4309
Sök

Kan man byta modul på en kylarfläkt själv? Mercedes a150 2006.

3 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
Mercedes a150
2006
13,000

Min kylarfläkt till motorn är konstant igång. Enl verkstaden är det själva "modulen" på fläkten som är trasig. Nu har jag beställt en begagnad fläkt som tillhörde en bil som gått 15,000mil. Att byta ut den mot en äldre fläkt känns dumt. Men kan jag själv byta modulen på fläkten eller är risken stor att det kan bli fel? Har inte tidigare meckat med bil.

Kylarfläkt: A1695002493

1 787 Inlägg
24 mars 2016
Att byta ut fläkten mot en som kanske är äldre än din är inte okej, men "modulen" går bra? Hur tänkte du där? Varför köpte du inte en fläkt från den sista årsmodellen? Inte bara miltal, även ålder spelar roll. Eftersom du inte vet ett skit om bilar så är risken stor att du tar sönder någonting, om så bara en liten plastdetalj som går av, så kör enligt devisen if it ain't broke, don't try to fix it och byt fläkten i sin helhet, om det inte är avsevärt mycket lättare att byta modulen. Och då ska du testa att demontera modulen på din gamla fläkt innan du börjar pilla på den nya. Det första du kan göra är att koppla in den nya fläkten i bilen (själva kontakten) bara för att se att den fungerar. Inte för länge så inte kylvätskan kokar, bara för att kolla funktionen.
Senast redigerat av Bassiehof (24 mars 2016)

2 370 Inlägg
24 mars 2016
Om du aldrig tidigare meckat med en bil så avråder jag dig starkt att göra detta själv, kanske inte verkar så avancerat att byta ut lite saker men tro mig, det är lätt att man har sönder saker, och vet man heller inte heller vad saker har för funktion så ska man inte vara där och greja

Jag jobbar som bilmekaniker och ser ibland bilar som folk har grejat på och det kan vara skrämmande, menar inte att du är sån men jag vill bara hjälpa till så att du inte får fler problem än du hade från början

Kan ge dig ett exempel, jag kan inget om husel och rör därför inget sån då jag helt enkelt inte fullt ut förstår vad sakerna jag grejar med har för funktion, dessutom är husel farligt

2 350 Inlägg
24 mars 2016
Xebers76 skrev:
Om du aldrig tidigare meckat med en bil så avråder jag dig starkt att göra detta själv, kanske inte verkar så avancerat att byta ut lite saker men tro mig, det är lätt att man har sönder saker, och vet man heller inte heller vad saker har för funktion så ska man inte vara där och greja

Jag jobbar som bilmekaniker och ser ibland bilar som folk har grejat på och det kan vara skrämmande, menar inte att du är sån men jag vill bara hjälpa till så att du inte får fler problem än du hade från början

Kan ge dig ett exempel, jag kan inget om husel och rör därför inget sån då jag helt enkelt inte fullt ut förstår vad sakerna jag grejar med har för funktion, dessutom är husel farligt

Eller så är man "dum" som jag och ger sig in i det med lite common sense, inställningen "hur svårt kan det vara, alla började någonstans" och en massa googlande. big_smile

Å andra sidan har jag fått sota för det ett antal gånger också. tongue (Att agera ledare för 240V AC är inte skönt...)

3 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Att byta ut fläkten mot en som kanske är äldre än din är inte okej, men "modulen" går bra? Hur tänkte du där?

Du förstår väl att det var modulen som var trasig till och börja med vilket gör att fläkten alltid är igång? Jag var tvungen att köpa en helt ny fläkt för att Mercedes säljer inte modulen separat, inte heller skroten med. Så jag köpte en begagnad.

3 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
Vad tycker ni att det ska kosta för att få modulen utbytt?

6 648 Inlägg
4 april 2016
Hej!
Har du bilder på hur grejerna ser ut? Kan ju inte vara så svårt att byta ut dessa grejer själv.
Om man inte försöker själv så kommer man ju aldrig att lära sig något...
Att alltid "lämna bort till någon annan" när man har fel på bilen gör ju allting väldigt dyrt och man lär sig ingenting.

1 787 Inlägg
4 april 2016
adambergkvist skrev:
Bassiehof skrev:
Att byta ut fläkten mot en som kanske är äldre än din är inte okej, men "modulen" går bra? Hur tänkte du där?

Du förstår väl att det var modulen som var trasig till och börja med vilket gör att fläkten alltid är igång? Jag var tvungen att köpa en helt ny fläkt för att Mercedes säljer inte modulen separat, inte heller skroten med. Så jag köpte en begagnad.

Ja, och därför ska du byta ut HELA fläkten i stället för att byta "modul", för om något går sönder när du försöker byta "modulen" står du där med två fläktar som inte fungerar som de ska. Det är väl enklast att byta hela fläkten för den är förmodligen bara monterad med några skruvar, sen är det bara att plugga in kontakten. Du kan ju först kolla funktionen enligt beskrivningen i mitt förra inlägg. Jag skriver så för att jag av erfarenhet vet att plast blir bräcklig när den blir gammal, och din bil är minst 10 år gammal så du kan räkna med att något går sönder när du försöker pilla isär det. Vanliga kontakter är gjorda för att kunna tas isär flera gånger, liksom skruvar, men inte plastdetaljer som ibland svetsas (genom smältning) eller limmas fast för att de aldrig behöver demonteras, och då kan du inte göra annat än att byta hela. Det är sannolikt därför Mercedes bara säljer hela fläkten och inte bara modulen.
Senast redigerat av Bassiehof (4 april 2016)

1 787 Inlägg
4 april 2016
Kom att tänka på att Mercedes inte säljer "modulen" separat, för om du vill byta "modulen" på ett säkert sätt så måste du ändå demontera fläkten, och då slipper mekanikern ägna extra tid åt att byta "modulen" i stället för att bara snabbt montera i en ny fläkt vilket tar en kvart från det att han hämtar bilen på parkeringen tills han ställt tillbaka bilen på samma parkering. Om han ska byta "modul" tar det kanske en timme eller det blir trassel med fingertoppskänslan.

Sök