Vw passat 1.8t 2001 felkod p0420

marcus80 Sir
10 december 2015 · 935 Inlägg

Har en gammal passat som börjat visa felkod p0420. Catalyst efficency beror treshold.
Den gav mig först p0171 system too lean bank 1 men efter jag bytte slangen till btr så försvann detta. Men då kom den andra koden. Raderar jag koden kan jag köra i ett par dagar utan att den kommer tillbaka för att sen ur ingenstans tända CE lampan.

Har konsulterat dr.Google och hört olika bud, att katten är körd, lambda sonderna döda.
Har dock försökt kolla värdena på sonderna och lambda ligger på 1. Men sonderna ska ju även generera spänning (volt) men vad ska de värdena vara, någon som vet?
Inte kul att behöva byta sonder eller katt på en bil jag gav 12000:- för.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
namcon
10 december 2015 · 242 Inlägg

Här får du se hur volten till lambdan är, fram / bak på en bil som katterna är trasiga på "ja den har 2", och hur man kollar hur katten fortfarande fungerar, sedan är det en annan bil i slutet som fungerar som den ska, som han visar hur allt ska se ut när det fungerar.

Om katten fungerar på din bil bör det nästan vara den bakre sonden som slutar fungera till/från, eftersom det är den som brukar kolla om katten fungerar, om lambdan då är dålig tror datorn att det är katten som är kass = p0420, så det är bara börja felsöka wink

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
marcus80 Sir
10 december 2015 · 935 Inlägg

Tack, jo misstänker bakre då volten på den hoppar när man kollar på värdena men nu kanske jag får klarhet i vad dom ska vara.
Tack än en gång.
Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
14 december 2015 · 935 Inlägg

Har kollat värdena och även kört en tempmätning med en ir termometer så visar det sig att katten har gjort sitt. Så nu lever även min Volkswagen upp till utsläppen en VW ska ha. Skyhöga...

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
namcon
16 december 2015 · 242 Inlägg

Tråkigt när det dyraste alternativet självklart ger upp. Men men, Du har ju iallafall lärt dig felsöka något nytt. smile

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
marcus80 Sir
16 december 2015 · 935 Inlägg

Tar det med en nypa salt, hade ju på känn att den var torsk då felkoden sade det men man kunde ju hoppas. Men såg det fanns till hyfsat pris.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
zekezeke Vila i frid, pappa..
16 december 2015 · 517 Inlägg

Finns ju universalkattar också för nån tusing.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
marcus80 Sir
16 december 2015 · 935 Inlägg

Passar tyvärr inte passat då dom sitter direkt på turbon och är vinklade ner till avgassystemet. Jag kan inte svetsa så det går bort.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
zekezeke Vila i frid, pappa..
16 december 2015 · 517 Inlägg

Aj fan. Kolla galwin bildelar eller fixabildelar.se, dem brukar ha billigare alternativ.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
marcus80 Sir
17 december 2015 · 935 Inlägg

Tack för tipsen. Ska ta mig till skroten och se hur den dom har där ser ut. Bilen har bara gått 14000 mil så bör ju vara bättre skick än min wink för 800:- kan det ju vara värt att testa

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
21 december 2015 · 935 Inlägg

Har nu bytt katalysator. Fick tyvärr byta främre avgasrör med. Kan säga att katten är inte meningen att kunna byta med motorn kvar i bilen. Trångt och jävligt. Men bakre lambdasond visar nu stabila värden på runt 0,6 volt men varierar ju på hur mycket man gasar men värdena ligger stabilt och inte mellan 0,2 och 0,8 på mindre än 1 sekund. Så en temp mätning och loggning av värdena räckte. Så om någon får problem i framtiden så mät temp och kolla realtidsdata.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang