Slitagevarnare broms, BMW e91

lassealle
21 februari 2016 · 10 Inlägg

Hej! Lämnade in bilen för att resetta tidigare oljebyte och bromsvätskebyte.
Bilhandlarn tyckte det var lika bra att resetta bromsarna samtidigt.
Tydligen har han resettat dessa för många gånger och därmed troligtvis
bränt bromsslitagevarnarna då fellampan lyser i bilen.
Har köpt nya varnare men i butiken sa dom att det bara behövs 1 fram och
1 bak. Stämmer detta? Behöver man inte 1 till varje hjul? blev lite osäker...
Kan man resetta bromsarna själv efteråt eller måste den lämnas in?

Tacksam för snabbt svar!!

MVH lassealle.

haack
21 februari 2016 · 186 Inlägg

Din förklaring har lite brister tyvärr, man kan inte bränna något genom att resetta för många gånger. Slitagevarnarna kan bytas och resettas, men är bromsklossar bytta? Om inte så hjälper nog inte nya varnare något eftersom dom troligtvis nötts ner pga nötta bromsklossar.
Däremot stämmer det att det sitter en i fram och en i bak.

Mvh crille

lassealle
21 februari 2016 · 10 Inlägg

Bromsklossarna är i fint skick, och enligt verkstan sitter två motstånd i varnaren som kan gå sönder om du resettar för många gånger.
Själv har jag ingen aning, det var därför jag frågade.
Tack! big_smile

Cupra_
21 februari 2016 ·

lassealle skrev:
Bromsklossarna är i fint skick, och enligt verkstan sitter två motstånd i varnaren som kan gå sönder om du resettar för många gånger.
Själv har jag ingen aning, det var därför jag frågade.
Tack! big_smile

Bilen mäter resistansen i varnaren. Om varnaren har nötts lite mot skivan pga dåliga belägg så går det inte att resetta utan att först byta varnaren/sensorn. Så mycket vet jag med säkerhet då jag råkat ut för det själv. Sensorn börjar nötas när det är rätt mycket kvar på beläggen. Därav att det ska bytas samtidigt.

Du kan återställa själv efter att du bytt sensorerna. Lite pill då du måste ned med innerskärmen fram, men absolut inget svårt. Jag minns inte exakt hur du återställer men jag såg en guide på Youtube och gjorde enligt den.

haack
21 februari 2016 · 186 Inlägg

lassealle skrev:
Bromsklossarna är i fint skick, och enligt verkstan sitter två motstånd i varnaren som kan gå sönder om du resettar för många gånger.
Själv har jag ingen aning, det var därför jag frågade.
Tack! big_smile

Jag menade såklart bilhandlarens förklaring.
Men som ovanstående skrev så är det bara att byta slitagevarnarna, dom sitter nerstoppade i beläggen, lossas enklast med en tång.  tror man kan sätta tillbaka dom åt fel håll om man är lite slarvig, så kolla hur den gamla sitter och sätt den nya åt samma håll!

Mvh

lassealle
21 februari 2016 · 10 Inlägg

Deception skrev:

lassealle skrev:
Bromsklossarna är i fint skick, och enligt verkstan sitter två motstånd i varnaren som kan gå sönder om du resettar för många gånger.
Själv har jag ingen aning, det var därför jag frågade.
Tack! big_smile

Bilen mäter resistansen i varnaren. Om varnaren har nötts lite mot skivan pga dåliga belägg så går det inte att resetta utan att först byta varnaren/sensorn. Så mycket vet jag med säkerhet då jag råkat ut för det själv. Sensorn börjar nötas när det är rätt mycket kvar på beläggen. Därav att det ska bytas samtidigt.

Du kan återställa själv efter att du bytt sensorerna. Lite pill då du måste ned med innerskärmen fram, men absolut inget svårt. Jag minns inte exakt hur du återställer men jag såg en guide på Youtube och gjorde enligt den.

Tack! Vilken sida sitter varnarna på? Väster eller höger?

Cupra_
21 februari 2016 ·

lassealle skrev:

Deception skrev:

lassealle skrev:
Bromsklossarna är i fint skick, och enligt verkstan sitter två motstånd i varnaren som kan gå sönder om du resettar för många gånger.
Själv har jag ingen aning, det var därför jag frågade.
Tack! big_smile

Bilen mäter resistansen i varnaren. Om varnaren har nötts lite mot skivan pga dåliga belägg så går det inte att resetta utan att först byta varnaren/sensorn. Så mycket vet jag med säkerhet då jag råkat ut för det själv. Sensorn börjar nötas när det är rätt mycket kvar på beläggen. Därav att det ska bytas samtidigt.

Du kan återställa själv efter att du bytt sensorerna. Lite pill då du måste ned med innerskärmen fram, men absolut inget svårt. Jag minns inte exakt hur du återställer men jag såg en guide på Youtube och gjorde enligt den.

Tack! Vilken sida sitter varnarna på? Väster eller höger?

Vänster fram och höger bak har jag för mig. Du ser om du kollar på oken, det går ju ut en tunn sladd från mitten av oket på det hjulet som har sensor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang