125626fb4fb7f311919bd475.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-917ee0092786d7c64798818300be9f95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b93ccb0168ce536bce0c4825d4055ed0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-bb344e9aab1f67860b2d8676373523d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-59129839650b5a79263a543d961658a3.jpg
Handbockat, men gör sitt jobb. Blev bra. Nytt och fräscht! Känns säkert!
De gamla bromsrören var ju inte i speciellt fint skick haha.
Jobbigt när jag skulle lufta dock, då en kollega gjorde det svåra jobbet. Märkte att jag behövde dra åt vissa grejer när det duschade bromsvätska bak roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-de1d09baa63871a8d4cb1241caeb2fe3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f908f5b59991fa46db1639d56e1fcea5.jpg
Bakre bromsoken gick snabbt att slipa ner då jag gjorde det mesta jobbet förra gången jag målade. Har dock ingen bild på färdigt resultat, kanske syns längre ner. Men dum som jag är, stressad (och hatar färg) så körde jag några lager med värmefärg och sedan sprutade på klarlack nästan direkt efter. Ni kan väl gissa vad som hände? Skiten härdade knapp. Dagen efter sket jag i det och monterade trots halvfuktiga ok och bygel. Det vart ganska grisigt. Men jag avslutade jobbet med att ta en lite touch up pensel och målade på de områden som svek mig. Det blev bra tillslut big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-45cc45d051786ca738ad587d06e31500.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b58620001f6f5ecb4966a8f620a7f478.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-bc6c096e647cf5caa729f6abcb71f4e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-522f9dc78dddf30287e821d028316f0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-c3267aeb329162f3e22df3ceb9835dc6.jpg
Hehe, trots bättre vetande, sänkte jag MAX bak. Det var roligt och tidskrävande. Fick mäta en hel del. När jag sedan gjort det såg bilen totalt knarkig ut (se bilder) så jag höjde bilen 1,5 cm igen. Så totalt jämt med förra året är den 1 cm lägre. Det gjorde jag för jag tyckte den var lite hög bak. Men också för att jag kan. Enormt utrymme ovanför däcket roll
Ska se om jag har en bra bild på den slutliga sänkningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-11b787bd5583016abcfde23848e69e2c.jpg
Ibland lämnar man hjärncellerna hemma. För mig är det varje gång i princip. Efter sänkning är det bra om man gör fyrhjulsjustering. Det gjorde inte jag. Men nu gjorde jag.
Toe in/out fram var helt fel på ena hjulet.
Toe in/out bak var fel samt cambern.

Lyckligtvis kan man justera cambern bak. Jag experimenterade lite också med olika justeringar då bilen skrapar höger bak om jag har passagerare. Det visade sig att den var justerad rätt just där, men inte vänster bak. Så då återstår bara att massera skärmkanten.
Har i skrivandes stund negativ camber på 2,5 grader bak.

Toe in/out fram och bak är helt perfekt.
Dock får jag göra ny justering nästa år då jag behöver nytt däck vänster bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-dccad09217bc2ff75e2a78f7bbd98f1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-32aba8818b8e2521286191fdd23b31a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-8ccb78a6e26440a992d185d926163318.jpg
Ja ni ser ju vad det står på bilden. De bilderna är på sista sänkningen bak. Helt lagom i min smak.
Jag lastade fullt bak med muttrar och allt skit jag kunde hitta för att få ner dämpningen. Hittade varför det skrapar när jag har en tjockis i baksätet haha. Bakre kanten på skärmen tar i. Det ska åtgärdas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-0d594086661417589b5ab0e69d1d7649.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-124fd88389afa8be3f5ee155b7c5f29c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-531942b6e21b0db17dcd774fa2e302da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-c59f47c67bae2ff5e810f3cfa8a00635.jpg
Nästa projekt var motorutrymmet. Har stört mig på flagnande färg och skit. Så tänkte att innan jag byter olja inför sommaren ska jag putsa upp ventilkåporna och motorskyddet i plast.
Men innan jag började med det så tvättade jag motorn underifrån med den starkaste jävla avfettning som finns, nämligen ALU-Shine. That shit is bad. Några sönderfrätta fingeravtryck senare så hade jag tvättat bort oljeläckagen för att sedan kunna lokalisera ursprungen.

Mycket riktigt läkte det från ventilkåporna, locket på servobehållaren och från anslutningen till servopumpen (sitter två alubrickor där).

På bilderna ovan så har jag slipat ner motorkåpan och lackat den med krymplack. På vänster sida kan man dock se några sorts ringar som jag inte riktigt vet hur de uppkom, men de är åtgärdade temporärt nu. Kommer troligtvis lacka om den vänstra sidan av kåpan. Krympfärg är ju förlåtande mot klåpare som jag som hatar färg och målning. Den ska ju ha textur roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-1bb27ae6650ea24a032dcd0903c79c63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-94440a66f0f0cd6aa136820ee45c3a48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-5459ddf715581343f5bba1e4efbce1e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-a8e245a0aae59d79179ddb187130a020.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-09cc854e6eab6553df6f53ef3be938af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-452ad7266cda7bdf0ed6428bd7d354ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-67c63ebbcf18e2592b4fa5de3d317f43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-875de4b6caf21a734ffd7c019c256e83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-d488000a7b266b4c35debbfb9aa9cf0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-338d151c80d72bac2307bbc5ea8b5685.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-53f87f75c98f7b1b5caf8577c148b36c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-062d4b53fbdbba5c2dbeea90b4299fa6.jpg

Sista bilderna för idag. Alla har vid detta lag, räknat ut att jag inte är en mekaniker. Men ändå gav jag mig på ventilkåpspackningarna själv med lite underhållande resultat. Det är trångt i denna bil. Efter många moment fick jag tillslut loss skiten. Det är ju trots allt lättare att demontera än att montera.

Det visade sig att det hade läckt en hel del olja till tändstift och spolar. Även färgen till ventilkåporna som BMW verkade glatt spruta på både insida och utsida, hade flagat också.
Så jag fick ta kåporna till en blästrare som gjorde ett kanonjobb.
Efter det såg man också att BMW inte gillar att gjuta fina kåpor.
Porer och gjutmärken överallt.

Som ni kan se på bilderna tänkte jag krymplacka kåporna. Tänkte och gjorde.
Problemet var att färgen fäste inte och härdade inte vilket gjorde mig skogstokig. Fick bada dem i thinner och förlora ytterligare fingeravtryck, för att senare lämna in dem på pulverlack. Blev grynig mattsvart färg.

Det var allt för denna gång.
Har mer bilder på typ färdigt arbete. Kommer senare smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
BlueScreeen
3 juni 2017 · 2 030 Inlägg

Du har jobbat på riktigt bra, kul att se! Tyvärr inte lika kul när de man gör inte går så bra.. Men i slutändan så blir det toppen! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Louca
7 juni 2017 · 438 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Du har jobbat på riktigt bra, kul att se! Tyvärr inte lika kul när de man gör inte går så bra.. Men i slutändan så blir det toppen! smile

Tack för att du följer och kommenterar fortfarande. Alltid kul BlueScreeen! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-0524ee952136ec825c8434029845747b.jpg
Efter att jag misslyckades med lackeringen av ventilkåporna så tog jag dem till pulverlackering på Isaxons uppe i Ursvik. Det är samma grabbar som gjorde mina fälgar. Där fick jag dem lackade i "grynig" mattsvart. Ville ha lite textur. Dessuom är ju ventilkåporna så konstigt gjutna från fabrik så det skulle se konstigt ut med jämn färg tror jag. Men jag vart väldigt nöjd med resultatet.

Han lackerade inte undersidorna då han sa att färgen kan flagna av vid långvarig kontakt med olja. Lät förståndigt tyckte jag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-9fca5c6cf644d21a25f12a983708df7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-8ff37337a8b97a5218aee77499428649.jpg
Jag duttade på lite fett för att hålla ventilkåpspackningen på plats.
Kan säga att vänster ventilkåpa gjorde jag färdigt ena dagen. Allting som tar en vanlig meck 1 timme att göra, tar mig ca 3 timmar. roll big_smile Men fick på den sidan till slut. Hade problem med att fuelrailen var i vägen och en bult som jag fick borra bort. Men problemen började dock på höger sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-4a6972388c70dc1564e0ac1fb8dc6bc0.jpg
Som ni kan se på Snapchat bilden ovanför så lyckades jag efter jag monterat höger ventilkåpa dra av en pinbult som håller ventilkåpan på plats. Höger sida var mycket bökigare att få på plats. Den yttre delen av ventilkåpspackningen fick jag lägga på motorn och sen få in ventilkåpan för att SEN montera med fingrarna varsamt på plats. När jag fick dit kåpan så skulle jag dra bultarna. När det var två bultar kvar så kom jag till en skruv som var väldigt lätt att skruva. Så jag skruvade och skruvade tills jag förhoppningsvis skulle möta motstånd. Det hände inte, utan pinnbulten gick av. sad Vart att montera av skiten igen och ordna en ny bult.

Det kunde ordnas dagen efter av bultjätten i hagalund. Vi hittade en pinbult med samma gängor. Dessvärre hade gängorna på kamaxelfästet (om det nu heter så) blivit dåliga, men det hjälpte han mig att gänga om. Grym service!


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-a91d054e406b29a2207851490a2eb9b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-ef9e7a0c9a2b7047e0c18567f88e79dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-053e9851130e6fa8f6ac5c175e6e1c7a.jpg
Fick allt monterat tillslut. Det som återstår nu är att tvätta rent och måla stripsen på kåporna som täcker tändspolarna och montera motorkåpan permanent. Provmonterade enbart för bildens skull big_smile  Har även tvättat motorutrymmet än del, men har mer kvar att göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f2db64ca39296835f59aacbc8deb656f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-e51a34a8bbdcb628439845953be2e598.jpg
Passade även på att byta alubrickor till servopumpen då de läckte. Så tror fan att bilen är snustorr fram nu. Finns ett läckage vid växellådan och kardanen, men får ta det senare.
Byte även olja och filter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-24dcbe8dd6a5b21b7e6a011a286babf9.jpg
Ute i solen innan tvätt. Har även besiktigat bilen och den gick igenom utan anmärkning smile cool
Har lite mer att fixa, så kommer mer uppdateringar framöver smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
14 juni 2017 · 438 Inlägg

Hej igen alla.

Ska försöka ta lite bättre och fler bilder för att göra projekttråden roligare.
Denna gång kommer det handla om AUX-installation till min E38 som är väldigt, väldigt jobbigt om man såklart inte gjort det förut...

Förklaring:
7-Serierna, i alla fall e38 har ett onödigt komplicerat ljudsystem som jag antar var state of the art på den tiden. De har en huvudenhet fram och under sitter en display som går till huvudenheten. Denna enhet styr även annan information som klocka, bränsleförbrukning osv...

Från huvudenheten så finns en förstärkare som sitter bak i bilen. Från den förstärkaren går sedan ljudet vad jag förstår vidare ut i bilen. Där sitter även CD växlaren (som en egen enhet brevid).
Sedan finns det även E38 som har DSP som står för Dynamic Sound...nånting nånting. Det förändrar hela tillvägagångssättet för hur man ska göra olika uppgraderingar på ljudet.

Jag kunde i början när jag ägde bilen ganska fort klura ut att min bil inte har DSP då det ska finnas en dedikerad knapp för det på displayen fram, samt en till enhet bak, bredvid förstärkaren.
So far, so good, för förra året lyckades jag nämligen installera subwoofer med en till förstärkare.

Problemet har varit AUX!!!
Tror jag läst vartenda tråd på engelska och svenska med olika lösningar. Men förutom att det finns bilar med DSP och utan finns det olika huvudenheter, där vissa har AUX ingång som tillval original, medan andra inte.

Vissa har lött om i huvudenheten för att koppla på AUX. Det är sjukt pilligt och utanför min kunskap.
Andra har kopplat via kablarna till kasettspelaren, men min bil har inte den möjligheten då det inte är DSP. Jag har även kört med kassettadapter med dåligt resultat.

Lösningen för min bil var CD växlaren.
Köpte tillslut en adapter som är tillverkad av Connects2 från UK.
Det skulle vara plugg and play, nämligen att koppla in strömadaptern och sedan en modul som skickar signaler från en telefon t.ex. in till huvudenheten istället för att ta signalen från CD växlaren i bagaget.

Det var inte bara plugg and play...
CD-alternativet ville inte dyka upp när allt var inkopplat och efter många svärord och tips så fick jag tillslut veta (fast det inte skulle behövas enligt manual) att CD växlaren skickar en signal att den är inkopplad till huvudenheten. Sagt och gjort så tog jag ut pinnarna från kontakten på både originalkontakten och från modulens stickkontakt. Sedan flyttade jag över dessa (de är bara vänster och höger signal med jord) till orignalkontakten och klämde in den i huvudenheten och VOILA, så fungerade det.

LJUDET VART ASBRA!

Nästa steg var att få plats med allt. Det är mycket kablar och skit som ska in på en yta som är sjukt begränsad. Efter ca 4 timmar fick jag in skiten i bilen. Samtidigt gjorde jag bot på brorsans synder. Tog bort säker 10 meter onödig kabel han hade skarvat ditt snabbt efter sina projekt.
Jag lödde om och tejpade om kablarna så det ser så gott ut som original. Sjukt tillfredsställande.

Det blev en lång text, med en väldigt grundläggande förklaring till hur jag gjorde. Finns en del detaljer, men blir för mycket att skriva.

Lägger in bilder istället.


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-8436712bba4f0faedb96e138f3ace0c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-4ffeb913429b71d25ecb7c1de8539d94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-5fa548e8b753e063960b57df0ed8c5ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-10042e01011397c8c5a556a12d374475.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-936c69857ba044d2628124dad272a5b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-ec2aad7cf056827661efe4ac29130199.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-af9ae56194d1a9e5033c49ff8eb03adf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-3770251b3d4206ade923b5c0cc2b3118.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7f1d8b071b10a704398d77457f94759c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-48c3dc8e2e54dbbaa0e88eb1c1396056.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b61d9db8eaccebecf4fa4a9477958f26.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-6f49c6cd11e34e6e32844ee727dd5626.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-80e94bb1e00b9170610e8f418672d576.jpg
Passade på att städa bilen efter och montera lite interiörspaneler. Kommer mer bilder sen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-66848fc6741977a9aaf0997b7bf1d72d.jpg
Sist men inte minst demonterade jag dörrpanelen för att åtgärda lite ljud, dåliga clips och trasiga fästen. Tycker fortfarande det låter rätt dåligt när jag stänger dörren, alltså skallrigt. Antar att dörren och låsmekanismen kan behöva justeras.

Det var allt för denna gång. smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
BlueScreeen
15 juni 2017 · 2 030 Inlägg

Inte alltid lätt vad gäller stereo och hur tillverkarna gör allt så komplicerat! Men du lyckades överlista dom så det är ju grymt! smile
Det där ormboet med kablar såg inte så värst roligt ut! neutral

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Louca
15 juni 2017 · 438 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Inte alltid lätt vad gäller stereo och hur tillverkarna gör allt så komplicerat! Men du lyckades överlista dom så det är ju grymt! smile
Det där ormboet med kablar såg inte så värst roligt ut! neutral

Till slut ja! Det är nackdelen med dessa bilar tycker jag. Gammal radioteknik som var modernt då. Kommer aldrig bli direkt modernt igen liksom hmm
Ja men det var sjukt tillfredsställande att ordna ormboet. Hade kunnat skita i det, men hade då stört mig på det som fan smile

En annan grej jag stört mig på är kromlisten som sitter på insidan av dörren vid rutan. Den hade blivit vit och konstig. Såg smutsig ut, men gick inte att tvätta rent. Den är i plast dessutom så var nästan inställd på att köpa ny. Men efter nån timme eller 2 av handpolering fick jag bort skiten och den blänkte igen. Lite smårepor är det. Men kanske ska ge mig på den igen med maskin istället för att få bort dem. De syns bara i solljus. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-5c57292773b16e05ccf678d6e0c4128b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-9b6c0b67835f1027ce3385a22d2668f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-07db9ddd6cd7d73606e2d1200c147bfd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-9f8f64a3eed469d2aa7b60f2f8cb7407.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-bdfbf54b298bbb621614dc652b81f0d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-c397956f491b3e9d38be2ea6d6db80df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f793cb5a5fbb98c58574b8a711b55c52.jpg

Ha det bra och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Volvo965
15 juni 2017 · 466 Inlägg

Ser väldigt bra ut! :-)

Volvo 965 "T6 SFRO" (1995)
Louca
15 juni 2017 · 438 Inlägg

Volvo965 skrev:
Ser väldigt bra ut! :-)

Tackar big_smilebig_smilecool

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
amazinjoey
15 juni 2017 · 1 139 Inlägg

Grymt jobbat med ljudet! smile Har du kollat på PIbus ? funkade rätt bra på polaren E38 smile

http://pibus.info/buy.html

Louca
15 juni 2017 · 438 Inlägg

amazinjoey skrev:
Grymt jobbat med ljudet! smile Har du kollat på PIbus ? funkade rätt bra på polaren E38 smile

http://pibus.info/buy.html

Tackar big_smile
Och det får man se nu!!! yikes sad
Nej men har inte sett det, men vi snabb titt så tror jag det är för bilar med DSP system smile
Men bra info! smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
19 juni 2017 · 438 Inlägg

Hej allesammans smile

I fredags åkte läppspoilern på igen. Hade fått 3 feta repor på sig....suck.
Men men, jag pratar med olika folk om lackering nu av bilen. Verkar så att jag kommer lackera bilen från dörrlisterna och uppåt, men ska få ett bra pris först bara smile

Har även fått hem mina effektmotstånd till dimljusen och angeleysen.
Tänkte också slitsa beläggen fram för att få bort bromsljuden i låga hastigheter. Det skriker lite väl mycket nu.


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7b142575d8cfa5cfdf58038902e9b478.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-50744026bdab75e1a3eba82badd98937.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f587e713b81012c67e2d42b598cd63c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-aabeddd64df5416adf1baa11b99bf439.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-fdabcb00827ff32087e180c9b565deaf.jpg

Ha det bra och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
21 juni 2017 · 438 Inlägg

Tjena!

Snabb fråga, har 245/35 20 däck fram och 285/40 eller 45 20 bak.
Tänkte att vi nästa köp av däck köra stretch fram.
Kan jag enbart köra stretch fram och vilken dimension tror ni jag bör köra?
Då menar jag LITE stretch bara så att jag kan sänka lite till fram och få bort lite skrap när jag svänger. Vill inte ha någon mega stretch.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-70477a81e6d4191cb19137f58a0dabe1.jpg

Bjuder på bonusbild big_smile Lite filtrerad (A)
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-ae873b81941aeb46cf41f6267df16829.jpg

Ha det bra och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
13 juli 2017 · 438 Inlägg

Tjenixen smile

Har inte hänt så mycket på sistonde.
Stör mig på avgasljudet, kommer bli ombygge i vinter förhoppningsvis.
Kanske även omlackering av hela bilen eller delar av bilen, inte helt säkert där heller.

Däremot ska innertaket ut och interiören repareras på sina ställen smile

Däremot har jag beställt en ny läpp fram big_smile
Tycker denna är lite snyggare än ALPINA läppen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-e8e20badd3ba127cafb15bfbb9d442df.jpg

Ha en bra dag!

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
phback
16 juli 2017 · 164 Inlägg

Kul att du är igång igen. Ang ljudet när du stänger dörrarna, jag hade en E39 förut som det läckte vatten in genom dörrarna på. Då fick jag tips om att täta mattan innanför dörrpanelerna och då läste jag även att om den är lös så kunde det låta lite "billigt" när man stängde dörrarna. Kanske skulle kolla om dom sitter löst på din? (Såg att du hade likadana mattor) smile

Senast redigerat av phback (16 juli 2017)

BMW 330 E46 "WRC" (2001)
BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
smarterboy
14 september 2017 · 17 Inlägg

Vad är de för bredd på fälgar bak, samma som fram?

Louca
20 november 2017 · 438 Inlägg

phback skrev:
Kul att du är igång igen. Ang ljudet när du stänger dörrarna, jag hade en E39 förut som det läckte vatten in genom dörrarna på. Då fick jag tips om att täta mattan innanför dörrpanelerna och då läste jag även att om den är lös så kunde det låta lite "billigt" när man stängde dörrarna. Kanske skulle kolla om dom sitter löst på din? (Såg att du hade likadana mattor) smile

Tack för tipset, det ska jag kolla när jag rullar igång igen cool

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
20 november 2017 · 438 Inlägg

Händer egentligen inte så mycket.
Jag har kört in bilen för vintern och tvättat den. Jag är rätt lat nu, så får se vad jag hinner göra i vinter på bilen. Brukar dock få upp engagemanget inför sommaren.

Det jag dock har gjort är att provmontera min nya frontläpp fram. Sjukt nöjd och älskar det nya utseendet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-3c22fac4ba80230b6000fba02c9f33df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-333b4fc7641a7e5d45caaef091d8f90d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-ede1f8dee1654fc8c38b4a1b752c896e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-67ee8577adc52b2d381cecfedf28170f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-4668343b6aa1c22df541c651f7db5754.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-d0663a61db8d0bec793bbe06ca7b902b.jpg

Kommer inte skriva vad jag har för planer för vintern eftersom jag uppenbarligen inte är konsekvent med det jag gör hähä. Uppdaterar jag något så postar jag det så småningom big_smile

Ha det bra alla och kommentera gärna smile

Senast redigerat av Louca (20 november 2017)

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
phback
21 november 2017 · 164 Inlägg

Passade bra med nya läppen cool

Senast redigerat av phback (21 november 2017)

BMW 330 E46 "WRC" (2001)
BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
Louca
21 november 2017 · 438 Inlägg

phback skrev:
Passade bra med nya läppen cool

Tack big_smile Ännu bättre när den är lackerad och förhoppnings hela fronten också smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
17 mars 2018 · 438 Inlägg

Hej allesammans.
Det var ett tag sedan och det är för att jag inte gjort ett skit.
Brukar alltid få motivation närmare våren. Försöker va ute i god tid nu.

Så nu står bilen på liften igen, men vad är det den gör där kan man undra.

Jo, ska försöka tala om det.
1. Jag håller på att bygga avgas (läs halvsats), då jag tröttnat på rundgången som sker. Så mittenljuddämparen kapades och två sportdämpare bak så nära utblåset som möjligt ska monteras på 2 1/2 tums rör. Där mittendämparen satt (efter kattarna) har jag satt ett X-pipe. Så nu hoppas jag på ett gött ljud utan massa dån. Vi får väl se om jag tänkt rätt. Mer bilder kommer i alla fall cool

2. Jag har fixat lite lacksläpp på tröskellådan på vänster sida.
3. Jag håller på att rengöra och gå igenom samtliga hjulhus. Alltså putsande, typ.
4. Efter många om och men, fram och tillbaka, har jag slipat mina hjulbultar och målat dem svarta för å se hur länge det håller. Är trött på rostiga fula bultar.
5. Har vaxat mina fälgar efter en ordentlig rengöring.

Längre fram ska jag...
6. Försöka lacka om motorhuven någon jävla gång.
7. Montera motstånd till mina angeleyes.
8. Underredsbehandla, "putsa  upp" undersidan av bilen.

Sedan finns det saker man måste göra om för sjuttielfte gången...
1. Oljeläckage, ser ej ifrån var.
2. Servoslangläckage.
3. Bromsoken bak har börjat rosta.

Sedan finns det miljoner saker mer att göra såklart.
* Kanske blir brasved av bilen, vem vet smile Är inte prio att kasta pengar på skiten känner man ibland hähä.

Här står han nu. Ska ta fler och bättre bilder smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-a61b80af86ccc9d4a32e43714dc7728b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-04988608da5838372254742a258c648e.jpg

Avgasbygge på g. Skitbilder ja vet. Återkommer när ja vet hur de låter. Höl på att rasera byggnaden när ja flyttade på bilen med bara katalysatorerna på hähä lol cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-2a034af72a43240b45db4660af9a6b40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-56f3188dd42f0b29bb0a5ad091f60e03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-2152de4da2c0d021558a513d7377eb25.jpg

Välbehövlig tvätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b1990d7b55ab239857fdaf43706cfd1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-d4787a7f2c78ae57bf67f0e0d3421326.jpg

Tog det vax ja hittade. får se vad jag tar nästa gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-af85a0e2e3a96f04941488dac07f313f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b29ea9eabab066dbebca7f9e2766cd02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-cbdd7d37c1db7764bfc31cbb00220888.jpg

EDIT:
Glömde å nämna läppjäveln fram ska lackas också....

Ha en BRA DAG OCH KOMMENTERA GÄRNA big_smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang