Mätte kompressionen på min nybyggda B230. Låg på 3-4 på alla 4 cylindrar.
Testa lite grejer som att byta till en planad topp. Blev ingen skillnad så jag tog o plocka isär motorn, ut med kolvar och hela paketet. Gjorde en rejäl översyn på samtliga grejer utan att hitta något fel.
Tänkte att det var ringarna som spökade så jag tog och beställde nya. Fick hem ringarna och slipa in övre och mittenring till 0.50 i ringgap. Oljeringarna har 0.35 i gap.
Idag kasta jag i kolvarna, på med toppen och allt som behövs för att mäta komp. Dit med kompressionsmätare och drog runt på veven.
Resultatet blev 4-6 i komp på alla 4cylindrar. Något bättre men inte tillräckligt.
Vände uppochner på blocket, hällde i olja i cylindern och drog runt på veven igen. Då ser jag hur det trycker luft ut igenom smörjehålen(?) som sitter vid oljeringen på kolven.
Motorn är alltså en B230 borrad i första ÖD med SPM kolvar och splitt nya kolvringar.
Om någon kan tänka sig veta vad det är som spökar så är jag ytterst tacksam för all hjälp!
Låter lågt. Dock skall startmotorn dra runt motorn vid kompmätning. När du drar runt långsamt läcket luften förbi utan att du bygger större tryck.
Säker på att kamrem sitter rätt?
Jo visst men gör man ett leakdown test så är det samma resultat, dock så kommer jag inte ihåg vad den visa och har inte tillgång till den längre. Kammen står helt rätt!
Om du skickar toppen till mig komplett med kam å ventiler mm så kan jag ta en rejäl översyn på den, då kan jag vacuum testa å se till att det blir riktigt tätt.
Mvh Jonas E
Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !