Wastegate m20 turbo

MuggesTurbo
12 december 2015 · 10 Inlägg

Hej

Tvingad till turbo byte, nya turbon en HX55:a har ingen vakumanslutning till wastegaten. Gamla turbon hade anslutning i främredelen.

Hur gör man smidigast nu? Kan man koppla vakumet från wastegaten någon annanstans eller det finns wastegates som inte styrs av vakum?

Från wastegaten går det också en vakumslang som inte är kopplad någostans, någon har menat detta skulle vara mottryck, kan det stämma ?

Tacksam för svar

Senast redigerat av MuggesTurbo (12 december 2015)

rawsezx
1 februari 2016 · 116 Inlägg

Mig veterligen så styrs inte wastegaten av vakuum, utan av turbons laddtryck. Så du kan alltså ta och koppla in den i insuget efter turbon.

Ett vanligt förekommande ställe på m20 är att slipa bort BMW logotypen på insuget och sedan borra, gänga för luftnippel.

Edit:
Den lösa slangen som du benämner mottryck används för att reglera laddtrycket. Om du låter den vara oinkopplad, dvs mot atmosfärstryck så kommer wastegaten att öppnas när laddtrycket övervinner fjäderns kraft.

Vill du exempelvis ha reglerbar laddtryckstyrning så kan du reglera laddtrycket genom att trycksätta denna.

Exempelvis.

Fjädern öppnar vid 0.5 bar tryck, men du vill ha 0.8 bar laddtryck, då måste du trycksätta den slangen med 0.8-0.5 = 0.3 bar för att uppnå ett laddtryck på 0.8 bar. Vissa sprut kan ha denna funktion och då kan du koppla in slangen direkt i sprutet. Som sagt. grundtrycket som fjädern öppnar på får inte vara högre än ditt önskade laddtryck.

Senast redigerat av rawsezx (1 februari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang