Kanske inte bor i Norrland men likväl har även jag kört ett antal bilar kalla jävla dagar.
Allt jag skriver om är utan någon form av värmare, iskall bil startad utomhus utan hjälpmedel.
Fiat Strada, en 08a men med en dieselmotor från 80talet, ingen insprutning där inte.. Tror pumpen var helt mekanisk dessutom? Den gick utan ström iallafall. Att starta vid -15 - -20 var intressant, startade aldrig på första, ibland 2a, oftast 3e försöket, men ibland 4e gick den igång. Lät som en stenkross ungefär, trodde maskin skulle flyga ut ur huven och attackera en, folk som inte var vana blev rädda. Tog minst 10km innan man fick någon som helst värme, 12-15 km innan bilen blev Duglig att sitta i. Bytte faktiskt kylare till en modell som var ungefär hälften så tunn och 5cm kortare, satte en kartongbit framför denna och då lyckades jag få lite mer värme på vintern, blev varmt efter 5-8km och gav duglig temperatur. Förövrigt tror jag Fiat konspirerar, 10000 mil = inga bekymmer, efter detta går allt som aldrig någonsin gått sönder på en bil, sönder direkt. Allt Pajjar, jag menar ALLT går sönder efter 10k mil.
Volvo 740 b230f, -20 grader, haft flera, startar jämnt på 1-2 sekunder, går som en potta skit första 60 sekunderna, så då rör jag inte pedalen, bara låter den gå en stund, sen är det bara ut o köra i lugnt tempo tills man sitter i en bastu och får ta av alla kläder. Varmare bil är Svårt att hitta. 2-3 kilometer och vattentemperaturen är nästan i topp och du kan åka bil naken och fortfarande svettas. Svenskt Stål liksom!
Nissan Almera 98, strax innan facelift på dom modellerna. hade största motorn, inte Gti, startade jämnt på 2 varv i -20, styrdonet till motorn har förhöjd tomgång, varvar 1600 från start tills den blir varmare. Kan nog köra en 5km innan den blir varm. Man blir varm i denna bil, men ingen bastu värme. Är det riktigt kallt, runt -20 så kan man inte bränna sig på luften som kommer ur ventilerna, gränsfall att köra denna om man vill ha t-shirt på vintern. Strax under vad jag är nöjd med, men är mer än uthärdligt för du som bor långt upp.
Volvo 850 med sina 4-5 liter kylarvätska blir varm på färden ut genom byn, 3-4 kilometer och mätaren är nästan uppe i full temperatur, ungefär som 740, marginellt längre tid på sig att bli varm. Har alltid fått igång mina även vid -20, inga problem. Aldrig haft problem på vintern med dessa.
Första generationens v70 tycker jag är lite långsammare på att bli varma jämfört med 850, men då har dom ju också 2 liter mer vatten och någon liter mer olja än sin föregångare, så ska inte klaga.
Renault Kangoo 2014-2015, Helt horribla under -7-8 grader. Tar minst 5-6 kilometer innan den blir ljummen, ger då värme som räcker för att se ut genom framrutan, tar ytterligare 4-5 kilometer innan man kan känna sig någorlunda tinad, du kan nog räkna med 15-20 kilometer innan du är nöjd, och har du för hög värme/fläkt på så sjunker motortemperaturen. Startar lätt ner till -15, går inte på alla cylindrar men kommer igång lätt iallafall.
_----------'