Volvo 945 ltt dricker kylarvätska

Sagga
17 december 2015 · 14 Inlägg

Gokväll.
Söker prognos för min stackars 945 som håller på att dö, uppskattar alla kommentarer !

Mitt problem började för några veckor sedan när jag upptäckte att det läckte kylarvätska för att vattenpumpen var slut. Åkte till trogna biltema o köpte ny och monterade den på jobbet. Jobbar 30 minuter bort från där jag bor (e4an). När jag hade kommit ut på e4an gick de åt skogen. motorn gick riktigt varmt och jag blev tvungen att stanna på vägrenen. Då visade sig att biltemas skitpackning hade skjutits ut ur kupévärmarröret eller vad man ska kalla det.

Efter smärtsam bogsering tillbaka till jobbet så köpte jag ny på rejmes o den passade utmärkt, problemet löst trodde jag, men ICKE! efter ca 2 veckor så uppstod det ett värre problem. Nu försvann allt i behållaren på 10-20 mil!!! Mycket fortare än innan jag bytte pumpen, men jag kan inte se några läckor runtom pumpen o slangarna, det borde ju synas fall det försvinner så mycket kan jag tycka.

Och igår så bete sig bilen jättekonstigt när jag skulle åka på morgonen, bilen liksom hoppade framåt både på 1an o 2an, gav lite gas o efter ca 300 meter släppte de. Sen när jag kom hem så stängde jag av bilen i några minuter o när jag skulle starta igen så vägrade den, efter kanske 20 försök så gick den igång igen, då var ju bilen ändå varm! Och idag så dog den mitt i en korsning när jag rullade långsamt, sen startade den igen av sig självt när jag tryckte på gasen. SKITSKUMT! Någon som har någon teori om vad fan de är frågan om?

Senast redigerat av Sagga (17 december 2015)

kajc
18 december 2015 · 311 Inlägg

Topplockspackning, kanske? Troligen trycker den in vatten i nån cylinder, därför svårstartad och går dåligt.
Kolla vatten i oljan / olja i vattnet.

zekezeke Vila i frid, pappa..
18 december 2015 · 517 Inlägg

kajc skrev:
Topplockspackning, kanske? Troligen trycker den in vatten i nån cylinder, därför svårstartad och går dåligt.
Kolla vatten i oljan / olja i vattnet.

+1

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Sagga
20 december 2015 · 14 Inlägg

Tack för svar, verkar stämma. Någon som vet hur mycket det kostar att byta? Kan plana av locket själv men har aldrig bytt själv.

jaka54
20 december 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta av toppen är inte svårt på Volvon! Och du behöver kanske inte plana toppen.
Lägg en metallinjal (på kant)över toppens yta ...ligger linjalen helt emot så allt frid och fröjd och du behöver bara slipa av toppen med lite slippapper (och använd slipkloss naturligtvis) och montera ny packning.

Sagga
20 december 2015 · 14 Inlägg

Tack för informationen jaka, låter ju inte som något märktvärdigt. Men är de något man ska vara rädd om runtom när man tar av toppen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang