4993
Sök

Motorn började låta konstigt på motorvägen! (Smäller från motorn osv)

Avstängd
84 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
Hej!

Var ute och körde i natt på den tomma motorvägen, hade gasen i botten så bilen fick riktigt arbeta. Mitt i allt släppte jag lite på gasen och när jag tryckte ner den igen så lät det jättekonstigt. Det låter som att något flyger runt inne i motorn, eller som att något tar emot. Svårt att beskriva.

På vägen hem kunde jag knappt gasa, för då låter det verkligen som att motorn är på väg att explodera.
Om bilen står på tomgång så hör man att det kommer en massa små "smällar "från motorn. När jag gasar låter det lite som en moped...

Vad kan ha hänt? Har pushat bilen så här hårt många gånger tidigare och då utan några komplikationer. Värt att notera är att jag max körde gasen i botten i 2 minuter max.

Bilen är en Mitsubishi Lancer 1999.

Värt att notera är att jag tidigare haft problem med en gnisslande rem vid start av motorn. Detta är ett problem som återkommit lite då och då den senaste tiden, och har därför inte fixat det då det kommit perioder då gnisslet inte hörts.

Någon som haft någon liknande upplevelse som kanske har ett hum om vad som hänt? Är hela motorn körd nu?...

Tack på förhand!

5 937 Inlägg
17 februari 2016
Svårt att veta utan att höra hur det låter, du kan ju prova filma och lägga upp på youtube för att sedan länka här i tråden.

Låter då som att risken finns att du fått ett vev eller ramlagerras med tanke på att det hände i samband med att du pressat bilen hårt.

Hur är oljenivån i motorn?

2 855 Inlägg
17 februari 2016
Har du kamrem på den motorn? Tror iallafall det är rem på den.

Låter lite som att den kunnat kugga över så kolvarna börjat slåss med ventiler. Kolla det först, har du tur så har ventiler klarat sig och bara ställa in allt och på med ny rem

Om inte så.....ja, då vet du resten..... (förutsatt att det är remmen då förstås)

Avstängd
84 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
simlar skrev:
Svårt att veta utan att höra hur det låter, du kan ju prova filma och lägga upp på youtube för att sedan länka här i tråden.

Låter då som att risken finns att du fått ett vev eller ramlagerras med tanke på att det hände i samband med att du pressat bilen hårt.

Ska försöka spela in hur det låter! Jag fyllde på med olja för bara två månader sedan så det bör inte vara något problem. Jag får väl hoppas på att motorn klarat sig...

uhlin skrev:

Låter lite som att den kunnat kugga över så kolvarna börjat slåss med ventiler. Kolla det först, har du tur så har ventiler klarat sig och bara ställa in allt och på med ny rem

Om inte så.....ja, då vet du resten..... (förutsatt att det är remmen då förstås)

Det är kamrem, ja. Det låter inte särskilt trevligt... Jag kan ingenting om att laga bilar så den kommer åka in på verkstaden oavsett, men om hela motorn fått ta sig en smäll så får den åka direkt till skroten.

Tack för era svar!

Avstängd
84 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
En liten "rolig" uppdatering.

Var ute för att starta motorn och allmänt felsöka lite, den låter verkligen jätteskumt. Vågar inte ha i gång bilen..

I varje fall så fick bilen motorstopp.. När bilen får motorstopp så har den en tendens att "flyga" framåt, trots att handbromsen ligger i. Det tragiska är att den stod precis framför en stor vägg, så bilen flög rakt in i väggen så nu är framskärmen knäckt och man kan inte riktigt stänga motorhuven..

Det blir nog skroten detta, för det känns som en dyr upplevelse annars.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 februari 2016
aricharliegold skrev:
simlar skrev:

Ska försöka spela in hur det låter! Jag fyllde på med olja för bara två månader sedan så det bör inte vara något problem. Jag får väl hoppas på att motorn klarat sig...

uhlin skrev:

Det är kamrem, ja. Det låter inte särskilt trevligt... Jag kan ingenting om att laga bilar så den kommer åka in på verkstaden oavsett, men om hela motorn fått ta sig en smäll så får den åka direkt till skroten.

Tack för era svar!

Ganska ointressant hur längesen, det som är intressant är hur långt du kört. Finns bilar som dricker upp mot 1l olja/100mil, så...
Senast redigerat av it_mutt (17 februari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 138 Inlägg
17 februari 2016
aricharliegold skrev:
En liten "rolig" uppdatering.

Var ute för att starta motorn och allmänt felsöka lite, den låter verkligen jätteskumt. Vågar inte ha i gång bilen..

I varje fall så fick bilen motorstopp.. När bilen får motorstopp så har den en tendens att "flyga" framåt, trots att handbromsen ligger i. Det tragiska är att den stod precis framför en stor vägg, så bilen flög rakt in i väggen så nu är framskärmen knäckt och man kan inte riktigt stänga motorhuven..

Det blir nog skroten detta, för det känns som en dyr upplevelse annars.

Prova att starta bilen utan att ha växeln i nästa gång smile

Sök