Hur kan man räkna ut hur mycket en bil kommer falla i värde kommande året eller 2 år

Wao
2 november 2015 · 9 Inlägg

vi säger en bil på blocket årsmodell 07 där den billigaste ligger på 150 och den dyraste runt 200.
hur mycket kan man räkna med att den kommer falla i värde OM den är i samma skick som man köpte den + milen du kört.

finns det nått sätt att räkna ut detta eller nån uppskattad siffra?

ehedman
2 november 2015 · 1 966 Inlägg

Utgår man från årlig procentuell värdeminskning så finns det en förenklad formel:

Y=C*a^x,
där y=nuvärde
C=nypris
a=värdeminskning, decimalt (t.ex. 20% blir 0,8)
x=antal år

Exempel: nuvärdet på en bil som kostade 200 000 kr för 3 år sedan, med en årlig värdeminskning på 20%

200 000×0.8^(3)=102 400 kr

På tre år har alltså värdet halverats.

Senast redigerat av ehedman (2 november 2015)

Wao
2 november 2015 · 9 Inlägg

så jag kollar upp vad bilen kostade ny och utgår från det?

ehedman
2 november 2015 · 1 966 Inlägg

Ja, så kan du göra. Det är dock bara i teorin och du får ett väldigt grovt uppskattat värde. Marknaden styr priserna.

Efter en längre tid kan en bils värde börja stiga uppåt igen, det är inget som formeln tar hänsyn till.

Soulman
2 november 2015 · 1 271 Inlägg

Wao skrev:
vi säger en bil på blocket årsmodell 07 där den billigaste ligger på 150 och den dyraste runt 200.
hur mycket kan man räkna med att den kommer falla i värde OM den är i samma skick som man köpte den + milen du kört.

finns det nått sätt att räkna ut detta eller nån uppskattad siffra?

Det är så otroligt mycket som spelar in. Färg, utrustning och miltal för att nämna några faktorer, och naturligtvis skicket när du ska sälja den. Ju dyrare bil du köper ju mer kommer du förlora i kronor. Köp en bil du vill ha, annars är det aldrig värt pengarna det kostar. Om modellen finns äldre än -07 som i ditt exempel har du en del av svaret.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Wao
2 november 2015 · 9 Inlägg

om vi säger så här, första året halveras nästan priset på en ny bil, sen så sjunker värdet mindre och mindre desto äldre den är eller hur.

så 9-10 år gamla bilar som kostar i dags läget 150k, vad gissar ni på vilken summa det kan handla om, är det 10k eller 50k/år  minskning för 10 år gammal bil rent GENERELLT sett.

tack för svar gubbs

Senast redigerat av Wao (2 november 2015)

ehedman
2 november 2015 · 1 966 Inlägg

Wao skrev:
om vi säger så här, första året halveras nästan priset på en ny bil, sen så sjunker värdet mindre och mindre desto äldre den är eller hur.

så 9-10 år gamla bilar som kostar i dags läget 150k, vad gissar ni på vilken summa det kan handla om, är det 10k eller 50k/år  minskning för 10 år gammal bil rent GENERELLT sett.

tack för svar gubbs

Detta tar formeln hänsyn till. Känner du till nypriset? Då har du enbart en okänd och kan räkna ut ungefär hur mycket den kan tänkas vara värd om några år förutsatt samma värdeminskning.

Soulman
2 november 2015 · 1 271 Inlägg

Efter tre år är tumregeln att värdet är halverat från nybilspriset räknat som tidigare skrivits i tråden. Vill du köpa en 10 år gammal bil för 150k? Varför då? Köper du en Audi A8 kan du räkna med att du får 20k för den 10 år senare. Om den funkar som den ska. Underhållet ökar markant med åren och milen på alla bilar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Wao
2 november 2015 · 9 Inlägg

350 000 nypris 2007.  Idag 160 ~ kan du räkna ut det? big_smile

Wao
2 november 2015 · 9 Inlägg

Soulman skrev:
Vill du köpa en 10 år gammal bil för 150k? Varför då? Köper du en Audi A8 kan du räkna med att du får 20k för den 10 år senare. Om den funkar som den ska. Underhållet ökar markant med åren och milen på alla bilar.

vid 15000 mil så kommer en våg av saker som kommer gå sönder och behöver bytas ut, så runt dem milen kan det blir dyrt, gäller att inte köpa blint och ha lite koll de allt

Soulman
2 november 2015 · 1 271 Inlägg

En helt meningslös tråd. Antingen ger du ett konkret exempel på bil eller tuggar i dig det vi försöker hjälpa dig med. Det är otroligt beroende på vilken bil som kostat 350 och nu kostar 160. Har den gått 20k mil nu? Ska du köra 20k mil till?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
ehedman
2 november 2015 · 1 966 Inlägg

Skriv 350*0.87^x i Google så får du upp en graf med ungefärligt värde över tid.

alexbenhard Hemlig Agent
2 november 2015 · 1 115 Inlägg

Det finns endast ett sätt att räkna ut värdeminskning.
Köp en bil för x kronor.
Efter ett eller två år så säljer du den för y kronor.
X minus Y är den faktiska värdeminskningen.

Vill du veta utan att göra på detta sättet kan du slå en pling till din lokala spådam, hon har nog ungefär lika bra svar som alla andra.

SkyCandy1 Meldem
2 november 2015 · 117 Inlägg

ehedman skrev:
Utgår man från årlig procentuell värdeminskning så finns det en förenklad formel:

Y=C*a^x,
där y=nuvärde
C=nypris
a=värdeminskning, decimalt (t.ex. 20% blir 0,8)
x=antal år

Exempel: nuvärdet på en bil som kostade 200 000 kr för 3 år sedan, med en årlig värdeminskning på 20%

200 000×0.8^(3)=102 400 kr

På tre år har alltså värdet halverats.

Det är en väldigt bra formel för värdeminskning. Man kan lägga till +10000 i slutet av funktionen om man vill att kurvan ska plana ut på ett bottenpris på 10k, etc.

har jämfört formeln med några modeller på mobile.de och värdeminskningsfaktorn ligger på mellan 0.8 och 0.85, med en spridning på typ 10% åt vardera hållen för normala bruksbilar. Högt nypris innebär att man ligger närmre 0.85, lågt nypris är närmare 0.8 i förändingrfaktor.

torsen
3 november 2015 · 7 238 Inlägg

Gå in på www.bilpriser.se och se vilka variabler det finns att ta hänsyn till.
Privatimport?(mycket negativt)
Färg?(blå, gröna, bruna, beige ute)
Metallic?
Drag?(kan användas som argument för eller emot)
Paket?
Vilket paket i så fall?
Vinterhjul?
Fälgar?
Skick på sommarhjul?
AC?
ACC?
Lb- eller Pb-reggad?(skattefråga)
Nyligen skattad?
Nyligen besiktad?
Hur många ägare?(enägarbilar är mest eftertraktade = mer värda)
Hyrbil?(negativt)
Leasingbil? Negativt)
Årstid?(betydelsefullt för cabbar)
Diesel eller bensin?(etanolbilar helt ute)
Manuell eller automat(den senare kan kräva viss tillsyn efter visst antal mil)
Sista årsmodellen på en bil i regel den bästa = alla barnsjukdomar borta/åtgärdade.
Recaler? (kolla upp om alla är utförda)
Hur bilen är brukad(långpendlarbilar att föredra framför storstadskörda tycker jag)

Sist men inte minst - trender.
Just nu dieselSUVautomat utan fördelningslåda mest eftertraktade.

Till syvende och sist hur man sitter i bilen och hur den känns att köra.

LandCruiser bättre än Niva?
Beror på budget, användningsområde behov av bilen som (falsk) statusobjekt/impometer.cool

Min slutsats blir att det inte är möjligt att med en formel åsätta en bil ett visst (andrahands-) värde.

tongue

N_W V8 de bästa som finns!
3 november 2015 · 1 092 Inlägg

Wao skrev:
350 000 nypris 2007.  Idag 160 ~ kan du räkna ut det? big_smile

Känns som de siffrorna stämmer bra in på en Mustang med v8 från 2007.
Begagnatmarknaden är lite konstig på nyare mustang, camaro och challenger. Relativt billiga som nya och tappar väldigt lite som begagnad.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
baltis
3 november 2015 · 1 948 Inlägg

Jag brukar räkna på MINST 15% värdeförlust vid 2000 mil om året...
Brukar stämma hyffsat bra så länge man inte betalar överpris för bilen man köper...

Tips: Ska du låna... räkna då på allafall 20% värdeförlust... beg.bilpriserna har varit väldigt höga nu senaste året/åren samtidigt som nybilsförsäljningen slår nya rekord, och för att inte tala om den låga räntan... stor risk för stora värdefall framöver... men vem vet, kan vara om 1 år eller om 10 år big_smile

Powe_R
4 november 2015 · 414 Inlägg

Med "normala" mil (ca 1500/år) brukar man säga halverat värde på tre år. Mao så kan du räkna värdetapp på drygt 20% per år med normal skötsel och mil om inget annat oväntat händer på marknaden.

Personligen skulle jag säga att det känns i överkant, men bättre att räkna i överkant.

Jag gör så att jag köper bilen kontant, räknar med värdetapp på ca 20% årligen, delar detta på 12 månader och lägger undan motsvarande belopp på ett konto. Jag kan nog köpa en betydligt dyrare bil nu jämfört med när jag köpte, detta gäller samtliga. Dvs har jag knappast haft värdetapp på 20%/år. Kul sätt att lägga undan till ny bil smile

Senast redigerat av Powe_R (4 november 2015)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Soulman
4 november 2015 · 1 271 Inlägg

Lås tråden.

Trådskaparen har ju lämnat diskussionen för länge sedan utan att ens ge nödvändig input för att göra en saklig bedömning. Det är bra dock att diskussionen inte handlade om bränsleförbrukning för en gångs skull.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
baltis
4 november 2015 · 1 948 Inlägg

Soulman skrev:
Lås tråden.

Trådskaparen har ju lämnat diskussionen för länge sedan utan att ens ge nödvändig input för att göra en saklig bedömning. Det är bra dock att diskussionen inte handlade om bränsleförbrukning för en gångs skull.

Så allt OT-snack samt allt snack mellan medlemmar där trådskaparen inte är inblandad är förbjudet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang