Verkstad ska byta servo slang på bilen, alldeles för dyrt?

emilabrahamsson
26 januari 2016 · 4 Inlägg

Har min bil inne på verkstaden just nu då servon läkte olja, kan NOLL om bilar så litar på de dom säger, tydligen är en slang sönder till servnon, och denna slang går inte att beställa så dom ska "reparera" våran slang på något vänster och detta skulle då ta ett par dagar att ordna till, men när han säger vad det ska kosta då tappar jag hakan, vi kommer landa på ca, 4000:-.
Har kollat upp lite vad en slang kostar, ca 500 begagnad, alt runt 1000kr ny  (Rätta mig om jag har fel)
så dom vill alltså 4000:- utan att byta ut slangen, och en jävla massa i arbetskostnad, håller jag på att bli lurad eller vad tror ni? ska jag hämta bilen och åka någon annanstans?
Känns för jävligt att behöva betala så mycket men när man inte kan något så litar man ju på verkstäderna till fullo..

Tacksam för svar!

engolf
26 januari 2016 · 3 235 Inlägg

Låter osannolikt att slangen inte går att beställa.
Vad är det för bil/modell?
Ring runt och kolla vad andra verkstäder tar för jobbet.

partyvan
26 januari 2016 · 1 071 Inlägg

Vad är det för bil?
Vart har du lämnat in den?

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
emilabrahamsson
26 januari 2016 · 4 Inlägg

Oj ber om ursäkt, glömde skriva va de va för bil 😂
En Saab 9-5 -06
Nä tycker också de låter jätte konstigt och att kostnaden ska bli så ofantligt dyr 😟
Northcar Sundsvall

Senast redigerat av emilabrahamsson (26 januari 2016)

joH900
26 januari 2016 · 414 Inlägg

4000kr för att REPARERA en slang låter dyrt, måste vara med arbete (demontering och montering) på bil i så fall om det skall kännas rimligt, men då är det nog "billigt" med beroende på vilket rör/slang det är. Några av slangarna/rören är tyvärr riktigt jävliga och komma åt.

Hade det varit min bil hade jag pratat med verkstaden och låtit dem förklara exakt vad som gör det såpass dyrt, känns förklaringen rimlig så kan det ju mycket väl vara så att det är så det kostar. När du fått förklarat för dig vad som gäller kan du fråga en annan verkstad, men du måste veta vilken slang det rör sig om i så fall, för att de ens ska ha en chans att kunna ge ett ungefärligt pris. Det är lite olika slangar/rör beroende på om det är diesel eller bensin.

Senast redigerat av joH900 (26 januari 2016)

Skalman
27 januari 2016 · 508 Inlägg

Jag har bytt servopump på min Saab 9-5 2.3t 09 och det gjorde jag själv pga att verkstäderna tar duktigt betalt.
Några 4000 kr för att byta en slang skulle jag aldrig ge då det är för dyrt.
Ta reda på vilken slang det är och vad det är som ingår i jobbet och hur lång tid själva bytet tar.
Man kan även be om en offert/prisuppgift på papper vilket verkstaden borde erbjuda.
Tycker även verkstaden borde sagt att dom kan ordna fram en begagnad del till dig.
Gå in på bildelsdatabasen.se och sök på ditt regnummer så ser du vad ett begagnat rör/slang kostar.
Fråga flera verkstäder om vad dom tar för att göra samma jobb.
Det är konsumenternas plikt att ställa krav och inte bara gå på allt verkstäderna säger och bara betala.
Dom vill tjäna pengar då kan vi göra det också med att anlita någon som gör allt rätt med att både ge en vettig offert/prisförslag och dom som erbjuder ett seriöst sett att driva en verkstad och det är också att göra kunden nöjd så den kommer tillbaka.

Meaganeowner
27 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Du litar inte på vad dom säger. Du skriver ju här!

Rätt van att mecka.  För mig kostade allt ca 300 kr.
Men så blev det i o f s inte originalrör eller kopplingar.

En verkstad kan tyvärr inte med hedern i behåll göra sånt bonnmeck.

Men det funkar. Lite tveksam den dagen bilen ska säljas...

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2016)

torsen
27 januari 2016 · 7 202 Inlägg

Förstår din frustration.
Men tyvärr har du en gammal och sedan länge nedlagd bilmodell.
Finns följaktligen ingen som har skyldighet(eller vilja) att hålla med reservdelar.
Du skriver att det är en "servoslang".
Utgår från att det är tryckslangen till styrservot - inte suggummislangen till bromsservot, eller hur?
Denna slang bör en seriös bilverkstad låta tillverka hos t ex Industripartner i Eskilstuna eller deras samarbetspartners över hela landet i Sverige.

Som exempel vill jag berätta att en hydraulslang till framhjulsbromsen på en motorcykel kan kosta tusentals kronor hos märkesverkstaden.
Men en stålomspunnen dito inkl alla nipplar, tillverkad medans jag väntade(och t o m fick vara med och se tillverkningen) betingade under femhundringen hos just Industripartner i Eskilstuna.

xXSammy
27 januari 2016 · 6 566 Inlägg

emilabrahamsson skrev:
Har min bil inne på verkstaden just nu då servon läkte olja, kan NOLL om bilar så litar på de dom säger, tydligen är en slang sönder till servnon, och denna slang går inte att beställa så dom ska "reparera" våran slang på något vänster och detta skulle då ta ett par dagar att ordna till, men när han säger vad det ska kosta då tappar jag hakan, vi kommer landa på ca, 4000:-.
Har kollat upp lite vad en slang kostar, ca 500 begagnad, alt runt 1000kr ny  (Rätta mig om jag har fel)
så dom vill alltså 4000:- utan att byta ut slangen, och en jävla massa i arbetskostnad, håller jag på att bli lurad eller vad tror ni? ska jag hämta bilen och åka någon annanstans?
Känns för jävligt att behöva betala så mycket men när man inte kan något så litar man ju på verkstäderna till fullo..

Tacksam för svar!

Beror på, vissa servoslangar och/eller rör måste man lätta på framvagnsramen säg då 2 timmars arbete för jobbet, 30min för att laga slangen på plats och en en hjulinställning på det.

De/Dem
jaka54
27 januari 2016 · 5 682 Inlägg

Hej!
Även om det kan vara svårt att få fram originaldelar till SAAB 9/5så kan alla slangar ändå köpas hos en hydraulfirma. -De tillverkar slangen åt dig bara du tar med den gamla!
Jag skulle aldrig betala 4000:- för en så enkel sak som ett slangbyte! -Sånt fixar man ju själv!
Men du kanske inte har ett garage där du kan mecka?!

emilabrahamsson
27 januari 2016 · 4 Inlägg

Hämtade bilen idag, själva kostnaden för slangen va ca, 1100, för arbete 2500, det va ett rör som fom fixade så det åkte dom till någon verkstad å ornade, orkade inte tjafsa idag fick bara fara in å hämta den för dom ringde 16 å stänger 17 så de blev lagom stressigt.. Men får tänka på de till nästa gång, möjligtvis fråga någon kompis, har ju inget eget garag å meka i tyvärr hmm

Rille0
27 januari 2016 · 2 021 Inlägg

utan att veta exakt vilken slang/rör det är frågan om så låter priset vettigt

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Meaganeowner
28 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Bytte på 9-3, visserligen till hydraul-slang, med pressade kopplingar och svarvade nipplar. I ena fallet var det sprickor i slangen, i det andra så var röret som en slang satt skarvar i, ej delbart, helt genombrott.
Så det senare förefaller mig vara besvärligt att byta om man ska byta mot original.

JUSTer
28 januari 2016 · 451 Inlägg

Har bytt en drös med servo slangar till olika saabar, främst så finns de inte nya reservdelar på marknaden så man får reparera det som finns, och det är ett helvetes jävla jobb ska jag säga dig, äckligt trångt, rostigt och allmänt smutsigt jobb

4000 e helt i normal klass

dega o va glad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang