Stoppa vid stoppskylt ?

Muttley
11 oktober 2015 ·

jetta16v skrev:

tkd_rille skrev:

jetta16v skrev:
Roligt med alla dessa spydiga kommentarer.

Då är det ändå bland annat Skyline/Corvette-ägare som svarat.

Ärligt, ni kör aldrig en kilometer över hastighetsbegränsningen?

Jag kör inte över längre smile  Fatta hur mycket billigare de är att köra på farthållaren i rätt hastighet och flyta fram.  wink

Sidospår men att köra med farthållaren är inte det billigaste sättet att köra på.

Sidospår. På platt rak väg så jo.

Till rätt spår. Så är de ju billigast att stanna vid varje stopp.

zshoe Kokar ris
11 oktober 2015 · 923 Inlägg

jetta16v skrev:
Roligt med alla dessa spydiga kommentarer.

Då är det ändå bland annat Skyline/Corvette-ägare som svarat.

Ärligt, ni kör aldrig en kilometer över hastighetsbegränsningen?

att jämföra hastighetsöverträdelse med köra mot stopplikt är väl ändå inte samma liga?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
jetta16v
11 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

zshoe skrev:

jetta16v skrev:
Roligt med alla dessa spydiga kommentarer.

Då är det ändå bland annat Skyline/Corvette-ägare som svarat.

Ärligt, ni kör aldrig en kilometer över hastighetsbegränsningen?

att jämföra hastighetsöverträdelse med köra mot stopplikt är väl ändå inte samma liga?

Kanske inte, men om man tex. är en som inte är så noga med regler i överlag är duktig på EN grej och håller på och skryter om detta så faller det under kategorin hyckleri.

Ungefär som att en polis griper misshandlare om dagarna för att sedan gå hem och ägna sig åt hustrumisshandel.
Inte samma sak men polisen i det fallet är inte det minsta bättre än de han griper.
Bara en tanke till alla som leker duktiga.

caromania Forummoderator
11 oktober 2015 · 9 296 Inlägg

Intressant metafor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Curse
11 oktober 2015 · 686 Inlägg

Borde vara 10 dagar indraget körkort o 5000kr böter för dom som bryter mot stopp regeln.

Mazda 6 "MPS" (2006)
torsen
11 oktober 2015 · 7 238 Inlägg

Lite o t kanske.......
I Södertälje kommun finns en väg från bl a soptippen Lerhaga som ansluter till den större och mer trafikerade vägen mellan Södertälje och Nykvarn, den s k Tvetavägen.
Eftersom praktiskt tagen ingen sopbil stannade vid stopplikten innan utfart på Tvetavägen så togs stoppskylten bort och ersattes med "lämna företräde-skylten".
Och hur den respekteras vet vi alla.mad

TomBjorklund VAGIS Car Club
11 oktober 2015 · 1 093 Inlägg

Stannar alltid vid stopp-plikt!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
jetta16v
11 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

Curse skrev:
Borde vara 10 dagar indraget körkort o 5000kr böter för dom som bryter mot stopp regeln.

Tycker du detsamma om tex fortkörning och köra över heldragen linje?

Evildan
11 oktober 2015 ·

Innan det hettar till i tråden, då det i regel alltid gör det när trafik och regler diskuteras, så ber jag er att hålla huvudet kallt och tänka efter vad ni skrivit innan ni postar. wink

DasAuto
11 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Det enda rätta är att stanna, men jag ska heller inte spela herr duktig. Har hänt flertal gånger att man rullar istället.
Inget direkt farligt, men fel är det jue.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
dawwe ...has left the building...
11 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

lill3bror skrev:
MÅNGA som inte stannar i 3 sek som man ska göra.

Källa på det där med 3 sek tack. Har aldrig hört talas om att "Stop skylten är villkorad med att stanna i 3 sek". Det är väl mer att man skall "Stanna o ha full kontroll på situationen innan man kör".

Senast redigerat av dawwe (11 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jetta16v
11 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

dawwe skrev:

lill3bror skrev:
MÅNGA som inte stannar i 3 sek som man ska göra.

Källa på det där med 3 sek tack. Har aldrig hört talas om att "Stop skylten är villkorad med att stanna i 3 sek". Det är väl mer att man skall "Stanna o ha full kontroll på situationen innan man kör".

Vad jag vet är att däcken skall stå helt stilla, sen om det är 1 millisekund eller 3 sekunder har ingen betydelse.

dawwe ...has left the building...
11 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Mja...Däcken står ju helt stilla om du glider med låsta bromsar på is, men bilen rör sig tydligt åt nåt håll *haha*. Men jag håller med, bilen skall stå stilla, sen om det är 1 sek eller 10 minuter (nåja...) kvittar. Men ingenstans kan jag erinra mig att ha hört talas om (eller läst) att stopp-skylten skulle vara villkorad med 3 sek...

Det må vara så att körskolan lär ut att man skall stanna i 3 sek därom vet jag nada då jag inte gått i körskola alls. Men att det skulle stå 3 sek i lagen har jag aldrig hört talas om...

Lite beroende på omständigheterna (väglag, sikt, trafikintensitet) så stannar jag olika länge. Men bilen står still vid varje stoppskylt, sen om det är 0.5 sek i markeringssyfte eller längre pga omständigheterna beror helt o omständigheterna...

Senast redigerat av dawwe (11 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Curse
12 oktober 2015 · 686 Inlägg

jetta16v skrev:

Curse skrev:
Borde vara 10 dagar indraget körkort o 5000kr böter för dom som bryter mot stopp regeln.

Tycker du detsamma om tex fortkörning och köra över heldragen linje?

Kör man 30km/h över begränsad hastighet i Finland är det 10 dagar indraget körkort o böter räknat på inkomst. Heldragen linje får man ju köra över om man hamnar bakom traktor eller annat långsamtgående fordon. Inte annars.

Mazda 6 "MPS" (2006)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

Curse skrev:
Heldragen linje får man ju köra över om man hamnar bakom traktor eller annat långsamtgående fordon. Inte annars.

Är det så i Finland? Här i Sverige får man inte korsa heldragen linje bara för man råkar ha en slö tant som ska till söndagsgudstjänsten framför sig :)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TimeJudge
12 oktober 2015 · 183 Inlägg

Att inte stoppa vid stopp skylt är enl lag belagt med indraget körkort och böter samma som gäller vid röd ljus.
men visst f.n rullar man om man har god sikt och det inte kommer nån bil. det har troligtvis alla gjort nån gång.
Men du blir av med kortet om du blir tagen på det.

Det är inte laddet som dödar.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

TimeJudge skrev:
Att inte stoppa vid stopp skylt är enl lag belagt med indraget körkort och böter samma som gäller vid röd ljus.
men visst f.n rullar man om man har god sikt och det inte kommer nån bil. det har troligtvis alla gjort nån gång.
Men du blir av med kortet om du blir tagen på det.

Jag fick "bara" böter (3000kr) när jag blev tagen för 5 år sedan. (Jag stannade längre bak, vid skylten, då det var snö som skymde linjen längre fram - men min kick-ass 4wd-burn-sladd på nysnön genom den tomma korsningen med min A4 quattro var inte uppskattad av polisen som stoppade och bötfällde mig för att inte ha stannat. Rätten gav de två poliserna rätt och ensamma mig fel)

Som det kan gå... surt när jag faktiskt stannade. Och att jag råkade få lite släpp är ju lätt hänt på hal snö smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
12 oktober 2015 · 10 388 Inlägg

Gällande 3 sekunder, så lärs det ut av den enkla anledning att man ska vara "säker" på att man faktiskt står still.



On topic;

Om jag alltid stannar vid stoppskylt; yes.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bilnorden
12 oktober 2015 · 294 Inlägg

När jag kör personbil så stannar jag alltid, med timmerbilen så har jag som ambition att göra det, men det beror lite på omständigheterna runt korsningen, väder, lutning och liknande.

Nordic_Drivers
12 oktober 2015 · 349 Inlägg

Drar de in körkortet om man inte följer stoppskyltsregeln?

Jag kör alltid 20km/h för fort för de leder endast till böter. Bryter alltid lagen där det endast ger böter.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang