Polo -99 1.6 går på 3 cylindrar..*LÖST* Nu ett nytt problem????? Ryker o luktar bränd olja

xc90
6 december 2015 · 406 Inlägg

Tog en chans o köpte en billig polo att ha som övningsbil åt styvdottern, trodde det va nått tänd-relaterat bara men komp test nu avslöjade endast 4 bar på ena cylindern.....FAAN....
Hur stora är oddsen att det är en kärvande hydralisk lyftare? Och hur kontrollerar man det? Och den går väl o byta utan o lyfta toppen? Har ej plats i garaget nu.
Annars en bränd ventil??
Kan det va en 3:e grej osså?? Känns ventilrelaterat på nått sätt.

Hoppas nån känner igen nått liknande! Mvh Tomas

OBS bilen rök lite lite svart bara innan renovering pga kass komp på en cylinder.
Provade först med rengörningstillsats i oljan samt en hel flaska k-akut i tanken(hade bara ca 10l bensin).

Har nu gjort lättare renovering av toppen, tvätt,glasblästring,renblåsning,tvätt, en ny ventil samt slipade in alla ventiler o nya ventiltätningar, blev tät o fin. Monterade allt med nya packningar o bultar o har nu ca 15kg i komp på alla cylindrar.
Bilen startar o går bra, har kört ca 2 mil(obesiktad) MEN den ryker ganska bra o luktar bränd olja?? Har fyllat hela tanken nu med fräsch bensin, ingen skillnad.
Vad kan ha hänt?
Plockade bort grenrör o alla avgasportar är svarta/fuktiga, nästan kletiga, tyder väl på att det inte är bara en cylinder som strular?
Tog bort slang till vevhusvent o det rök lite fin dimma bara.......fattar inget o har nu plockat av toppen igen men jag vet inte var jag ska börja. Har fyllt cylindrar med wd40 o 5-56 bara för att ev lossa lite koks på oljeringar.
Nånting som har löst upp sig tack vare testet innan renovering?
Vevhusvent? skall skruva loss men hur kollas funktionen?
Dålig kvalite på nya ventiltätningar? Monterades noggrant.
Mkt gammal skit i tanken som har löst upp sig tack vare att den stod 2 veckor med k-akut till för lite bensin?
Insugsröret hade lite typ oljeblandad bensin precis vid öppningarna, drog med fingret, blev helt svart o luktar bensin?

Summering, bilen går bra med bra komp MEN ryker vit/blå onormalt(nästan lutzen-dimman) mkt samt luktar bränd olja, tar ingen kylarvätska.

Senast redigerat av xc90 (14 januari 2016)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Meaganeowner
7 december 2015 · 2 250 Inlägg

Hål eller spricka i kolven.
Skuret cylinderlopp.

En flera kolvringar som gått av eller bränt fast i kolvringsspåren.
Detta fel brukar kunna konstateras genom att hälla i en matsked med motorolja i tändstiftshålet. Kör runt motorn lite med starten, som ett startförsök. Ta sen direkt ett komp prov. Är det nu mer än 4 bar så ligger troligen inte felet i toppen, utan kolv- eller cylinderrelaterat.

xc90
7 december 2015 · 406 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Hål eller spricka i kolven.
Skuret cylinderlopp.

En flera kolvringar som gått av eller bränt fast i kolvringsspåren.
Detta fel brukar kunna konstateras genom att hälla i en matsked med motorolja i tändstiftshålet. Kör runt motorn lite med starten, som ett startförsök. Ta sen direkt ett komp prov. Är det nu mer än 4 bar så ligger troligen inte felet i toppen, utan kolv- eller cylinderrelaterat.

Tackar för svar, skall testas.......fick faktiskt ett liknande förslag från annat håll idag....men där snacka vi nästan en halv deciliter....så får väl ta nått mittemellan....men han tyckte jag skulle köra komptest direkt utan "startprov"??

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Meaganeowner
7 december 2015 · 2 250 Inlägg

Jo, men om du kör runt, om aldrig så lite, så kletas olja runt i hela förbränningsrummet och ger avsedd effekt. Tätar ev läck nedåt från början.

I fjol såg jag en gammal hederlig inombordare, bensin, av anno decimal. Alltså riktigt gammal. Den var säkert inte tät ens när den var ny.

På topplocket fanns en liten tratt med kran som skulle fyllas med motorolja innan start. Inte bensin.
Allt för att uppnå tillräcklig kompression för start.
Presterade en ordentlig rökridå, första halvminuten. Väl när den startat, gick den klanderfritt.

xc90
7 december 2015 · 406 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jo, men om du kör runt, om aldrig så lite, så kletas olja runt i hela förbränningsrummet och ger avsedd effekt. Tätar ev läck nedåt från början.

I fjol såg jag en gammal hederlig inombordare, bensin, av anno decimal. Alltså riktigt gammal. Den var säkert inte tät ens när den var ny.

På topplocket fanns en liten tratt med kran som skulle fyllas med motorolja innan start. Inte bensin.
Allt för att uppnå tillräcklig kompression för start.
Presterade en ordentlig rökridå, första halvminuten. Väl när den startat, gick den klanderfritt.

Haha kan se de framför mig......

Har nu vatt ute o slog i 4 cl olja...på med kompmätaren....drog runt o den visa 5 bar....släppte trycket o prova igen o då visa den 4 bar igen.
Blir jag/vi klokare på det? Är det ventil/topp relaterat då i bästa fall?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Meaganeowner
8 december 2015 · 2 250 Inlägg

Ja, då tätar väl ringarna normalt mot cylindervägg.

Jag tror på ventilfel. Krökt ventilskaft, bränd ventil är väl troligt. Möjligen en lyftare som felar.
Lyft av ventilerna och dra runt motorn för hand (åt rätt håll), så ser du väl om ventilerna rör sig lika på den felande cylindern, som på de andra.
Gör de det, så är det troligen en bränd ventil.

Skaffa en luftnippel som passar tändstiftshålet. Eller tillverka en sådan av ett rensat kasst stift o passande nippeln.
Blås i luft och dra motorn runt för hand. En frisk cylinder bjuder motstånd, en gång per två vevaxelvarv. En kass kommer att pysa hela tiden ut genom en av ventilerna, d v s genom insug eller avgassystem. Eller genom oljepåfyllningen nämnd ovan, om det är hål i kolven.

Testa på en frisk motor. Lossa locket ovan, när motorn är igång. Håll ett papper över hålet. Papperet kommer att röra sig, men inte blåsa rakt upp.
Volymen i vevhuset är nästan den samma hela tiden. Enkelt går upp, när en annan går ned o s v.
Visst läckage via kolvringarna sker dock alltid. Ju friskare motor desto mer.
Kan inte nyare bilar. Möjligt att elektroniken larmar för fel bränsleluftblandning, när locket lossas, då vevhusventillationen kopplad till insugssidan ändras. Vissa bilar går också sämre på tomgång, vid lossat lock.


Knalla in på någon biltillbehörsfirma å köp ventilåterställare på flaska.......  äsch jag skojar. big_smile

Senast redigerat av Meaganeowner (8 december 2015)

xc90
8 december 2015 · 406 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ja, då tätar väl ringarna normalt mot cylindervägg.

Jag tror på ventilfel. Krökt ventilskaft, bränd ventil är väl troligt. Möjligen en lyftare som felar.
Lyft av ventilerna och dra runt motorn för hand (åt rätt håll), så ser du väl om ventilerna rör sig lika på den felande cylindern, som på de andra.
Gör de det, så är det troligen en bränd ventil.

Skaffa en luftnippel som passar tändstiftshålet. Eller tillverka en sådan av ett rensat kasst stift o passande nippeln.
Blås i luft och dra motorn runt för hand. En frisk cylinder bjuder motstånd, en gång per två vevaxelvarv. En kass kommer att pysa hela tiden ut genom en av ventilerna, d v s genom insug eller avgassystem. Eller genom oljepåfyllningen nämnd ovan, om det är hål i kolven.

Testa på en frisk motor. Lossa locket ovan, när motorn är igång. Håll ett papper över hålet. Papperet kommer att röra sig, men inte blåsa rakt upp.
Volymen i vevhuset är nästan den samma hela tiden. Enkelt går upp, när en annan går ned o s v.
Visst läckage via kolvringarna sker dock alltid. Ju friskare motor desto mer.
Kan inte nyare bilar. Möjligt att elektroniken larmar för fel bränsleluftblandning, när locket lossas, då vevhusventillationen kopplad till insugssidan ändras. Vissa bilar går också sämre på tomgång, vid lossat lock.


Knalla in på någon biltillbehörsfirma å köp ventilåterställare på flaska.......  äsch jag skojar. big_smile

Tackar för dina tips.....kostade på mig crc engine flush+stp akut idag samt oljebyte o filter idag bara för o se om ett under kunde ske......men nä inte i detta fallet.....tyckte ändå det blev liiiite skillnad men långt ifrån bra. Skall komptesta igen för skojs skull.
Har ställt in mig på att lyfta toppen nu(måste städa garage helvetet bara).....ska bli spännande, har aldrig lyft en topp me överliggande kam...men bara man e noga me o nolla vid mont. så ska det säkert gå.
När toppen e lyft så slipper man gissa sig fram iaf. Kommer o börja med läckage-test neråt ifall inget fel syns direkt....blir det godkänt så blir det ju lite billigare o fixa till...för det är ingen bil man lägger en massa pengar på.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 december 2015 · 13 750 Inlägg

testa att fylla cyl med diesel och låt den stå någon dag.

men gissar oxå på någon ventil..

är lättmekat så inget att fundera på är som en volvo topp

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xc90
11 december 2015 · 406 Inlägg

Growe skrev:
testa att fylla cyl med diesel och låt den stå någon dag.

men gissar oxå på någon ventil..

är lättmekat så inget att fundera på är som en volvo topp

NEJ med facit i hand så är volvo mer meckar-vänlig.....väntar just nu på "special tolv tands bits" från mekonomen för o kunna lossa topp-bultarna.....
Fan trångt o jävligt me diverse bultar o slangar o skruvar osså sänka motorn för kamremmen.......men allt e förberett nu iaf.
Vad rekomenderar du/ni sen när ja ska testa ev. läckage neråt?
wd-40,diesel,bensin,fotogen.....eller nått.....??
Jag gissar/hoppas ju på att det ÄR nån ventil som är boven......MEN vill samtidigt rensa kolv/kolvringar från sot/koks

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
fax110
11 december 2015 · 344 Inlägg

Varför krångla till det med verktygen och inte bara gå till nån som säljer verktyg? Till och med Biltema har ju dom såkallade "special" verktygen http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000031767/ (OBS vet ej om det är rätt storlekar i satsen)

Verktygen heter förövrigt xzn och har använts av vag sen länge till topp och drivaxlarna.

Senast redigerat av fax110 (11 december 2015)

marcus80 Sir
12 december 2015 · 935 Inlägg

Och xzn bultarna i toppen går faktiskt att använda torx, ja alla xzn går att använda torx till. Köpte 8,10,12,14 på swedol i xzn och gav typ 150:-

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2015 · 13 750 Inlägg

en volvo har väll oxå xzn bultar iaf någon modell jag skruvade smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xc90
13 december 2015 · 406 Inlägg

Toppen e av.....ställde den upp o ner o hällde lite vatten i förbränningsrummen o voila....de sipprade ut direkt genom ena avgasventilen......de andra höll fullständigt tätt de timmarna jag lät det ligga.
Nu är frågan hur snål man ska vara.....bara byta ventil o försöka slipa in den me pasta(billigast).....eller tvätta,blästra,planfräsa,byta tätningar,fräsa säte mm mm.....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Meaganeowner
13 december 2015 · 2 250 Inlägg

Kan väl aldrig vara fel att plana, men bara plana.

Kommer ihåg när jag gjorde det själv första gången.... spegelblankt. Blåste blockpackning en direkt.

Sen gäller det att syna toppen ordentligt efter sprickor mm.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2015)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 december 2015 · 13 750 Inlägg

skulle slippa in alla ventiler men skulle bara slipa den ventilen som läcker.. sen byta alla tätningar  när det endå är i sär.  det är inget stort jobb.  gjorde ordning på alla ventil på min skoda efter att 10 av 12 ventiler var krokiga..

la kanske ner 4timmar allt som allt inkl körde alla ventiler i ventil slipen sen avslutade med att slipa in dom med ventilpasta sen mirrafräste jag alla ventilsäten   nu har du bara 8ventiler så då är det snabbt gjort.  men ta loss ventilen och kolla så inte sätet är skadat för mycket eller att ventilen är skadad.  dom kostar dock inte många kronor på ebay  så kanske kan det vara värt att köpa 4st nya avgasventiler och byta alla för sakens skull..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xc90
13 december 2015 · 406 Inlägg

Growe skrev:
skulle slippa in alla ventiler men skulle bara slipa den ventilen som läcker.. sen byta alla tätningar  när det endå är i sär.  det är inget stort jobb.  gjorde ordning på alla ventil på min skoda efter att 10 av 12 ventiler var krokiga..

la kanske ner 4timmar allt som allt inkl körde alla ventiler i ventil slipen sen avslutade med att slipa in dom med ventilpasta sen mirrafräste jag alla ventilsäten   nu har du bara 8ventiler så då är det snabbt gjort.  men ta loss ventilen och kolla så inte sätet är skadat för mycket eller att ventilen är skadad.  dom kostar dock inte många kronor på ebay  så kanske kan det vara värt att köpa 4st nya avgasventiler och byta alla för sakens skull..

Ja grejen är att jag måste göra allt så billigt som möjligt.
Mirrafräsning måste jag lämna iväg, så det görs bara om det är absolut nödvändigt.
På jobb har jag tillgång till ordentlig tvätt samt glasbläster....frågan är vilka delar man vågar blästra utan att nått tar skada?
Förbränningsrum om ja pluggar ventilstyrning? Även ventilsäte?
Under o ovansida på ventiler utom skaftet?
Sen renblåsning,tvätt o slipning med pasta o pinne....vad tror ni om det?
Ev planfräsning på jobb eller så låter ja en verkstad  göra det(ca 500:-)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2015 · 13 750 Inlägg

planfräsning skulle jag nog hoppa..  jag gjorde det iallfall inte och fungerade fint har gjort det på 2bilar iof 16v/12v men samma motorfamilj.     är du bara ute efter att få det att fungera så kolla efter skador alltså anledningen till att ventilen läcker på den cyl åtgärda på något sätt.    har ju tur eftersom polarn har båda mirrafräsar ventilslipningsslip och allt sånt där skoj smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xc90
22 december 2015 · 406 Inlägg

Känner mig osäker på en sak.....har då fixat topp(blästrat,tvättat,ny ventil,slipat in alla)etc nya packningar och NYA toppbultar som jag drog enligt schema(ståhlmotor)  30nm-60nm, 90gr +90gr. MEN när jag drog sista rundan 90 grader då kändes det liksom lite "lättare" än första 90gr?? Är det så som sträckbultar beter sig eller har jag på nått sätt lyckats dra dom för mkt så dom är på väg av??

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2015 · 13 750 Inlägg

xc90 skrev:
Känner mig osäker på en sak.....har då fixat topp(blästrat,tvättat,ny ventil,slipat in alla)etc nya packningar och NYA toppbultar som jag drog enligt schema(ståhlmotor)  30nm-60nm, 90gr +90gr. MEN när jag drog sista rundan 90 grader då kändes det liksom lite "lättare" än första 90gr?? Är det så som sträckbultar beter sig eller har jag på nått sätt lyckats dra dom för mkt så dom är på väg av??

visst är det otäckt.. men helt normalt ;-)
så inget att fundera på..  eftersom det är just sträckbultar så går dom lättare när dom sträcker sig
så du var inne på rätt spår

enda gång det finns risk att dom går av är om man kör begagnade men då går dom av vid dragningen och det märks direkt smile

har bara bytt på 12v och 16v smallblock vw motorer men borde vara samma och dom kändes så.


skoj när man drar lite grövre doningar där man drar 180nm vinkeldrar sen 90grader och man står och hänger på skaftet med järnrör och man känner hur det går lättare det ärr rätt läskigt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xc90
22 december 2015 · 406 Inlägg

Growe skrev:

xc90 skrev:
Känner mig osäker på en sak.....har då fixat topp(blästrat,tvättat,ny ventil,slipat in alla)etc nya packningar och NYA toppbultar som jag drog enligt schema(ståhlmotor)  30nm-60nm, 90gr +90gr. MEN när jag drog sista rundan 90 grader då kändes det liksom lite "lättare" än första 90gr?? Är det så som sträckbultar beter sig eller har jag på nått sätt lyckats dra dom för mkt så dom är på väg av??

visst är det otäckt.. men helt normalt ;-)
så inget att fundera på..  eftersom det är just sträckbultar så går dom lättare när dom sträcker sig
så du var inne på rätt spår

enda gång det finns risk att dom går av är om man kör begagnade men då går dom av vid dragningen och det märks direkt smile

har bara bytt på 12v och 16v smallblock vw motorer men borde vara samma och dom kändes så.


skoj när man drar lite grövre doningar där man drar 180nm vinkeldrar sen 90grader och man står och hänger på skaftet med järnrör och man känner hur det går lättare det ärr rätt läskigt smile

TACKAR.......nu kan ja sova lugnt igen...👍 precis de svar ja önskade....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang