Vad kan ni om bilar här på garaget??

RonnieH Ford är min grej!
25 december 2006 · 582 Inlägg

Intel skrev:
En sensor på vevaxeln som styr tändningspulserna istället för mekaniskt med kugge.

Vad är en Shrader ventil?

shrader är ventil på tyska helt enkelt! så det kan vara vilken jäkla ventil som helst!

vad är Ti-VCT på en ny FORD

Senast redigerat av norpan (25 december 2006)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
KarlNilsson Örebroare i exil
25 december 2006 · 970 Inlägg

norpan skrev:

Intel skrev:
En sensor på vevaxeln som styr tändningspulserna istället för mekaniskt med kugge.

Vad är en Shrader ventil?

shrader är ventil på tyska helt enkelt! så det kan vara vilken jäkla ventil som helst!

vad är Ti-VCT på en ny FORD

Fords version av variabla kamtider kort och gott.


En hyffsat enkel fråga nu då: Hur fungerar en knacksensor?

Hej FRA!
noclaF Styrande position i resebranchen
25 december 2006 · 174 Inlägg

Knacksensorn "lyssnar" efter spikningar och reglerar tändningen tills spikningarna slutat.

Var sitter rattvridaren på en Skoda 1100 Gs

Saab 99 LE (1975)
Nasty Heavy Metal N' Horsepower
25 december 2006 · 174 Inlägg

svar: han sitter på förarstolen tongue
fråga: är det rätt?

Alla kan köra fort rakt fram...
Born Looser Snorgubbe
26 december 2006 · 79 Inlägg

Nasty skrev:
svar: han sitter på förarstolen tongue
fråga: är det rätt?

lol

2nd place=First loser
AudiZack Living the good Life!
26 december 2006 · 585 Inlägg

Eftersom han inte ställde en fråga kanske jag kan ta frågan istället.

Hur fungerar Haldex om man jämför med torsen systemet?

When the flag drops, the Bullshit stops.
Oskar_ Avstängd
26 december 2006 · 124 Inlägg

AudiZack skrev:
Eftersom han inte ställde en fråga kanske jag kan ta frågan istället.

Hur fungerar Haldex om man jämför med torsen systemet?

Haldex driver på framhjulen till något av hjulen börjar spinna vilket ger kraft till bakhjulen.

Torsen driver på alla fyra hela tiden.


edit: hur fungerar en sekventiell växellåda

Senast redigerat av Oskar_ (26 december 2006)

Jag är en tramsare.
twin_cam Smålänning
26 december 2006 · 7 877 Inlägg

En sekventiell växellåda fungerar som en vanlig växellåda, men har elektrohydraulisk manövrering av kopplingen, son kopplar ur så fort man rör spaken (typ saab sensonic).
Finns också automatväxellådor med sekventiella lägen och manövreras då oftast av tryckknappar på ratten som sköter växlingen mellan planetväxlarna i växellådan på elektrohudraulisk väg. Denna låda kan även växla själv vid övervarvning (typ tiptronic).

Hur fungerar en servostyrning?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Oskar_ Avstängd
26 december 2006 · 124 Inlägg

Jag trodde att tändningen bröts när man växlade. Fast det kanske bara var så på WRC bilar.

Jag är en tramsare.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
27 december 2006 · 938 Inlägg

Styrservosystemet består av en behållare för hydraulvätska med ett filter i, en hydraulpump samt ett ventilhus sammanbyggt med styrväxeln. Hydraulvätskan pumpas runt i styrväxeln via ett ventilsystem. När du vrider ratten leds hydraulvätska in i styrservon och därmed ökar väsketrycket så att styrningen blir lättare.
På lätta fordon drivs hydraulpumpen av kilremmar medans den på tyngre fordon drivs av motorns transmission.

Min fråga till er, hur fungerar tryckluftsbromssytem? Vilka delar finns och vad gör dom? big_smile

Senast redigerat av TobbeE_87 (27 december 2006)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
hento Audi A3 2.0T FSI Quattro
27 december 2006 · 36 Inlägg

Tryckluftbromssystem. Fungerar så att det kommer in luft till en kompressor som trycker luften vidare till manöversystem, "Du trampar på bromspedalen". Då har du ett tryck som pressar ihop bromsarna. När du sedan släpper bromspedalen, så måste luften ut snabbt. Och då finns en snabblåssningsventil som ser till så att all luft är ute samtidigt som bedalen är uppe. Rätta mig om jag har fel big_smile.

Hur kan oktantalet på bensin påverka motorns gång?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 december 2006 · 2 972 Inlägg

Oskar_ skrev:

AudiZack skrev:
Hur fungerar Haldex om man jämför med torsen systemet?

Haldex driver på framhjulen till något av hjulen börjar spinna vilket ger kraft till bakhjulen.

Torsen driver på alla fyra hela tiden.

Inte helt rätt. För det första kan Haldex driva på bakhjulen i grunden, ex Bugatti Veyron. Utöver detta så måste det inte vara hjulspinn för att Haldex ska överföra moment till den andra drivaxeln. Det räcker med varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel - vilket i princip infinner sig hela tiden i verkligheten, pga inre friktion, olika mycket rullomkrets på hjulen och lastförskjutning. Detta medför att Haldex i praktiken driver andra-axeln hela tiden, dock endast lite grann, ca5% (detta kan dock ändras med annan mjukvara). 

Angående AudiZacks kommentar huruvida Audi borde kalla sina bilar quattro eller inte tänker jag inte ens bemöda mig med att kommentera.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
2jzinside Fartygsingenjör
27 december 2006 · 550 Inlägg

hento skrev:
Hur kan oktantalet på bensin påverka motorns gång?

Oktantalet påverkar bensines formåga att komprimeras utan att självantända och orsaka knackningar. Ju högre oktantal desto mindre knackningsbenäget är bensinen.

Vad skiljer syntetoljan från mineraloljan?

Senast redigerat av wrapman (27 december 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
twin_cam Smålänning
27 december 2006 · 7 877 Inlägg

Mineraloljan är sådan olja som är pumpad ur jorden och raffinerad. Syntetolja är helt tillverkad på konstgjord väg, med olika ingredienser. Ibland så använder man dock en mineralolja som bas.

Vad finns det för för- och nackdelar med s.k AGA-diff

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
bumpe Lastbilsmekaniker
28 december 2006 · 3 878 Inlägg

Fördel: Det är kul och går brett, driver lika mycket på båda hjulen
Nackdelar: Sliterdäck, sämre kurvagningsförmåga, svår att styra vid krypkörningkrafsar emd hjulen då...

Rättning ang sekventiell låda: Det du pratar om är en "gatbilslåda" tar vi de "riktiga" skeventiella lådorna så fungerar de på följande vis...

Det sitter dogrings som synkringar, de har konformade kilar med basen (stora delen) på kilen pekande i axelns riktning, en likadan ring på växelväljaren, detta resulterar i att när dogringse får kontakt drar de omedelbart ihop drevet och växelväljaren... Att man bara kan peta/slå på spaken fungerar med hjälp av en "trumma" med spår i (precis som på en hojlåda) som ger samma utslag i lådan som det skulle göra om man lutade/drog lr trycket på spaken... Sen finns det olika manövrering av trumman, antingen genom "muslkeservo" eller genom elektronisk servomanövrering... Sen kan man ju koppla in shiftbrake "tändströmsbrytning" när man tar i spaken/när servot är aktivt...

Varför varvar inte en diesel spc mkt?

2jzinside Fartygsingenjör
28 december 2006 · 550 Inlägg

Därför att förbränningstrycket är högre i en diesel och på så sätt ställer det hårda krav på grejer som kolvar vevaxel etc och att göra dessa delar tåligare innebär högre vikt och begränsad möjligt att varva.


Varför kör man dragsters på nitrometan?

Senast redigerat av wrapman (28 december 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Asse_ clubjdm.se
28 december 2006 · 462 Inlägg

(CH3NO2). Alla vet väl att bensin kräver en viss mängd tillsatt syre för att förbrännas effektivt. Nitrometan å sin sida för med sig två egna syreatomer per molekylenhet vilket gör det möjligt att mata in mycket stora bränslemängder i motorn. Egentligen har nitrometan avsevärt sämre energivärde än bensin men detta kompenseras alltså med råge av detta faktum. Nitron blandas ut med metanol, utgångsvärdet är 94% nitro vilket berikas vid högre atmosfärstryck.

Den extrema bränslemängden åskådliggörs bäst genom att berätta att en Top Fuel mumsar i sig ungefär tio liter nitro i minuten redan på tomgång. När föraren fäller ner pedalen fullt vräks runt 3,5 liter I SEKUNDEN in i maskinen! Bränslet matas av två mekaniska pumpar som flödar runt 220-235 minutliter vardera. Därpå reglerar en pneumatiskt styrd slidventil returflödet till tanken. Ju hårdare kopplingen låser upp, desto mer bränsle får motorn via strypt returflöde.

Allt bränsle tillsätts inte på samma ställe. Bland annat för att få en möjligthet att styra temperaturen i kompressor och insug tillsätts 20% av bränslet i injektorn och 20% i insuget. Resterande bränsle skjuts in i insugskanalen, precis före insugsventilen.

Vad är Planet Växlar ?

Senast redigerat av Asse_ (28 december 2006)

www.clubjdm.se
FreddeK
28 december 2006 ·

planetväxlar menar du? annars vet jag inte om planeterna åker runt och växlar men dom växlar ju plats med varandra iof!

Asse_ clubjdm.se
28 december 2006 · 462 Inlägg

Freddeponken skrev:
planetväxlar menar du? annars vet jag inte om planeterna åker runt och växlar men dom växlar ju plats med varandra iof!

menade planetväxlar

www.clubjdm.se
loudness
28 december 2006 · 4 554 Inlägg

sitter i t ex automatlådor sitter på rad och olika kugghjul låses beroende på utväxling låsningen kan ske på oliak sätt... nått sånt iaf:P

vad är distortion

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang