3490
Sök

Känna dålig ventillyftare? mercedes w201

1 322 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
hej en merca jag fått tag i, tickar i motorn säger dem. så min tanke var ventillyftare.

om jag rycket isär, kan ja se/känna vilken som är defekt? hur känns den isåfall?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

5 111 Inlägg
22 december 2015
Vilken motor och årsmodell är det?

1 322 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Vilken motor och årsmodell är det?

oj hehe.
de  är en bensinare, med motorkod M102.924 , och bilen är en 1988. så borde va hydraliska lyftare på denna misstänker jag

Volvo 945aaah!

5 111 Inlägg
23 december 2015
Jag tror 88an har hydraullyftare ja. Äldre M102or har mekaniska men tror det är bara till och med 85 års modell.
Tyvärr var det vanligt att kamaxeln gick ned sig på M102 med, det var problem med härdningen, så i värsta fall kan problemet sitta där.

1 322 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Jag tror 88an har hydraullyftare ja. Äldre M102or har mekaniska men tror det är bara till och med 85 års modell.
Tyvärr var det vanligt att kamaxeln gick ned sig på M102 med, det var problem med härdningen, så i värsta fall kan problemet sitta där.

ahaa okeej.. de lät dyrt... äre några problem å köra med isf?
kan jag se isf om kamaxel gått ner sig om jag rycker ventilkåpan?

Volvo 945aaah!

1 322 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
de verkar bara vara när motrn e kall.. va där å kollade en sväng ..

Volvo 945aaah!

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2015
Tickar bara när motorn är kall? Ja då kan det vara olje-relaterat. Byt till en tunnare olja, tex 0W40, absolut inte tjockare än 10W40. Ju lägre talet/siffran före W är desto "tunnare" (mer lättflytande, mer lättpumpad) olja kall.
Gällande kamaxeln så ser du om den är sliten, eller rättare sagt, kör nagel-tricket. Dra med nageln över kamlobens högsta del, om naglen "hakar sig" vill jag påstå att kammen är sliten, om inte så är den gissningsvis OK. Nedan en bild på en tvärslut kam, den kommer inte klara "nageltestet" big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/827155_ae3e0k.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
25 december 2015
dawwe skrev:
Tickar bara när motorn är kall? Ja då kan det vara olje-relaterat. Byt till en tunnare olja, tex 0W40, absolut inte tjockare än 10W40. Ju lägre talet/siffran före W är desto "tunnare" (mer lättflytande, mer lättpumpad) olja kall.
Gällande kamaxeln så ser du om den är sliten, eller rättare sagt, kör nagel-tricket. Dra med nageln över kamlobens högsta del, om naglen "hakar sig" vill jag påstå att kammen är sliten, om inte så är den gissningsvis OK. Nedan en bild på en tvärslut kam, den kommer inte klara "nageltestet" big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ae3e0k.jpg

den där är jhu tokfin..  svärmor hade en Opel acsona C  som gick på 3burk på tongång och var helt knäpp.
lyfte av topp och bytte kam på den sen gick den på 4a hela tiden där var det säkert 8mm slitet och man såg att det stack upp en kant tunn som ett rakblad..  varken före eller efter har jag sätt något liknande smile

Kör fort så hinner inget hända...

14 797 Inlägg
25 december 2015
dawwe skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ae3e0k.jpg

den där är jhu tokfin..  svärmor hade en Opel acsona C  som gick på 3burk på tongång och var helt knäpp.
lyfte av topp och bytte kam på den sen gick den på 4a hela tiden där var det säkert 8mm slitet och man såg att det stack upp en kant tunn som ett rakblad..  varken före eller efter har jag sätt något liknande smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2015
Growe: Jo Opel hade ju "lite problem" med härdningen av kamaxlarna under 80-talet. Min Ascona B fick en annan motor pga vevlager-ras, den "nya" tickade bra, visade sig vara en i praktiken rund kamlob, men den gick på alla...Värsta jag haft var nog en Polo -82, nämligen bilen nedan, men där ryckte jag ur den slitna kammen o tryckte i en beg som inte var sliten, inkl "lyftarna". Var till o med så modig att jag körde avfettningsmedel i toppen o sköljde friskt med vatten, trots att motorn satt i bilen, dvs utan att lyfta toppen. Bytte olja efter att ha monterat "nya" kammen sen gick den som aldrig förr, sålde den efter dryga 3000 mil smile

http://www.autopower.se/galleri/whymustthey/bilder/PoloM5.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

14 797 Inlägg
25 december 2015
oplarna fick man tyvärr slita loss hela toppen för att få ur kammen av någon märklig jävla anledning..
gjorde en snabb renovering bara..  den var totalt slut och blårök som fan..men rörde aldrig ventiler eller något utan bytte ett antal lyftare som var dåliga och sen en annan kam.
varför den gick på höga varv förstår jag verkligen inte..  för den var totalt runt på 1cyl   stannade bilen när den var igång fick man starta den med startgas gick inte annaars smile   men gick fort som fan det där äkliga skrotet  180 körde jag i med den iallfall smile      tack godegud att hon skrota skiten och köpte en volvo... problemet var att hon fyllde olja som hon gjorde med opeln så det dröjde inte lång tid förens hon ringde och sa att bilen rök mycket.. var bara typ 4liter olja för mycket i den smile

1 322 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
tack gubbar för er hjälp! i mitt fall verkar de inte denna bil bli aktuell för mig, då ägarn inte hör av sig..

Volvo 945aaah!

Sök