Köpråd: Nödbil för max 6500:- som ska fungera i 3-4 månader.

Nybergrobin
3 januari 2016 · 2 378 Inlägg

Mack skrev:
Kan ju flika in att S70 finns ju som AWD också..
Frågan är dock om det går att hitta ett vettigt exemplar för den spikade budgeten. Kan bli svårt.

Där blir tyvärr budgeten krossad hmm   Fick 20,000 för min när den såldes med 32k mil på mätaren

Mack Forum- och sitemoderator
3 januari 2016 · 26 136 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Mack skrev:
Kan ju flika in att S70 finns ju som AWD också..
Frågan är dock om det går att hitta ett vettigt exemplar för den spikade budgeten. Kan bli svårt.

Där blir tyvärr budgeten krossad hmm   Fick 20,000 för min när den såldes med 32k mil på mätaren

Precis min tanke.
Ganska sällsynt vagn - tro det eller ej - och hittar man en för 6500:- så håller man HÅRT i slantarna innan man vet att den är okej maskinellt, för nåt fel kommer den att ha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
IceEyes Varningar: För många..
3 januari 2016 · 2 552 Inlägg

Citroën Xantia är nog inget dåligt val. Hållbarheten är faktiskt helt okej, priserna låga och komfortmässigt finns det inte heller särskilt mycket att anmärka på.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
dawwe ...has left the building...
3 januari 2016 · 4 474 Inlägg

En BMW E34? Visst inte toppskick för 6500 men...Är du inte kinkig med skicket får du loss även en E39 för den summan med en del tur

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
3 januari 2016 ·

Modererat lite i tråden redan.
Inget tjafs!

Powe_R
3 januari 2016 · 414 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
En intressant fråga. Jag behöver en bil som fungerar bra och går bra fram till våren/sommaren. 6500 riksdaler tänkte jag lägga. Istället för en hyrbil. Då ska den helst fungera...

Förslag:
Volvo 850
Saab 900
Ford Mondeo/Focus
Fiat Punto
Citroen C5/Xantia

Den får väl vara manuell låda på. Svårt annars. Till våren kan Chrysler cabben väckas till liv eller köpa en "riktig" bil. inte bestämt mig där.

En annan tanke (Och det jag själv förmodligen hade försökt göra) är att försöka hitta en bil som man med relativt stor säkerhet vet kommer gå upp lite i pris till våren. På så sätt kommer du kanske med lite tur åka gratis, kanske till och med tjäna lite på ägandet, samtidigt som du slipper åka ett fallfärdigt vrak.

Dvs en "sommarbil" alt populär bil som även fungerar bra till vardags nu över vintern.

MEN, du lär ju spräcka 6500:- gränsen, men tanken med det hela antar jag är att det skall bli billigt?

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
dawwe ...has left the building...
3 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Tänkte inte på att Hybrid hatar allt vad BMW heter så det var inget bra tips big_smile. Men de är bakhjulsdrivna smile. Om bakhjulsdrivet är ett krav så blir alternativen få, speciellt med 6500 som tak. Och, bra modererat smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Germax
4 januari 2016 · 12 086 Inlägg

Vill man ha en fungerande bil för 6500kr så ska man rimligtvis köpa ett säkert kort, alltså inget onödigt tjafs som kan gå sönder. Turbo, elfinesser och invecklade hjulupphängningar går bort. En bakhjulsdriven Volvo är inte alls fel om man dessutom vill ha bakhjulsdrivet. Annars kan man köpa en 850/V70 då får man en bättre bil med högre standard till samma pengar. En gammal Saab 9000/900 kan fungera bra.
Vill man chansa lite finns ju även Ford och Renault, då kan man få en 2000-talare med snålmotor för dom pengarna, men en sådan bil kan fungera flera år, eller en vecka.

viccoA
4 januari 2016 · 3 109 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Hilmer skrev:
För att vara lite tråkig...
Om du ska köpa bil för att kunna ta dig från .A till .B så är det kanske klokt att välja en bil som kanske inte uppmanar till att köra "inspirerat" med, speciellt inte om det är en mellanbil som inte får lov att kosta nåt! wink

Poäng. Men jag kör inte bredsladd i varenda kurva. Denna bakhjulsdrivna släde kan jag få för 4000;.
http://www.blocket.se/halland/Ford_Scor … 15&w=2

"Riktiga män kör automatlåda på vintern"

12v motorn är lite törstig och inte snabbast i stan och bilen kanske inte är vackrast men bra komfort och i regel helt okej utrustade, en bra bil för pengarna. Automatlådan är trevlig med.

Dzl
4 januari 2016 · 15 Inlägg

Förespråkar volvo . 6500 Får man en okej 940 för eller 850

Jag bytte bil 1-2 ggr i månaden förr o bytte upp mig börja med en golf 3 och det sluta med en jeep cherokee samt en cheva van  så går o byta upp sig med råge faktiskt

Nu ska ja tala om varför ja tycker du kan köpa en volvo

1 . När den väl pajar så är den inte ditt bekymmer utan keps konny som tycker det är världens bästa bil som.han köpte betydligt dyrare än vad du gav

2. Startar i 99 fall av 100 direkt . Värmen i dom för kan bli trotsallt 20 minus

3 . Man behöver inte åka långt för en volvo

Ka

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2016 · 17 466 Inlägg

dawwe skrev:
Tänkte inte på att Hybrid hatar allt vad BMW heter så det var inget bra tips big_smile. Men de är bakhjulsdrivna smile. Om bakhjulsdrivet är ett krav så blir alternativen få, speciellt med 6500 som tak. Och, bra modererat smile

dawwe: En BMW för dessa pengar är nog ingen bra idé. Dessutom har du rätt! Jag är inget fan av dessa överhuvudtaget.

De flesta tycker Volvo. Tja? Ska ringa runt lite till mina bilhandlarkontakter så ska vi se vad som finns. Tänkte ta detta som ett test. Billig bil som man kanske kan tjäna lite på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2016 · 17 466 Inlägg

viccoA skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Hilmer skrev:
För att vara lite tråkig...
Om du ska köpa bil för att kunna ta dig från .A till .B så är det kanske klokt att välja en bil som kanske inte uppmanar till att köra "inspirerat" med, speciellt inte om det är en mellanbil som inte får lov att kosta nåt! wink

Poäng. Men jag kör inte bredsladd i varenda kurva. Denna bakhjulsdrivna släde kan jag få för 4000;.
http://www.blocket.se/halland/Ford_Scor … 15&w=2

"Riktiga män kör automatlåda på vintern"

12v motorn är lite törstig och inte snabbast i stan och bilen kanske inte är vackrast men bra komfort och i regel helt okej utrustade, en bra bil för pengarna. Automatlådan är trevlig med.

Skit i vad den drar. Tjejen sa dock att den ser ut som "En ledsen fisk" i fronten. Hon tyckte även att jag inte skulle vara så snål och kanske dubbla budget? Kanske till och med köpa någon för 15000:-? I helvete heller! Nu ska det köpas budgetbil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2016 · 14 041 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

viccoA skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Poäng. Men jag kör inte bredsladd i varenda kurva. Denna bakhjulsdrivna släde kan jag få för 4000;.
http://www.blocket.se/halland/Ford_Scor … 15&w=2

"Riktiga män kör automatlåda på vintern"

12v motorn är lite törstig och inte snabbast i stan och bilen kanske inte är vackrast men bra komfort och i regel helt okej utrustade, en bra bil för pengarna. Automatlådan är trevlig med.

Skit i vad den drar. Tjejen sa dock att den ser ut som "En ledsen fisk" i fronten. Hon tyckte även att jag inte skulle vara så snål och kanske dubbla budget? Kanske till och med köpa någon för 15000:-? I helvete heller! Nu ska det köpas budgetbil!

Nu kommer envisheten fram! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
CC72
4 januari 2016 · 1 661 Inlägg

Lägger min röst på en Opel vectra B. Få saker som kan krångla och samtidigt ser dom helt okej ut utseendemässigt.
Hade en 2.0 ecotec manuell och den gick riktigt billigt. 0,67 efter långväg med full packning och tre personer i bilen.

viccoA
4 januari 2016 · 3 109 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

viccoA skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Poäng. Men jag kör inte bredsladd i varenda kurva. Denna bakhjulsdrivna släde kan jag få för 4000;.
http://www.blocket.se/halland/Ford_Scor … 15&w=2

"Riktiga män kör automatlåda på vintern"

12v motorn är lite törstig och inte snabbast i stan och bilen kanske inte är vackrast men bra komfort och i regel helt okej utrustade, en bra bil för pengarna. Automatlådan är trevlig med.

Skit i vad den drar. Tjejen sa dock att den ser ut som "En ledsen fisk" i fronten. Hon tyckte även att jag inte skulle vara så snål och kanske dubbla budget? Kanske till och med köpa någon för 15000:-? I helvete heller! Nu ska det köpas budgetbil!

Har i familjen haft många scorpio av årsmodell 95-97 bl.a. 2.0, 2,3, V6 12v och Cosworth 24v. Nu hade jag min cossie när den var 5 år gammal men då stod den ut ur mängden med bra utrustning och trevlig motor.

Kolla så att bromsarna är ok, lite klent dimensionerade original och styrväxeln har en tendens att läcka olja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2016 · 17 466 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybridsmurfen skrev:

viccoA skrev:

12v motorn är lite törstig och inte snabbast i stan och bilen kanske inte är vackrast men bra komfort och i regel helt okej utrustade, en bra bil för pengarna. Automatlådan är trevlig med.

Skit i vad den drar. Tjejen sa dock att den ser ut som "En ledsen fisk" i fronten. Hon tyckte även att jag inte skulle vara så snål och kanske dubbla budget? Kanske till och med köpa någon för 15000:-? I helvete heller! Nu ska det köpas budgetbil!

Nu kommer envisheten fram! wink

/Benny

Jajamen. Tänkte se det som ett experiment. Kan kan man köpa en BRA bil för 5-7tkr? Jag tror det. Ska nu sätta mig och tokpruta över telefon på bilar i närheten. Folk kommer att bli skogstokiga. Sen ska jag ringa mina bilhandlarkontakter. Kanske finns det en Citroen C5 med mitt namn på för 5 lök?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2016 · 14 041 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Skit i vad den drar. Tjejen sa dock att den ser ut som "En ledsen fisk" i fronten. Hon tyckte även att jag inte skulle vara så snål och kanske dubbla budget? Kanske till och med köpa någon för 15000:-? I helvete heller! Nu ska det köpas budgetbil!

Nu kommer envisheten fram! wink

/Benny

Jajamen. Tänkte se det som ett experiment. Kan kan man köpa en BRA bil för 5-7tkr? Jag tror det. Ska nu sätta mig och tokpruta över telefon på bilar i närheten. Folk kommer att bli skogstokiga. Sen ska jag ringa mina bilhandlarkontakter. Kanske finns det en Citroen C5 med mitt namn på för 5 lök?

Jag uppfattar det också så!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
xtobra
4 januari 2016 · 23 Inlägg
Saab 9-3 Aero Salomon "Laxen" (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2016 · 17 466 Inlägg

xtobra skrev:
Den kanske?
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 15&w=2

Såg bra ut men skjuter mig hellre i foten än köper/får en Saab. Jag vill ha en bil som fungerar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
4 januari 2016 · 12 512 Inlägg

Har abstinensen gjort dig lite mer riskbenägen än, du kanske är beredd att göra vad som helst för att få en lång stund bakom ratten? Eftersom julen är över och folk förväntar sig att vi går mot våren så är det inte helt omöjligt att det svenska vädret bjuder på snö istället, och då kan fyrhjulsdrift vara lite roligt:
http://www.blocket.se/dalarna/Renault_R … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang