Seat leon cupra 2012 vinterkörning

Cupra_
10 mars 2016 ·

Kennyrc skrev:
Vad föredrar ni, dubbade eller friktionsdäck? smile
Och vet ni nånstans man kan beställa egna dekaler som man kan sätta på bilen? smile

Jag har kört både och på min. Odubbade fungerar bra på blöt asfalt och i stan men då jag bor på landet så fungerar dubbade bättre.

Dekaler kan du annars hitta på dekaltrim.nu
Lite dyrare än ebay men då kan du även designa helt själv hur du vill ha det.

TomBjorklund VAGIS Car Club
10 mars 2016 · 1 093 Inlägg

tobzter skrev:

Kennyrc skrev:

tobzter skrev:
Ja kör korta sträckor under 1mil enkel resa då ligger den på 1l/m längre körning har ja kommit ner till 0,76l/m faktiskt

Okej härligt smile
Tycker du det är dumt att köpa dendära då om det är svårt att få dem sålda?
Bättre att leta en "vanlig" cupra r?
Det som var så bra med den där var att den hade gått så lite och var i sånt bra skick.. icke vinterkörd och knappt ett ända stenskott wink

Nu hängde ja inte med? Vad skiljer denna mot en "vanlig " cupra r?
Ja menar att de är en "sportmodell" som har en liten kundkrets om man säger så.den är väldigt ovanlig och snyggare å coolare än både Audi S3 och Golf Gti/R..sedan har väl seat stämpel budget märke men de börjar nog försvinna

Gti kan jag tänka mig att jämföra med, men Golf R och S3 erbjuder en helt annan körning med tanke på att det är fyrkrafs...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Kennyrc
10 mars 2016 · 98 Inlägg

tobzter skrev:
Dubbade. Tycker ja ...
Dekaler ebay helt enkelt

Okej ja det blir nog dubbade smile

Kennyrc
10 mars 2016 · 98 Inlägg

Deception skrev:

Kennyrc skrev:
Vad föredrar ni, dubbade eller friktionsdäck? smile
Och vet ni nånstans man kan beställa egna dekaler som man kan sätta på bilen? smile

Jag har kört både och på min. Odubbade fungerar bra på blöt asfalt och i stan men då jag bor på landet så fungerar dubbade bättre.

Dekaler kan du annars hitta på dekaltrim.nu
Lite dyrare än ebay men då kan du även designa helt själv hur du vill ha det.

Tror nog dubbade passar bäst för mig med så kör nog på det smile
Okej tack, ska kolla där smile

Tobzter
10 mars 2016 · 3 145 Inlägg

t_one21 skrev:

tobzter skrev:

Kennyrc skrev:

Okej härligt smile
Tycker du det är dumt att köpa dendära då om det är svårt att få dem sålda?
Bättre att leta en "vanlig" cupra r?
Det som var så bra med den där var att den hade gått så lite och var i sånt bra skick.. icke vinterkörd och knappt ett ända stenskott wink

Nu hängde ja inte med? Vad skiljer denna mot en "vanlig " cupra r?
Ja menar att de är en "sportmodell" som har en liten kundkrets om man säger så.den är väldigt ovanlig och snyggare å coolare än både Audi S3 och Golf Gti/R..sedan har väl seat stämpel budget märke men de börjar nog försvinna

Gti kan jag tänka mig att jämföra med, men Golf R och S3 erbjuder en helt annan körning med tanke på att det är fyrkrafs...

jo de är klart..men tycker denna ligger hörge än en vanlig GTI ..sådana fall en ED30 eller någon spec modell med K04 turbo..sedan vet ja ej om GTi har elektronisk Diff som Cupran har?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
10 mars 2016 ·

tobzter skrev:

t_one21 skrev:

tobzter skrev:
Nu hängde ja inte med? Vad skiljer denna mot en "vanlig " cupra r?
Ja menar att de är en "sportmodell" som har en liten kundkrets om man säger så.den är väldigt ovanlig och snyggare å coolare än både Audi S3 och Golf Gti/R..sedan har väl seat stämpel budget märke men de börjar nog försvinna

Gti kan jag tänka mig att jämföra med, men Golf R och S3 erbjuder en helt annan körning med tanke på att det är fyrkrafs...

jo de är klart..men tycker denna ligger hörge än en vanlig GTI ..sådana fall en ED30 eller någon spec modell med K04 turbo..sedan vet ja ej om GTi har elektronisk Diff som Cupran har?

Jag tror att gti har diffen också..

Jag har en polare som har en golf R -12 och fyrhjulsdriften gör i princip noll skillnad sommartid tycker jag.. Det är bra i starten från stillastående men annars märker man inte av det speciellt mycket vid körning på vanlig väg. Möjligtvis vid bankörning då. Sen är det fortfarande bajs-haldex så det släpper oftast lite fram och antispinn kan hinna gå i lite innan bakhjulen börjar driva..

Ett ok system som är bra i starten och vintertid, men tänk också på att det blir extra vikt, mer som kan gå sönder och som sagt, sommartid gör det ingen större skillnad väl uppe i fart.

Top gear testade golf R mot Cupra på bana (eller om det var fifth gear) och det gav drygt en sekunds skillnad i varvtider på bana när man pressar bilen till max..

Vill man ha en golf R eller S3 ska man köpa det, men tänk på att det är i det stora hela exakt samma bil minus fyrhjulsdriften och ett helt annat pris.

Låda, motor, plattform, bromsar, stolar stötdämpare (på standardmodellerna) är exakt samma saker. Med andra ord, nästan alla viktiga saker är samma.

Senast redigerat av Deception (10 mars 2016)

TomBjorklund VAGIS Car Club
10 mars 2016 · 1 093 Inlägg

Sen ska man ta i beaktande att bara för att det du tycker är viktigt inte skiljer sig åt betyder inte att det övriga i bilarna är det samma smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Cupra_
10 mars 2016 ·

t_one21 skrev:
Sen ska man ta i beaktande att bara för att det du tycker är viktigt inte skiljer sig åt betyder inte att det övriga i bilarna är det samma smile

Självklart skiljer ju designen, och i vissa fall materialval, inredning m.m.
Det var därför jag skrev att vill man ha golf eller S3 så köper man det.
Men någonstans känns motor och låda som rätt relevanta saker när man köper bil roll

Men kan man leva med designen och nöja sig utan fyrhjulsdrift så är Cupran ett klart prisvärt alternativ. S3 kostar liksom 100.000 extra vid nyköp, golf nästan 50 extra. Upp till var och en och ekonomisk situation helt enkelt. Seaten är dessutom billigare att äga och serva trots samma motor.
Synar du en S3 eller golf R i inredningen så ser du även där att vissa delar är identiska.

Jag menar mer att personligen så hade jag aldrig lagt den mellanskillnaden för en bil som är dyrare att äga när det i mina ögon är så lite som skiljer dem åt. Märker t.ex. Ingen större skillnad i kvalité på min passat jämfört med seaten, passaten har dessutom haldex som var allt annat än tillfredsställande i vintras..

TomBjorklund VAGIS Car Club
10 mars 2016 · 1 093 Inlägg

När servades haldex-diffen senast? smile jag har inte hittat något i S3 och MK5-6-7 som är lika?
Sedan vet jag inte om ägande skiljer sig mer än i försäkringen? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Cupra_
10 mars 2016 ·

t_one21 skrev:
När servades haldex-diffen senast? smile jag har inte hittat något i S3 och MK5-6-7 som är lika?
Sedan vet jag inte om ägande skiljer sig mer än i försäkringen? smile

Servicekostnaderna skiljer sig avsevärt. Audi Hammarby ska ha 22.000 för ett kamremsbyte, SEAT Stockholm 12-14.000. Samma motor.


Kolla dörrhandtag, fönsterhissknappar, säkringscentralen, luftfiltret m.m. Exakt samma.

Det du i mitt tycke betalar för på Audi/vw är "premiumkänsla" och märket.
Samma värdelösa rostskyddsgaranti, lika okunniga säljare och som sagt, i stort samma delar.

Mitt haldexsystem är helt utbytt på garanti/goodwill förra året.

Senast redigerat av Deception (10 mars 2016)

team_larsson
10 mars 2016 · 239 Inlägg

Var de du som köpte den? Eller han någon annan före? big_smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 mars 2016 · 1 093 Inlägg

Deception skrev:

t_one21 skrev:
När servades haldex-diffen senast? smile jag har inte hittat något i S3 och MK5-6-7 som är lika?
Sedan vet jag inte om ägande skiljer sig mer än i försäkringen? smile

Servicekostnaderna skiljer sig avsevärt. Audi Hammarby ska ha 22.000 för ett kamremsbyte, SEAT Stockholm 12-14.000. Samma motor.


Kolla dörrhandtag, fönsterhissknappar, säkringscentralen, luftfiltret m.m. Exakt samma.

Det du i mitt tycke betalar för på Audi/vw är "premiumkänsla" och märket.
Samma värdelösa rostskyddsgaranti, lika okunniga säljare och som sagt, i stort samma delar.

Mitt haldexsystem är helt utbytt på garanti/goodwill förra året.

Men det där är ett storstadsproblem, räcker med att åka till Västerås eller Gävle för att du ska ha samma kostnad som tex Seat eller Skoda smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Kennyrc
11 mars 2016 · 98 Inlägg

Är däckonline okej att beställa ifrån eller har ni nå tips på nått ställe med hyffsat pris för kompletta vinterhjul?

RZ
11 mars 2016 · 30 Inlägg
Cupra_
11 mars 2016 ·

t_one21 skrev:

Deception skrev:

t_one21 skrev:
När servades haldex-diffen senast? smile jag har inte hittat något i S3 och MK5-6-7 som är lika?
Sedan vet jag inte om ägande skiljer sig mer än i försäkringen? smile

Servicekostnaderna skiljer sig avsevärt. Audi Hammarby ska ha 22.000 för ett kamremsbyte, SEAT Stockholm 12-14.000. Samma motor.


Kolla dörrhandtag, fönsterhissknappar, säkringscentralen, luftfiltret m.m. Exakt samma.

Det du i mitt tycke betalar för på Audi/vw är "premiumkänsla" och märket.
Samma värdelösa rostskyddsgaranti, lika okunniga säljare och som sagt, i stort samma delar.

Mitt haldexsystem är helt utbytt på garanti/goodwill förra året.

Men det där är ett storstadsproblem, räcker med att åka till Västerås eller Gävle för att du ska ha samma kostnad som tex Seat eller Skoda smile

Rätt irrelevant för min del då jag inte vill åka 20 mil för att vara på en verkstad kl 7.. Självklart varierar priset över landet, som på precis vilken produkt som helst. Spriten är billigare i Tyskland men inte fan åker jag dit en fredag för att jag är sugen på öl..




Kennyrc skrev:
Är däckonline okej att beställa ifrån eller har ni nå tips på nått ställe med hyffsat pris för kompletta vinterhjul?

Det är helt ok.. Själv har jag beställt från bythjul.com och det var smidigt.

Kennyrc
11 mars 2016 · 98 Inlägg

Deception skrev:
Det är helt ok.. Själv har jag beställt från bythjul.com och det var smidigt.

Okej smile
Aja nu läre jag inte behöva tänka på det så mycket, bilen blev såld igår så han tyvärr inte köpa den.. så tjatigt!

Cupra_
11 mars 2016 ·

Kennyrc skrev:

Deception skrev:
Det är helt ok.. Själv har jag beställt från bythjul.com och det var smidigt.

Okej smile
Aja nu läre jag inte behöva tänka på det så mycket, bilen blev såld igår så han tyvärr inte köpa den.. så tjatigt!

Tråkigt att höra!
Men det kommer flera.. Finns ju en del andra ute redan nu och det dyker säkert upp fler när det blir mer säsong.

RZ
11 mars 2016 · 30 Inlägg

Såg ni inte mitt inlägg lite högre upp?

Den bytte ju bara bilfirma den röda.


Denna då???

Missa nu inte denna fina -11 som verkar fullutrustad och lågmilad.

http://www.blocket.se/stockholm/Seat_Le … 6.htm?sa=1

Cupra_
11 mars 2016 ·

Ja den där verkade inte helt dum..

Kennyrc
12 mars 2016 · 98 Inlägg

RZ skrev:
Såg ni inte mitt inlägg lite högre upp?

Den bytte ju bara bilfirma den röda.


Denna då???

Missa nu inte denna fina -11 som verkar fullutrustad och lågmilad.

http://www.blocket.se/stockholm/Seat_Le … 6.htm?sa=1

Såg det nu, dock höjt den 10 000kr haha..

Aa såg dendär, så kanske ska kolla på den när jag börjar jobba i stockholm. Den hade vita fälgar på sommardäcken så vet inte hur det ser ut när bilen är vit med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang