Seat leon cupra R(aketen)

jag vet inte allt vad som ska göras med bilen just nu, men lite små uppgraderingar på sina ställen kommer det iallefall bli. Den största önskan är ju självklart mera hk och en trevligare bil att åka i.
  • 19 Följare
  • 26 361 Visningar
  • Projektet avslutat 16 mars 2018
team_larsson
19 december 2015 · 239 Inlägg

Tjäna alla Damer och Hängslemän!

Har införskaffat mig en svart Seat leon cupra R från 2011.

Det jag har tänkt mig med bilen är att ha en schysst cleant utseende men ändå inte helt orginal. men det ska inte synas dyng väl heller.

Det som kommer att göras själv är lite lättare grejer, saker som går sönder som måste bytas ut och lite småpill. har inga större tillgång till någon mekplats och inte heller någon stor budget att köpa grejer för, så det blir lite då och då. Så låt se vart detta kan bära iväg big_smile

Denna tråd är mest för att jag själv ska kunna dokumentera vad som gjorts med bilen, och att kanske lite andra kan finna intresse med att tycka och tänka och kanske komma med lite idéer.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
team_larsson
19 december 2015 · 239 Inlägg

Det första man fick se när man skulle provköra bilen var att bilhandlaren precis innan vi kom fram tryckte "sönder" knappen till däcktrycksövervakaren. och idag fick jag tid för att gå ner och pilla lite på detta. Så det är vad dagen inlägg kommer att handla om.

Dåligt ljus så kvaliten på bilderna blev inte dom bästa, men man ser nog vad det handlar om tror jag wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-5dfcb9105a750ac35f7f65ae847f8804.jpg
Som ni ser så har bilhandlaren tryckt ner knappen så den lossnade från sitt fäste.



https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-a6d09c7bc1179c4d2838803c44ad0c45.jpg
och då får man ta fram smörknivarna vill ju inte förstöra plasten med tex en skruvmejsel, jag måste ju ner och fiska upp den till sin rätta plats.



https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-4b9e7353096837e9e1ae757ba91de5ef.jpg
själva konsollen sitter i de två klippsen på vardera sida. jag tog en sida i taget.

men den går inte att dra rakt upp..
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-8189c035688b8cbb1b5a0c9e9054305c.jpg
utan det satt som hakar på bak kanten av allting.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-6d93de753cd90718bbe622923342f44a.jpg
sen vare bara att trycka tillbaka knappen i sina fästen, svårare än så var det inte för denna gången. Sen vare bara att sätta tillbaka konsollen och det gick mycket smidigt.

Så nu ser de bra ut igen på den fronten smile

Senast redigerat av team_larsson (19 december 2015)

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Tobzter
20 december 2015 · 3 144 Inlägg

Härligt med flera cupror på garaget..när kommer de helhets bilder på åket?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
team_larsson
20 december 2015 · 239 Inlägg

tobzter skrev:
Härligt med flera cupror på garaget..när kommer de helhets bilder på åket?

Ja visst är det big_smile Imorgon (blir ju idag) hoppas jag, tänkte tvätta den och ta lite foton imorgon smile skulle gjort det idag men så blev det inte.

Senast redigerat av team_larsson (20 december 2015)

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
team_larsson
20 december 2015 · 239 Inlägg

Idag hare inte hänt mycket, tog den lille på fyra hjul och gopron och åkte till tvätthallen. tvättade och knäppte sedan ett par bilder.


detta tror jag blev det bästa fotot, vet inte riktigt vart man ska vara i örebro för att ta lite bilder med schysst omgivning, men detta funkade smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-0882cee8df8c96bb731cb4503ad6cb56.jpg

bilderna vart ju bara en vecka försenat som lovat, men jag antar att det är bättre sent än aldrig wink

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
RZ
20 december 2015 · 30 Inlägg

Kan ta båda Cuprorna någon dag med riktiga kameran och ta foton någon dag ((=

Så kan vi lägga upp min här oxå ((=

Men min heter "lilla Plastraketen".

Senast redigerat av RZ (20 december 2015)

team_larsson
21 december 2015 · 239 Inlägg

Det kan vi absolut göra smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
team_larsson
21 december 2015 · 239 Inlägg

idag blev det ett mycket enkelt och smärtsamt projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-d37abac270036704cb4d21b007a553a4.jpg
De gamle oljelocket som är trasigt, köpte ett nytt idag, 109 riksdaler tog dom för den jäveln minsan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-89dffc664c41aa63329bcd4f4a68607a.jpg

Vek nageln lite lätt, svider som attan ska ni veta xD naaw puttinitti tänker ni nu, och de gör ni rätt i wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-3d3cd7d7246cf6a5c1a231f0cd9edfde.jpg

Blev bra mycket bättre. Hoppas på att det var de gamle locket som gjorde att det luktat olja vid tomgångskörning.
Annars får de bli en närmare undersökning när tid finnes.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Connyconny
25 december 2015 · 276 Inlägg

Är ju en Seat så detta måste följas....

team_larsson
25 december 2015 · 239 Inlägg

Connyconny skrev:
Är ju en Seat så detta måste följas....

hehe gott snack smile


Idag fick jag mig en obd2 läsare från teknikmagasinet av min mor. Vart skit glad, gick ner till bilen nästan med en gång och skulle testa, och tro på fan! den funkade big_smile klockrent, har ju en annan som jag köpt på tradera för ett gäng årsedan som bara krånglat. Denna nya var de inga problem med alls, fick kontakt med telefonen med en gång. De flesta mätare jag har i torque pro funkade med en gång, så nu ska det fipplas med torque ett tag frammåt smile

God jul med er alla och ha en god fortsättning big_smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Tobzter
25 december 2015 · 3 144 Inlägg

Härligt att adaptern funka. .. nu får du kika på laddtryck å dylikt  wink.

God jul.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
team_larsson
25 december 2015 · 239 Inlägg

tobzter skrev:
Härligt att adaptern funka. .. nu får du kika på laddtryck å dylikt  wink.

God jul.

As najs att det funkade med en gång.
Will do Will do.. finns ju massa roligt med torque pro. Så de här kommer man nog exprimentera en hel del med big_smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
team_larsson
11 januari 2016 · 239 Inlägg

jahopp, idag hittade jag två ställen där det är olja vid sidan av motorn eller vad man ska säga.

här har vi en liten liten slang med kassa spännen (slangklämmor) som jag fått tips att kolla efter. i mitten av bilden

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-65681155a345bd8e167a59b5a90be048.jpg

sen har vi till höger om motorn (fram ifrån).

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-55b9d3c03c534c90610d9c853ebb04bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-e10d1cb0eecb478b27c92c07da951b84.jpg

har även känt lukt av typ olja när man stått på tomgång ibland, så här har man troligtvis fått svaren/svaret.
inte de bästa bilderna men de visar iallefall att någonstans äre inte tätt. Så det får bli en motortvätt här näst, sen får troligtvis pengarna börja rulla -.-' man kanske skulle ta sig en titt på camfollowern också.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Cupra_
11 januari 2016 ·

Du har ju ett lock som är skruvat precis ovanför all olja på den sista bilden. Har du tur kommer läckan därifrån.. Alternativt kan det vara slangarna till vevhusventilationen.

Jag bytte min kamföljare vid 3600 mil och då hade den börjat slitas, men var i ganska bra skick.

Ta av motorkåpan innan tvätten bara så du kommer åt att göra rent ordentligt.

Klicka loss sladden till luftmassemätaren, lossa clipsen på översta bilden (luftröret) och skruva loss de två skruvarna som håller luftintaget mot fronten.

Sen är det bara rycka, men kör bilen innan så kåpan blir varm.
Kåpan sitter utav bara fan första gången man rycker den.


Har det försvunnit mycket kylarvätska?
Lite kan försvinna med tiden utan att det är något direkt fel. Kolla om du har vatten i oljan eller olja i expansionskärlet. Har du inte något av det så är det troligtvis inte topplockspackningen.

Senast redigerat av Deception (11 januari 2016)

team_larsson
12 januari 2016 · 239 Inlägg

Deception skrev:
Du har ju ett lock som är skruvat precis ovanför all olja på den sista bilden. Har du tur kommer läckan därifrån.. Alternativt kan det vara slangarna till vevhusventilationen.

Jag bytte min kamföljare vid 3600 mil och då hade den börjat slitas, men var i ganska bra skick.

Ta av motorkåpan innan tvätten bara så du kommer åt att göra rent ordentligt.

Klicka loss sladden till luftmassemätaren, lossa clipsen på översta bilden (luftröret) och skruva loss de två skruvarna som håller luftintaget mot fronten.

Sen är det bara rycka, men kör bilen innan så kåpan blir varm.
Kåpan sitter utav bara fan första gången man rycker den.


Har det försvunnit mycket kylarvätska?
Lite kan försvinna med tiden utan att det är något direkt fel. Kolla om du har vatten i oljan eller olja i expansionskärlet. Har du inte något av det så är det troligtvis inte topplockspackningen.

det får kanske bli nästa helgs projekt att ta sig en motortvätt och kolla igenom så gott jag kan. bilen har ju gått 8k nu, ingen aning om kamföljaren har bytts någon gång, ser inte att den står med i några servic planer heller på de papper jag kollat på.

nja det är inte mycket vatten som försvunnit, men lite lite. ingen olja i kylarbehållaren, det är så rött och fint så. dock är de lite vitt (kondens) när man öppnar oljelocket.Men inget på stickan. Dock så har den inte fått gå några jätte långa stärckor nu de senaste.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
team_larsson
12 januari 2016 · 239 Inlägg

idag hände det inget mer än att jag tvättade bilen efter jobbet, dock blev det ingen motor tvätt, det får bli en helg när man har mer tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-f7692db7839eafbc7bd6bbc13aab01cd.jpg

dock när jag komm hem så såg det ute som man hade missat tvätta stora delar av fram dörrarna, men det hade jag ju givetvis inte, utan den var ju redan smutsig när jag kom hem igen... USCH!!!! Måste köpa stänkskärmar runt om. var inne på vag för 2 veckor sedan och de ville ha lite mer än 1000kr, hoppas man kan hitta det lite billigare någon annanstans, någon som kanske har något/några tips?

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Cupra_
12 januari 2016 ·

team_larsson skrev:

Deception skrev:
Du har ju ett lock som är skruvat precis ovanför all olja på den sista bilden. Har du tur kommer läckan därifrån.. Alternativt kan det vara slangarna till vevhusventilationen.

Jag bytte min kamföljare vid 3600 mil och då hade den börjat slitas, men var i ganska bra skick.

Ta av motorkåpan innan tvätten bara så du kommer åt att göra rent ordentligt.

Klicka loss sladden till luftmassemätaren, lossa clipsen på översta bilden (luftröret) och skruva loss de två skruvarna som håller luftintaget mot fronten.

Sen är det bara rycka, men kör bilen innan så kåpan blir varm.
Kåpan sitter utav bara fan första gången man rycker den.


Har det försvunnit mycket kylarvätska?
Lite kan försvinna med tiden utan att det är något direkt fel. Kolla om du har vatten i oljan eller olja i expansionskärlet. Har du inte något av det så är det troligtvis inte topplockspackningen.

det får kanske bli nästa helgs projekt att ta sig en motortvätt och kolla igenom så gott jag kan. bilen har ju gått 8k nu, ingen aning om kamföljaren har bytts någon gång, ser inte att den står med i några servic planer heller på de papper jag kollat på.

nja det är inte mycket vatten som försvunnit, men lite lite. ingen olja i kylarbehållaren, det är så rött och fint så. dock är de lite vitt (kondens) när man öppnar oljelocket.Men inget på stickan. Dock så har den inte fått gå några jätte långa stärckor nu de senaste.

Kamföljaren byts aldrig på service, just därför som den är viktig att kolla själv.

Jag tycker inte att det låter som om topplockspackningen har gått..
Tror mer på de saker jag skrev i så fall.
Kollade på min bil idag och all skit utifrån blåser in genom grillen och rakt på där du har olja, så det kan se värre ut än vad det är också då min inte läcker men ändå såg ut som kriget av smuts där..

Mina stänkskydd är original från SEAT.. Dyra ja. Men perfekt passform och sitter i innerskärmarnas skruvar så det tar typ 10 min att montera dem smile

Senast redigerat av Deception (12 januari 2016)

team_larsson
12 januari 2016 · 239 Inlägg

Deception skrev:

team_larsson skrev:

Deception skrev:
Du har ju ett lock som är skruvat precis ovanför all olja på den sista bilden. Har du tur kommer läckan därifrån.. Alternativt kan det vara slangarna till vevhusventilationen.

Jag bytte min kamföljare vid 3600 mil och då hade den börjat slitas, men var i ganska bra skick.

Ta av motorkåpan innan tvätten bara så du kommer åt att göra rent ordentligt.

Klicka loss sladden till luftmassemätaren, lossa clipsen på översta bilden (luftröret) och skruva loss de två skruvarna som håller luftintaget mot fronten.

Sen är det bara rycka, men kör bilen innan så kåpan blir varm.
Kåpan sitter utav bara fan första gången man rycker den.


Har det försvunnit mycket kylarvätska?
Lite kan försvinna med tiden utan att det är något direkt fel. Kolla om du har vatten i oljan eller olja i expansionskärlet. Har du inte något av det så är det troligtvis inte topplockspackningen.

det får kanske bli nästa helgs projekt att ta sig en motortvätt och kolla igenom så gott jag kan. bilen har ju gått 8k nu, ingen aning om kamföljaren har bytts någon gång, ser inte att den står med i några servic planer heller på de papper jag kollat på.

nja det är inte mycket vatten som försvunnit, men lite lite. ingen olja i kylarbehållaren, det är så rött och fint så. dock är de lite vitt (kondens) när man öppnar oljelocket.Men inget på stickan. Dock så har den inte fått gå några jätte långa stärckor nu de senaste.

Kamföljaren byts aldrig på service, just därför som den är viktig att kolla själv.

Jag tycker inte att det låter som om topplockspackningen har gått..
Tror mer på de saker jag skrev i så fall.
Kollade på min bil idag och all skit utifrån blåser in genom grillen och rakt på där du har olja, så det kan se värre ut än vad det är också då min inte läcker men ändå såg ut som kriget av smuts där..

Mina stänkskydd är original från SEAT.. Dyra ja. Men perfekt passform och sitter i innerskärmarnas skruvar så det tar typ 10 min att montera dem smile

då skulle det ju (kanske) kunna vara så att det bara kommer från den lilla slangen. för ibland luktar det olja vid tomgång, vet inte hur man ska beskriva lukten, typ varm olje doft, nästan till att det luktar lite bränd olja, men det är bara vid tomgång man känner det, precis som att om man kör så kommer inte doften in till cupen genom fläktarna.

och det där med skärmarna är ju just att de är bra passform från seat, men jag tänkte om det är någon annan som tillverkar de där också. eller om det finns någon återförsäljare som säljer de billigare smile får ta mig någon dag och söka lite wink

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
team_larsson
24 januari 2016 · 239 Inlägg

hej hopp alla. det händer inte mycket med bilen, har dock tankar på att skaffa mig en liten "rigg" till telefonen i bilen. troligtvis blir det grejer från brodit som är modellanpassade grejjer till bilen och telefonen,det blir alltså inga skruvhål eller liknande någonstans.Det blir kanske en beställning imorgon. just nu när jag använder telefonen och kör appen torque så ligger telefonen nere vid aux och usb uttaget. blir fel att ta blicken från vägen för att titta ner ända dit. benet är lite ivägen med, hamnar i skottvinkeln om man säger så, så jag drar mig lite för att använda det som det är nu.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
team_larsson
28 januari 2016 · 239 Inlägg

Idag kom det två paket från brodit till den lille på fyra hjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216421/216421-7d5d7e45616bff1f87629b72fd55c64c.jpg

Blir troligtvis montering till helgen, dock provade jag lite hur de skulle sitta, och kom fram till att jag har alldeles för stor telefon för den lilla bilen wink så telefonen kommer att ha en liggandes ställning.. fast lite sne ^^,

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang