4493
Sök

Låt bildatorn starta upp först?

6 700 Inlägg
25 oktober 2015
Auto-man skrev:
Malheus skrev:
Auto-man skrev:

Ett batteri som orkar starta en diesel men inte driva datorn och bara när mina svärföräldrar sätter sig i bilen?

För att starta en modern bil så vrider du alternativt trycker på startknappen.

En signal skickas till startspärren som godkänner nyckeln, vidare till motorstyrdonet som öppnar kretsen till startmotorn som sen börjar snurra.

Men vi har en Easytronic som lägger av bara när våra svärisar sätter sig i bilen, så då är den väl antagligen inte modern. Va dom sa när vi köpte bilen var att man inte ska röra spaken för fort "för datorn hinner inte med", typ en trög Airbus. Ovanligt fel och finns 10 ex. av vår bil här men massor i Tyskland.
Lagar bilen med en dator så det är elektroniskt.
Kan vara så att givarna behöver tid på sig att läsa av.
Detta ska utredas, en hel värld väntar på svaret, om inte Opel vet redan och bara vill tjäna pengar på service. Ta hit bilen skriver dom, bärgningen kostade 1800 senast.

Du kommer bara göra dig idiot förklarad på verkstaden plus att de kommer fråga om de får byta batteri på bilen.

De/Dem

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 oktober 2015
Malheus skrev:
Du kommer bara göra dig idiot förklarad på verkstaden

Jag försökte säga samma sak men på ett mjukare vis "Risken är att du blir betraktad för något som du nog (?) inte vill bli...", men jag tror att Auto-man är "unstoppable", det var liiiite därför jag förslog att han skulle Pick his choice big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 474 Inlägg
26 oktober 2015
Nedan lösningen på ditt problem. Verkar som EasyTronic är ett buggigt/känsligt/kasst system med en del "lustiga fel som inte är mer än spökfel"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

6 700 Inlägg
26 oktober 2015
dawwe skrev:
Nedan lösningen på ditt problem. Verkar som EasyTronic är ett buggigt/känsligt/kasst system med en del "lustiga fel som inte är mer än spökfel"...

Ja men dåså.. Då blir svaret på verkstaden iställlet "Vi skulle vilja börja med att byta växellådsstyrdonet, de ligger på ca 15.000kr i endast material"

De/Dem

4 474 Inlägg
26 oktober 2015
Malheus: Förmodligen nåt i den stilen...Eller så gör man som övriga (?) EasyTronic ägare: lever med spökfelen? Jag gissar att även om man byter styrdon så är det ingen garanti för att felet "lagas", eller att det återkommer rätt snart. Verkar nästan som att om man skall laga till 100% så bör ALLA givare vilka skickar signaler till EasyTronicen bytas, verkar ju vara som den tar signaler från ABS-givarna med? Det lustiga isf är varför inte ABS lampan lyser den med...Skitbil om jag får säg. Just att laga intermittenta fel kan vara det svåraste, speciellt om de händer typ 10 gånger/år, kommer säkerligen INTE hända när verkstaden felsöker. Var samma sak när föregående ägare hade min Passat hos VW fyra gånger för felsökning, man fick aldrig fram felet, och inga felkoder heller. Det som byttes byttes på lösa grunder (tror det var ringantenn + EWS enheten, ny synkning samt kontroll/test med samtliga nycklar). Jag har inga problem att leva med "felet" de 3-4 gånger det händer/år, hittills i år har det hänt EN gång, på ca 3000 mil....
Senast redigerat av dawwe (26 oktober 2015)

4 474 Inlägg
26 oktober 2015
Dessutom är rubriken galen, problemet verkar vara Opel EasyTronic specifikt, o har inte med motorstyrningen ("bildatorn" ?) att göra. Felet verkar ligga i ett buggigt/känsligt/kasst växellådsstyrsystem och/eller känsliga sensorer. Det kan kanske hjälpa med att byta/rengöra "ABS kransarna", mäta upp o rengöra samtliga sensorer vilka skickar signaler till EasyTronic systemet, givetvis byta olja i lådan (kan det vara som så att eventuell metall från vlådan fastnar på nån sensor som sitter i lådan vilket leder till inkorrekt/felaktig signal i undantagsfall?). Som sagt jag tror att Auto-man får antingen leva med detta o använda sig av den "lösning" vilken presenterades i min YouTube länk, eller bita i det sura äpplet o låta Opel byta en massa delar, skulle inte bli förvånad om EasyTronicens styrenhet kan inte bytas separat utan att det blir växellådan som måste bytas. O byta till en begagnad för många onödiga lappar skulle jag inte göra, speciellt med tanke på att den kanske beter sig likadant i undantagsfall. Ett tips kan vara att stå hårt på bromsen vid start om det nu är som så att ABS-sensorena och/eller nån "hastighetssensor" har ett finger med i leken och är överkänsliga?

Edit: O varför googlade inte TS sitt problem som steg 1? Det tog mig cirka 30 sekunder att hitta "lösningen". Hade han skrivit det specifika problemet/bilen redan i det första inlägget så hade tråden varit max 1 sida lång. Men jag tror att Auto-man gillar långa/abstrakta/generella/intetsägande diskussioner big_smile

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Släpp det där med "vi har en Easytronic som lägger av bara när våra svärisar sätter sig i bilen", för det där kan INGEN ta på allvar. Vilka är de som sade "man inte ska röra spaken för fort för datorn hinner inte med", lär ju knappast vara Opel som säger så...En bilnasare absolut. Hur frekvent är felet? Kan du "stressa" fram felet? I mitt fall kan man nog i extrema undantagsfall "stressa fram felet", har dock aldrig lyckats eller ens försökt heller...

Funderat på att stressa fram felet men vad fan händer om jag inte lyckas återställa med datorn igen, det är inte min bil och jag får inte prova.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
Auto-man skrev:
Malheus skrev:

För att starta en modern bil så vrider du alternativt trycker på startknappen.

En signal skickas till startspärren som godkänner nyckeln, vidare till motorstyrdonet som öppnar kretsen till startmotorn som sen börjar snurra.

Men vi har en Easytronic som lägger av bara när våra svärisar sätter sig i bilen, så då är den väl antagligen inte modern. Va dom sa när vi köpte bilen var att man inte ska röra spaken för fort "för datorn hinner inte med", typ en trög Airbus. Ovanligt fel och finns 10 ex. av vår bil här men massor i Tyskland.
Lagar bilen med en dator så det är elektroniskt.
Kan vara så att givarna behöver tid på sig att läsa av.
Detta ska utredas, en hel värld väntar på svaret, om inte Opel vet redan och bara vill tjäna pengar på service. Ta hit bilen skriver dom, bärgningen kostade 1800 senast.

Du kommer bara göra dig idiot förklarad på verkstaden plus att de kommer fråga om de får byta batteri på bilen.

Har bara haft den på verkstad en gång och jag sa lösningen har jag redan provat hemma, så de "nollställde" för 480:- plus bärgare 1800:-.
Nästa gång tar jag med mig allt som behövs, rätt laptop med modem. Då tar det 5 minuter för detta fel och 5-10 till att kolla resten.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
dawwe skrev:

Ja men dåså.. Då blir svaret på verkstaden iställlet "Vi skulle vilja börja med att byta växellådsstyrdonet, de ligger på ca 15.000kr i endast material"

En som visste vad han gjorde, vad gjorde han?

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Dessutom är rubriken galen, problemet verkar vara Opel EasyTronic specifikt, o har inte med motorstyrningen ("bildatorn" ?) att göra. Felet verkar ligga i ett buggigt/känsligt/kasst växellådsstyrsystem och/eller känsliga sensorer. Det kan kanske hjälpa med att byta/rengöra "ABS kransarna", mäta upp o rengöra samtliga sensorer vilka skickar signaler till EasyTronic systemet, givetvis byta olja i lådan (kan det vara som så att eventuell metall från vlådan fastnar på nån sensor som sitter i lådan vilket leder till inkorrekt/felaktig signal i undantagsfall?). Som sagt jag tror att Auto-man får antingen leva med detta o använda sig av den "lösning" vilken presenterades i min YouTube länk, eller bita i det sura äpplet o låta Opel byta en massa delar, skulle inte bli förvånad om EasyTronicens styrenhet kan inte bytas separat utan att det blir växellådan som måste bytas. O byta till en begagnad för många onödiga lappar skulle jag inte göra, speciellt med tanke på att den kanske beter sig likadant i undantagsfall. Ett tips kan vara att stå hårt på bromsen vid start om det nu är som så att ABS-sensorena och/eller nån "hastighetssensor" har ett finger med i leken och är överkänsliga?

Edit: O varför googlade inte TS sitt problem som steg 1? Det tog mig cirka 30 sekunder att hitta "lösningen". Hade han skrivit det specifika problemet/bilen redan i det första inlägget så hade tråden varit max 1 sida lång. Men jag tror att Auto-man gillar långa/abstrakta/generella/intetsägande diskussioner big_smile

Jag har inte sett vad det är för fel, ingen utomlands vet det heller och hur kan slumpen vara så att det bara hänt med svärföräldrar i bilen. Jag har sagt att hittar vi inte orsaken byter vi till en manuell likadan eller en annan bil. Vi kan däremot läsa om massor som har problem med Flashing F och stora kostnader, som jag fått ned till köp av Opcom.

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare

4 474 Inlägg
26 oktober 2015
Auto-man: Din youtube länk är ju samma som min... Det han gör (ser det ut som) är att han försöker att "reseta" EasyTronic styrsystemet genom att koppla loss/återmontera kontakten till styrboxen först...När det inte funkar kopplar han loss/återmonterar nån annan anslutning till något annat "elektroniskt på växellådan" (nån hydraulpump till kopplingscylindern?)

4 474 Inlägg
26 oktober 2015
Som jag ser det: Live with it, och testa "youtube lösningen" nästa gång det händer. Funkar den så får du lära din fru? Eller så kör du skiten till Opel, betalar massor med pengar för en ny låda/whatever o är glad så länge det fungerar. Jag skulle välja "Live with it". O som sagt, felet har INGET att göra med hur snabbt/långsamt du vrider på tändningen vilket du även kan se i min (och din...) youtube-länk. EasyTronic är helt enkelt ett alldeles för känsligt/buggigt/kasst system. Opel känner säkert till detta, o googlar man lite så är det ju rätt uppenbart att de flesta anser EasyTronic är s-k-i-t.

Så vi kan släppa snacket om svärföräldrar eller "bildatorer som behöver startas först" osv. Felet beror på att nån sensor ger "felaktig signal", kan vara tex att bilen inte står still, enligt sensorn, bromspedalen inte är nedtryckt, att lådan ligger i växel trots att den egentligen står i N, växellådsstyrdonet som kommunicerar dåligt med bilen i övrigt, eller något helt annat mycket svår hittat "skitfel", om det ens är ett fel Opel kan laga? Min gissning är att om man lämnar bilen till Opel så låter de kunden betala ett "byte av allt", utan att man egentligen vad som är orsaken till problemet, mer än att systemet är s-k-i-t.

4 474 Inlägg
26 oktober 2015
Och, du behöver väl inget modem för att koppla upp dig mot bilen o nollställa felkoder? För om det är så att du gör det via "modem" (internet!) så kan du ju sitta hemma o koppla upp dig mot bilen oavsett var din fru befinner sig, så länge det finns "mobiltäckning". Men jag antar att du menar att du kopplar upp dig mot bilen via OBD-II eller nåt liknande, dvs en laptop + kabel med korrekt interface + korrekt programvara för att läsa av & släcka felkoder...

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Auto-man: Din youtube länk är ju samma som min... Det han gör (ser det ut som) är att han försöker att "reseta" EasyTronic styrsystemet genom att koppla loss/återmontera kontakten till styrboxen först...När det inte funkar kopplar han loss/återmonterar nån annan anslutning till något annat "elektroniskt på växellådan" (nån hydraulpump till kopplingscylindern?)

Men läs vad alla skriver under, han vill inte tala om vad han gjorde, istället lägger han ut reklam http://www.ecutesting.com/vauxhall_cors … onic_.html

så vem vet om vad han gjorde var ett äkta fix.

Mina svärisar kommer på fredag, händer det igen ska jag visa Youtube, det finns flera.

4 474 Inlägg
26 oktober 2015
Står ju att de "reparerar kopplings kontroll enheten" då det är ett vanligt fel? Sen vad de gör i detalj kan de väl få behålla för sig själva? De skriver oxå att man måste skicka in just sin del för rep då den är kodad mot varje specifikt chassienummer/bil, med andra ord plockar du en likadan del på skroten så kommer den INTE funka med din bil, om du nu inte lyckas "gifta den" med din bil på något sätt...Priset var lågt för övrigt, typ 2000 kr o 2 års garanti, bara o köra!

Fixen han visar i videon skall nog (?) betraktas som en nöd-fix, den mer permanenta är att skicka iväg enheten o betala typ 2000 bagis. Det måste du väl ha kunnat räkna ut själv? big_smile

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Som jag ser det: Live with it, och testa "youtube lösningen" nästa gång det händer. Funkar den så får du lära din fru? Eller så kör du skiten till Opel, betalar massor med pengar för en ny låda/whatever o är glad så länge det fungerar. Jag skulle välja "Live with it". O som sagt, felet har INGET att göra med hur snabbt/långsamt du vrider på tändningen vilket du även kan se i min (och din...) youtube-länk. EasyTronic är helt enkelt ett alldeles för känsligt/buggigt/kasst system. Opel känner säkert till detta, o googlar man lite så är det ju rätt uppenbart att de flesta anser EasyTronic är s-k-i-t.

Så vi kan släppa snacket om svärföräldrar eller "bildatorer som behöver startas först" osv. Felet beror på att nån sensor ger "felaktig signal", kan vara tex att bilen inte står still, enligt sensorn, bromspedalen inte är nedtryckt, att lådan ligger i växel trots att den egentligen står i N, växellådsstyrdonet som kommunicerar dåligt med bilen i övrigt, eller något helt annat mycket svår hittat "skitfel", om det ens är ett fel Opel kan laga? Min gissning är att om man lämnar bilen till Opel så låter de kunden betala ett "byte av allt", utan att man egentligen vad som är orsaken till problemet, mer än att systemet är s-k-i-t.

Ja risken är att det kostar massvis på verkstad så jag sa till att jag vet vad det är för fel.
Tror vi köpte bilen för 4 år sedan på KVD, köp den inte sa dom efter felet, men vi hade hyrt en likadan och den passar perfekt i garaget så vi chansade, vann bud på en dyrare Caddy också som är större, bättre, dyrare och hade gått längre.
SOpel är billiga och enkla, så jag haft och sålt många. Verkar bättre än ex. Ford.
Efter 4 år kom jag på det märkliga att efter köpet hände det bara en gång med svärfar i bilen, en gång när svärmor varit i bilen och sist med svärfar i bilen, flera år mellan första och sista men 2 ggr i år, så det såg ut som en förbannelse eller trolldom, så jag låste och tog nyckeln till vår senaste bil när svärfar skulle komma.

Min fru använder bilen till jobbet etc. Vad är då denna märkliga skillnad att det aldrig hänt annars men 3 ggr med dem, det kan bara förklaras med fel metodik just då och då bilen lagas med dator kan jag tänka mig att elektroniken är trög som behöver ta tid.
Senast redigerat av Auto-man (26 oktober 2015)

4 474 Inlägg
26 oktober 2015
Men för i...Släp det där med svärföräldrarna, de har INGET att göra med detta. Det är bara ren slump/otur/whatever. Det har inget med "metod" att göra heller för den delen. Vi vet nu att "kopplingens styrenhet" är känd för att knasa. Elektroniken är inte trög, den är kass/buggig/whatever. Det kan även vara ett mekaniskt fel på "den automatiska kopplingsmekanismen" vad vet jag. Du får nöja dig med att du vet orsaken till felet o dessutom har fått flera förslag på hur man kan åtgärda problemet, vissa mer tillfälliga andra kanske mer permanenta. Asså helt ärligt, det känns som om att min brorson som fyller 9 i vinter hade dragit snabba och korrekta slutsatser av denna diskussion för länge sedan. Detta ämne är färdigdiskuterat, med eller utan svärföräldrar, diverse olika "metoder" eller allehanda häxkonster eller vad man nu kan tänkas hitta på...

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Och, du behöver väl inget modem för att koppla upp dig mot bilen o nollställa felkoder? För om det är så att du gör det via "modem" (internet!) så kan du ju sitta hemma o koppla upp dig mot bilen oavsett var din fru befinner sig, så länge det finns "mobiltäckning". Men jag antar att du menar att du kopplar upp dig mot bilen via OBD-II eller nåt liknande, dvs en laptop + kabel med korrekt interface + korrekt programvara för att läsa av & släcka felkoder...

Interface ja och OBD II funkar inte, jag har 2, man ska ha Opcom som är billiga i Finland just nu. Min köpt i Gbg hade fel programvara så jag fick en på nätet och slapp betala Opcom men de fick rätt mjukvara.
Senast redigerat av Auto-man (26 oktober 2015)

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Står ju att de "reparerar kopplings kontroll enheten" då det är ett vanligt fel? Sen vad de gör i detalj kan de väl få behålla för sig själva? De skriver oxå att man måste skicka in just sin del för rep då den är kodad mot varje specifikt chassienummer/bil, med andra ord plockar du en likadan del på skroten så kommer den INTE funka med din bil, om du nu inte lyckas "gifta den" med din bil på något sätt...Priset var lågt för övrigt, typ 2000 kr o 2 års garanti, bara o köra!

Fixen han visar i videon skall nog (?) betraktas som en nöd-fix, den mer permanenta är att skicka iväg enheten o betala typ 2000 bagis. Det måste du väl ha kunnat räkna ut själv? big_smile

Men folk ville givetvis veta nödfixen och fick inget svar, så det ska kollas. Vi hade ex. bilen på semestern och då behövs verkligen en nödfix. Ska kolla om han bluffat för att få jobb.

Sök