Hur fungerar din bil i kyla? -30c uppe i landet.

Emiiilz
14 januari 2016 · 908 Inlägg

chrysler 300c hemi V8 - Inga problem vid -20 ialf, servon är lite segare, lådan växlar lite trögare, men bilen blir ganska snabbt varm. Skyline r33 gtst - Startar den lika lätt om inte lättare. Sålänge det är bra med kräm i batterierna så startar allt de mesta

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Mervolic Yawn...
14 januari 2016 · 3 151 Inlägg

Audi A6 2,5 TDI Quattro Avant
39480 mil
Årsmodell 2001

Gjorde en kallstart senast i dag, vid -28 grader. Funkade fint, startade efter några varv på startmotorn bara.

Funkar bra, märker inte så stor skillnad mot när det är varmt... Växellådan är lite trögare på att byta växel (automat) men annars så är det lugnt. Tar dock rätt lång tid att nå arbetstemperatur, och kör man i 90-100 km/h på högsta växeln så når den inte arbetstemp (vattnet alltså). Man får fippla över växelspaken till manuellt läge och dra i 4:an istället för 5:an så varvtalet ligger runt 2000 rpm istället för 1800 rpm...då åker tempen upp efter ett tag.


https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-7706bf9344f8777834f30a23754343b7.jpg

Edit: "Ladda upp bild"-knappen funkade inte, fick ladda upp via albumet istället...

Senast redigerat av Mervolic (14 januari 2016)

Eksak
17 januari 2016 · 91 Inlägg

Bor iofs inte i norr men var ju -18 här för ett tag sen och jobbebilen en Caddy -15 som går på metangas drog igång utan bekymer o sätesvärmaren på så var det varmt o skönt.. tog inte lång stund heller innan kupen blev varm.. typ 5 min eller så..

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
granadadr
18 januari 2016 · 7 289 Inlägg

får man ej höra om de som har problem?? mitt dieselfilter frös i -29 men lyckades efter MÅNGA stopp att ta mig till en mack å köpa k sprit smile så jag vart ej ståendes smile  såg minst 6-7  bilar som fått fel efter vägarna den dagen

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
simlar
18 januari 2016 · 5 525 Inlägg

Blev inatt tvungen att kallstarta Audin i -26°C utan motorvärmare.

Audi A4 1,9TDI -97
ca 52000mil på mätaren.

Fick glöda två gånger så startade den sen lika lätt som vanligt, gick dock lite ojämnt någon sekund men misstänker att ett glödstift är trasigt.
Dock som vanligt i dessa temperaturer så går allt trögare, dvs trögare styrning, trögare koppling, trögare växellåda. T.o.m displayen som visar yttertemp gick trögt.

Kan även skriva om min polares A4 1,9TDI -97, ca 40000mil på mätaren.
Kallstart i -27°C utan motorvärmare och med endast två fungerande glödstift, startade efter två glödningar men gick lite ojämnt några sekunder.
Samma här, allt går trögt men motorn gå hur fint som helst.

Senast redigerat av simlar (18 januari 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mervolic Yawn...
18 januari 2016 · 3 151 Inlägg

granadadr skrev:
får man ej höra om de som har problem?? mitt dieselfilter frös i -29 men lyckades efter MÅNGA stopp att ta mig till en mack å köpa k sprit smile så jag vart ej ståendes smile  såg minst 6-7  bilar som fått fel efter vägarna den dagen

För några vintrar sedan hade jag problem, men då var det närmare -40... Man fick ha motorvärmare lääääänge innan det gick att starta.

-30 är inga problem, förutsatt att man har rätt glykolblandning etc. I alla fall inga problem med min bil. smile

Har även haft problem med andra bilar, men Audin är förvånansvärt lättstartad!

OpelP1
18 januari 2016 · 1 412 Inlägg

Har egentligen inte haft några direkta problem med bilar på vintern (pågående projekt med t.ex felbestyckad förgasare räknas inte).
Har åkt veteranbilar varje vinter och det mesta har väl tuffat på utan att protestera, speciellt min kapitän -59 var en suverän bil på vintern.

Inte ens chrysler 300:an från 62 hade problem trots att 340hk v8:an saknade choke och den var ju igång vid -28.


Nuvarande f-250:n från -73 är inne på andra vintern för mig nu och den är väl ungefär lika lättstartad som på sommaren även om allt är lite trögare när det närmar sig -30.
Riktigt bra värme dessutom.

koka
18 januari 2016 · 629 Inlägg

Fiat Freemont
2013
2.0liters diesel 140hk
Kallt som i en jävla frys i ungefär 25-30min... Sen börjar värmen väldigt svagt att komma och detta trots motorväg!
Men startar och går "hårt" på tomgången.

Volvo V50
2010
1.6D drivE med defekt motorvärmare just nu.
Samma här, svårt att få upp värmen i denna lilla PSA motorn utan värmaren....
Når knappt arbetstemp efter 35min på motorvägen om man inte jagar den med lite högre varvtal..

Tempen utomhus har varit allt från -8 till -17 idag..

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari 2016 · 17 478 Inlägg

Körde Omega igår kväll. Första gången sedan köpet i fredags. Opel Omega CD 2.0 16v -95. Var övertygad om att den var stendöd så jump-startern var med ut :-)

-15 grader.

Gick igång utan att tveka. Tomgången rusade upp i 2000 rpm i cirka 2 sekunder innan den gick ner. Inte klockrent kanske på en 21 år gammal bil... Men det är ju en gammal häck som skroten blir nästa ägare till... Automatlådan vägrade att växla under 3300 varv så lite försiktig genom villaområdet. Efter någon km växlade den nästan som den skulle. På hemvägen från affären gick det normalt.

I morse väckte tjejen mig 0530 och sa att radion är igång i min bil. FUCK! Har kommit när den och den går tydligen direkt på batteriet. Slet på mig kläder och gick med ut. Disco på parkeringen... Bra batteri tydligen. Den startade som inget hänt?!

Efter tur idag har jag gått ut och dragit igång Webaston en stund nu på eftermiddagen. Går fint. Gott. Fast den ryker och varvar upp en del i början. Kanske de gör? 10-15 sekunder sådär. Har nog inte haft någon i en bil på 15 år...

Jag har en Jump-start som sagt. Tänker nu göra lite reklam för den. För den ÄR bra. Stor som en 80-talsmobil men klarar starta en Mercedes Vito diesel som är stendöd...
https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A% … =6AQH5ssQv

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
18 januari 2016 · 7 289 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Körde Omega igår kväll. Första gången sedan köpet i fredags. Opel Omega CD 2.0 16v -95. Var övertygad om att den var stendöd så jump-startern var med ut :-)

-15 grader.

Gick igång utan att tveka. Tomgången rusade upp i 2000 rpm i cirka 2 sekunder innan den gick ner. Inte klockrent kanske på en 21 år gammal bil... Men det är ju en gammal häck som skroten blir nästa ägare till... Automatlådan vägrade att växla under 3300 varv så lite försiktig genom villaområdet. Efter någon km växlade den nästan som den skulle. På hemvägen från affären gick det normalt.

I morse väckte tjejen mig 0530 och sa att radion är igång i min bil. FUCK! Har kommit när den och den går tydligen direkt på batteriet. Slet på mig kläder och gick med ut. Disco på parkeringen... Bra batteri tydligen. Den startade som inget hänt?!

Efter tur idag har jag gått ut och dragit igång Webaston en stund nu på eftermiddagen. Går fint. Gott. Fast den ryker och varvar upp en del i början. Kanske de gör? 10-15 sekunder sådär. Har nog inte haft någon i en bil på 15 år...

Jag har en Jump-start som sagt. Tänker nu göra lite reklam för den. För den ÄR bra. Stor som en 80-talsmobil men klarar starta en Mercedes Vito diesel som är stendöd...
https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A% … =6AQH5ssQv

när en bil är kall har den högre tomgång pga kallstarten,, så är det med choke med wink inget konstigt alls wink

engolf
18 januari 2016 · 3 235 Inlägg

Volvo V70 2003 bifuel
2.4 bensinare
413000 km
-27 häromdagen, och glömde självklart sätta in kontakten till motorvärmaren:( Den startade utan problem, men gick på fyra cylindrar i ett par minuter. Senare visade det sig att ena tändspolen var kass. Ganska imponerade att den startade och gick på bara fyra burkar i -27...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari 2016 · 17 478 Inlägg

granadadr skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Körde Omega igår kväll. Första gången sedan köpet i fredags. Opel Omega CD 2.0 16v -95. Var övertygad om att den var stendöd så jump-startern var med ut :-)

-15 grader.

Gick igång utan att tveka. Tomgången rusade upp i 2000 rpm i cirka 2 sekunder innan den gick ner. Inte klockrent kanske på en 21 år gammal bil... Men det är ju en gammal häck som skroten blir nästa ägare till... Automatlådan vägrade att växla under 3300 varv så lite försiktig genom villaområdet. Efter någon km växlade den nästan som den skulle. På hemvägen från affären gick det normalt.

I morse väckte tjejen mig 0530 och sa att radion är igång i min bil. FUCK! Har kommit när den och den går tydligen direkt på batteriet. Slet på mig kläder och gick med ut. Disco på parkeringen... Bra batteri tydligen. Den startade som inget hänt?!

Efter tur idag har jag gått ut och dragit igång Webaston en stund nu på eftermiddagen. Går fint. Gott. Fast den ryker och varvar upp en del i början. Kanske de gör? 10-15 sekunder sådär. Har nog inte haft någon i en bil på 15 år...

Jag har en Jump-start som sagt. Tänker nu göra lite reklam för den. För den ÄR bra. Stor som en 80-talsmobil men klarar starta en Mercedes Vito diesel som är stendöd...
https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A% … =6AQH5ssQv

när en bil är kall har den högre tomgång pga kallstarten,, så är det med choke med wink inget konstigt alls wink

Jo så är det men ingen choke på denna. Insprut med regulator. Men som sagt: gammal bil. Riktigt gammal!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
18 januari 2016 · 7 289 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

granadadr skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Körde Omega igår kväll. Första gången sedan köpet i fredags. Opel Omega CD 2.0 16v -95. Var övertygad om att den var stendöd så jump-startern var med ut :-)

-15 grader.

Gick igång utan att tveka. Tomgången rusade upp i 2000 rpm i cirka 2 sekunder innan den gick ner. Inte klockrent kanske på en 21 år gammal bil... Men det är ju en gammal häck som skroten blir nästa ägare till... Automatlådan vägrade att växla under 3300 varv så lite försiktig genom villaområdet. Efter någon km växlade den nästan som den skulle. På hemvägen från affären gick det normalt.

I morse väckte tjejen mig 0530 och sa att radion är igång i min bil. FUCK! Har kommit när den och den går tydligen direkt på batteriet. Slet på mig kläder och gick med ut. Disco på parkeringen... Bra batteri tydligen. Den startade som inget hänt?!

Efter tur idag har jag gått ut och dragit igång Webaston en stund nu på eftermiddagen. Går fint. Gott. Fast den ryker och varvar upp en del i början. Kanske de gör? 10-15 sekunder sådär. Har nog inte haft någon i en bil på 15 år...

Jag har en Jump-start som sagt. Tänker nu göra lite reklam för den. För den ÄR bra. Stor som en 80-talsmobil men klarar starta en Mercedes Vito diesel som är stendöd...
https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A% … =6AQH5ssQv

när en bil är kall har den högre tomgång pga kallstarten,, så är det med choke med wink inget konstigt alls wink

Jo så är det men ingen choke på denna. Insprut med regulator. Men som sagt: gammal bil. Riktigt gammal!

har du ej sett min vagnspark?? den är nog äldre wink

Presidento Of World
18 januari 2016 · 3 329 Inlägg

Update: har nu varit -27 här i tre nätter  och bilarna börjar bli trötta

VW Bora TDI startar inte utan motorvärmare

Opel V6Turbo bensin; startar än.. utan motorvärmare. Lite trött dock

Golf tdi startar med motorvärmare inte utan

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
rcy
18 januari 2016 · 1 705 Inlägg

Saab 9-5, diverse modeller från 99-02.
Aldrig varit några problem trots extrem kyla och bilar som stått översnöade i veckor ibland. 9-5 är lite kinkiga på batterier men har man ett bra batteri med rätt spec är det inga problem. När det börjar bli -20-30 grader så blir saker förstås lite sega, infodisplayen brukar ta nån minut på sig innan siffrorna börjar dyka upp och handbromsen har en förmåga att frysa (dock använder jag aldrig handbromsen på en saab så det gör mig inget), men i övrigt har jag inte haft några som helst problem med 9-5 vintertid.

ELGBAiZ
18 januari 2016 · 98 Inlägg

-21c, Volvo V40 2.0T startar utan problem varje morgon till jobbet! Underbar bil f.ö :-)

zZackEe
19 januari 2016 · 53 Inlägg

2011 Chevrolet Tahoe 5,7 flexifuel
ingen värmare men startar den med fjärr och den startar jämt samt går i tio minuter innan den stannar om man inte satt sig i den och vridit om nyckeln förstås. I -20 och neråt så är det inte direkt varmt i bilen då man sätter sig i den men det går rätt fort att få upp värmen

1962 Volvo Pv 544 B18
ingen värmare så den går fruktansvärt tungt på starten i -20 men startar med choke. Blir inte direkt nån värme i den men plusgrader iaf wink

1988 Jeep Wrangler 4,2 I6
Defekt värmare, startar inte i minusgrader, klickar bara på startmotorn, men det beror nog mest på att jag "badat" bilen så mycket i div surhål så startmotorn är nog full med vatten och is:D
Värmer man upp startmotorn så så den funkar kan den smälla igång efter man nött ett tag men inget man står och gör på morgonen innan man far på jobbet direkt.

granadadr
19 januari 2016 · 7 289 Inlägg

zZackEe skrev:
2011 Chevrolet Tahoe 5,7 flexifuel
ingen värmare men startar den med fjärr och den startar jämt samt går i tio minuter innan den stannar om man inte satt sig i den och vridit om nyckeln förstås. I -20 och neråt så är det inte direkt varmt i bilen då man sätter sig i den men det går rätt fort att få upp värmen

1962 Volvo Pv 544 B18
ingen värmare så den går fruktansvärt tungt på starten i -20 men startar med choke. Blir inte direkt nån värme i den men plusgrader iaf wink

1988 Jeep Wrangler 4,2 I6
Defekt värmare, startar inte i minusgrader, klickar bara på startmotorn, men det beror nog mest på att jag "badat" bilen så mycket i div surhål så startmotorn är nog full med vatten och is:D
Värmer man upp startmotorn så så den funkar kan den smälla igång efter man nött ett tag men inget man står och gör på morgonen innan man far på jobbet direkt.

va kör du PV på vintern?? men en gammal volvo borde ju ha bra värme tycker man

zZackEe
19 januari 2016 · 53 Inlägg

inte varje dag men då sambon behöver bilen så tar jag pv,n och inte misstrivs jag i den inte wink B18 med dubbla su och 2,5 tums system ger ett härligt råmande ljud ifrån sig, och brett går det lol
nån vidare värme har det nog aldrig varit i dessa bilar. Amazonen var lite bättre men inte bra. Det är nog inte förrens sena 140 kom som det blev ordentlig värme i dom  wink
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/Volvo%20544/1571B684-DD00-42EE-9F3B-6207F7087A48_zpsdgkcws0l.jpg

(tar bort bilden om det inte passar)

Senast redigerat av zZackEe (19 januari 2016)

sleepyoh
19 januari 2016 · 1 319 Inlägg

Kanske inte bor i Norrland men likväl har även jag kört ett antal bilar kalla jävla dagar.

Allt jag skriver om är utan någon form av värmare, iskall bil startad utomhus utan hjälpmedel.

Fiat Strada, en 08a men med en dieselmotor från 80talet, ingen insprutning där inte.. Tror pumpen var helt mekanisk dessutom? Den gick utan ström iallafall. Att starta vid -15 - -20 var intressant, startade aldrig på första, ibland 2a, oftast 3e försöket, men ibland 4e gick den igång. Lät som en stenkross ungefär, trodde maskin skulle flyga ut ur huven och attackera en, folk som inte var vana blev rädda. Tog minst 10km innan man fick någon som helst värme, 12-15 km innan bilen blev Duglig att sitta i. Bytte faktiskt kylare till en modell som var ungefär hälften så tunn och 5cm kortare, satte en kartongbit framför denna och då lyckades jag få lite mer värme på vintern, blev varmt efter 5-8km och gav duglig temperatur. Förövrigt tror jag Fiat konspirerar, 10000 mil = inga bekymmer, efter detta går allt som aldrig någonsin gått sönder på en bil, sönder direkt. Allt Pajjar, jag menar ALLT går sönder efter 10k mil.

Volvo 740 b230f, -20 grader, haft flera, startar jämnt på 1-2 sekunder, går som en potta skit första 60 sekunderna, så då rör jag inte pedalen, bara låter den gå en stund, sen är det bara ut o köra i lugnt tempo tills man sitter i en bastu och får ta av alla kläder. Varmare bil är Svårt att hitta. 2-3 kilometer och vattentemperaturen är nästan i topp och du kan åka bil naken och fortfarande svettas. Svenskt Stål liksom! 

Nissan Almera 98, strax innan facelift på dom modellerna. hade största motorn, inte Gti, startade jämnt på 2 varv i -20, styrdonet till motorn har förhöjd tomgång, varvar 1600 från start tills den blir varmare. Kan nog köra en 5km innan den blir varm. Man blir varm i denna bil, men ingen bastu värme. Är det riktigt kallt, runt -20 så kan man inte bränna sig på luften som kommer ur ventilerna, gränsfall att köra denna om man vill ha t-shirt på vintern. Strax under vad jag är nöjd med, men är mer än uthärdligt för du som bor långt upp.

Volvo 850 med sina 4-5 liter kylarvätska blir varm på färden ut genom byn, 3-4 kilometer och mätaren är nästan uppe i full temperatur, ungefär som 740, marginellt längre tid på sig att bli varm. Har alltid fått igång mina även vid -20, inga problem. Aldrig haft problem på vintern med dessa.

Första generationens v70 tycker jag är lite långsammare på att bli varma jämfört med 850, men då har dom ju också 2 liter mer vatten och någon liter mer olja än sin föregångare, så ska inte klaga.

Renault Kangoo 2014-2015, Helt horribla under -7-8 grader. Tar minst 5-6 kilometer innan den blir ljummen, ger då värme som räcker för att se ut genom framrutan, tar ytterligare 4-5 kilometer innan man kan känna sig någorlunda tinad, du kan nog räkna med 15-20 kilometer innan du är nöjd, och har du för hög värme/fläkt på så sjunker motortemperaturen.  Startar lätt ner till -15, går inte på alla cylindrar men kommer igång lätt iallafall.

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang