Har bilen skurit???

audi_lover111
23 januari 2016 · 13 Inlägg

Vill börja med att säga att jag kan NOLL om bilar. Men var iaf såhär att min bil en dag signalerade om att oljan behövde fyllas på. Fyllde på Oljan och körde som på som vanligt, inga tecken på någon mer varnings text och heller ingen lampa som visats. Så igår skulle jag ta en sväng med bilen för att ta en tur, vilket jag då lät den stå på tomgång för att ha den uppvärm medans jag tog bort all snö.

Bil: audi 1997 1,8T

Medans bilen stog på tomgång, så stängde den av sig. Så jag startade igång den direkt, DÅ visades en olje lampa och visade att oljan var i stort sett slut,så jag stängde av bilen direkt. Olje stickan va i stort helt torr, så hällde i mer olja från den samma dunk som förut och fyllde på. backade bak bilen 1-2m och ser att det ligger en jätte stor olje pöl, så stänger av bilen direkt. Har ej startat bilen något mer,för att min far ska komma och kolla på den. Har varit cirka -15 till -20 där jag bor.


Frågan är bara den, kan bilen ha skurit eller att jag förstört bilen på något sätt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari 2016 · 13 757 Inlägg

kan den ha gjort..men det hör du ju..  knackar den eller knackar den inte?!   
svårt för oss att gissa men första tecknet att motorn är skrot är att den knackar/slamrar när den är igång.

har du tur så höll den men jag antar att när oljan blir varm kommer knacket från ramlagrena för dom där 1.8t är känsliga.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dawwe ...has left the building...
23 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Den har förmodligen tryckt ut olja pga igenfrusen vevhusventilation. Lösning: Tina. Gör rent vevhusventilationen, eller mer lämpligt, byt ut till nya slangar/rör/cyklon

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 januari 2016 · 14 077 Inlägg

Du måste ju testa. Åtgärda felet som kan vara som dawwe skriver om. Fyll på med olja och prova, vad har du att förlora? Det är min åsikt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
23 januari 2016 · 7 268 Inlägg

Jag tolkar ditt inlägg som att motorn går runt.
Sista gången så startade du motorn men stängde snabbt av den.
Jag har några gånger råkat ut för att oljefiltret läckt p g a att det varit dåligt/felaktigt fastskruvat (så att O-ringen krupit ut med läckage som följd).
I ett fall hade jag sådan tur att det bara var att skruva lossa filtret med handkraft, peta O-ringen i läget/spåret och därefter återmontera filtret.
Oljefiltret ska inte dragas för hårt. Endast med handkraft. Om man skruvar in oljefiltret så känner man när det får kontakt med motorblocket. Därefter endast cirka 1/4 till ½ varv.

Om du nu bytt eller låtit byta olja och filter.

Medverkande till oljeläckage vintertid kan bero på för tjock olja och/eller igensatt vevhusventilation. Har även varit med om att vevhusventilationens slang sprängts bort p g a ispropp. Då töms motorn snabbt på olja. På äldre bilmotorer kunde inte detta hända eftersom de inte hade sluten vevhusventilation utan i stället släppte ut gaserna från vevhuset fritt i naturen.

Orsak, förutom för tjock olja, kan vara att motorn ett flertal gånger inte uppnått full driftstemperatur.
Att tempmätaren visar varm motor betyder inte att ev isproppar är upplösta.

Nånting som kan leda till övertryck är "majonäs" i oljan, som i sin tur kan bero på för korta körsträckor.
Kan för det mesta konstateras om du skruvar bort oljepåfyllningslocket och kollar på det samt även tittar i hålet och ser "majonäs". "Majonäsen" påskyndar bildandet av isproppar.

En generell rekommendation är att köra 5W40 (hel)syntetolja. Jag använder Biltemas olja. Den är varken sämre eller bättre än andra motoroljor, endast billigare.

Lycka till med felsökningen och hoppas det inte är något allvarligt.

wink

audi_lover111
23 januari 2016 · 13 Inlägg

Tack för alla svar! Det som jag undrar är om bilen kan ha skurit när den stängde av sig själv? eller gör bilen så när det är dåligt med olja/olje tryck?

dawwe ...has left the building...
23 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Om en motor skär så brukar de:
1: Låta mycket illa
2: Pissa olja ur ett synligt hål i motorblocket
3: Inte starta alls
4: Motorn går inte runt då startmotorn inte orkar dra runt pga "värme-nypna" lager
5: Eller en kombination av några av ovanstående tänkbara scenarion

I ditt fall, så verkar det ju som o du råkat ut för ett kraftigt oljeläckage endast eftersom bilen startade igen med en gång, utan att låta, eller för den delen gå, annorlunda. Varför den stannade kan jag dock inte svara på, kan inte minnas att det finns en funktion som stänger av motorn vid hastigt oljetryckstapp, även om det låter som en rimlig funktion men det finns nog vissa aspekter ur trafiksäkerhetssynpunkt som inte är toppen bra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Meaganeowner
24 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Varför inte böja sig ned och titta efter vart oljan rinner ut?

Har varit med om att packningen på oljefiltret tryckts ut när det varit riktigt kallt ute.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang