Saab 9-5 problem med motorn.

Willmaister740
30 december 2015 · 170 Inlägg

Hej.

Försöker hjälpa min pappa att hitta sitt problem med sin Saab 9-5. Det är så att det samlas olja i tryckrören och i turbon osv lite överallt. Vi har testat att byta vevhusventilation till version 6 och samtidigt bytt olja och filter. Och därefter tagit ner alla tryckrör osv och rengjort med brakeclean men därefter har det fortfarande samlats olja i rören. Jag fick tummen ur röven och skruvade ner kobran vid turbon och där hittade jag olja i turbon och i kobran. Jag kände på axeln och det är lite glapp i turbinaxeln ser även ut som att det har käkat lite på turbinen som ni ser på bilden. Så frågorna är läcker en packning som gör att det blir olja överallt och annars vad är det? Är turbon kass? Det gäller en SAAB 9-5 2.0t ifrån 01.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187418/187418-a011120bc988fb6b6ae4de4202368dbc.jpg

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
NIzmO Ollikkala Racing
30 december 2015 · 1 724 Inlägg

Skulle tippa på att det är turbon, i värsta fall kan det dock vara kassa kolvringar som trycker ut extra olja genom vevhusventilationen.

- Time Attack -
Willmaister740
30 december 2015 · 170 Inlägg

NIzmO skrev:
Skulle tippa på att det är turbon, i värsta fall kan det dock vara kassa kolvringar som trycker ut extra olja genom vevhusventilationen.

Okej tack för ditt svar. Men ser turbon kass ut ? (turbinen)

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Gizmojohan
31 december 2015 · 3 295 Inlägg

Nää. Tycker den ser ganska normalt sliten ut. Dom ser ut så där efter ett par mil.

LocKtar Herr
31 december 2015 · 1 722 Inlägg

Kan ju vara packningar oljetillförseln turbo som läcker

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Mickius
31 december 2015 · 4 670 Inlägg

Ta ett kompprov

marcus80 Sir
31 december 2015 · 935 Inlägg

Har turbon bytts någongång? Dom brukar haverera runt 18000 till 22000 mil. Min såg likadan ut men jag kunde röra min axel på turbon in och ut. Då är turbon slut. Så känn på den om du har spel in och ut, det får inte finnas.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
kajc
1 januari 2016 · 311 Inlägg

Skulle tippa på turbobyte

Rille0
2 januari 2016 · 2 021 Inlägg

går motorn bra förövrigt så är det garanterat turboras, har bytt saabturbos som vart dåliga utan kännbart glapp

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang