Miljövänligaste långfärdsbilen som bara kan stå utan att kosta för mycket

Evildan
18 mars 2016 ·

AX3L skrev:

Evildan skrev:
Vi räknar på den föreslagna Priusen som även den då körs 500 mil. wink

Bensin: 12.50kr/l * 0.5 liter/10km = 3125kr.
Skatt: 360kr/år.
Försäkringen är inte heller dyr på en Prius då klientelet som äger Priusar inte är så benägna att vara inblandade i olyckor som ägare av turbobilar.
Värdeminskning: Betydligt långsammare än en SAAB.

Ergo: Priusen är en klar vinnare. big_smile

Jag har aldrig kört någon Prius och har ingen koll på förbrukning, men om 0.5 liter per mil är en rimlig snittförbrukning även på en äldre bil med tröttare batteri etc är det ju onekligen billigt. Om TS mest kör långfärd med bilen är mina siffror lite i överkant också (0.8 etanol och 0.65 bensin skulle jag tro är närmare sanningen på ren landsväg). Vad som sedan är bäst för miljön av 0.5 liter bensin eller 1 liter E85 ska jag också låta vara osagt.

Värdeminskningen kan jag inte heller uttala mig om, men helt klart är att Saab är mycket bil för pengarna och att du får en bil likt den i mitt exempel för max 40k och många bra mycket under det (http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =7&w=3 bara ett slumpvis exempel). Givet att TS ska behålla bilen "några år" så ser jag ingen stor värdeminskning så länge den faktiskt rullar.

Granadadr: Du har rätt i sak dock, förutom en tusenlapp billigare skatt finns det absolut inga fördelar med en etanolbil idag och bara väldigt miljömedvetna människor (eller de som kör väldigt lite) skulle få för sig att köra på E85 nu.

Njae, de årgångar före 2009 som det handlar om till den budgeten har Priusen och 9-5 samma betyg i Euro NCAP.
Gäller även faceliften med Dame Ednas glasögon. wink

Utrymmet i baksätet är inte dåligt i 9-5 men det är faktiskt ännu generösare i en PriusII.
Däremot ser jag att en Saab 9-5 ger en hel del mervärde i form av bättre utrymmen, högre komfort och bättre säkerhet än en Prius.

Komfort är som bekant en väldigt subjektiv upplevelse vilket gör att det inte är argumenterbart, däremot sitter jag sämre i SAABen med standardstolarna än i Priusen medans Vectorstolarna är svårslagna jämfört med de flesta personbilar inom budgeten och även dyrare "premiumships".
En god idé innan man argumenterar emot någon på dylikt vis är att köra bilen men argumenterar emot för annars faller just argumenten platt som ett salsgolv när det saknas egenupplevda referenser då vad någon anna  upplever är subjektivt.

Det är inte någon nyhet för insatta bilnasare att en SAAB 9-5 tappar mer värde än en Prius på samma tid.
Det är enkelt överskådligt på just Blocket eller andra säljsidor.

Evildan
18 mars 2016 ·

zoopåse skrev:
Var nyss och provkörde en 9-5 -06 BioPower på lunchen. Blev lite fundersam. Nu var det ett tag sedan jag körde förbränningsbil men ska den verkligen ryka vitt när man startar den och ett tag efter? Sedan laggar den på gasen. Trycker man ner gasen lite snabbare så blir det nästan så att bilen sackar först och sedan kommer effekten. Är det normalt på bränslebilar. ABS-lampan och esp tändes också och batteriet kändes segt (kan iofs vara en kombination där). Lite början till rostbubblor på något ställe. Visst en 10år gammal bil med 20000mil på mätaren är väl inte perfekt, men vart lite besviken ändå. I övrigt kändes den väl ok som bil, motorn hörs ju väldigt tydligt iofs hade hoppats på att den skulle vara tystare. Tyvärr var det en rökare som haft den.

Det är trots Dame Ednabrillorna en gammal konstruktion som lanserades under hårda budgetkrav 1998 med allt vad det innebär.
Inte någon dålig bil, men gammal.

Prius kan vem som helst runt hörnet serva och det är inte dyrare än någon annan Toyota.

zoopåse
18 mars 2016 · 1 171 Inlägg

tongue

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=2
Ja för samma pris som en Saab -06 som gått 15'000mil kan man få en Prius -06 som gått 40'000mil. De håller sig utan tvekan otroligt bra i värde över tid.

Självklart byter jag olja och filter på bilen själv på OKQ8 (vilket jag trodde att jag gjort för sista gången iofs). Inte värt besväret att boka tid och krångla sig till att lämna in en så billig bil på en dyr verkstad under kontorstid för att göra sådant.

Evildan
18 mars 2016 ·

Serva en Prius är på intet vis svårt.
Det är två saker att tänka på:
Vid byte av kylarvätska till hybridsystemet göra på föreskrivet vid för att inte få luftfickor.
Byta ATF i transmissionen var 200000km, lämpligt men i regel strular dom inte vid uteblivet byte.
Bra bilar helt enkelt med hög säkerhet tillika driftsäkerhet även om en bil som körs sällan kan behöva stödladdning av det 45ah klena start/signalbatteriet. Som alla bilar med dylika mindre batterier.

zoopåse
18 mars 2016 · 1 171 Inlägg

På en Honda Accord -03 jag hade innan stod det beskrivet i instruktionsboken hur man bytte automatlådeolja och kylvätska. Dessutom fanns en kran att vrida på i botten på kylaren med hål i själva motorstänkskyddet för urtappning av kylarvätskan. Ur servicesynpunkt bästa bilen jag har haft.smile Fast den drack bensin som en gnu i förhållande till storleken och körstilen.

Just servandet tycker jag är ganska kul att göra själv. Lite orolig är jag för bromsar som kanske börjar rosta för att bilen mest står still och inte körs regelbundet. Vi har garage men där står elbilen vintertid för att hålla batteriet i temperatur så troligast är väl att den får stå utomhus dessutom större delen av året. Laddning av batteri har jag redan räknat ut att det kommer behövas. Tänker mig att man monterar en laddare under huven och kopplar på motorvärmarens intagskablage direkt.

AX3L
18 mars 2016 · 398 Inlägg

zoopåse skrev:
Var nyss och provkörde en 9-5 -06 BioPower på lunchen. Blev lite fundersam. Nu var det ett tag sedan jag körde förbränningsbil men ska den verkligen ryka vitt när man startar den och ett tag efter? Sedan laggar den på gasen. Trycker man ner gasen lite snabbare så blir det nästan så att bilen sackar först och sedan kommer effekten. Är det normalt på bränslebilar. ABS-lampan och esp tändes också och batteriet kändes segt (kan iofs vara en kombination där). Lite början till rostbubblor på något ställe. Visst en 10år gammal bil med 20000mil på mätaren är väl inte perfekt, men vart lite besviken ändå. I övrigt kändes den väl ok som bil, motorn hörs ju väldigt tydligt iofs hade hoppats på att den skulle vara tystare. Tyvärr var det en rökare som haft den.

Angående att den ryker vitt så kan det ha flera orsaker såklart, är det väldigt mycket skulle jag gissa på att den läcker vatten in i förbränningskammaren. Men etanol ryker betydligt mer än bensin pga mer vatten i bränslet än bensin så det behöver inte vara något konstigt. Lagg på gasen, ja en viss fördröjning är det såklart och ännu mera så på en bil med turbo. Det ska sägas att bilen blir betydligt piggare och får bättre gasrespons på etanol än bensin (troligen gick den på bensin då få tankar etanol idag). I övrigt skulle jag aldrig köpa en bil som någon rökt i för den lukten går aldrig ur, men det är bara jag.

Evildan, det är alltså inte Euro ncap jag syftar på utan Folksams undersökning om vilken bil som är säkrast i verkliga olyckor.

I övrigt har jag egentligen inget att tillföra i debatten prius vs 9-5 eftersom jag som sagt inte har någon erfarenhet av priusen. Sen tror jag det är lite äpplen och päron, Saaben har klara fördelar som familjebil och vad komfort beträffar medan priusen säkert är mer ekonomisk.


För att kasta in ytterligare en joker i leken: Ford Focus flexifuel? (Eller kanske tom Mondeo?)
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … =7&w=3

Ingooo
18 mars 2016 · 167 Inlägg

Ts om du nu kör ett fåtal längre resor per år och vill ha komfort så ska du inte satsa på en miljöbil/el/hybrid. Jag hade övervägt en äldre Volvo S80 med 2.4 motorn 140-170 hkr. Riktigt bra komfort. Erkänt bra säkerhet. Kanske bästa rostskydd av alla bilar som rullat såvitt jag konstaterat. Mindre än V70 men ändå riktigt rymlig och framförallt prisvärd

IceEyes Varningar: För många..
18 mars 2016 · 2 552 Inlägg

Vad du behöver är en rejäl och påkostad cykel.


I bruksskick är den helt utsläppsfri. Åsa Romson och hennes anhang skulle otvivelaktigt göra vågen i fall du passerade.

Oerhört tyst. På sin höjd lite lätt vindsus i högre hastighet, och något monotont motorbuller existerar inte överhuvudtaget. Komfort är förvisso högst individuellt, men det finns bekväma sadlar som tilltalar de flesta, och en del cyklar har ju hygglig fjädringskomfort.

Ägandekostnaderna kan praktiskt taget betraktas som obefintliga, frånsett lite enklare serviceutgifter, men det är kaffepengar i sammanhanget.

Farthållare? Vem bryr sig när belöningen är frisk luft, stärkta benmuskler och ökat balanssinne.

Eller så kan du ju alltid överväga en BMW 316d, om du prompt vill färdas på fyra hjul.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
zoopåse
18 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Vår BMW 320d sålde vi förra våren. Ok bil men omotiverat dyr att bara ha att stå oanvänd. Har inte ångrat det beslutet. Cyklar har vi redan som används dagligen.

Det är långresan då och då som vi kikar på att kanske skaffa en till bil för.

Focus är tyvärr för bullrig för långresa tycker vi och Mondeo är gränsfall. Eftersom vi kör elbil och åker tåg till vardags är kraven rätt högt ställda på ljudkomforten i bilen. Om det bara var en faktor skulle vi troligen åka vidare i min gamla LS400.

Senast redigerat av zoopåse (18 mars 2016)

Evildan
18 mars 2016 ·

http://www.folksam.se/testergodarad/var … n/1.142920

Här har vi Folksams undersökning där det i tråden påstås att en SAAB 9-5 98-09 är säkrare än en Prius 04-09.
Jag måste verkligen missförstå listan?

granadadr
18 mars 2016 · 7 286 Inlägg

zoopåse skrev:
Vår BMW 320d sålde vi förra våren. Ok bil men omotiverat dyr att bara ha att stå oanvänd. Har inte ångrat det beslutet. Cyklar har vi redan som används dagligen.

Det är långresan då och då som vi kikar på att kanske skaffa en till bil för.

Focus är tyvärr för bullrig för långresa tycker vi och Mondeo är gränsfall. Eftersom vi kör elbil och åker tåg till vardags är kraven rätt högt ställda på ljudkomforten i bilen. Om det bara var en faktor skulle vi troligen åka vidare i min gamla LS400.

flyg,, eller ta tåget,, klart,, då slipper du å alla miljövänner bry dig,, wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
IceEyes Varningar: För många..
19 mars 2016 · 2 552 Inlägg

zoopåse skrev:
Vår BMW 320d sålde vi förra våren. Ok bil men omotiverat dyr att bara ha att stå oanvänd. Har inte ångrat det beslutet. Cyklar har vi redan som används dagligen.

Det är långresan då och då som vi kikar på att kanske skaffa en till bil för.

Focus är tyvärr för bullrig för långresa tycker vi och Mondeo är gränsfall. Eftersom vi kör elbil och åker tåg till vardags är kraven rätt högt ställda på ljudkomforten i bilen. Om det bara var en faktor skulle vi troligen åka vidare i min gamla LS400.

Då föreslår jag att du är utan bil och går till fots istället smile Billigare blir det inte.

Senast redigerat av IceEyes (19 mars 2016)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
zoopåse
19 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Det brukar vi också göra. Vi brukar vandra en 10-milstur i fjällen varje sommar och lite småturer i trakterna här. Senast har det blivit tåg och buss dit men en långfärdsbil hade också suttit bra. Rekommenderas verkligen att ge sig iväg till fots några dagar. När du sedan sätter dig i bilen så har du kalibrerat om hjärnan så 50km/h känns som att köra 150...

Senast redigerat av zoopåse (19 mars 2016)

Jokabsson
19 mars 2016 · 1 175 Inlägg

Söker du billigt, problemfritt bilägande och ska använda bilen till enstaka långresor med hyfsad komfort så tycker jag Toyota kan leverera helt okej bilar. Min farfar köpte sin Corolla kombi fabriksny 2006 och har inte haft mer problem än trasiga lampor och slutkörda bromsar. Den är nästan tråkigt problemfri om man nu kan uttrycka sig så. Den kostar honom knappt någonting att äga längre, då värdet på dessa står ganska still numera.

Problemet med denna bilen är 1.6 motorn på 110hk. Väldigt livlös för en så pass stor bil och surrig i motorvägsfart. Satsa hellre på en Avensis med 2.0 motorn för problemfritt ägande men samtidigt skön komfort.

http://www.blocket.se/kristianstad/Toyo … 11&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Toyo … 11&w=3

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
ehedman
19 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Vill du vara miljövänlig och ändå köpa en bil så går det inte riktigt ihop.

Sen kan man fråga sig, hur räknas miljövänlig? Är det antal gram koldioxid per körd mil, bränsleåtgången per mil eller är det totalt utsläpp per körd mil, inräknat bilens tillverkning, som avses?

Är det det sistnämnda som avses så skulle jag köpa en diesel som gått väldigt långt och köra den på rapsolja (s.k. biodiesel), för man vill ju inte slösa alltför mycket på våra fossila bränslen.

Jämför du en nytillverkad Prius som har 0,8 mil på mätarn med en diesel-Merca som gått 80.000 mil (gammal taxi eller liknande) så kan jag lova dig att Mercan är ofantligt mycket "nyttigare" per körd mil än Priusen, allra helst om du kör på rapsolja.

Evildan
19 mars 2016 ·

ehedman skrev:
Vill du vara miljövänlig och ändå köpa en bil så går det inte riktigt ihop.

Sen kan man fråga sig, hur räknas miljövänlig? Är det antal gram koldioxid per körd mil, bränsleåtgången per mil eller är det totalt utsläpp per körd mil, inräknat bilens tillverkning, som avses?

Är det det sistnämnda som avses så skulle jag köpa en diesel som gått väldigt långt och köra den på rapsolja (s.k. biodiesel), för man vill ju inte slösa alltför mycket på våra fossila bränslen.

Jämför du en nytillverkad Prius som har 0,8 mil på mätarn med en diesel-Merca som gått 80.000 mil (gammal taxi eller liknande) så kan jag lova dig att Mercan är ofantligt mycket "nyttigare" per körd mil än Priusen, allra helst om du kör på rapsolja.

Jag emotser räkneexemplet inklusive några faktalänkar som backar upp påståendet gällande att MBn är renare än Priusen.

dasboot
19 mars 2016 · 441 Inlägg

När ni beskriver era problemfria bilar så har jag dåligt samvete som på 20 000mil
Utöver vanlig service fått byta:
*kopplingslameller + svänghjul + urtrapningslager
*packning på oljepump i samband med kamremmsbyte
*länkarmar,  styrleder, stabilisatorstag
*övre och undre motornsning
*hjullager höger fram

Detta ser jag som något som är normalt att byta på 20 000mil. Men många här verkar äga bilar som enbart behöver lite olja och nya bromsbelägg då och då.

Jag hade kollat på en 170hk volvo s80 av tidig generation eller en Saab 9-5. Då åker du billigt och bekvämt. Båda har typ 0 i värde så ägande kostnaderna blir låga speciellt om du åker så sällan.

ehedman
19 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Evildan skrev:
Jag emotser räkneexemplet inklusive några faktalänkar som backar upp påståendet gällande att MBn är renare än Priusen.

Tänkte bara rent logiskt, men för sakens skull:

Här erkänner man att med batteritillverkningen blir Priusen värre än genomsnittsbilen.
http://teknikensvarld.se/toyota-prius-a … en-126200/

Okej, gammal länk säger du, de har säkerligen bättrat på sig, vi kör vidare.

Följ den här länken:
http://www.nextgreencar.com/emissions-c … ota/prius/

Fyll i 5 miles (ca 0,8 mil) så får du 1,8 kg = 1800 g.
Dela detta med antal kilometer, dvs 8, så får du kvoten utsläpp i form av g CO_2/km
1800/8=225 g CO_2/km

Följ sedan den här länken:
http://www.nextgreencar.com/emissions-c … ass/53489/

Fyll i 500.000 miles (ca 80.000 mil) så får du 143,5 ton = 143.500.000 g
Dela detta med antal kilometer, dvs 800.000, så får du kvoten utsläpp i form av g CO_2/km
143.500.000/800.000=179,4 g CO_2/km

Jag påstår att 179,4 < 225 och således stämmer min teori.

zoopåse
19 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Lca på de modernare Toyota-hybridernas tillverkning är åtminstone samma som för motsvarande icke-hybrider. En utveckling som inte hade varit möjlig utan dr första små serierna av hybrider med större miljömässigt fotavtryck.
Miljövänligheten hos olika bilar kan bli ett i det närmaste filosofiskt ställningstagande. Personligen lutar jag mer åt att nyttan av teknikutvecklingen hos nyare effektivare hybrider och elfordon värderas högt och återvinningsgraden hos äldre fordon är ändå rätt hög idag vilket betyder att effektiva bilar med möjligheter att köras på förnybart är att föredra ur miljösynpunkt jämfört med att köra vidare med gamla energislukande och/eller fossilberoende bilar.

Så effektivitet vid drift och möjlighet att drivas med alternativa bränslen är väl de mest intressanta egenskaperna för min del.

ehedman
19 mars 2016 · 1 966 Inlägg

zoopåse skrev:
Lca på de modernare Toyota-hybridernas tillverkning är åtminstone samma som för motsvarande icke-hybrider. En utveckling som inte hade varit möjlig utan dr första små serierna av hybrider med större miljömässigt fotavtryck.
Miljövänligheten hos olika bilar kan bli ett i det närmaste filosofiskt ställningstagande. Personligen lutar jag mer åt att nyttan av teknikutvecklingen hos nyare effektivare hybrider och elfordon värderas högt och återvinningsgraden hos äldre fordon är ändå rätt hög idag vilket betyder att effektiva bilar med möjligheter att köras på förnybart är att föredra ur miljösynpunkt jämfört med att köra vidare med gamla energislukande och/eller fossilberoende bilar.

Så effektivitet vid drift och möjlighet att drivas med alternativa bränslen är väl de mest intressanta egenskaperna för min del.

Ahh, det är på ett mer filosofiskt plan.

Jag menade mest att det minsta avtrycket som Du utför sker om du köper en begagnad Mercedes diesel med 80.000 mil tillryggalagda. Detta jämfört med en ny Prius som har 0,8 mil på mätaren, allra helst om du bara avser köra enstaka mil per år.

Du bör också ha i åtanke att en Prius  går på fossila bränslen, medan en begagnad Mercedes diesel är körbar på s.k. industriell rapsolja.

Edit: Jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd om du har för avsikt att köpa en laddhybrid. Då blir det kanske istället en fråga om hur elen producerats, vilket är ett kapitel för sig.

Senast redigerat av ehedman (19 mars 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang