Hur kan man räkna ut hur mycket en bil kommer falla i värde kommande året eller 2 år

baltis
4 november 2015 · 1 948 Inlägg

Powe_R skrev:
Med "normala" mil (ca 1500/år) brukar man säga halverat värde på tre år. Mao så kan du räkna värdetapp på drygt 20% per år med normal skötsel och mil om inget annat oväntat händer på marknaden.

Personligen skulle jag säga att det känns i överkant, men bättre att räkna i överkant.

Jag gör så att jag köper bilen kontant, räknar med värdetapp på ca 20% årligen, delar detta på 12 månader och lägger undan motsvarande belopp på ett konto. Jag kan nog köpa en betydligt dyrare bil nu jämfört med när jag köpte, detta gäller samtliga. Dvs har jag knappast haft värdetapp på 20%/år. Kul sätt att lägga undan till ny bil smile

Halva nypriset brukar stämma bra efter 3 år... men då ska bilen ha varit köpt ny också smile 2000 mil åren tror jag man räknar som mer "normalt" nuförtiden.

Läst automotorsport i flera år och deras kalkyler brukar stämma skit bra... värdetappet är olika beroende på modell så klart men 10-15% brukar det hamna på.

Soulman
4 november 2015 · 1 271 Inlägg

Inte alls. Men det blir bara spekulation eftersom TS inte inte lyckats bidra med bilmärke, modell, årsmodell, mätarställning, planerad körsträcka osv osv osv. Ungefär som att skriva man har fel på bilen. Utan att säga någonting mer.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 november 2015 · 13 744 Inlägg

baltis skrev:

Powe_R skrev:
Med "normala" mil (ca 1500/år) brukar man säga halverat värde på tre år. Mao så kan du räkna värdetapp på drygt 20% per år med normal skötsel och mil om inget annat oväntat händer på marknaden.

Personligen skulle jag säga att det känns i överkant, men bättre att räkna i överkant.

Jag gör så att jag köper bilen kontant, räknar med värdetapp på ca 20% årligen, delar detta på 12 månader och lägger undan motsvarande belopp på ett konto. Jag kan nog köpa en betydligt dyrare bil nu jämfört med när jag köpte, detta gäller samtliga. Dvs har jag knappast haft värdetapp på 20%/år. Kul sätt att lägga undan till ny bil smile

Halva nypriset brukar stämma bra efter 3 år... men då ska bilen ha varit köpt ny också smile 2000 mil åren tror jag man räknar som mer "normalt" nuförtiden.

Läst automotorsport i flera år och deras kalkyler brukar stämma skit bra... värdetappet är olika beroende på modell så klart men 10-15% brukar det hamna på.

allt i slutänden kommer handla om så många faktorer.   vissa bilar sjunker som stenar andra bilar är överprisade   efterfrågan och sånt som styr

sämsta affären man kan göra är att köpa en ny bil.  den tappar ett stort värde redan när den lämnar återförsäljaren.   det bästa är att hitta den där bilen som gått 1000mil och inte är året gammal.  då slipper man den stora smällen.    slutvärdet på en bil är istort sätt 10.000 det får man för det mesta som är i skick nog för att köra igenom bes och är skattad..      dom dyraste bilarna är oftast dom som når botten först.. om vi snackar normala bilar        audi A8 bmw 7serien  osv dessa är inte säljbara när dom är 10år gamla då reparationskostnaderna överstiger värdet för rätt skit grejer som kostar multum för att det är deras topp modeller..   vet hur det var när bmw 730 740 runt 91:or  fyllde 10år så fick man 2st sånna eller 1st volvo 740gl från 91 för samma pengar..


man gör förlustaffärer när det gäller bilar i dom mesta fallen om man inte väljer rätt bilar.   idag är det få bilar som ökar i värdet dessa måste vara extremt fina.   lågmilade med under 3000mil på mätaren och stått förvarade vättigt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
4 november 2015 · 7 238 Inlägg

Growe skrev:
allt i slutänden kommer handla om så många faktorer.   vissa bilar sjunker som stenar andra bilar är överprisade   efterfrågan och sånt som styr

Två exempel är JEEP och Land Rover.

En Jeep Wrangler TJ -06 begärs 120.000:- till 160.000:- för medans en Jeep Cherokee KJ -06 inte är värd mer än knappt hälften.
Ändå var Cherokeen som ny nästan dubbelt så dyr.

Ännu större skillnad på andrahandsvärdet på en Land Rover Defender v s Land Rover Discovery.
Trots att Discon som ny var betydligt dyrare än Deffen.

De e mycke man inte föstår.big_smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 november 2015 · 2 972 Inlägg

Soulman skrev:
Inte alls. Men det blir bara spekulation eftersom TS inte inte lyckats bidra med bilmärke, modell, årsmodell, mätarställning, planerad körsträcka osv osv osv. Ungefär som att skriva man har fel på bilen. Utan att säga någonting mer.

Hela tråden bygger ju på spekulation. Även med alla parametrar du önskar kan man ändå bara spekulera i värdetappet. Facit fås först när bilen i fråga är såld.

All generalisering i tråden är hittills ganska matnyttig och kan ge både TS och andra som undrar liknande mer kött på benen.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
NR
6 november 2015 · 59 Inlägg

Det brukar vara köparen som bestämmer värdet på bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang