Köpråd: Fyrhjulsdriven kombi under 100k

matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 december 2015 · 2 972 Inlägg

Deception skrev:

ProXem skrev:

torsen skrev:

Har du provkört en Duster själv?
Eller är du en sån där "nätbilstestare"?
Jag har provkört såväl Duster som XC70.
Duster har ju nästan riktig 4x4(saknar fördelningslåda) med låg etta och mekanisk inkoppling av 4x4-driften.
Part Time på Jeepspråk och Difflock på Land Roverspråk.
XC70 har ju ingen 4x4 = ingen lågväxel och endast värdelös Haldex som, när framhjulen redan spinner, försöker få bakhjulen att rotera.

Av de två bilarna har Duster 4x4 men inte XC70 - om man ska se bilarna som "nästan" för greenlaining.

Att Volvo kan ha andra fördelar låter jag vara osagt.
Har ägt 16 4x4-bilar, dock varken Duster eller XC70, men har provat båda vid sidan av vägen.
Av tre nyköpta Volvo har jag enbart dålig erfarenhet kvalitets- och komformässigt.

tongue

Värdelös Haldex är ett starkt ord, låter onekligen som om du verkligen inte har provat den eftersom du säger att den är värdelös. Dessutom "Försöker" få bakdäcken att rotera är fel. Haldex får bakhjulen att rotera.

Låt mig bara inflika att i en av de större biltidningarnas test mellan VW Passat alltrack, Audi A4 Allroad och Volvo XC60 så var det otroligt nog Passaten med Haldex som tog sig fram bäst i terrängen i testet..

Det är ju så, killen med användarnamn "torsen" vet inte vad han pratar om.

Dessutom kastar folk ur sig termer som "quattro är bäst" eller i några något bättre fall "torsen är bäst", trots att torsen inte är EN sak som fungerar likadant i alla applikationer. Och quattro är definitivt inte samma sak i alla bilar. Och det vore väl synd, om inget utvecklats alls under 35 år...
På samma sätt är inte Haldex alltid samma sak i alla olika bilar, därav att Passat Alltrack kan vinna över Volvo XC60, trots att båda har AWD-koppling från BorgWarner.

Och sist men inte minst så spelar en hel del annat in också, som däckens fabrikat och skick, förarens skicklighet och bilens vikt mm mm.

Men att säga "värdelös Haldex" är direkt felaktigt såvida man inte samtidigt erkänner att man sällan har rätt i något.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
tobee
30 december 2015 · 735 Inlägg

Berggren75 skrev:
Har  sett tester där Dacia Duster inte tar sig  fram på en stenig och lerig stig  där min Xc70 med  Haldex  tar sig fram  utan  problem så  jag  skulle  inte  ta i en Dacia Duster   ens  om jag  fick 500.000 Jävla  skit  bil

Duster delar väl 4wd med Nissan X-trail som är en rätt kompetent lösning vad det verkar. I AUTO mode verkar den rätt kass men det läget är väl mest för vardagskörning. Men vrider man över till LOCK så verkar den fungera hur bra som helst. Sambons morfar har en sån och sladder runt rätt mycket på sina kostigar och är då nöjd smile

https://www.youtube.com/watch?v=Ou2HIjN67js --> inte mycket tvekan på bakhjulen här.

Senast redigerat av tobee (30 december 2015)

Sarge
31 december 2015 · 2 337 Inlägg

klash skrev:
Tack för svar alla!

@Vettemannen: En XC70 D5 185 hk kostar över 20.000 kr/år i helförsäkring här. Hutlöst tycker jag... Annars hade jag gärna valt en Volvo.

@Sarge: Är 1.9:an att föredra framför den nyare 1.6 TDI? Är det samma motor i Golf som i Octavia?

@zekezeke: Har sett en del 09:or och nån 11:a som också har utbytta motorer. Är man mer safe om man köper en som redan har motorn bytt, eller riskerar man samma fel igen?

Här hade jag visst glömt att svara. Har ingen egentlig uppfattning om nya 1.6 TDI:n, men 1.9:an är ju en beprövad pjäs som håller bra, fanns ju upp till 160 hk så med 105 hk så har man ju lite marginal. Min uppfattning är att samma motor sitter i Octavia mk2.

Lasse62
31 december 2015 · 292 Inlägg

Sarge skrev:

klash skrev:
Tack för svar alla!

@Vettemannen: En XC70 D5 185 hk kostar över 20.000 kr/år i helförsäkring här. Hutlöst tycker jag... Annars hade jag gärna valt en Volvo.

@Sarge: Är 1.9:an att föredra framför den nyare 1.6 TDI? Är det samma motor i Golf som i Octavia?

@zekezeke: Har sett en del 09:or och nån 11:a som också har utbytta motorer. Är man mer safe om man köper en som redan har motorn bytt, eller riskerar man samma fel igen?

Här hade jag visst glömt att svara. Har ingen egentlig uppfattning om nya 1.6 TDI:n, men 1.9:an är ju en beprövad pjäs som håller bra, fanns ju upp till 160 hk så med 105 hk så har man ju lite marginal. Min uppfattning är att samma motor sitter i Octavia mk2.

En fyrhjulsdriven Octavia 2 fanns väl bara med 1,9 l 105 hk och 2,0 l 140 hk, jag skulle helt klart välja 2 litersmotorn.

Med den finns även Scout modellen att välja.

Sarge
1 januari 2016 · 2 337 Inlägg

Lasse62 skrev:

Sarge skrev:

klash skrev:
Tack för svar alla!

@Vettemannen: En XC70 D5 185 hk kostar över 20.000 kr/år i helförsäkring här. Hutlöst tycker jag... Annars hade jag gärna valt en Volvo.

@Sarge: Är 1.9:an att föredra framför den nyare 1.6 TDI? Är det samma motor i Golf som i Octavia?

@zekezeke: Har sett en del 09:or och nån 11:a som också har utbytta motorer. Är man mer safe om man köper en som redan har motorn bytt, eller riskerar man samma fel igen?

Här hade jag visst glömt att svara. Har ingen egentlig uppfattning om nya 1.6 TDI:n, men 1.9:an är ju en beprövad pjäs som håller bra, fanns ju upp till 160 hk så med 105 hk så har man ju lite marginal. Min uppfattning är att samma motor sitter i Octavia mk2.

En fyrhjulsdriven Octavia 2 fanns väl bara med 1,9 l 105 hk och 2,0 l 140 hk, jag skulle helt klart välja 2 litersmotorn.

Med den finns även Scout modellen att välja.

Ja, finns valmöjligheten är ju 2.0 en mycket modernare motor. Snålare och starkare (och lite mindre traktorlik smile ).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang