Tjuvluft? Bmw e46

Alexjak96
21 december 2015 · 2 Inlägg

Hej!

Jag har en bmw 320i 01, det är en 6:a. För omkring en månad sen tändes motorlampan och jag läste då ut felkoderna P0171 och P0174. Misstänkte då att den drog tjuvluft eftersom bränsleförbrukningen aldrig gick under 0.9L/milen. I luftslangen närmast motorn, den är tvådelad i en stor och en liten slang så såg jag att den lilla slangen var halvt av. Jag tätade den och dubbelkollade innan jag satte i den att den verkligen var tät (har beställt en ny). Men problemet kvarstår nu efter några mil, lampan lyser och förbrukningen har öka till 11.8L milen. Detta gjorde den direkt efter...

Vad ska jag kolla på härnäst?

Tack i förhand!
Mvh

zekezeke Vila i frid, pappa..
23 december 2015 · 517 Inlägg

Ja, börja med att byta slangen. Leta sedan vidare efter tjyvluft. Insugsbälgen vid insuget är ett vanligt fel. Annars får du googla vidare på felkoden kopplat till E46. Finns massa grejer som kan vara boven. Allt från tjyvluft till dåliga givare till igensatta kanaler.

Senast redigerat av zekezeke (23 december 2015)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
torsen
25 december 2015 · 7 236 Inlägg

Tjuvluft kollar du enklast genom att spreja startgas runt allt som berör bränsletillförseln.
Ökar motorn i varv vid ett visst ställe är det med stor sannolikhet där motorn suger tjuvluft.

smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 december 2015 · 14 048 Inlägg

Alexjak96 skrev:
Hej!

Jag har en bmw 320i 01, det är en 6:a. För omkring en månad sen tändes motorlampan och jag läste då ut felkoderna P0171 och P0174. Misstänkte då att den drog tjuvluft eftersom bränsleförbrukningen aldrig gick under 0.9L/milen. I luftslangen närmast motorn, den är tvådelad i en stor och en liten slang så såg jag att den lilla slangen var halvt av. Jag tätade den och dubbelkollade innan jag satte i den att den verkligen var tät (har beställt en ny). Men problemet kvarstår nu efter några mil, lampan lyser och förbrukningen har öka till 11.8L milen. Detta gjorde den direkt efter...

Vad ska jag kolla på härnäst?

Tack i förhand!
Mvh

Skrivfel eller annars måste det rinna ner soppa i cylindrarna och du skulle inte ens få den att tända?????

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (25 december 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang