Hej!
Jag fick en tvåa på besiktningen för att bilen drar väldigt mycket åt höger, framförallt vid inbromsning, men även om jag gasar eller bara rullar så vill den dra åt höger.
Jag lämnade in bilen för att få detta kollat, och verkstaden säger att vänster bromsok har rostat fast, och att det är därför bilen drar åt höger. Det är en mazda 6 från 2003, och bromsoken har antagligen aldrig bytts. För övrigt en ganska rostig bil, så jag är inte skeptisk till huruvida bromsoken är fastrostade eller inte..
Däremot så är jag lite fundersam kring om det kan vara därför bilen drar åt höger?
På besiktningen fick den 3.2 på både höger och vänster frambroms, borde inte bromsvärdena vara sämre på vänster om den är fastrostad?
Man hade på verkstaden försökt banka loss rosten, vilket verkar kännas i bilen. Tror inte den drar lika mycket nu, men verkstaden sa att det inte gick att få loss oket..
Inga sjuka summor att byta, men jag är fattig och bilen är billig..
Tl;drKan fastrostat bromsok vänster fram innebära drag i höger riktning? Trots identiska bromsresultat på besiktningen?
Tacksam för svar innan jag lämnar in den igen