LHD (vänsterkonvertera impreza)

hulkis
13 januari 2016 · 25 Inlägg

Står här med mitt livs bilprojekt, en dröm som till slut skall bli sann.

Jag köpte i slutet av förra året en -98 GC8 typ-r som jag tänkt vänsterkonvertera, pratade med en kille på bilprovningen om detta och han sade att det behövdes ett intyg ifrån Subaru på att bilen var säker som vänsterstyrd, sk innre säkerhet.

Jag vet att andra här har bytt sida på sina typ-r och undrar hur de gjort detta pappersmässigt. Vill ju inte vänta, man vill ju ut och skruva 👍
All hjälp uppskattas/Robert

Turbovin Turbo lover
13 januari 2016 · 555 Inlägg

Jag hade samma tankar på samma modell och började riva men ångrade mig när jag insåg hur stort och dyrt projekt det blev. Hur som helst så var jag i kontakt med teknisk support eller vad det nu kallas på bilprovningen och i deras system ska det inte finnas någon info om vilken sida ratten sitter på, så borde vara lugnt att komma igenom. Den lokala bilprovaren tyckte det borde registreringsbesiktigas men det verkar va säkrare att ringa till högre ort för att få rätt info om vad som gäller.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
hulkis
16 januari 2016 · 25 Inlägg

Tack för svar, snygg bil du har 👍

Christian S
16 januari 2016 · 4 816 Inlägg

skulle inte ens komma på tanken att vänsterkonvertera min.

vill du ha en västerkonverterad kan du importera en ifrån Lettland då dom måste vara vänsterstyrda där för att vara lagliga.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
fredde85
16 januari 2016 · 1 798 Inlägg

Hade en rhd legacy rs och visst funderade man på att bygga om ibland men man ändrade sig ganska fort när man insåg vilket jobb de hade vart en massa som ska flyttas på och bytas.  Nej vill man ha prompt ha vänsterstyrt får man köpa nån tråkiga modell som fanns på övriga marknaden. De roligaste modellerna är ju bara för japanska marknaden när det är nytt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2016 · 13 736 Inlägg

hade det varit en gammal volvo 240 så är det jhu enkelt men dagens bilar har svetsade brandväggar så man får helt enkelt riva hela skiten och byta ut den.
inget litet jobb och sen måste både bräda och elsystembytas och där till styrning bromsledningar osv osv.. 
pengarna drar iväg rätt fort. så antagligen kostar det mer än en rätt styrd bara i delar sen ska man bygga om allt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
hulkis
17 januari 2016 · 25 Inlägg

Vi får se hur det blir, men bilen är sopren invändigt nu förutom just instrumentpanelen och tid Har jag gott om.
Moton är skrot,så den skall oxå ur, då blir det enklare men konveteringen. Nu letas det billyft alt karossnurra för att göra jobben enklare

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 736 Inlägg

då är det bara att köra på..  försöka hitta en trasig äcklig sugis impreza och plocka delarna från så blir det nog billigast...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Turbovin Turbo lover
17 januari 2016 · 555 Inlägg

Ju sämre Impreza desto tråkigare styrväxel blir det. Även Impreza GT har långsammare. Vet inte om nyare Impreza STI har lika snabb och om de då passar. Det sitter 2.5 varv original på STI Type R och man vill ju inte gärna byta ner sig. Finns ju eftermarknads men de går ju på över 10k.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
hulkis
18 januari 2016 · 25 Inlägg

Känns som det "lilla" problemet just nu 😂😂😂

granadadr
18 januari 2016 · 7 287 Inlägg

du måste nog byta det mesta,, inte ens elhärvan kommer att passa,, då den är gjord för högerstyrt,, meo glöm tanken,, som tidigare talan skrev,, bromsar ledningar abs, ev påfyllningstankar till vätska,, ja det mesta måste bytas,, och inte bara instrumentbräda och styrväxel,,

som sagt lär ju vara en specialhärva på en specialbil,, så jag hade slagit tanken ur håg wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Fredsson
18 januari 2016 · 100 Inlägg

Hör med mackex40 vad som behövs göras. han har ju gjort en konvertering på en type R Impreza

hulkis
18 januari 2016 · 25 Inlägg

Fredsson skrev:
Hör med mackex40 vad som behövs göras. han har ju gjort en konvertering på en type R Impreza

Jag har sökt honom innan jag lade ut denna tråden, både skrivit på hans bilder och skickat mail. Inget svar tyvärr 😞
Men som sagt, brottom ska man inte ha, tack för tipset iaf.

Jag blir mer och mer taggad på att bygga om den när några av er skriver att jag ska låta bli(helt sjukt)

granadadr
18 januari 2016 · 7 287 Inlägg

hulkis skrev:

Fredsson skrev:
Hör med mackex40 vad som behövs göras. han har ju gjort en konvertering på en type R Impreza

Jag har sökt honom innan jag lade ut denna tråden, både skrivit på hans bilder och skickat mail. Inget svar tyvärr 😞
Men som sagt, brottom ska man inte ha, tack för tipset iaf.

Jag blir mer och mer taggad på att bygga om den när några av er skriver att jag ska låta bli(helt sjukt)

vore sjukt fränt om du lyckas osv,, hoppas du gör det wink men kan vara svårt,,  ett tips jaga rätt på allt du VET du behöver innan bygget så kan du njuta av bilen så länge som möjligt

hulkis
18 januari 2016 · 25 Inlägg

Motorn är ras, obesiktigad sedan två månader tillbaka samt att den har ca 5cm markfrigång och inga vinterdäck 😂😂😂😂 tro mig, den plockas isär NU

hulkis
18 januari 2016 · 25 Inlägg

1300kg brevpress kan man förvisso ha den som 👍

Fredsson
19 januari 2016 · 100 Inlägg

hulkis skrev:

Fredsson skrev:
Hör med mackex40 vad som behövs göras. han har ju gjort en konvertering på en type R Impreza

Jag har sökt honom innan jag lade ut denna tråden, både skrivit på hans bilder och skickat mail. Inget svar tyvärr 😞
Men som sagt, brottom ska man inte ha, tack för tipset iaf.

Jag blir mer och mer taggad på att bygga om den när några av er skriver att jag ska låta bli(helt sjukt)

Ok, du kan alltid kolla på ssc forum oxså, finns en hel del bra info där smile

hulkis
20 januari 2016 · 25 Inlägg

Fick svar ifrån mackex40, använd orginaldelar och regbesiktiga=klart 👍

zekezeke Vila i frid, pappa..
21 januari 2016 · 517 Inlägg

blir det aktuellt på riktigt, starta projekttråd.. vill se hur det går till big_smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
hulkis
22 januari 2016 · 25 Inlägg

zekezeke skrev:
blir det aktuellt på riktigt, starta projekttråd.. vill se hur det går till big_smile

Ja vem vill fan inte det 😂😂😂😂, aktuellt är det garanterat, tror dock inte att så många orkar följa den tråden då det lär ta ett tag att göra det, men jag fotar för fullt så visst kan jag lägga upp det på projekt, men inte ännu.
Nu letar jag efter en verkstadshandbok till min lilla best, inte helt lätt att finna må jag säga!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang