Seat leon cupra 2012 vinterkörning

Kennyrc
6 mars 2016 · 98 Inlägg

Tja! Vart och tittat och testat en seat leon cupra r 2012 i helgen och är helt fast!
Mina frågor är: ni som har seat leon cupra r, hur går det att köra dem på vintern? slår man sönder bilen haha?
och måste köpa nya vinterhjul och däck så vad är det som passar till dem?
Mvh Kenny

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 mars 2016 · 14 008 Inlägg

Kennyrc skrev:
Tja! Vart och tittat och testat en seat leon cupra r 2012 i helgen och är helt fast!
Mina frågor är: ni som har seat leon cupra r, hur går det att köra dem på vintern? slår man sönder bilen haha?
och måste köpa nya vinterhjul och däck så vad är det som passar till dem?
Mvh Kenny

Om du slår sönder bilen beror väl på var du kör och det gäller väl även på sommaren.

Titta i instruktionsboken så ser du dimensioner på däcken till bilen. Svårare än så är det inte. Eller så tittar du på sommardäcken och sen så köper du samma storlek som dom.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (6 mars 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Kennyrc
6 mars 2016 · 98 Inlägg

Fast har inte köpt bilen så har inte boken..
sen så tänkte jag att nån här kanske hade/har haft en cupra r och kunde dela med sig av sina erfarenheter osv.

Tobzter
6 mars 2016 · 3 144 Inlägg

Är inga konstigheter att köra dom är ju inte så låga orginal ..min är sänkt ca 40mm  och kör året om utan konstigheter. .ända problemet är att få fäste smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
simlar
6 mars 2016 · 5 516 Inlägg

Satt 17" 235or på den Cupra R:en jag servade på jobbet i Måndags och det såg då inte ut att passa fälgar med mindre diameter över frambromsarna.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken profil det var på däcken, men är ju bara räkna om från däckdimensionerna som står i regpapperna/på transportstyrelsen.

Inga problem att köra med på vintern tyckte jag vid provkörning efter servicen, men vet dock inte hur den beter sig när det är oplogat.

Dock är ju bilen sportinriktad så är stötig på sämre vägar och plogkarmar är inget jag skulle rekommendera att plöja igenom (gäller dock alla bilar med plast i fronten som kan gå sönder).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
RZ
6 mars 2016 · 30 Inlägg

Bara att köpa och v-däck med 225 45 17 ET 45 har jag.

Tobzter
6 mars 2016 · 3 144 Inlägg

225/40/18 kör jag på

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
6 mars 2016 ·

simlar skrev:
Satt 17" 235or på den Cupra R:en jag servade på jobbet i Måndags och det såg då inte ut att passa fälgar med mindre diameter över frambromsarna.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken profil det var på däcken, men är ju bara räkna om från däckdimensionerna som står i regpapperna/på transportstyrelsen.

Inga problem att köra med på vintern tyckte jag vid provkörning efter servicen, men vet dock inte hur den beter sig när det är oplogat.

Dock är ju bilen sportinriktad så är stötig på sämre vägar och plogkarmar är inget jag skulle rekommendera att plöja igenom (gäller dock alla bilar med plast i fronten som kan gå sönder).

Det stämmer, 17" är de minsta fälgarna som går över frambromsarna.
För övrigt så är det som att köra vilken framhjulsdriven bil som helst vintertid.
Som Tobzter säger så kan det vara svårt att få fäste ibland men det får du med vilken bil som helst med lite krut i vintertid..


Slår sönder bilen gör du inte med vinterdäcken på.. Blir rena komfortkryssaren då (nåja, minus dumpljud, avgasvrål m.m.) men däremot med mina 19" sommarhjul blir det rätt stumt trots standardfjädring.
Jag åker med bilen året runt ca 9 mil om dagen när jag jobbar. Inga problem. Dock saknar jag stjärtvärme nu på vintern..

Senast redigerat av Deception (6 mars 2016)

Kennyrc
7 mars 2016 · 98 Inlägg

Okej men låter ju kanon det! Blir nog till 99% ett köp ☺
Blir 225/45 17 isf. Visst är bultmönstret/dimensionen 5/112?
Vill vara säker så man inte skulle råka köpa fel, skulle vara lite smådrygt.. söker ju på regnumret men vill helst dubbelkolla 😉

Cupra_
7 mars 2016 ·

Kennyrc skrev:
Okej men låter ju kanon det! Blir nog till 99% ett köp ☺
Blir 225/45 17 isf. Visst är bultmönstret/dimensionen 5/112?
Vill vara säker så man inte skulle råka köpa fel, skulle vara lite smådrygt.. söker ju på regnumret men vill helst dubbelkolla 😉

Det är samma dimension som jag kör med så det blir nog bra. 5/112 ska stämma om jag inte minns fel, men söker du på reg-numret så ska det som sagt bli rätt. Bilen känns såklart lite vingligare med 17" än med 18 eller 19", men annars inga problem.


Om du kollat igenom min och Tobzters trådar så vet du ju lite vilka fel du ska hålla utkik efter. Ac-kondensorn sitter väldigt utsatt på de här bilarna tack vare det grovmaskiga nätet i fronten.. Så kolla så gott du kan efter våta fläckar på den och ICn, acn går ju inte under +5 grader..

Senast redigerat av Deception (7 mars 2016)

Kennyrc
7 mars 2016 · 98 Inlägg

Okej tack! Ska kolla era sidor och försöka hitta vad man ska kolla efter för fel osv innan det blir affär.
Vad menar du med det att den inte går under +5?
Inte så jätte duktig på bilar så förlåt om jag ställer dumma frågor haha..

Cupra_
7 mars 2016 ·

Kennyrc skrev:
Okej tack! Ska kolla era sidor och försöka hitta vad man ska kolla efter för fel osv innan det blir affär.
Vad menar du med det att den inte går under +5?
Inte så jätte duktig på bilar så förlåt om jag ställer dumma frågor haha..

När det är för kallt ute så går inte acn igång på de flesta bilar. Det är inget fel utan det funkar så helt enkelt.
Exakt varför vet jag inte, den brukar dock gå igång om du kör enbart fullt ös på vindrutan då den ska torka upp kondens.

Så vid minusgrader brukar den inte gå även om du har slagit på AC på knappen i kupén.

Kolla slangar till och från IC så det inte är massa olja på plasten under motorn. Inte jättedyrt att fixa men det är packningar där som kan gå.

Kolla så motorn i allmänhet verkar tät, har en duglig servicehistorik och att du får ett allmänt bra intryck av skicket.
Det är trots allt en bil som folk kör rätt hårt med, så lyssna efter missljud från drivknutar, kolla så ratten står hyfsat rakt vid rak körning. Kolla även bakbromsar.

Frambromsarna är riktigt bra original. Är bilen då lugnt körd (som min var) så kan skivor bak bli rostiga och oken kärva.

Min bil har gått 4800 mil i skrivande stund och ingenting har faktiskt gått sönder än, bara slitagedelar.

Just det. Nu kanske du köper på firma men beroende hur långt bilen gått, kolla om kamföljaren till bränslepumpen är bytt. Det finns info om den i båda våra trådar. Rasar den så rasar motorn i princip så det är viktigt.

Kennyrc
8 mars 2016 · 98 Inlägg

Okej tack så mycket.
Den jag kollat på har bara gått 2000 mil och ser ut att vara i väldigt fint skick, är en stor bilfirma som har den nu smile
Men tänkte att jag ska kolla på den en gång till snart så får kolla lite efter detdära då.
Men detdära med ACn, det är väl inga problem att få kyla på sommarn och värme på vintern? Är väl bara att acn inte går på vintern?

Cupra_
8 mars 2016 ·

Precis. Värme och kyla fungerar som det ska oavsett, så länge acn inte är trasig vill säga.

Senast redigerat av Deception (8 mars 2016)

Tobzter
8 mars 2016 · 3 144 Inlägg

Kennyrc skrev:
Okej tack så mycket.
Den jag kollat på har bara gått 2000 mil och ser ut att vara i väldigt fint skick, är en stor bilfirma som har den nu smile
Men tänkte att jag ska kolla på den en gång till snart så får kolla lite efter detdära då.
Men detdära med ACn, det är väl inga problem att få kyla på sommarn och värme på vintern? Är väl bara att acn inte går på vintern?

är det en röd ? wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Kennyrc
8 mars 2016 · 98 Inlägg

haha ja wink

RZ
8 mars 2016 · 30 Inlägg

Kolla dina försäkringspremier innan köp.

Är du under 25år så blir det dyrt om den skall stå på dig.

Kennyrc
8 mars 2016 · 98 Inlägg

RZ skrev:
Kolla dina försäkringspremier innan köp.

Är du under 25år så blir det dyrt om den skall stå på dig.

Det har jag kollat upp smile

Tobzter
8 mars 2016 · 3 144 Inlägg

ingår det inte vinterdäck ,så tycker ja du ska förhandla dig till det..för dom är inte lättsålda dessa bilar eftersom de är en speciell modell

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Kennyrc
8 mars 2016 · 98 Inlägg

tobzter skrev:
ingår det inte vinterdäck ,så tycker ja du ska förhandla dig till det..för dom är inte lättsålda dessa bilar eftersom de är en speciell modell

Okej ja att dem köper vinterdäck åt mig tror jag inte men dem kommer få gå ner i pris om det ska bli något köp, det sa jag till dem när jag var där och kommer nog få ner till hyffsat pris lät det som smile

Har ni nån aning ungefär vad bränsleförbrukningen är vid lands och stadskörning?
Nu har väl ni kanske inte original och beror ju på hur man kör men ni har nog bättre koll än mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang