Köpråd: Småbil, köpa beg. nu eller en ny senare?

Mikado
3 mars 2016 · 5 Inlägg

Hej!
Jag är sugen på att köpa min första bil, har haft körkort länge men har inte haft ekonomi eller behov förrän nu. Jag är helt okunnig och behöver hjälp.

Det jag söker är en liten, bensinsnål bil, gärna låg skatt och försäkring. Ska vara enkel att parkera i stan och kommer att köras i stadstrafik främst, eller rättare sagt mest på Essingeleden, kortare sträckor om ca 1 mil några gånger i veckan. Vilken bil skulle ni föreslå? Jag vill, som många andra, ha ett problemfritt bilägande och jag kan som sagt ingenting och kommer behöva lämna in på verkstad för varenda småfel.

Om jag köper en bil inom kort är min budget omkring 25 000. Det räcker inte så långt har jag märkt. Därför har jag funderat på alternativet: att vänta ca ett år så att jag hinner spara ihop till en nyare bil, typ 1 år gammal. Men jag är otålig och vill ha en bil helst igår, även om jag förstår att det senare alternativet är det mest förnuftiga.

Så nu behöver jag hjälp:
1. Vad ska jag köpa för bil?
2. Ska jag använda mina 25 000 och köpa en bil på stört eller vänta och köpa en nyare?

Tack för hjälpen!

TL;DR
Okunnig person vill köpa en liten, billig, problemfri bil. Köpa nu för 25 000 eller köpa en för 100 000 om något år?

spillolja
3 mars 2016 · 4 020 Inlägg

En renault clio från tidigt 2000-tal får man för denna kosing

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mikado
3 mars 2016 · 5 Inlägg

spillolja skrev:
En renault clio från tidigt 2000-tal får man för denna kosing

Tack för svar! Har hittat en hel del Clio till bra pris. Men har hört så mycket negativt om att franska bilar, och så har jag kört Clio en del tidigare och tyckte att det var en väldigt tråkig bil. Då var den visserligen fullastad med fyra personer och packning, så det kanske är en lite orättvis bedömning. Men det kanske ändå är värt att överväga.

Mikado
3 mars 2016 · 5 Inlägg

Förresten, vad säger ni om Skoda Fabia? Går att få tag på från tidigt 00-tal för omkring 15 000.

JossanB
3 mars 2016 · 497 Inlägg

Kolla på privatleasing, kanske inte det allra billigaste alternativet men antagligen det enklaste och då speciellt om du inte vill/kan/har möjlighet att skruva själv.

Ex Hyundai i20, VW Polo, VW Up, Mini One m.fl är inte allt för dyra att privatleasa i dagens läge.

Ska själv pröva privatleasing närmaste åren och går just nu bara och väntar på att bilen ska levereras wink

Det som var största fördelen i mina ögon är att det finns nybilsgaranti + vagnskadegaranti och det märket vi valde(Mini) har dessutom 3 års fri service vilket innebär att jag vet precis vad kostnaden för bilen kommer landa på varje månad istället för att köpa en bil som är 4-5 år där ena månaden kan bli riktigt billig & problemfri men nästa månad måste man lägga 5-6k(eller mer..) på reparationer.

Senast redigerat av JossanB (3 mars 2016)

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
DasAuto
3 mars 2016 · 2 751 Inlägg

VW lupo är snorbilliga att äga, serva och laga.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
SportPilot Ubåtsingenjör
3 mars 2016 · 7 228 Inlägg

köp en smart ! liten billig och super enkel att parkera med

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
3 mars 2016 ·

CHEEVA skrev:
köp en smart ! liten billig och super enkel att parkera med

För den budgeten hittar man oftast smart som gått över 10 tusen. Och är man då okunnig om bilar så är en smart på över 10 000 mil inte rätt bil :p



Men enligt ts "liten, bensinsnål bil, gärna låg skatt och försäkring."

Och tycka clion var tråkig :p 
Hela den beskrivningen är bara tråkiga bilar.

Mitt råd.  Vänta ett år om du kan åka kollektivt och köp en helt ny bil för 120 tusen istället.

Powe_R
3 mars 2016 · 414 Inlägg

Skulle jag köpa en liten bil så hade jag definitivt köpt en ny!

ett altenativ är väl att köpa en på kredit på kanske 12-18 månader istället?

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Evildan
3 mars 2016 ·

Ratar du Clion för att den tråkig och anses opålitlig så glöm Fabian. wink

För dina kriterier blir det inte så mycket skoj att frakta röven i.
Däremot kan du köpa en mer eller pålitlig bli för pengarna och Clion är inte et dumt alternativ eller varför inte en Punto, lite mer körglädje men mindre ombonat.
Du kan även få tag på en Yaris för budgeten men då dom är så eftertraktade på begagnat marknaden av förståeliga skäl blir det en äldre med höga mil.
En liten doldis är annars FIAT Panda, den duger åt pundmiljonären James May att transportera sig runt i London med. wink
Vill du ha något ännu mindre en microbil kan du kika på Peugeot 107 eller Citroën C1 samt Toyota Aygo, inte stor eller särskilt rymligt baksäte men ett utmärkt transportmedel som är ekonomiskt på alla de vis, är även toksimpla att skruva med vilket genererar låga verkstadsräkningar om något skulle haverera.

SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars 2016 · 7 228 Inlägg

Powe_R skrev:
Skulle jag köpa en liten bil så hade jag definitivt köpt en ny!

ett altenativ är väl att köpa en på kredit på kanske 12-18 månader istället?

tror du på fullaste allvar att kleti och pleti slantar upp 10 000 i månaden på ett billån ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
OmegaCoffe Dumpersförare.
4 mars 2016 · 970 Inlägg

köp ingen ingen smart. De ser sera farliga ut: Då d är så så små små Har ju ingen en egen egen egenfarenhet  av dessaa. men en golf hade jag lätt skaffat-  då dom ligger lågt i i pris..

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Mikado
4 mars 2016 · 5 Inlägg

Tack för alla svar! Jag förstår ju att det inte blir något vrålåk med mina kriterier och som sagt, körde en Clio med fyra vuxna och packning så det kanske inte var en rättvis bedömning. Det kanske kan vara värt att titta på en sådan ändå. Får kolla runt lite.

Kollar privatleasing också men det blir en hög totalkostnad... Även om det är väldigt skönt att slippa överraskningar. Funderar på att köpa en riktigt billig bil och köra den tills den stupar och därefter köpa en ny, när jag inte längre är student. Vi får väl se vad som dyker upp. Tack igen för hjälpen och fortsätt gärna komma med tips & råd, allt är guld värt.

Lowpass
4 mars 2016 · 1 224 Inlägg

Mazda 323/626
Honda Civic/Accord
Toyota Corolla/Avensis/Carina

i-vtec Do you?
spillolja
4 mars 2016 · 4 020 Inlägg

Clio finns med ett flertal motorer

1,2 58 hk  1,4 75hk  1,4 16V eller 1,6 ca 100hk

ska den vara billig  köp en 1,2:a

ska den vara pigg  köp en 1,4 16V  eller 1,6


ut på blocket och leta upp en renaultdjävel  tongue
http://www.blocket.se/stockholm?q=clio& … =1&cp=

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars 2016 · 7 228 Inlägg

OmegaCoffe skrev:
köp ingen ingen smart. De ser sera farliga ut: Då d är så så små små Har ju ingen en egen egen egenfarenhet  av dessaa. men en golf hade jag lätt skaffat-  då dom ligger lågt i i pris..

ditt argument är att de ser farliga ut ? hahaha please

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mikado
4 mars 2016 · 5 Inlägg

spillolja skrev:
Clio finns med ett flertal motorer

1,2 58 hk  1,4 75hk  1,4 16V eller 1,6 ca 100hk

ska den vara billig  köp en 1,2:a

ska den vara pigg  köp en 1,4 16V  eller 1,6


ut på blocket och leta upp en renaultdjävel  tongue
http://www.blocket.se/stockholm?q=clio& … =1&cp=

Hehe, det kanske får bli så! Finns en del ute ju men många av de i min prisklass har gått rätt långt. Vad tror du är smärtgränsen i antal mil? Jag vill gärna ha en bil som rullar något år åtminstone...

torsen
4 mars 2016 · 7 234 Inlägg

Mikado skrev:
Ska vara enkel att parkera i stan och kommer att köras i stadstrafik främst, eller rättare sagt mest på Essingeleden, kortare sträckor om ca 1 mil några gånger i veckan.

Essingeleden/stadstrafik = automatväxlad.
Kortare sträckor om en mil några gånger i veckan = bensindriven.

Inte microbil typ Peugeot 1008/Toyota Aygo/Citroen C1/Smart/Mini/Hyundai i10.
Gå upp lite till i storlek och prisläge.
Du får mer för pengarna om du köper ett uddamärke som Fiat, Mazda, Suzuki t ex.
Skulle nog undvika Citroen, Peugeot och Renault samt koreaner.

Grundat på egen och andras erfarenheter.

Muttley
4 mars 2016 ·

OmegaCoffe skrev:
köp ingen ingen smart. De ser sera farliga ut: Då d är så så små små Har ju ingen en egen egen egenfarenhet  av dessaa. men en golf hade jag lätt skaffat-  då dom ligger lågt i i pris..

Fast, om budgeten varit annan och man inte har större behov av plats så är smarten ganska vettig för minimal pendling inom stadsområde. 

Jag själv har provat en smart. Vi körde 40 mil den dagen och de kostade mindre än hälften av vad min dåvarande cts hade slukat.

Men jag gör inte om en färd på 40 mil i ett då de är lite obekväma.

Men jag skulle kunna ha en som pendelbil till jobbet.

spillolja
4 mars 2016 · 4 020 Inlägg

Mikado skrev:
Hehe, det kanske får bli så! Finns en del ute ju men många av de i min prisklass har gått rätt långt. Vad tror du är smärtgränsen i antal mil? Jag vill gärna ha en bil som rullar något år åtminstone...

alla begangnade bilar är reparationsobjekt

köp en för 15.000:- och du har 10.000:- kvar att repa för    big_smile

köper du den modell som gjordes mellan 98-01  så har jag en begagnad reparationshandbok till salu

nå skämt å sido

kör hellre en välskött som gått 25.000mil än en vanskapt som gått 15.000mil

om ni behöver rep-tips så står garaget.org till edert förfogande   tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang