2453
Sök

Volvo 740 med b230fk (lh 2.4) problem med soppa och tändning.

94 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
tjenare! har bytt el i min 740 från lh 2.2 till 2.4 har tagit elen från en 940 alltså från kontakt styckena vid fötterna från båda sidor har alltså haft kvar allt vid säkringarna och reläna, så det är kvar från 2.2 , elen är 2.4 sug med turbo boxar utan startspärr, har kopplat in allt och har 12v på spolen, soppa pumpen går inte när man vrider och han tänder inte, klickar jag på soppa relät själv så funkar det , har förlängt lmm till andra sidan kopplat in spridarmotstånd, och tempgivar och allt på motorn allt är liksom där det ska va, kan det skilja sig i kontaktstyckena på båda sidorna alltså elen under instrumentet är ju från 2.2 men sen har jag skarvat på 2.4 direkt i kontakterna, någon som har någon idé så uppskattas det bara skriva behöver lite hjälp nu när idéerna är slut mvh Erik smile
Senast redigerat av eriknisse1 (17 december 2015)

1 008 Inlägg
10 december 2015
Vilka styrboxar har du stoppat dit?

Edit/ såg projekttråden nu och boxarna är OK.

Det jag vet med 940 elhärvorna är att det skiljer i kontaktstyckena mellan turbo och ej turbo, alltså i "C2" kontakten som ansluter mot bilens kablage under instrumentbrädan.
Senast redigerat av 240bns (10 december 2015)

1 008 Inlägg
10 december 2015
Ja alltså eftersom det förekommer skillnader i de stora kontaktstyckena mellan turbo och ej turbo i LH2.4 bilar så förutsätter jag att det även skiljer mellan LH2.2 bilar och LH2.4  det gäller väl både matning till tändslutsteg,spridarrelä och styrningen av bränslepumsrelät från soppaboxen.

Sök