Tips för uppvärmning av garage.

M_G Mårre
5 januari 2016 · 246 Inlägg

Tjenare!

1a Mars får jag tillgång till ett garage.
Minns jag rätt var det på drygt 12kvm.
Det är ett hyresgarage.

Men nu funderar jag på hur man ska värma upp garaget på smartaste sättet.
Har snackat men en herre som har garage snett framför mig och han säger att oavsett temp ute så sticker inte värmen i garaget ner mer än till typ 3-4 grader.

Självklart vill jag ha det lite varmare, speciellt om jag ska skruva.

Det finns en timer i garaget så jag undrar då om man ska köpa ett litet el element och koppla in så det går igång typ vid 5 på eftermiddagen och stänger av vid 6 på morgonen så garaget får lite värme under dom kallaste timmarna på dygnet.

Är detta bortkastat eller ska jag tänka ut något annat?
Isolering finns bara i ytterväggarna samt taket.
Väggen som porten sitter i finns det ingen isolering i...

Jag undrar även om jag ska köpa ett täcke som jag slänger över bilen även om den står inne?

"Dream it, build it, drive it!"
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 januari 2016 · 10 427 Inlägg

Kanske går att köra en värmefläkt med termostat så du kan ställa en temperatur som ger tillräcklig värme vid en viss temperatur.

Typ en sån här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … kt-411123/ (relativt billig)

Är det motsvarande ett motorvärmaruttag i garaget du har?

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
M_G Mårre
5 januari 2016 · 246 Inlägg

steifan skrev:
Kanske går att köra en värmefläkt med termostat så du kan ställa en temperatur som ger tillräcklig värme vid en viss temperatur.

Typ en sån här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … kt-411123/ (relativt billig)

Är det motsvarande ett motorvärmaruttag i garaget du har?

Ska kolla den.

Nix det är en liknande timer man har för hemmabruk.
Sån man ställer in så hoppar den igång varje dag.

"Dream it, build it, drive it!"
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2016 · 14 037 Inlägg

M_G skrev:
Tjenare!

1a Mars får jag tillgång till ett garage.
Minns jag rätt var det på drygt 12kvm.
Det är ett hyresgarage.

Men nu funderar jag på hur man ska värma upp garaget på smartaste sättet.
Har snackat men en herre som har garage snett framför mig och han säger att oavsett temp ute så sticker inte värmen i garaget ner mer än till typ 3-4 grader.

Självklart vill jag ha det lite varmare, speciellt om jag ska skruva.

Det finns en timer i garaget så jag undrar då om man ska köpa ett litet el element och koppla in så det går igång typ vid 5 på eftermiddagen och stänger av vid 6 på morgonen så garaget får lite värme under dom kallaste timmarna på dygnet.

Är detta bortkastat eller ska jag tänka ut något annat?
Isolering finns bara i ytterväggarna samt taket.
Väggen som porten sitter i finns det ingen isolering i...

Jag undrar även om jag ska köpa ett täcke som jag slänger över bilen även om den står inne?

12 kvm är inte mycket när du ska mecka, bara bilen tar ju 8 kvm. Det blir nog trångt på sidorna, bakom och framför.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 januari 2016 · 10 427 Inlägg

M_G skrev:

steifan skrev:
Kanske går att köra en värmefläkt med termostat så du kan ställa en temperatur som ger tillräcklig värme vid en viss temperatur.

Typ en sån här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … kt-411123/ (relativt billig)

Är det motsvarande ett motorvärmaruttag i garaget du har?

Ska kolla den.

Nix det är en liknande timer man har för hemmabruk.
Sån man ställer in så hoppar den igång varje dag.

Okej, men då borde ju "vanlig" billig värmefläkt funka smile Kanske bra om den står och blåser in under bilen också så att den torkar bättre (kan ju vara sämre ur rostskyddssynpunkt). På jobbet kör vi med 2kW värmefläktar i avloppspumpstationer för att hålla en temp i överbyggnaden på åtminstone över 5 grader vintertid, det brukar vara typ 6-9kvm golvyta och det funkar väl skapligt - varierande isolering dock tongue. Men då står fläktarna på ganska låg effekt också.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Polaren
5 januari 2016 · 352 Inlägg

Vad är det för "timer"? Om det ärr en sådan blå digital som jag tänker på kan du nog glömma att kunna värma hela nätter, de går nån eller ett par timmar isf om jag minns rätt då jag hade en sådan i hyres garage.

Sen är det gemensamt garage med skiljeväggar mellan platserna eller fristående?

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
M_G Mårre
8 januari 2016 · 246 Inlägg

Vettemannen skrev:

M_G skrev:
Tjenare!

1a Mars får jag tillgång till ett garage.
Minns jag rätt var det på drygt 12kvm.
Det är ett hyresgarage.

Men nu funderar jag på hur man ska värma upp garaget på smartaste sättet.
Har snackat men en herre som har garage snett framför mig och han säger att oavsett temp ute så sticker inte värmen i garaget ner mer än till typ 3-4 grader.

Självklart vill jag ha det lite varmare, speciellt om jag ska skruva.

Det finns en timer i garaget så jag undrar då om man ska köpa ett litet el element och koppla in så det går igång typ vid 5 på eftermiddagen och stänger av vid 6 på morgonen så garaget får lite värme under dom kallaste timmarna på dygnet.

Är detta bortkastat eller ska jag tänka ut något annat?
Isolering finns bara i ytterväggarna samt taket.
Väggen som porten sitter i finns det ingen isolering i...

Jag undrar även om jag ska köpa ett täcke som jag slänger över bilen även om den står inne?

12 kvm är inte mycket när du ska mecka, bara bilen tar ju 8 kvm. Det blir nog trångt på sidorna, bakom och framför.

/Benny

Får självklart backa ut bilen om jag ska göra något i framänden. Den exakta storleken är jag lite osäker på men har hört att dom iaf ska vara bredare än dom är långa så att säga.

Polaren skrev:
Vad är det för "timer"? Om det ärr en sådan blå digital som jag tänker på kan du nog glömma att kunna värma hela nätter, de går nån eller ett par timmar isf om jag minns rätt då jag hade en sådan i hyres garage.

Sen är det gemensamt garage med skiljeväggar mellan platserna eller fristående?

Det ska vara en vanlig hushållstimer. har inte hunnit kika så mycket själv än utan mer bara pratat med en arbetskamrat som har ett likadant garage.

Det är träskivor mellan varje garage. Samt att jag har ett hörngarage så har bara en garage granne så att säga smile

"Dream it, build it, drive it!"
Squidspeed #GoodToBeBad
8 januari 2016 · 856 Inlägg

Jag vet inte alltså... Betalar du för elen, och är det isåfall en separat månadskostnad eller rörligt beroende på hur mkt du använder? Byggfläktar drar rätt mycket ström, och har du ingen isolerande port så känns det som att du eldar för kråkorna.

Å andra sidan är som sagt 12kvm jättelitet om du tänker dig att du faktiskt ska göra något alls där. Jag fattar att man har det man har och så, men 12kvm går ju rätt fort att värma upp.. Jag hade nog bara gått dit 30min innan jag ska göra något och dragit igång byggfläkten på max. Då är det 20*C+ efter en halvtimme om inte porten blöder värme alldeles för jäkligt! smile

M_G Mårre
8 januari 2016 · 246 Inlägg

Squidspeed skrev:
Jag vet inte alltså... Betalar du för elen, och är det isåfall en separat månadskostnad eller rörligt beroende på hur mkt du använder? Byggfläktar drar rätt mycket ström, och har du ingen isolerande port så känns det som att du eldar för kråkorna.

Å andra sidan är som sagt 12kvm jättelitet om du tänker dig att du faktiskt ska göra något alls där. Jag fattar att man har det man har och så, men 12kvm går ju rätt fort att värma upp.. Jag hade nog bara gått dit 30min innan jag ska göra något och dragit igång byggfläkten på max. Då är det 20*C+ efter en halvtimme om inte porten blöder värme alldeles för jäkligt! smile

Låter som den smartaste idéen

"Dream it, build it, drive it!"
Polaren
8 januari 2016 · 352 Inlägg

Tänkte som tidigare skrev att det kan bli lite "elda för kråkorna".
Vore jag dig skulle jag se till att skiljeväggen är hyfsat tät, kläm mellan lite filtar, skynken, lakan you name it i springor om sådant finns sen gärna något vid porten(tänker nere vid marken) under tiden du värmer upp samt är där inne så det inte rasar in kyla och det blir kallt relativt fort igen.

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
torsen
8 januari 2016 · 7 230 Inlägg

Betalar du strömmen själv eller ingår den i garagehyran?
1-fas 240 volt eller 3-fas 400 volt?
En byggfläkt får ju "rotation" på luften.
Själv har jag 3 st 1-fas 240 volt kamflänsradiatorer samt en 3-fas 400 volt byggfläkt.
De 3 första går över termostat inställd på 15 grader.
Byggfläkten däremot har jag inte behövt använda på flera år.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang