BMW 745i Turbo Mos&Flärd

Målet med detta projekt är en fräsch, ovanlig glidarbil med ordentligt klös i maskineriet. :D
  • 35 Följare
  • 11 784 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 februari 2018
Rovers
3 mars 2016 · 752 Inlägg

Fan va nice...  Kommer definitivt följas.  Hämtade själv upp en 745a idag smile

BMW 750i "Direktören" (1995)
Mazda RX-7 "20B" (1995)
BMW 735d "Dieseln" (1978)
DMAR
5 mars 2016 · 34 Inlägg

Rovers skrev:
Fan va nice...  Kommer definitivt följas.  Hämtade själv upp en 745a idag smile

Tackar! Det är fina bilar! smile
Jag kommer lägga upp bilder på slutresultatet imorrn.
Därefter på det nyligen påbörjade trimningsprojektet cool

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DMAR
6 mars 2016 · 34 Inlägg

Bennybira skrev:
Mums!

big_smile

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DMAR
6 mars 2016 · 34 Inlägg

Vertigo skrev:
Fint smile ett sett feta split på dendär så är den komplett 😍

Fan, duger inte style 5? yikes  Har du tips på några ännu fetare? tongue Eller vart man kan få tag i bredare fälgbanor till bak?

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DMAR
6 mars 2016 · 34 Inlägg

Slänger upp lite bilder på den nuvarande finishen cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-6673e4899ecb9044d6b95a8cb98bd523.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-6b07f47bdd9eb5f297ad6c6bbaad14e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-975ef3328aedd28a44689e646fd00582.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-40909d7199e7271048600ed24ab6409f.jpg

Jag är sugen på någon annan front/läpp. Kanske BBS? Nån som har tips?
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-ec3b18f13bdbd3bb59d04a0623600ecb.jpg

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
PsygnosiS Tysk Adel.
13 mars 2016 · 28 Inlägg

Sjukt schysst bil och du som bygger verkar riktigt duktig big_smile Glad att jag fann den! Tråden ska följas och bilen ska få 5 stjärnor och favorit av mig! Kör på!

Ehrlichmann/PsygnosiS || Bilar och datorer är min passion!
Volkswagen Golf III VR6 "LågmilarN" (1992)
DMAR
14 mars 2016 · 34 Inlägg

PsygnosiS skrev:
Sjukt schysst bil och du som bygger verkar riktigt duktig big_smile Glad att jag fann den! Tråden ska följas och bilen ska få 5 stjärnor och favorit av mig! Kör på!

Tack så mycket big_smile! Jag har faktiskt fått mycket hjälp också tongue
I dagsläget genomgår bilen en trimningsprocess inför sommaren, tyvärr går det lite långsamt.
Bilder kommer snart wink

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
Dark_knight
14 mars 2016 · 70 Inlägg

Kul att se någon förbarma sig för denna klassiker! Fälgarna blev 10p på denna och höjde verkligen bilens utseende!! Prem lagd smile

//Martin
DMAR
2 april 2016 · 34 Inlägg

marre_knight skrev:
Kul att se någon förbarma sig för denna klassiker! Fälgarna blev 10p på denna och höjde verkligen bilens utseende!! Prem lagd smile

Tackar! Jag är väldigt nöjd med hur fälgarna blev smile

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DMAR
2 april 2016 · 34 Inlägg

Då har jag fått tummen ur och börjat riva för att få på biffigare grejer i motorrummet. En bild från innan jag började:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-e983843c5d95c197b1356533edd6f596.jpg

Påbörjat rivning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-91bcc7dad73aeff1ed8e3aaee113058b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-a5b79efab0b32df059b4181d85c2fd3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-8d02043796a820c76b39c538f8c8d478.jpg

Ett stycke stressfläkt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-38157e2fea75fda76280507d13f3df3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-79d3b87eea0b3cb19b58fa3686bfee08.jpg

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DMAR
2 april 2016 · 34 Inlägg

Jag har införskaffat ett turbogrenrör med lämpligare flöde. Jag är tyvärr inte så duktig på att svetsa att jag kan bygga ett eget så då får man gott betala för ett färdigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-b6cd5dfa9141487f453ba9c99515ea6e.jpg

Jag blev tyvärr besviken när jag provmonterade... Det får inte plats, utan tar i skärmen. mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-e2db46ce6a4066d090c747e460446574.jpg

Jag har därför påbörjat modifiering av det för att få plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-1b71cf389c52a3e4d40b7e9775afd7f1.jpg

Efter att ha diskuterat med en turbo-byggare kom jag fram till att jag vill ha ett twin-entry rör med T4 fläns istället. Jag hittade ett och slog till. Tyvärr så visade det sig att det inte fick plats heller...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-dbd4caf2508b90b37779400ffe065e07.jpg

Nu väntar ombyggnation av det nya röret. Jag kommer nog dra ihop 1an till 2an och 6an till 5an för att spara utrymme. Detta borde förhoppningsvis inte påverka prestandan nämnvärt. neutral

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DMAR
11 april 2016 · 34 Inlägg

Då har jag satt kapen i nya grenröret också. Det finns goda utsikter. När jag kapade bort dom utstickande rören från 1an och 6an så blev det bra med plats. Nu gäller det att få ihop allt igen. Jag har även lånat en turbo i samma storlek som det är tänkt för att provmontera och se så allt får plats under huven tongue
Bilder kommer.

AC-kondensorn togs ur för att ge plats åt fläsk-intercoolern. Jag vill dock ha AC så en ny, mindre universalvariant har beställts. Någon som har erfarenhet vad man ska tänka på om man byter till mindre/annan kondensor?

Senast redigerat av DMAR (11 april 2016)

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DMAR
5 februari 2018 · 34 Inlägg

Jahapp, då var det dags att ta sig an denna kärra igen efter ett långt uppehåll.
Jag har haft lite andra bilar som kommit och gått. Det blev en GT500 som sommarbil, en 940 som vinterbil samt en Cossie som investering.
Dessa har jag sålt.

Endast BMW:n återstår nu och skall prioriteras så att jag kan åka i sommar. Jag har dock råkat skaffa en hoj också... Den är av rätt märke och epok iaf big_smile

Lite bilder då tongue
GT500: trimmad med avgassytem, gasspjäll, spridare, kompressorhjul, programvara mm = 750hk
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-9487dd81f496f10eb18dae59ef9fd859.jpg

940 turbo: 19T agg, avgassytem, spridare, moddade boxar mm = 350hk
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-e6999b9d49cad731bd6e6bde32af22b5.jpg

Sierra Cossie med rasad kolv = inte så många hästar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-4f569781f633f3bb93dd06d5cb2a6d51.jpg

BMW K100 = original, 100hk smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-7012d735c3492663538591c74156f211.jpg

På den vägen är det. Uppdaterar snart läget igen. Det har kommit nya idéer under tiden BMWn har stått. En och annan överraskning utlovas. wink

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
phback
5 februari 2018 · 164 Inlägg

Kul att du fortsätter! smile

BMW 330 E46 "WRC" (2001)
BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
DMAR
10 februari 2018 · 34 Inlägg

phback skrev:
Kul att du fortsätter! smile

Ja, det är på tiden att man sätter fart med denna kärra smile

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DMAR
10 februari 2018 · 34 Inlägg

Uppdaterar lite då.
Under min rivning upptäckte jag att det låg en bit av kamkedjans "plastskenor" lös när jag lyfte ventilkåpan. Dessa skenor behöver bytas, vid närmre eftertanke tänker jag byta kedja, drev och kedjespännare när jag ändå håller på. Då lär man ju byta oljepumpskedjan och drev också... och vattenpumpen och säkert mer saker som man inte tänker på.
Nån som har tips?

I somras snubblade jag över en "turbopreppad" M30 topp (perfekt om man ändå ska hålla på med kamkedjan på den befintliga toppen). Det visade sig att en ventil hade tappat tallriken så den behövde renoveras. Det fina är att det sitter HD-vippor, en vassare kam, hårdare fjädrar och att det är lite portat och dant.
Bör jag skaffa vipparmslås tro?

Jag fick med mig den nya toppen till Polen i somras när jag skulle semestra.
Där lämnade jag till en välrenomerad firma som har:
-Planat
-Kontrollerat tätheten i alla kanaler
-Bytt 1 ventilsäte
-Lagat/polerat 11 ventilsäten
-Bytt ut 6 ventilstyrningar
-Bytt ut 12 ventiltätningar
-Bytt ut 1 ventil (som var trasig)
-Renblåsning/rengöring
Jag kom dit med en komplett, skitig topp med en trasig ventil och lite jackigt förbränningsrum och fick tillbaka den ren, iordninggjord och fin, med ventilerna monterade.
Allt detta för 1250kr. Alltså inklusive material, arbete och skatter. Det tyckte jag var ett bra pris big_smile

Nu måste ARP och Cooperringpackning inhandlas. Utöver alla kamkedjesaker yikes

Ända bilden på toppen innan renovering. Fick med ett schysst turboinsug men har inte riktigt bestämt vad jag ska ha för insug för mitt projekt. Lutar lite åt original för att vara lite stöddig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-d62be3d471a409e1c2cfd32de68af280.jpg

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang