Miljövänligaste långfärdsbilen som bara kan stå utan att kosta för mycket

zoopåse
19 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Jag menar nog som du att det inte är så enkelt att avgöra definitivt vad som är miljövänligast. En Prius största nackdel vare sig sen är ny eller gammal är just som du säger att den bara går på bensin som ju idag är fossil till 95% eller så. En diesel kan man ju tanka med HVO upp till 50% idag på Preem. Men en äldre diesel utan partikelfilter eller som drar relativt mycket och släpper ut mycket NOx känns inte som den bästa lösningen totalt sett. Om det blir en till diesel för min del ser jag helst att utsläppen vid drift är så låga som det bara går.

ehedman
19 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Betänk att partikelfilter har funnits i mer än tio år, så på den fronten är det ingen fara. En diesel är i regel mer bränslesnål än motsvarande bensinare, så på den biten är det grönt ljus.

Alternativet, RME eller biodiesel, tillverkas bland annat av fossila bränslen och palmolja - som i sig är dåligt för miljön pga skövlingen av regnskog.

I övrigt gäller det att, som vanligt, ta tillverkares siffror med en rejäl nypa salt då dessa aldrig är ärliga. Titta bara på VW-skandalen senast så förstår du min 'paranoia' över detta.

Oavsett vilken bil du till slut väljer så tänk på att underhållsladda batteriet/-erna mellan långturerna så du slipper urladdning.

granadadr
20 mars 2016 · 7 268 Inlägg

ehedman skrev:
Betänk att partikelfilter har funnits i mer än tio år, så på den fronten är det ingen fara. En diesel är i regel mer bränslesnål än motsvarande bensinare, så på den biten är det grönt ljus.

Alternativet, RME eller biodiesel, tillverkas bland annat av fossila bränslen och palmolja - som i sig är dåligt för miljön pga skövlingen av regnskog.

I övrigt gäller det att, som vanligt, ta tillverkares siffror med en rejäl nypa salt då dessa aldrig är ärliga. Titta bara på VW-skandalen senast så förstår du min 'paranoia' över detta.

Oavsett vilken bil du till slut väljer så tänk på att underhållsladda batteriet/-erna mellan långturerna så du slipper urladdning.

japp jag har monterat en cetec som laddar mitt batteri varje gång jag sätter i mv kontakten,, underbart att veta att man alltid har ström i bilen när man vrider på nyckeln,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Lasse62
20 mars 2016 · 292 Inlägg

ehedman skrev:
Betänk att partikelfilter har funnits i mer än tio år, så på den fronten är det ingen fara. En diesel är i regel mer bränslesnål än motsvarande bensinare, så på den biten är det grönt ljus.

Alternativet, RME eller biodiesel, tillverkas bland annat av fossila bränslen och palmolja - som i sig är dåligt för miljön pga skövlingen av regnskog.

I övrigt gäller det att, som vanligt, ta tillverkares siffror med en rejäl nypa salt då dessa aldrig är ärliga. Titta bara på VW-skandalen senast så förstår du min 'paranoia' över detta.

Oavsett vilken bil du till slut väljer så tänk på att underhållsladda batteriet/-erna mellan långturerna så du slipper urladdning.

HVO innehåller varken Palmolja eller fossila bränslen.

M123
20 mars 2016 · 962 Inlägg

zoopåse skrev:
Hej!

Till vardags kör vi ju elbil och cyklar och åker tåg mm, men ibland uppstår behovet av att t.ex. åka en längre bit >20mil till landet, till fjällen, på semestern, till någon kompis som bor långt bort osv. Vi har idag ingen bil lämpad till detta och det ligger något år i framtiden innan det börjar dyka upp elbilar som klarar 25 riktiga mil mellan laddningsstoppen till normala nybilspriser. Så ett par år kanske vi har behov av en andrabil.

Tills vidare funderar jag därför på vilka bilar som finns som ska vara så miljövänliga som möjligt och har låga fasta kostnader som skatt, värdeminskning och försäkring. Den ska även vara så tyst och bekväm det bara går, annars tar vi mycket hellre SJ-tåget än att åka långt i en studsig bullerburk. Som ni förstår vill jag helst inte tanka någon bensin alls men har funderat lite på en lite äldre Prius. Ett annat alternativ vore kanske en Audi A2 (kanske 3L-versionen som går att tanka på 50% HVO på Preem) men är lite osäker på hur långfärdsegenskaperna i en sådan är. Honda Civic Hybrid har vi redan provat tidigare och den höll inte måttet. Är även lite tveksam till biogas pga all naturgas de blandar i fordonsgasen och man kanske ändå får tanka bensin.

Så viktigast är:
1. Miljövänligast
2. Tyst och bekvämt
3. Låga fasta ägarkostnader som värdeminskning, skatt och försäkring då bilen kanske bara går några 100mil på ett år.
4. Farthållare

Prius verkar lovande och skulle kosta under 10000kr/år totalt att ha hemma vilket inte räcker till särskilt mycket hyrbil och tågbiljetter. Tråkigt dock att den bara går på bensin, kan man etanolkonvertera den? Fler alternativ? Viktigt att de håller värdet bra och inte kostar en massa i försäkring och skatt.

Jag har svaret på din fråga men av hur du resonerar kommer du nog inte köpa mitt resonemang, men gör ett försök.
Att köpa "nya" bilar är det värsta man kan göra för miljön, antalet plaster och lätta material är enormt energikrävande och giftiga att tillverka, en parameter på skalan som aldrig räknas till i att vara miljömedveten.

Så en skattebefriad bil helst från USA möter dina krav mer än du kan tro, dom sjunker ju inte i värde heller vilket i sig med är en miljöaspekt i sig, pengar för att komma i fickan har förbrukat en del av jorden för att bli pengar i form av arbete med allt vad det innebär för den enskilde.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
ehedman
20 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Lasse62 skrev:
HVO innehåller varken Palmolja eller fossila bränslen.

Nej, det har du rätt i. Men det är så pass nytt och den vanligaste biodieseln i Sverige torde vara RME, därför jämförde jag med det.

Lasse62
20 mars 2016 · 292 Inlägg

ehedman skrev:

Lasse62 skrev:
HVO innehåller varken Palmolja eller fossila bränslen.

Nej, det har du rätt i. Men det är så pass nytt och den vanligaste biodieseln i Sverige torde vara RME, därför jämförde jag med det.

Jag tror inte det är någon leverantör av RME i Norden som använder palmolja istället för eller tillsammans med rapsolja.

Så där är det knappast någon skillnad, vinteregenskaperna hos HVO är betydligt bättre än hos RME gjord på raps, palmolja är i princip okörbart i vårt klimat stora delar av året.

Vi har kört 4-500 fordon på RME men övergår nu i stor utsträckning till HVO

zoopåse
20 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Lasse62: gammal amerikanare har jag också funderat mycket på då jag har ett intresse för dem. Det är väl framförallt ett par saker som inte riktigt uppfyller kraven. Dels bränsletörsten och avgasrening (äldre) och i viss mån komfort och drifssäkerhet. Åker man som vi 100mil i sträck är det stora krav på ljudkomfort och driftssäkerhet i motorvägsfart. Därför är jag lite tveksam till att köra en fin gammal amerikanare de sträckorna mitt i sommaren. Det blir som ett projekt i sig.

Annars är det riktigt som du säger att det skulle passa på många vis. Vissa bilar skulle även vara i närheten av kraven som en Caprice från 90-talet med 700-låda och lilla 305-motorn t.ex. etanolkonverterad. Jag är dock inte så lockad av att åka th350-låda 100mil längs E4:an i 25graders värme. En Seville från 92-00 skulle uppfylla komfortkraven med råge men är tokdyr i skatt och försäkring.

Nu fick du mig att fundera på en Caprice igen Lasse. smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 mars 2016 · 3 730 Inlägg

zoopåse skrev:
Lasse62: gammal amerikanare har jag också funderat mycket på då jag har ett intresse för dem. Det är väl framförallt ett par saker som inte riktigt uppfyller kraven. Dels bränsletörsten och avgasrening (äldre) och i viss mån komfort och drifssäkerhet. Åker man som vi 100mil i sträck är det stora krav på ljudkomfort och driftssäkerhet i motorvägsfart. Därför är jag lite tveksam till att köra en fin gammal amerikanare de sträckorna mitt i sommaren. Det blir som ett projekt i sig.

Annars är det riktigt som du säger att det skulle passa på många vis. Vissa bilar skulle även vara i närheten av kraven som en Caprice från 90-talet med 700-låda och lilla 305-motorn t.ex. etanolkonverterad. Jag är dock inte så lockad av att åka th350-låda 100mil längs E4:an i 25graders värme. En Seville från 92-00 skulle uppfylla komfortkraven med råge men är tokdyr i skatt och försäkring.

Nu fick du mig att fundera på en Caprice igen Lasse. smile

Skatt och försäkringsfrågan löses enkelt genom att ha den avställd när den ej används. Totalekonomiskt är min Cheva Van bäst, och inte så tokig miljömässigt aom många tror. Den är utrustad med katalysator.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
M123
20 mars 2016 · 962 Inlägg

zoopåse skrev:
Lasse62: gammal amerikanare har jag också funderat mycket på då jag har ett intresse för dem. Det är väl framförallt ett par saker som inte riktigt uppfyller kraven. Dels bränsletörsten och avgasrening (äldre) och i viss mån komfort och drifssäkerhet. Åker man som vi 100mil i sträck är det stora krav på ljudkomfort och driftssäkerhet i motorvägsfart. Därför är jag lite tveksam till att köra en fin gammal amerikanare de sträckorna mitt i sommaren. Det blir som ett projekt i sig.

Annars är det riktigt som du säger att det skulle passa på många vis. Vissa bilar skulle även vara i närheten av kraven som en Caprice från 90-talet med 700-låda och lilla 305-motorn t.ex. etanolkonverterad. Jag är dock inte så lockad av att åka th350-låda 100mil längs E4:an i 25graders värme. En Seville från 92-00 skulle uppfylla komfortkraven med råge men är tokdyr i skatt och försäkring.

Nu fick du mig att fundera på en Caprice igen Lasse. smile

Äsch nu var det inte Lasse som skrev utan jag. Ja nu blev jag lite förvånad faktiskt. Glatt överraskad faktiskt, åkt caprice själv som bruksbil och det sämsta jag gjort är att jag gjorde mig av med den. Så problemfritt som cheva är slår nog inget, sen komforten i valen som jag hade, gud är ju som att sätta sig i soffan hemma ungefär fast skönare. Men då blir det inte skattefritt tyvärr, men det goda i kråksången är ju att boxyn bygger på samma ram och är fan snyggare. Köp köp köp köp köp säger jag, passa dig bara för 307:an.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zoopåse
20 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Sorry M123. Skyller på mobilen.

zoopåse
21 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Utbudet av Caprice verkar lite tunt just nu och skatten är hög på de som har avgasrening och lockup...

Funderar på om en Volvo V70 2.0F -09 som gått 30'000mil kan vara ett vettigt alternativ? 1400kr i skatt. Vad kan man säga om en sådan bil? Bra val?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 mars 2016 · 3 730 Inlägg

zoopåse skrev:
Utbudet av Caprice verkar lite tunt just nu och skatten är hög på de som har avgasrening och lockup...

Funderar på om en Volvo V70 2.0F -09 som gått 30'000mil kan vara ett vettigt alternativ? 1400kr i skatt. Vad kan man säga om en sådan bil? Bra val?

Du läste inte vad jag skrev ang skatt och försäkring? Vi bytte ut en taxibil, v70 2.0F -07 nu i vintras. Hade rullat 70k och hade inga allvarliga krämpor under sin tid som taxi. Så de är vettiga

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zoopåse
21 mars 2016 · 1 171 Inlägg

Jo, men det är ju en fördel om man har tillgång till bilen när som helst även om den används sällan. Att man slipper ställa på och av bilen är ju ett moment mindre att hantera varför låg skatt ändå är önskvärt.

Tittar även på alternativet att hyra bil så länge om det ändå är så sällan att man kan ställa av/på en bil mellan körningarna. Att hyra en V70 i 2v kostar 8000kr. Om det bara blir av en gång att hyra bil så tjänar man ju på det istället.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 mars 2016 · 3 730 Inlägg

zoopåse skrev:
Jo, men det är ju en fördel om man har tillgång till bilen när som helst även om den används sällan. Att man slipper ställa på och av bilen är ju ett moment mindre att hantera varför låg skatt ändå är önskvärt.

Tittar även på alternativet att hyra bil så länge om det ändå är så sällan att man kan ställa av/på en bil mellan körningarna. Att hyra en V70 i 2v kostar 8000kr. Om det bara blir av en gång att hyra bil så tjänar man ju på det istället.

Idag är det knappast en börda att ställa på bilen. Enkel knapptryckning på mobilen.

Men jag tror att det är den bästa (kanske inte billigaste)...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zoopåse
20 maj 2016 · 1 171 Inlägg

Det blev en Cadillac BLS wagon flexpower till slut. Som en Saab 9-3 fast med mer stoppning, ljuddämpning och fjädringskomfort.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2016 · 14 007 Inlägg

zoopåse skrev:
Det blev en Cadillac BLS wagon flexpower till slut. Som en Saab 9-3 fast med mer stoppning, ljuddämpning och fjädringskomfort.

En Saabillac alltså! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zoopåse
21 maj 2016 · 1 171 Inlägg

:p

zoopåse
27 november 2018 · 1 171 Inlägg

Cadillac är såld pga att den nyttjades för lite och numera har vi en Ioniq som funkar även för långresor. Toknöjd än så länge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang