Miljövänligaste långfärdsbilen som bara kan stå utan att kosta för mycket

zoopåse
15 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Hej!

Till vardags kör vi ju elbil och cyklar och åker tåg mm, men ibland uppstår behovet av att t.ex. åka en längre bit >20mil till landet, till fjällen, på semestern, till någon kompis som bor långt bort osv. Vi har idag ingen bil lämpad till detta och det ligger något år i framtiden innan det börjar dyka upp elbilar som klarar 25 riktiga mil mellan laddningsstoppen till normala nybilspriser. Så ett par år kanske vi har behov av en andrabil.

Tills vidare funderar jag därför på vilka bilar som finns som ska vara så miljövänliga som möjligt och har låga fasta kostnader som skatt, värdeminskning och försäkring. Den ska även vara så tyst och bekväm det bara går, annars tar vi mycket hellre SJ-tåget än att åka långt i en studsig bullerburk. Som ni förstår vill jag helst inte tanka någon bensin alls men har funderat lite på en lite äldre Prius. Ett annat alternativ vore kanske en Audi A2 (kanske 3L-versionen som går att tanka på 50% HVO på Preem) men är lite osäker på hur långfärdsegenskaperna i en sådan är. Honda Civic Hybrid har vi redan provat tidigare och den höll inte måttet. Är även lite tveksam till biogas pga all naturgas de blandar i fordonsgasen och man kanske ändå får tanka bensin.

Så viktigast är:
1. Miljövänligast
2. Tyst och bekvämt
3. Låga fasta ägarkostnader som värdeminskning, skatt och försäkring då bilen kanske bara går några 100mil på ett år.
4. Farthållare

Prius verkar lovande och skulle kosta under 10000kr/år totalt att ha hemma vilket inte räcker till särskilt mycket hyrbil och tågbiljetter. Tråkigt dock att den bara går på bensin, kan man etanolkonvertera den? Fler alternativ? Viktigt att de håller värdet bra och inte kostar en massa i försäkring och skatt.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 mars 2016 · 3 730 Inlägg

Att hyra bil som passar ändamålet vid dessa tillfällen kan kanske va något att fundera på?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zoopåse
16 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Det är ungefär så vi har löst det hittills eller inte alls, men ska man hyra bil ett par veckor på semestern är det nästan så att ett års Prius-ägande blir betalt. Sedan har vi resten av året som man kan ha nytta av bilen enstaka tillfällen. Lite mera pyssel att ha två bilar att tänka på men nu har vi ändå plats för det.

Evildan
16 mars 2016 ·

Jag förstår att ni ratade mildhybriden från Honda.

Mitt tips är en genII Prius så gammal och långmilad som ni kan hitta, då ni kommer köra så lite med den att värdeminskning pga ålder är större än miltalen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2016 · 17 473 Inlägg

Evildan skrev:
Jag förstår att ni ratade mildhybriden från Honda.

Mitt tips är en genII Prius så gammal och långmilad som ni kan hitta, då ni kommer köra så lite med den att värdeminskning pga ålder är större än miltalen.

Jo, samma här. Den var väl ingen hit. Även jag tycker Prius genII. Bra bil, billig skatt, billig i drift, rätt tyst om man kör som folk.

Vår har nu gått 15000 mil. Tänkte den ska rulla till 25000 mil innan vi byter. Eller om vår lätt begagnade Opel kastar in handduken...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AX3L
17 mars 2016 · 398 Inlägg

Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

granadadr
17 mars 2016 · 7 288 Inlägg

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

idag finns inga fördelar alls med etanolbilar sad inga skatterudutioner, inga andra förmåner,, etanolbilen är istortsett död

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Muttley
17 mars 2016 ·

granadadr skrev:

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

idag finns inga fördelar alls med etanolbilar sad inga skatterudutioner, inga andra förmåner,, etanolbilen är istortsett död

De är prat just nu om att sänka skatten för etanolen.  Och billigare bilskatt är det.   Den är nog inte helt uträknad ännu.

AX3L
17 mars 2016 · 398 Inlägg

granadadr skrev:

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

idag finns inga fördelar alls med etanolbilar sad inga skatterudutioner, inga andra förmåner,, etanolbilen är istortsett död

tkd_rille skrev:

granadadr skrev:

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

idag finns inga fördelar alls med etanolbilar sad inga skatterudutioner, inga andra förmåner,, etanolbilen är istortsett död

De är prat just nu om att sänka skatten för etanolen.  Och billigare bilskatt är det.   Den är nog inte helt uträknad ännu.

Mjo, den lägre fordonsskatten har du som sagt. På Saab är det väldigt enkelt att se skillnaden eftersom motorerna nästan alltid fanns med och utan BioPower för samma årsmodell. Sviker inte minnet mig helt ligger skatten för en 9-5 2.3 BioPower på 1300 i månaden, och en utan på ungefär det dubbla.

Angående priset på bränslet så nej, där är det sannerligen inga fördelar. För TS är dock bränslet en rätt liten del av kostnaden och den skillnaden nästan att bortse från. Sen ska priset sänkas med 70 öre enligt regeringen, men vi får väl se. Hur som helst, som ett litet räkneexempel på bränslekostnader med dagens pris om TS kör 500 mil per år (låter ändå som att det är högt räknat) :

Bensin: 12.50 kronor per liter * 0.8 liter per mil (snittförbrukning) * 500 = 5000 kronor
Etanol: 11 kronor per liter * 1 liter per mil (snitt) * 500 = 5500 kronor

Skillnad på 500 kronor per år. Lönar sig jämfört med bensin tack vare skatten gör det hur som helst, om man kör väldigt lite.

Muttley
17 mars 2016 ·

AX3L skrev:

granadadr skrev:

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

idag finns inga fördelar alls med etanolbilar sad inga skatterudutioner, inga andra förmåner,, etanolbilen är istortsett död

tkd_rille skrev:

granadadr skrev:

idag finns inga fördelar alls med etanolbilar sad inga skatterudutioner, inga andra förmåner,, etanolbilen är istortsett död

De är prat just nu om att sänka skatten för etanolen.  Och billigare bilskatt är det.   Den är nog inte helt uträknad ännu.

Mjo, den lägre fordonsskatten har du som sagt. På Saab är det väldigt enkelt att se skillnaden eftersom motorerna nästan alltid fanns med och utan BioPower för samma årsmodell. Sviker inte minnet mig helt ligger skatten för en 9-5 2.3 BioPower på 1300 i månaden, och en utan på ungefär det dubbla.

Angående priset på bränslet så nej, där är det sannerligen inga fördelar. För TS är dock bränslet en rätt liten del av kostnaden och den skillnaden nästan att bortse från. Sen ska priset sänkas med 70 öre enligt regeringen, men vi får väl se. Hur som helst, som ett litet räkneexempel på bränslekostnader med dagens pris om TS kör 500 mil per år (låter ändå som att det är högt räknat) :

Bensin: 12.50 kronor per liter * 0.8 liter per mil (snittförbrukning) * 500 = 5000 kronor
Etanol: 11 kronor per liter * 1 liter per mil (snitt) * 500 = 5500 kronor

Skillnad på 500 kronor per år. Lönar sig jämfört med bensin tack vare skatten gör det hur som helst, om man kör väldigt lite.

Därför ser jag lite fördel med etanolbilen,  att du ändå kan köra bensin och har lägre skatt.   
Men TS vill inte ha ren bensinbil.


Hybrid tror jag är de rätta vid så låga miltal smile

Evildan
17 mars 2016 ·

Vi räknar på den föreslagna Priusen som även den då körs 500 mil. wink

Bensin: 12.50kr/l * 0.5 liter/10km = 3125kr.
Skatt: 360kr/år.
Försäkringen är inte heller dyr på en Prius då klientelet som äger Priusar inte är så benägna att vara inblandade i olyckor som ägare av turbobilar.
Värdeminskning: Betydligt långsammare än en SAAB.

Ergo: Priusen är en klar vinnare. big_smile

granadadr
18 mars 2016 · 7 288 Inlägg

AX3L skrev:

granadadr skrev:

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

idag finns inga fördelar alls med etanolbilar sad inga skatterudutioner, inga andra förmåner,, etanolbilen är istortsett död

tkd_rille skrev:

granadadr skrev:

idag finns inga fördelar alls med etanolbilar sad inga skatterudutioner, inga andra förmåner,, etanolbilen är istortsett död

De är prat just nu om att sänka skatten för etanolen.  Och billigare bilskatt är det.   Den är nog inte helt uträknad ännu.

Mjo, den lägre fordonsskatten har du som sagt. På Saab är det väldigt enkelt att se skillnaden eftersom motorerna nästan alltid fanns med och utan BioPower för samma årsmodell. Sviker inte minnet mig helt ligger skatten för en 9-5 2.3 BioPower på 1300 i månaden, och en utan på ungefär det dubbla.

Angående priset på bränslet så nej, där är det sannerligen inga fördelar. För TS är dock bränslet en rätt liten del av kostnaden och den skillnaden nästan att bortse från. Sen ska priset sänkas med 70 öre enligt regeringen, men vi får väl se. Hur som helst, som ett litet räkneexempel på bränslekostnader med dagens pris om TS kör 500 mil per år (låter ändå som att det är högt räknat) :

Bensin: 12.50 kronor per liter * 0.8 liter per mil (snittförbrukning) * 500 = 5000 kronor
Etanol: 11 kronor per liter * 1 liter per mil (snitt) * 500 = 5500 kronor

Skillnad på 500 kronor per år. Lönar sig jämfört med bensin tack vare skatten gör det hur som helst, om man kör väldigt lite.

aa härligt att ha fel ibalnd smile

AX3L
18 mars 2016 · 398 Inlägg

Evildan skrev:
Vi räknar på den föreslagna Priusen som även den då körs 500 mil. wink

Bensin: 12.50kr/l * 0.5 liter/10km = 3125kr.
Skatt: 360kr/år.
Försäkringen är inte heller dyr på en Prius då klientelet som äger Priusar inte är så benägna att vara inblandade i olyckor som ägare av turbobilar.
Värdeminskning: Betydligt långsammare än en SAAB.

Ergo: Priusen är en klar vinnare. big_smile

Jag har aldrig kört någon Prius och har ingen koll på förbrukning, men om 0.5 liter per mil är en rimlig snittförbrukning även på en äldre bil med tröttare batteri etc är det ju onekligen billigt. Om TS mest kör långfärd med bilen är mina siffror lite i överkant också (0.8 etanol och 0.65 bensin skulle jag tro är närmare sanningen på ren landsväg). Vad som sedan är bäst för miljön av 0.5 liter bensin eller 1 liter E85 ska jag också låta vara osagt.

Värdeminskningen kan jag inte heller uttala mig om, men helt klart är att Saab är mycket bil för pengarna och att du får en bil likt den i mitt exempel för max 40k och många bra mycket under det (http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =7&w=3 bara ett slumpvis exempel). Givet att TS ska behålla bilen "några år" så ser jag ingen stor värdeminskning så länge den faktiskt rullar.

Däremot ser jag att en Saab 9-5 ger en hel del mervärde i form av bättre utrymmen, högre komfort och bättre säkerhet än en Prius.

Granadadr: Du har rätt i sak dock, förutom en tusenlapp billigare skatt finns det absolut inga fördelar med en etanolbil idag och bara väldigt miljömedvetna människor (eller de som kör väldigt lite) skulle få för sig att köra på E85 nu.

Christian S
18 mars 2016 · 4 816 Inlägg

tkd_rille skrev:
De är prat just nu om att sänka skatten för etanolen.

så dom ska ev sänka skatten på E85? dom höjde den ju med ca1kr/liter nu i vintras samt att dom tog bort miljöklassningen av den.

AX3L skrev:
Bensin: 12.50 kronor per liter
Etanol: 11 kronor per liter

sist jag tittade så kostade E85 typ lika mycket som 95 roll

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zoopåse
18 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Ja, de ska sänka E85 med 70 öre då de nu ser att det finns utrymme för det i EU-reglerna som var anledningen till höjningen.

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

Roligt att det dyker upp alternativ som Saab som jag inte funderat på tidigare. Men man börjar ju bli lite äldre och kanske behöver glasögon när man kör bil. cool BioPower gör den ju helt klart intressant. Bra att kunna köra den på bara E85 och fördel att den är stor och bekväm med dragkrok om man behöver låna släp från byggmarknaden t.ex. Tidigare har jag fått hyra lastbil till det. Modellerna av 9-5 -06 och framåt (de med glasögon), är de befriade från oil-sludge-problemet? Känner en som fått byta väldigt mycket delar och göra många dyra reparationer på olika saker på sin Saab BioPower. Det är ju ett minus förstås. Ett annat minus är väl att den blir dyrare än Prius även utan reparationer.

http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =7&w=3 fint ex. AX3L

Senast redigerat av zoopåse (18 mars 2016)

AX3L
18 mars 2016 · 398 Inlägg

Christian S skrev:

AX3L skrev:
Bensin: 12.50 kronor per liter
Etanol: 11 kronor per liter

sist jag tittade så kostade E85 typ lika mycket som 95 roll

Det kanske varierar runt om i landet, men riktpriset verkar vara 12.77 resp 11.08 enligt http://www.bensinbolaget.se/. Dyr etanol med tanke på energiinnehållet, men ändå betydligt billigare per liter.

zoopåse skrev:
Ja, de ska sänka E85 med 70 öre då de nu ser att det finns utrymme för det i EU-reglerna som var anledningen till höjningen.

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

Roligt att det dyker upp alternativ som Saab som jag inte funderat på tidigare. Men man börjar ju bli lite äldre och kanske behöver glasögon när man kör bil. cool BioPower gör den ju helt klart intressant. Bra att kunna köra den på bara E85 och fördel att den är stor och bekväm med dragkrok om man behöver låna släp från byggmarknaden t.ex. Tidigare har jag fått hyra lastbil till det. Modellerna av 9-5 -06 och framåt (de med glasögon), är de befriade från oil-sludge-problemet? Känner en som fått byta väldigt mycket delar och göra många dyra reparationer på olika saker på sin Saab BioPower. Det är ju ett minus förstås. Ett annat minus är väl att den blir dyrare än Prius även utan reparationer.

http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =7&w=3 fint ex. AX3L

Ja det är ju en väldigt vanlig familjebil i Sverige av en anledning. Och absolut, dragkrok är mer eller mindre standard och de är ganska dugliga dragare också. Prius får man väl vad jag vet inte ens montera krok på?

Angående oil sludge så blev det i praktiken åtgärdat efter 2004 när motorn fick förbättrad vevhusventilation. BioPower-bilarna fick dras med många dyra reparationer i början pga höga värden av sulfater i bränslet. Igensatta spridare etc var mer eller mindre standard omkring 2006-2010. Det problemet har man dock kommit tillrätta med och jag ser inte att en biopowerbil skulle ha högre kostnad på reparationer än en ren bensinare. Det ska tilläggas att en biopower har tätare serviceintervall på 1500 mil eller ett år jämfört med 3000 mil eller ett år för bensinare, men kör man som du (och jag) mindre än ett 1500 mil på ett år är det ändå tiden som spelar in. Därför ser jag det som en fördel att det är en biopower då den i regel är servad oftare än en bensinare, 3000 mil vill jag inte köra på en olja oavsett bränsle. Service och reparationskostnad på Prius vill jag egentligen inte ens spekulera i, men spontant borde alla de avancerade systemen kosta en del om de havererar. Prius känns det också som att du bör lämna in till Toyota, medan en Saab 9-5 i den prisklassen kan lämnas in till killen runt hörnet. Jag kan ha fel, såklart (och Evildan vill helt säkert rätta mig här).

Den enda egentliga invändningen mot det exet är utrustningsnivån. Saabar från den årsmodellen finns i två nivåer (förutom Aero, men den är inte aktuell här ändå) som heter Linear och Vector. Bilen i annonsen verkar vara Linear, "snikmodellen" om du så vill. Vector har lite skönare stolar i halvskinn, lite bättre stereo etc och eftersom priset på begagnade bilar inte brukar skilja sig så mycket skulle jag i alla fall fundera ordentligt på vilken nivå som är rätt. Med detta sagt så är det inget fel på Linear, men Vector blir lite mer långkryssare enligt min mening.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Lycka till oavsett smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 mars 2016 · 3 730 Inlägg

zoopåse skrev:
Ja, de ska sänka E85 med 70 öre då de nu ser att det finns utrymme för det i EU-reglerna som var anledningen till höjningen.

AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.

Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.

Roligt att det dyker upp alternativ som Saab som jag inte funderat på tidigare. Men man börjar ju bli lite äldre och kanske behöver glasögon när man kör bil. cool BioPower gör den ju helt klart intressant. Bra att kunna köra den på bara E85 och fördel att den är stor och bekväm med dragkrok om man behöver låna släp från byggmarknaden t.ex. Tidigare har jag fått hyra lastbil till det. Modellerna av 9-5 -06 och framåt (de med glasögon), är de befriade från oil-sludge-problemet? Känner en som fått byta väldigt mycket delar och göra många dyra reparationer på olika saker på sin Saab BioPower. Det är ju ett minus förstås. Ett annat minus är väl att den blir dyrare än Prius även utan reparationer.

http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =7&w=3 fint ex. AX3L

Har kört en saab 9-5 biopower -09 som taxi. Denna finns kvar som reservbil. Den verkar vara i det närmaste odödlig. Gått över 55k mil sist jag körde den. Enda större reparationen/haveriet den varit med om är sprucket tryckrör. Jag personligen tycker att det är en hemsk bil. Men gillar man dom så är det en driftsäker bil.

Värdemiskningen är ju marginell då de redan är nere i otroligt lågra priser.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zoopåse
18 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Intressant, vad är det som du tycker är hemskt med den?

AX3L. Skumt, de har skrivit fel i rubriken. Det aktuella exemplaret går bara på bensin. 2700kr i skatt.

Senast redigerat av zoopåse (18 mars 2016)

AX3L
18 mars 2016 · 398 Inlägg

Ja som sagt, värdeminskningen på en bil som redan är såpass billig blir ju marginell så länge den inte går sönder.

Ahaa, där ser man! Men det finns ett antal 2.0 och 2.3t kring den prisklassen. 2.0t eller 2.3t skulle jag för övrigt inte fästa mig så mycket vid, på etanol rullar båda helt okej. Bättre bottenvrid i 2.3 framförallt, från vad jag hört.

http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =7&w=3 visserligen 10k upp i pris, men den här är iaf BioPower enligt bakluckan. Notera att stolarna är mer skålade och halvskinn (anses av de flesta som skönare), att den har regnsensor osv. Den här är alltså vad jag kan se en sk Vector.

zoopåse
18 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Var nyss och provkörde en 9-5 -06 BioPower på lunchen. Blev lite fundersam. Nu var det ett tag sedan jag körde förbränningsbil men ska den verkligen ryka vitt när man startar den och ett tag efter? Sedan laggar den på gasen. Trycker man ner gasen lite snabbare så blir det nästan så att bilen sackar först och sedan kommer effekten. Är det normalt på bränslebilar. ABS-lampan och esp tändes också och batteriet kändes segt (kan iofs vara en kombination där). Lite början till rostbubblor på något ställe. Visst en 10år gammal bil med 20000mil på mätaren är väl inte perfekt, men vart lite besviken ändå. I övrigt kändes den väl ok som bil, motorn hörs ju väldigt tydligt iofs hade hoppats på att den skulle vara tystare. Tyvärr var det en rökare som haft den.

Senast redigerat av zoopåse (18 mars 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang