6257
Sök

Bromspedalen sjunker till golvet, Volvo v50 diesel -05

418 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Någon som vet vad orsaken är att pedalen sjunker ner till golvet i bland vid start?
Bromsarna funkar i övrigt, men ibland när man startar bilen så sjunker pedalen till golvet som den inte har tryck, men är bara att lyfta pedalen och den känns som den ska (den svampar inte som det vore luft i systemet och jag ser ingen läcka, bromsvätska finns i behållaren)

Vettemannen
2 januari 2016
Raggarn84 skrev:
Någon som vet vad orsaken är att pedalen sjunker ner till golvet i bland vid start?
Bromsarna funkar i övrigt, men ibland när man startar bilen så sjunker pedalen till golvet som den inte har tryck, men är bara att lyfta pedalen och den känns som den ska (den svampar inte som det vore luft i systemet och jag ser ingen läcka, bromsvätska finns i behållaren)

Det är nog ingen fara utan helt normalt tror jag. När du startar motorn så bygger den upp vacuumtryck i systemet som bromsarna använder sig av och då får du detta fenomen.

/Benny

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
2 januari 2016
just dieselmoterer gör så där.. så inget att bry sig om..  sen kör oftast abs en självtest och då kan pumpen komprimera lite extra ihop med bromservon..

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
2 januari 2016
Growe skrev:
just dieselmoterer gör så där.. så inget att bry sig om..  sen kör oftast abs en självtest och då kan pumpen komprimera lite extra ihop med bromservon..

Alla bilar med bromsservo sjunker ner en liten bit.   Men diesel kanske sjunker hela vägen?
De var ett av momenten för att få körkort,  kolla så bromsservon funkade genom att hålla bromsen nere och sjönk den en liten bit så vet man att de funkade.

Enligt boken då smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 januari 2016
tkd_rille skrev:
De var ett av momenten för att få körkort,  kolla så bromsservon funkade genom att hålla bromsen nere och sjönk den en liten bit så vet man att de funkade.

Med motorn igång ja...Med avstängd motor lär pedalen inte sjunka om allt är som det skall, den blir mer "aphård o stum"...
Senast redigerat av dawwe (2 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

14 977 Inlägg
2 januari 2016
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

Alla bilar med bromsservo sjunker ner en liten bit.   Men diesel kanske sjunker hela vägen?

Enligt boken då smile

Dieselbilar är lite lustiga.. vet inte varför den är så förbannat bra bromservo i dom.
många gånger jag trodde att något knasat när man bytt bromsolja när man började skruva lite modernare bilar. 

förr skruvade man gamla 240 740 osv där är pedalen fast o fin oavsätt men en modern dieselbil är svampig som fan.   

brukar göra bromskontrollen när jag bromsar första gången ;-)   faktist kört bortfall några gånger när jag stått vid stoppljus och tyckt att pedalen kändes märklig vid inbromsningen och sen tryckt till lite extra och bam så går pedalen i golvet..  skit spännande smile   en gång när jag körde 120 tappa jag ett belägg och sköt ut kolven.. inte skoj.

den där säkrhetskontrollen hur många gör verkligen den innan avfärd?   jag brukar iof alltid ha foten på bromsen men länge än så sträcker jag mig aldrig smile

Muttley
2 januari 2016
dawwe skrev:
tkd_rille skrev:

Med motorn igång ja...Med avstängd motor lär pedalen inte sjunka om allt är som det skall, den blir mer "aphård o stum"...

Ja men längre ner mot golvet oftast.  Med bilen igång så sjunker den på alla bilar med servo.
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

Enligt boken då smile

Dieselbilar är lite lustiga.. vet inte varför den är så förbannat bra bromservo i dom.
många gånger jag trodde att något knasat när man bytt bromsolja när man började skruva lite modernare bilar. 

förr skruvade man gamla 240 740 osv där är pedalen fast o fin oavsätt men en modern dieselbil är svampig som fan.   

brukar göra bromskontrollen när jag bromsar första gången ;-)   faktist kört bortfall några gånger när jag stått vid stoppljus och tyckt att pedalen kändes märklig vid inbromsningen och sen tryckt till lite extra och bam så går pedalen i golvet..  skit spännande smile   en gång när jag körde 120 tappa jag ett belägg och sköt ut kolven.. inte skoj.

den där säkrhetskontrollen hur många gör verkligen den innan avfärd?   jag brukar iof alltid ha foten på bromsen men länge än så sträcker jag mig aldrig smile

Ja att ha ner pedalen hela vägen är ju inte så kul. 

Jag gör de ibland.  Men långt ifrån så ofta som skolan rekommenderade smile

14 977 Inlägg
2 januari 2016
tkd_rille skrev:
dawwe skrev:
tkd_rille skrev:

Ja men längre ner mot golvet oftast.  Med bilen igång så sjunker den på alla bilar med servo.
Growe skrev:
tkd_rille skrev:

Enligt boken då smile

Ja att ha ner pedalen hela vägen är ju inte så kul. 

Jag gör de ibland.  Men långt ifrån så ofta som skolan rekommenderade smile

ska försöka notera hur jag gör när jag startar bilen men tror nog att jag nästan alltid bromsar vid start men aldrig så hårt...    har inte kollat oljan på 1år i min seat ;-)  men öppnade faktist huven o fyllde på spolarvätska härom dagen smile  men försöker hitta en anledning till motorbyte så smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 januari 2016
Nej...Med avstängd motor tar pedalen "högt". O ju fler gånger du stampar på pedalen desto "högre" verkar den ta o blir allt stummare...Om man testar o bogsera en (modern) bil i lagom fart där man tömt bromsservon på "vakuum" så kommer man få trampa ordentligt hårt för att få stopp på bilen, har man aldrig testat så lär man få en mindre chock...

Edit: Senast min berömda Passat big_smile besiktigades så stängde "teknikern" av motorn. Hans motivering var att "det var lättare att upptäcka fel", men nog fick han ta i en hel del vid bromsprovet, även om han inte roade sig med att tömma servon på vakuum innan bromsprovet big_smile
Senast redigerat av dawwe (2 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

14 977 Inlägg
2 januari 2016
dawwe skrev:
Nej...Med avstängd motor tar pedalen "högt". O ju fler gånger du stampar på pedalen desto "högre" verkar den ta o blir allt stummare...Om man testar o bogsera en (modern) bil i lagom fart där man tömt bromsservon på "vakuum" så kommer man få trampa ordentligt hårt för att få stopp på bilen, har man aldrig testat så lär man få en mindre chock...

nog många som inte vet vad som händer med avstängd motor..   inte ovanligt att dom beskriver det som att bromsarna slutade att fungera..  man får ta ett stadigt tag och trycka till helt klart smile

om ni ska testa något riktigt fränt..motorstopp med buss.. under färd... där snackar vi trögstyrt ;-)

Sök