Stoppa vid stoppskylt ?

Muttley
13 oktober 2015 ·

jetta16v skrev:

rcy skrev:

jetta16v skrev:
Så vissa(en del av de som leker duktiga i denna tråd) gör alltså skillnad på att bryta trafikregler och att bryta trafikregler.
Tack, det var den infon jag behövde.

Inser man inte att det är väsentlig skillnad på dom många olika trafikreglerna utan tror att allt är precis samma sak, då ska man nog inte vara i trafiken överhuvudtaget för då saknar man totalt konsekvensanalys och riskbedömning.

Tala för dig själv.
Jag kör yrkestrafik sedan 7 år tillbaka och kan nog högst troligen behärska "konsekvensanalys och riskbedömning" bättre än dig.

Jag vill bara att folk tänker efter innan de kommer med stora pekpinnen och tala om för andra hur fel något är när de egentligen inte är så mycket bättre själva.

Ni kanske skall läsa TS inlägg ordentligt innan?

"Titel kanske verkar självklar men frågan är inte vad lagen säger utan vad ni gör."

TS skriver uttryckligen att frågan inte handlar om vad lagen säger utan om "vad ni/vi gör".

På riktigt kan jag säga att de säger ingenting. Med tanke på hur många värdelösa chaufförer jag mött genom tiderna också efter ca 7 år i pissbranschen. Fast då inom persontransport.   Man behöver inte ens kunna köra för att bli godkänd. Så passa strikt (eller inte) är det.

jetta16v
13 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

Fast man kan ändå inte bedöma hur bra/dålig någon är i trafiken bara genom att utgå från några inlägg på ett forum.


Jag kan på riktigt säga att det heller inte säger någonting.

Muttley
13 oktober 2015 ·

jetta16v skrev:
Fast man kan ändå inte bedöma hur bra/dålig någon är i trafiken bara genom att utgå från några inlägg på ett forum.


Jag kan på riktigt säga att det heller inte säger någonting.

Men att säga att man är yrkesförare säger noll.

En bra förare följer lagar och regler så gott de går.  Så är det smile

jetta16v
13 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

tkd_rille skrev:

jetta16v skrev:
Fast man kan ändå inte bedöma hur bra/dålig någon är i trafiken bara genom att utgå från några inlägg på ett forum.


Jag kan på riktigt säga att det heller inte säger någonting.

Men att säga att man är yrkesförare säger noll.

En bra förare följer lagar och regler så gott de går.  Så är det smile

Att man kör lagligt eller ej har ingenting med hur "bra" en förare är.

Jämför Schumacher med tant Agda 81 som aldrig i sitt liv brutit mot en trafikregel(medvetet).

Muttley
13 oktober 2015 ·

jetta16v skrev:

tkd_rille skrev:

jetta16v skrev:
Fast man kan ändå inte bedöma hur bra/dålig någon är i trafiken bara genom att utgå från några inlägg på ett forum.


Jag kan på riktigt säga att det heller inte säger någonting.

Men att säga att man är yrkesförare säger noll.

En bra förare följer lagar och regler så gott de går.  Så är det smile

Att man kör lagligt eller ej har ingenting med hur "bra" en förare är.

Jämför Schumacher med tant Agda 81 som aldrig i sitt liv brutit mot en trafikregel(medvetet).

Jag åker hellre med Agda som hänger med i trafiken än att åka med en vante. Dvs som stannar vid stopp och inte tar risker alls smile

dawwe ...has left the building...
13 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Coola tuffingar på garaget märker jag*haha*. Jag säger som Mona Sahlin (inte) gjorde:Det är tufft att stanna vid stopp skylten smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2015 · 13 743 Inlägg

är upp till varje individ att stanna eller ej lagen är glasklar bilen ska stå stilla..

körkortet ryker när man inte stannar vid stop plikt.  det är exakt samma sak som att åka för rött.

dom tar det dock inte på plats men transporstyrelsen kommer dra det 1-3månader.   frågan är om det är värt det för att inte stå stilla en kortare stund....  smile    för visst åker ni inte för rött men helt ok att köra för stopplikt? smile det är samma sak  förstår inte riktigt varför man ställer frågan om man stannar eller ej.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
13 oktober 2015 · 6 571 Inlägg

Offrar hellre ett par sekunder att stanna bilen vid stopplikt än betalar en böter.

De/Dem
jetta16v
13 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

dawwe skrev:
Coola tuffingar på garaget märker jag*haha*. Jag säger som Mona Sahlin (inte) gjorde:Det är tufft att stanna vid stopp skylten smile

Det är väl inte coolt att inte stanna vid en stoppskylt haha, vem är det som skrivit det?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

Growe skrev:
är upp till varje individ att stanna eller ej lagen är glasklar bilen ska stå stilla..

körkortet ryker när man inte stannar vid stop plikt.  det är exakt samma sak som att åka för rött.

dom tar det dock inte på plats men transporstyrelsen kommer dra det 1-3månader.   frågan är om det är värt det för att inte stå stilla en kortare stund....  smile    för visst åker ni inte för rött men helt ok att köra för stopplikt? smile det är samma sak  förstår inte riktigt varför man ställer frågan om man stannar eller ej.

Nej, det är inte garanterat indraget kort på en missad stopplikt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Nausea Avstängd
14 oktober 2015 · 598 Inlägg

matteeee skrev:

Growe skrev:
är upp till varje individ att stanna eller ej lagen är glasklar bilen ska stå stilla..

körkortet ryker när man inte stannar vid stop plikt.  det är exakt samma sak som att åka för rött.

dom tar det dock inte på plats men transporstyrelsen kommer dra det 1-3månader.   frågan är om det är värt det för att inte stå stilla en kortare stund....  smile    för visst åker ni inte för rött men helt ok att köra för stopplikt? smile det är samma sak  förstår inte riktigt varför man ställer frågan om man stannar eller ej.

Nej, det är inte garanterat indraget kort på en missad stopplikt.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … korkortet/

rcy
14 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

jetta16v skrev:
Fast man kan ändå inte bedöma hur bra/dålig någon är i trafiken bara genom att utgå från några inlägg på ett forum.

Jag kan på riktigt säga att det heller inte säger någonting.

Men ändå så är du helt säker på att du är bättre på riskanalys än mig, enbart baserat på att du läst några få inlägg jag gjort på ett forum?

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

Nausea skrev:

matteeee skrev:

Growe skrev:
är upp till varje individ att stanna eller ej lagen är glasklar bilen ska stå stilla..

körkortet ryker när man inte stannar vid stop plikt.  det är exakt samma sak som att åka för rött.

dom tar det dock inte på plats men transporstyrelsen kommer dra det 1-3månader.   frågan är om det är värt det för att inte stå stilla en kortare stund....  smile    för visst åker ni inte för rött men helt ok att köra för stopplikt? smile det är samma sak  förstår inte riktigt varför man ställer frågan om man stannar eller ej.

Nej, det är inte garanterat indraget kort på en missad stopplikt.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … korkortet/

Läskunnig? Bara för att indraget kort finns i straffskalan betyder det inte att det alltid blir indraget kort.

"Stopplikt
För ett antal år sedan var det i det närmaste obligatoriskt med återkallelse vid stoppliktsförseelser, men en praxisändring har gjort att dylika förseelser oftare leder till varning."
http://trafikjuristen.se/korkortingripa … lelse5.htm

Och som jag tidigare skrivit i tråden har jag mitt körkort intakt, trots böter på 3000 för missad stopplikt för snart 6 år sedan. (Att jag sen ändå stannade spelar ingen roll, för polisens ord var att jag inte stannade, och för det blev jag dömd)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
jetta16v
14 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

rcy skrev:

jetta16v skrev:
Fast man kan ändå inte bedöma hur bra/dålig någon är i trafiken bara genom att utgå från några inlägg på ett forum.

Jag kan på riktigt säga att det heller inte säger någonting.

Men ändå så är du helt säker på att du är bättre på riskanalys än mig, enbart baserat på att du läst några få inlägg jag gjort på ett forum?

Alltså det var du som började göra dig lustig och hade lite hånfull attityd, då får man räkna med mothugg.

rcy
14 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

jetta16v skrev:

rcy skrev:

jetta16v skrev:
Fast man kan ändå inte bedöma hur bra/dålig någon är i trafiken bara genom att utgå från några inlägg på ett forum.

Jag kan på riktigt säga att det heller inte säger någonting.

Men ändå så är du helt säker på att du är bättre på riskanalys än mig, enbart baserat på att du läst några få inlägg jag gjort på ett forum?

Alltså det var du som började göra dig lustig och hade lite hånfull attityd, då får man räkna med mothugg.

Absolut, jag har inget emot mothugg.
Jag undrade bara hur du kan vara så säker på att du är bättre på riskanalys än mig när du själv säger att sådant är omöjligt att bedöma efter några inlägg på ett forum. Du säger ju emot dig själv rätt duktigt där. smile

jetta16v
14 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

rcy skrev:

jetta16v skrev:

rcy skrev:

Men ändå så är du helt säker på att du är bättre på riskanalys än mig, enbart baserat på att du läst några få inlägg jag gjort på ett forum?

Alltså det var du som började göra dig lustig och hade lite hånfull attityd, då får man räkna med mothugg.

Absolut, jag har inget emot mothugg.
Jag undrade bara hur du kan vara så säker på att du är bättre på riskanalys än mig när du själv säger att sådant är omöjligt att bedöma efter några inlägg på ett forum. Du säger ju emot dig själv rätt duktigt där. smile

Så du tycker att retoriken är korkad?
Vad bra, då är vi överens.

rcy
14 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

jetta16v skrev:

rcy skrev:

jetta16v skrev:

Alltså det var du som började göra dig lustig och hade lite hånfull attityd, då får man räkna med mothugg.

Absolut, jag har inget emot mothugg.
Jag undrade bara hur du kan vara så säker på att du är bättre på riskanalys än mig när du själv säger att sådant är omöjligt att bedöma efter några inlägg på ett forum. Du säger ju emot dig själv rätt duktigt där. smile

Så du tycker att retoriken är korkad?
Vad bra, då är vi överens.

Om vi båda anser din retorik vara korkad och din brist på logik total, så ja, då är vi absolut överens.

Nordic_Drivers
14 oktober 2015 · 349 Inlägg

http://img.michaeljacksonspictures.com/wp-content/uploads/2014/07/jackson-im-just-here-to-read-the-comments-72.jpg

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
jetta16v
14 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

rcy skrev:

jetta16v skrev:

rcy skrev:

Absolut, jag har inget emot mothugg.
Jag undrade bara hur du kan vara så säker på att du är bättre på riskanalys än mig när du själv säger att sådant är omöjligt att bedöma efter några inlägg på ett forum. Du säger ju emot dig själv rätt duktigt där. smile

Så du tycker att retoriken är korkad?
Vad bra, då är vi överens.

Om vi båda anser din retorik vara korkad och din brist på logik total, så ja, då är vi absolut överens.

Det var inte vad jag skrev.
Däremot tyckte du uppenbarligen inte om när du blev behandlad på samma sätt som du behandlade mig bland annat så nu försöker du dessutom lägga ord i munnen på mig.

För att vara ärlig är det helt skitsamma då vår diskussion inte längre har med trådstarten att göra.

Hädanefter sköter vi diskussionen via PM om vi nu skall fortsätta..

Crxkoffe
14 oktober 2015 · 847 Inlägg

Jag stannar tills 99procent vid stopp. Den 1% är när det är en brant uppförsbacke mitt i vintern med glashalt väglag, när man har bilar bakom sej. Testade en gång att stanna i denna backe. Och bakomvarande låg riktigt nära. Jag kom ej upp. Kunde ej backa ner. Så det var bara att dra i handbroms och hålla på bromsen. Hade inget val. Och idioten bakom bara tutar som en idiot. Haha jag kunde inte göra ett skit..

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang