Varför säljs så nya bilar?

trippelturbo Trucker
5 december 2015 · 2 710 Inlägg

En fråga jag ställt mig senaste tiden är att det säljs sprillans nya bilar (i värsta fall max 1 år gamla), av privatpersoner. Varför säljs det så nya bilar, då dessa förmodligen köpt den för några månader sen?

Alla bilmärken är "drabbade"

Fart missbrukare
Polaren
5 december 2015 · 352 Inlägg

Taskig ekonomi, inte nöjda, testa något annat.. Finns nog många anledningar smile skiter för mycket pengar..

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
5 december 2015 · 901 Inlägg

några vill bara prova, andra vill ha bara nya bilar, privathandlare, tanke på att ha o sälja innan det förlorar mkt i värde....diversa anledningar

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2015 · 13 673 Inlägg

inte förstånd nog..  dom smarta köper en beg bil med låga mil som högst är 1år gamla.. så slipper man den där första startavgiften på runt 100K smile

en ny bil tappar några sjuka pengar bara man står som ägare på den.

tror att förhållandena ändras som gör att man byter bil.   Polarn köpte en hynda i40 förra året och byter redan ut den mot någon suv modell  han gjorde det för att han är rädd att dieslar kommer försöka straffskattas bort.  själv håller jag i våran dieselbil.  den är värd så lite att det inte spelar någon roll 30K är jhu inga direka pengar att förlora

bästa är nog att köpa en beg bil som är 10år gammal och inte gått över 5.000mil   för då vet man hur den modellen fungerat eftersom det finns mängder av dom som gått 25-45k så då vet man att med god skötsel har man en bil som håller länge och kostar nada  detär att tänka ekonomiskt..      bästa köpet jag gjort tror jag är min Seat arosa gav 1500kr för den bytte koppling  hade gått 8.000mil när jag köpte den.  har sen kört ungefär 6000mil har bytt  3st glödlampor.  bromskivor och klossar fram (560kr från ebay)     sen har jag bytt olja och luftfilter i övrigt har den bara rullat på.   lite däck är det enda övrig utgift förutom typ stötdämpare och fjädrar stora hjul osv  men dom gamla grejerna var i bra skick så dom hade garanterat hållt..   kört både vinter och sommarhjulen 2år istort sätt.. och bra med mönster kvar osv..    som bonus slipper man lida vid en krock.. det är godnatt direkt. ..

räknade lite på min förra arosa som faktist hade lite problem blev en del hjulagerbyten kamremsbyten osv  endå landade jag rätt exakt på 10kr milen inkl rep skatt försäkring och bensin    det är svårslaget med någon bil. endå inte speciellt bensinsnål eller något..    men lågt inköp och billiga reservdelar gör det till en bra affär..  den körde vi 5000mil med  den hade dock rullat 18 när jag köpte den på tradera osedd=))

Senast redigerat av Growe (5 december 2015)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trippelturbo Trucker
5 december 2015 · 2 710 Inlägg

Också tänkt dessa anledningar / orsaker.. men vem fan köper en bil för halvmillen för att "testa"?

XC90 har knappt hunnit komma ut på vägarna, finns i nuläget 3 stycken privatare på Blocket! (har visserligen sätt några ute på vägarna, men ni förstår ironin)

Som sagt, alla bilmärken är drabbade, främst tyskarna och nu Volvo!

Alltifrån lilla 1-serie till stora GLK

Fart missbrukare
Polaren
5 december 2015 · 352 Inlägg

Folk som är täta kanske?

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
dfine BMW entusiast
5 december 2015 · 579 Inlägg

Det finns lika många anledningar som det finns bilar på blocket. Ni måste förstå att alla inte lever Svenssonliv utan en del har väldigt gott om pengar och kan byta bil när dom önskar. Många byter bara för att dom vill ha något annat, andra för att dom ska få tjänstebil och inte kommer använda sin privata längre, eller för att familjeförhållanden ändras med fler barn eller liknande.

Många har fullt upp med långa dagar på jobbet eller att driva sina egna företag och väljer hellre att spendera den lilla tid som blir över med familjen snarare än att skruva en gammal Seat Arosa i garaget för att spara lite pengar..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2015 · 13 673 Inlägg

dfine skrev:
Det finns lika många anledningar som det finns bilar på blocket. Ni måste förstå att alla inte lever Svenssonliv utan en del har väldigt gott om pengar och kan byta bil när dom önskar. Många byter bara för att dom vill ha något annat, andra för att dom ska få tjänstebil och inte kommer använda sin privata längre, eller för att familjeförhållanden ändras med fler barn eller liknande.

Många har fullt upp med långa dagar på jobbet eller att driva sina egna företag och väljer hellre att spendera den lilla tid som blir över med familjen snarare än att skruva en gammal Seat Arosa i garaget för att spara lite pengar..

sånt är inte så svårt att förstå men samtidigt brukar folk med pengar faktist vara ganska ekonomiska..  bort sätt från idioterna i lyxfällan..  men det är deras pengar och bra att personer gillar att slösa pengar för pengar som sitter på ett konto generar inte något för oss dödliga. 

ett stort peningflöde är a-o för att jobb och sån ska finnas i sverige och att ekonomin ska vara god så vi kan ge bort den till andra länder smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rensvinf
5 december 2015 · 528 Inlägg

Man ska eventuellt ha i åtanke också att, om vi exempelvis tar Volvo XC90 som exempel,  så vill ju Volvo ha ut den på marknaden.
De som köper nya bilar väldigt ofta, får garanterat inte samma pris som Svensson som går dit för att titta på en ny Volvo.  Det finns ett visst flöde i bilaffärer och jag kan mycket väl tänka mig att Volvo, som exempel, har en plan för att deras nya bilar ska  rulla på rent flödesmässigt in och ut ur lokalerna. Det måste rulla för att det ska rulla,  så att säga.  Med det sagt så är givetvis den stora biten just att människor faktiskt är rika och kan köpa ny bil relativt obehindrat.  För de som har så mycket pengar att en bilaffär i 500" klassen ska ske oreflekterat så betyder vardagslyxen mer än pengarna. Om det visar sig att de ångrar sitt köp och hellre vill ha en bmw X5 istället för XC90; då säljer de direkt. De har som sagt dessutom köpt bilen med en helt annan rabatt än vad du och jag kan få.

Muttley
5 december 2015 ·

har en bekant som byter varje år. För att den inte vill ha äldre bilar smile  Simpelt som tusan.

Janneutanb
5 december 2015 · 7 267 Inlägg

Kolla på lyxfällan. Många spenderar pengar dom inte har.

Mervolic Yawn...
6 december 2015 · 3 151 Inlägg

I vissa kretsar så ska man ju ha "det nyaste", och i bilvärlden räcker det bara i ett år ungefär. Sen är det inte nyast längre.

Putteliten
6 december 2015 · 9 068 Inlägg

Livet kan förändras snabbt för en del. Vet en som beställde en ny Lexus is200, blev en skaplig väntetid på den. Under tiden hann han träffa en tjej och flytta ihop med, kort efter blev hon på smällen. Så han kunde inte ha bilen många månader...

Sen finns det dom som köper nya bilar, och kort efter byter jobb och får tjänstebil.

Skillsmässa.

Finns massor anledningar till att man ska bli tvungen att göra av med en så ny bil....

trippelturbo Trucker
6 december 2015 · 2 710 Inlägg

Intressant! Lika många rätt som fel big_smile Ingen kan med säkerhet säga vad det är smile

Fart missbrukare
Muttley
6 december 2015 ·

trippelturbo skrev:
Intressant! Lika många rätt som fel big_smile Ingen kan med säkerhet säga vad det är smile

Fast nu fick du några som sa med 100% vad de handlade om. Dög inte det ?

666_Beast
6 december 2015 · 1 863 Inlägg

Den ända som vet är väl den som säljer? Alla kan sitta å spekulera hur mycket dom vill men i slutändan är det säljaren som sitter inne med svaret.

Jag sålde en ny bil efter 4 månader pga att jag pajade knät och inte kunde köra manuellt längre. Så där vet ni om varför jag sålde.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
torsen
6 december 2015 · 7 198 Inlägg

Ändrade familjeförhållanden(separation/skilsmässa).
Tjänstebil.
Sjukdom.
Vill alltid ha det senaste.

Har 4 bilar i hushållet och bytte hustruns Mazda 3 -12 mot en Honda CR-V -16 p g a a jag fått reumatiska besvär i leder och har svårt med både höga terrängbilar (Defender) och låga småbilar (Mazda 3).

Annars förespråkar jag bilar som är 3 - 5 år gamla och 3.000 - 8.000 mil körda.
Då har man inte varit med och betalat den första/största värdeminskningen men har en bit kvar att utnyttja maskinskadeförsäkringen.

horbybonnen
6 december 2015 · 1 160 Inlägg

bra att dom finns så dom tar värsta smällen.senaste bilen 2 år gammal 1600 mil.35% billigare ja tack.

Germax
6 december 2015 · 12 086 Inlägg

Rika människor som byter bil ofta byter in dom.

Med dagens låga låneräntor är det nog allt för många som köper en ny bil utan att de har råd. Sen är det något som gör att siffrorna inte går ihop och då måste det avyttras.

Evildan
6 december 2015 ·

En del "behöver" ny mobil 2-4gånger/år, andra en bil beroende på hur ekonomin ser ut.

En del säljer pga husbygge/båtköp/tillökning/arbetslöshet/tjänstebil/tristess/missnöjdhet/leasingavtal eller andra ändrade förutsättningar.

Många nästan nya bilar som erbjuds hos märkeshandlare är givetvis demobilar som skall bytas ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang