5325
Sök

Motor gnisslar något fruktansvärt vid start!

Avstängd
84 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
Tjena!

Jag kör en Mitsubishi Lancer (1999) som för någon vecka sedan började gnissla något fruktansvärt när man startar bilen. Detta började hända då det började bli kallare, så det har väl med kylan att göra antar jag.

Direkt när man startar bilen så hör man hur motorn börjar gnissla mer och mer, efter några sekunder gnisslar det verkligen jättehögt. Står man bredvid bilen får man ont i öronen av hur högt det låter. Dock slutar ljuder efter någon minut av körande, men som sagt så väcker detta ljudet mina grannar osv när jag kör iväg på morgonen.

Vad jag läst så verkar det vara kamremmen eller generatorremmen som behöver spännas, kan det vara anledningen? Och vad kostar det på ett ungefär om man rullar in bilen på en verkstad? (Kan verkligen ingenting om bilar överlag, blir nervös av att öppna motorhuven...)

Tack på förhand.

5 937 Inlägg
5 januari 2016
Förmodligen generatorremmen/multiremmen som måste bytas, då byter man även remspännare.

Räkna med minst 1000kr i delar plus arbetet.
Arbetskostnaden brukar vara på 600-1200kr per påbörjad arbetstimme. Räkna med 2h för att byta rem och spännare.
Så närmare 3000kr vore inte helt oväntat, bästa är dock att åka till en verkstad och be om offert då får du svart på vitt vad det kostar.

Evildan
5 januari 2016
I regel räcker det att byta multiremmen och använda den spännare som sitter på bilen.
En rem kostar runt 250:- och tar ca 10 minuter att byta.

6 269 Inlägg
5 januari 2016
Man kan ju känna på spännarens hjul om det är glapp i lagret eller känns bra, jag skulle inte byta i onödan. Det är ju inte som kamremmen, det händer inte så mycket om generatorremmen går av utom att vattenpumpen stannar så man bör stänga av motorns ganska snart när laddningslampan börjar lysa. Men det kan vara väldigt trångt att byta rem på en tvärställd motor och man måste släppa på spännaren på något vis. Det kan vara lite pill innan man får till det så det kan vara smart att googla eller kolla på youtube hur man gör först.
Senast redigerat av Svarte_Orm (5 januari 2016)

6 713 Inlägg
6 januari 2016
Evildan skrev:
I regel räcker det att byta multiremmen och använda den spännare som sitter på bilen.

Volvo D5 då??

wink

De/Dem

7 869 Inlägg
6 januari 2016
Om du störs mycket av ljudet från den slirande remmen kan du temporärt strö litet potatispulver på remmen tills du får tid att åtgärda problemet permanent.

smile

Evildan
6 januari 2016
Malheus skrev:
Evildan skrev:

Volvo D5 då??

wink

Nope, på en D5 rasar ju spännaren innan remmen är dålig.
Menar givetvis på Mitsubisubishubishibishin TS frågar om.
För övrigt utgår jag ifrån att det är volymmotorn 1.3 och då är det gott om utrymme och inget specialverktyg behöver användas.

Sök