6257
Sök

Handbroms fryste fast, körde ändå. Skadligt?

Avstängd
84 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Tjena!

Jag kör en gammal skitbil (Mitsubishi Lancer 1999) som avskyr kyla. Den stod utanför jobbet idag i ca 10h när det varit 0 och mindre hela dagen. När jag skulle köra hem märkte jag att handbromsen fryst fast. Jag kan dra upp och ner handbromsspaken men bromsen ligger ändå i. Till en början tog det emot jättemycket, så gick knappt att gasa men sedan släppte det lite så valde att köra hem.

Det tog emot lite när jag körde, bilen bromsade jättesnabbt när jag inte gasade och man kände att den låg i lite. Det luktade väldigt bränt när jag sedan kom hem. (Tog ca 8 min att köra hem.)

Jag tänkte ge fan i att använda handbromsen i fortsättningen, men kan något ha tagit skada? (Förutom handbromsen då, men den skiter jag i.)

Hur kan man fixa detta problemet? Har inte tillgång till garage så bilen står ute i kylan under natten och det kommer inte bli varmare.. hmm
Senast redigerat av aricharliegold (2 januari 2016)

Bike
2 januari 2016
Det hände mig fast pga andra saker, Det kan gå riktigt illa

jag körde i 60 small till och handbromsen lossa inne i trumman och låste ena däcket
spräckte ena handbroms trumman bak så blev ny skiva bak och bromsar.

Avstängd
84 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Bike skrev:

jag körde i 60 small till och handbromsen lossa inne i trumman och låste ena däcket

Det där låter inte särskilt trevligt :S

Hur kan man fixa detta problemet? Har inte tillgång till garage så bilen står ute i kylan under natten och det kommer inte bli varmare.. hmm

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
2 januari 2016
Bike skrev:

låter som en v70n eller s60  dom blir sånna..

brukar släppa efter en stund men försök bryt tillbaka handbromsen vid hjulet istället..
våran 407a vart så i början av vinterhelvetet..   vajrarna som fryser på våran  ska ta och byta dom till sommarn men ger fan i handbromsen så länge

Kör fort så hinner inget hända...

Bike
3 januari 2016
detta var faktiskt en bmw 325

Detta är vild gissning nu
men om det kan hjälpa med och lägga någon typ av filt över däcket när den står stilla
om den kan skydda hela hjulet mot den fuktiga kalla luften

Muttley
3 januari 2016
Growe skrev:
låter som en v70n eller s60  dom blir sånna..

brukar släppa efter en stund men försök bryt tillbaka handbromsen vid hjulet istället..
våran 407a vart så i början av vinterhelvetet..   vajrarna som fryser på våran  ska ta och byta dom till sommarn men ger fan i handbromsen så länge

850, 940, s70 blir också sådana, säkerligen fler.

På mina bilar har de släppt efter lite körande och något backande smile

Jävla påhitt de där med handbroms i trummor.

Hade de hänt på sommaren är de pga att man använder de alldeles för lite.  Vintern är ju kylan.

Trucker
1 435 Inlägg
3 januari 2016
därför man inte använder handbromsen vid parkering på vintern, parkera med växel i smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Muttley
3 januari 2016
zleepy skrev:
därför man inte använder handbromsen vid parkering på vintern, parkera med växel i smile

Gäller bara trumbroms.  De med handbroms på oken funkar utmärkt.

Trucker
1 435 Inlägg
3 januari 2016
tkd_rille skrev:
zleepy skrev:

allt kan frysa fast, bättre att undvika det vintertid och använda handbromsen lite då och då istället..smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Muttley
3 januari 2016
zleepy skrev:
tkd_rille skrev:
zleepy skrev:

allt kan frysa fast, bättre att undvika det vintertid och använda handbromsen lite då och då istället..smile

Jo allt kan frysa fast.  Men har aldrig någonsin haft en handbroms som frusit fast när de varit via oken.

Avstängd
84 Inlägg
3 januari 2016
Trådstartare
zleepy skrev:

Jo, jag vet. Brukar inte använda den när det är kallt, men just den här dagen tänkte jag inte på hur kallt det hade blivit. hmm

tkd_rille skrev:
zleepy skrev:

Nu kan jag inte alls mycket om bilar, så vet inte alls vad en trumbroms är. Men min handbroms fryser gärna fast sig när det närmar sig 0 strecket.

Bilen stod under hela natten, men problemet kvarstår. Dock sitter bara bromsen åt ytterst lite. Det går att köra och det märks knappt när man kör, men den sitter där. (Bilen brukar rulla bak där jag parkerar bilen hemma då det är lite lutning, det gör den inte nu...) Vad kan jag göra?..

Muttley
3 januari 2016
aricharliegold skrev:
Nu kan jag inte alls mycket om bilar, så vet inte alls vad en trumbroms är. Men min handbroms fryser gärna fast sig när det närmar sig 0 strecket.

Bilen stod under hela natten, men problemet kvarstår. Dock sitter bara bromsen åt ytterst lite. Det går att köra och det märks knappt när man kör, men den sitter där. (Bilen brukar rulla bak där jag parkerar bilen hemma då det är lite lutning, det gör den inte nu...) Vad kan jag göra?..

Din handbroms är troligtvis i en trumma, innanför skivan.

Något har ju frusit fast smile

Finns ju ett par alternativ.
Slägga

Eller lämna in den om du inte kan skruva själv.

De är inte bra att de ligger emot.

Evildan
3 januari 2016
tkd_rille skrev:
aricharliegold skrev:

Din handbroms är troligtvis i en trumma, innanför skivan.

Något har ju frusit fast smile

Finns ju ett par alternativ.
Slägga

Eller lämna in den om du inte kan skruva själv.

De är inte bra att de ligger emot.

Näe, det blir varmt och trumman blir blånerad, får en härdad yta som inte greppar lika bra mot bromsbandet, samt eventuellt lite oval.
Hjullagret tar stryk av värmen.
Bilen förbrukar betydligt mer bränsle.

Vad kan vara fel?
Kärvande vajer.
Kärvande våg.
Kärvande självjustering.

Hur vet man vad som är fel?
Plocka isär och undersök.
Senast redigerat av Evildan (3 januari 2016)

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 januari 2016
Om den enbart "bråkar" vid noll grader, testa att köra den till ett garage med värme, låt den stå där ett tag och se om de kanske släpper.
Annars så kan du lägga dig under bilen, banka på sköldarna bakom hjulen och se om backarna släpper så istället.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök