3969
Sök

Vad kan ni om bilar här på garaget??

582 Inlägg
25 december 2006
#41
Intel skrev:
En sensor på vevaxeln som styr tändningspulserna istället för mekaniskt med kugge.

Vad är en Shrader ventil?

shrader är ventil på tyska helt enkelt! så det kan vara vilken jäkla ventil som helst!

vad är Ti-VCT på en ny FORD
Senast redigerat av norpan (25 december 2006)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Örebroare i exil
970 Inlägg
25 december 2006
#42
norpan skrev:
Intel skrev:
En sensor på vevaxeln som styr tändningspulserna istället för mekaniskt med kugge.

Vad är en Shrader ventil?

shrader är ventil på tyska helt enkelt! så det kan vara vilken jäkla ventil som helst!

vad är Ti-VCT på en ny FORD

Fords version av variabla kamtider kort och gott.


En hyffsat enkel fråga nu då: Hur fungerar en knacksensor?

Hej FRA!

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
25 december 2006
#43
Knacksensorn "lyssnar" efter spikningar och reglerar tändningen tills spikningarna slutat.

Var sitter rattvridaren på en Skoda 1100 Gs


Heavy Metal N' Horsepower
174 Inlägg
25 december 2006
#44
svar: han sitter på förarstolen tongue
fråga: är det rätt?

Alla kan köra fort rakt fram...

Snorgubbe
79 Inlägg
26 december 2006
#45
Nasty skrev:
svar: han sitter på förarstolen tongue
fråga: är det rätt?

lol

2nd place=First loser

Living the good Life!
585 Inlägg
26 december 2006
#46
Eftersom han inte ställde en fråga kanske jag kan ta frågan istället.

Hur fungerar Haldex om man jämför med torsen systemet?

When the flag drops, the Bullshit stops.

Avstängd
124 Inlägg
26 december 2006
#47
AudiZack skrev:
Eftersom han inte ställde en fråga kanske jag kan ta frågan istället.

Hur fungerar Haldex om man jämför med torsen systemet?

Haldex driver på framhjulen till något av hjulen börjar spinna vilket ger kraft till bakhjulen.

Torsen driver på alla fyra hela tiden.


edit: hur fungerar en sekventiell växellåda
Senast redigerat av Oskar_ (26 december 2006)

Jag är en tramsare.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 december 2006
#48
En sekventiell växellåda fungerar som en vanlig växellåda, men har elektrohydraulisk manövrering av kopplingen, son kopplar ur så fort man rör spaken (typ saab sensonic).
Finns också automatväxellådor med sekventiella lägen och manövreras då oftast av tryckknappar på ratten som sköter växlingen mellan planetväxlarna i växellådan på elektrohudraulisk väg. Denna låda kan även växla själv vid övervarvning (typ tiptronic).

Hur fungerar en servostyrning?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
124 Inlägg
26 december 2006
#49
Jag trodde att tändningen bröts när man växlade. Fast det kanske bara var så på WRC bilar.

Jag är en tramsare.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
27 december 2006
#50
Styrservosystemet består av en behållare för hydraulvätska med ett filter i, en hydraulpump samt ett ventilhus sammanbyggt med styrväxeln. Hydraulvätskan pumpas runt i styrväxeln via ett ventilsystem. När du vrider ratten leds hydraulvätska in i styrservon och därmed ökar väsketrycket så att styrningen blir lättare.
På lätta fordon drivs hydraulpumpen av kilremmar medans den på tyngre fordon drivs av motorns transmission.

Min fråga till er, hur fungerar tryckluftsbromssytem? Vilka delar finns och vad gör dom? big_smile
Senast redigerat av TobbeE_87 (27 december 2006)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Audi A3 2.0T FSI Quattro
36 Inlägg
27 december 2006
#51
Tryckluftbromssystem. Fungerar så att det kommer in luft till en kompressor som trycker luften vidare till manöversystem, "Du trampar på bromspedalen". Då har du ett tryck som pressar ihop bromsarna. När du sedan släpper bromspedalen, så måste luften ut snabbt. Och då finns en snabblåssningsventil som ser till så att all luft är ute samtidigt som bedalen är uppe. Rätta mig om jag har fel big_smile.

Hur kan oktantalet på bensin påverka motorns gång?

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
27 december 2006
#52
Oskar_ skrev:
AudiZack skrev:
Hur fungerar Haldex om man jämför med torsen systemet?

Haldex driver på framhjulen till något av hjulen börjar spinna vilket ger kraft till bakhjulen.

Torsen driver på alla fyra hela tiden.

Inte helt rätt. För det första kan Haldex driva på bakhjulen i grunden, ex Bugatti Veyron. Utöver detta så måste det inte vara hjulspinn för att Haldex ska överföra moment till den andra drivaxeln. Det räcker med varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel - vilket i princip infinner sig hela tiden i verkligheten, pga inre friktion, olika mycket rullomkrets på hjulen och lastförskjutning. Detta medför att Haldex i praktiken driver andra-axeln hela tiden, dock endast lite grann, ca5% (detta kan dock ändras med annan mjukvara). 

Angående AudiZacks kommentar huruvida Audi borde kalla sina bilar quattro eller inte tänker jag inte ens bemöda mig med att kommentera.

/Mattias

Fartygsingenjör
550 Inlägg
27 december 2006
#53
hento skrev:
Hur kan oktantalet på bensin påverka motorns gång?

Oktantalet påverkar bensines formåga att komprimeras utan att självantända och orsaka knackningar. Ju högre oktantal desto mindre knackningsbenäget är bensinen.

Vad skiljer syntetoljan från mineraloljan?
Senast redigerat av wrapman (27 december 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Smålänning
7 887 Inlägg
27 december 2006
#54
Mineraloljan är sådan olja som är pumpad ur jorden och raffinerad. Syntetolja är helt tillverkad på konstgjord väg, med olika ingredienser. Ibland så använder man dock en mineralolja som bas.

Vad finns det för för- och nackdelar med s.k AGA-diff

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 december 2006
#55
Fördel: Det är kul och går brett, driver lika mycket på båda hjulen
Nackdelar: Sliterdäck, sämre kurvagningsförmåga, svår att styra vid krypkörningkrafsar emd hjulen då...

Rättning ang sekventiell låda: Det du pratar om är en "gatbilslåda" tar vi de "riktiga" skeventiella lådorna så fungerar de på följande vis...

Det sitter dogrings som synkringar, de har konformade kilar med basen (stora delen) på kilen pekande i axelns riktning, en likadan ring på växelväljaren, detta resulterar i att när dogringse får kontakt drar de omedelbart ihop drevet och växelväljaren... Att man bara kan peta/slå på spaken fungerar med hjälp av en "trumma" med spår i (precis som på en hojlåda) som ger samma utslag i lådan som det skulle göra om man lutade/drog lr trycket på spaken... Sen finns det olika manövrering av trumman, antingen genom "muslkeservo" eller genom elektronisk servomanövrering... Sen kan man ju koppla in shiftbrake "tändströmsbrytning" när man tar i spaken/när servot är aktivt...

Varför varvar inte en diesel spc mkt?


Fartygsingenjör
550 Inlägg
28 december 2006
#56
Därför att förbränningstrycket är högre i en diesel och på så sätt ställer det hårda krav på grejer som kolvar vevaxel etc och att göra dessa delar tåligare innebär högre vikt och begränsad möjligt att varva.


Varför kör man dragsters på nitrometan?
Senast redigerat av wrapman (28 december 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

clubjdm.se
462 Inlägg
28 december 2006
#57
(CH3NO2). Alla vet väl att bensin kräver en viss mängd tillsatt syre för att förbrännas effektivt. Nitrometan å sin sida för med sig två egna syreatomer per molekylenhet vilket gör det möjligt att mata in mycket stora bränslemängder i motorn. Egentligen har nitrometan avsevärt sämre energivärde än bensin men detta kompenseras alltså med råge av detta faktum. Nitron blandas ut med metanol, utgångsvärdet är 94% nitro vilket berikas vid högre atmosfärstryck.

Den extrema bränslemängden åskådliggörs bäst genom att berätta att en Top Fuel mumsar i sig ungefär tio liter nitro i minuten redan på tomgång. När föraren fäller ner pedalen fullt vräks runt 3,5 liter I SEKUNDEN in i maskinen! Bränslet matas av två mekaniska pumpar som flödar runt 220-235 minutliter vardera. Därpå reglerar en pneumatiskt styrd slidventil returflödet till tanken. Ju hårdare kopplingen låser upp, desto mer bränsle får motorn via strypt returflöde.

Allt bränsle tillsätts inte på samma ställe. Bland annat för att få en möjligthet att styra temperaturen i kompressor och insug tillsätts 20% av bränslet i injektorn och 20% i insuget. Resterande bränsle skjuts in i insugskanalen, precis före insugsventilen.

Vad är Planet Växlar ?
Senast redigerat av Asse_ (28 december 2006)

www.clubjdm.se

FreddeK
28 december 2006
#58
planetväxlar menar du? annars vet jag inte om planeterna åker runt och växlar men dom växlar ju plats med varandra iof!

clubjdm.se
462 Inlägg
28 december 2006
#59
Freddeponken skrev:
planetväxlar menar du? annars vet jag inte om planeterna åker runt och växlar men dom växlar ju plats med varandra iof!

menade planetväxlar

www.clubjdm.se

4 554 Inlägg
28 december 2006
#60
sitter i t ex automatlådor sitter på rad och olika kugghjul låses beroende på utväxling låsningen kan ske på oliak sätt... nått sånt iaf:P

vad är distortion


Sök