7455
Sök

Slår i bromspedalen o bilen bromsar inte på en gång i högre farter. Volvo 945 1996

6 740 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
Hallå smile

Gäller en gammal volvo 945 ltt 1996 på 35-tusen mil med ABS.

Kör man i 120 eller fortare o trycker på bromsen så är pedalen helt stum (går inte trycka ned) samtidigt som det slår i den, men efter si sådär 1-2 sekunder så sjunker den och då "slits" bilen till höger. Verkar som bilen bara bromsar på höger sida under det första ögonblicket efter att pedalen "sjunkt", totalt jävla livsfarligt. Ju fortare man kör desto längre stund tar det för bilen att fatta att man bromsar.

Händer endast i 120km/h eller högre. ABS lampan har tänts lite till o från under ca 8 år när man legat i 100 eller högre en längre stund. Men den har dock aldrig tänts/lyst när bilen gjort såhär. Startar man om bilen så är den släckt igen. Förr tändes den nästan hela tiden när man kom upp mot 100 km/h, men nu tänds den inte alls lika ofta.

I övrigt så funkar bromsarna perfekt, tar jämnt o fint enligt bilprovningens utrustning.

Någon som vet varför bilen gör på detta vis? Lite tips mottages gärna smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

österbybruk
267 Inlägg
24 mars 2016
Hade liknande fel på min 945a när jag köpte den,  dock bara första dagen,  sen tändes ABS lampan varje dag efter några meters körning. Det var ABS givaren vänster fram som var slut. Om abskransarna fram är väldigt rostiga kan ABSen börja arbeta vid minsta lilla tryck på bromsen. Då räcker det med att rengöra med bågfilsblad.
Kolla givare är lätt med en multimeter, ta isär abskontakterna som sitter i motorrummet vid fjädertornen, mät växelström AC på kontakten som går till givaren och snurra på hjulet. Det går även att mäta ohm,  har inte siffrorna i huvudet men det ska vara lika Höger-vänster. På min var vänster trasig och hade mycket lägre volt.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

6 740 Inlägg
25 mars 2016
Trådstartare
Idag påväg hem från elmia tändes abs lampan i ca 110 blås, o då fungerade bromsarna perfekt i högre farter

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

164 Inlägg
25 mars 2016
Läs felkoder och åtgärda snarast är mitt tips... Gamla bilar med halvtrasig ABS kan vara farligt fick jag erfara på jobbet för nåt år sen. En Peugeot 406 som en pinne till handbromsen lossnade på pga rostig bromssköld och lagt sig mellan givare och krans vänster bak. Resulterade i plötsligt tvärstum bromspedal och noll bromsverkan. Körde rätt in i en verkstadsport, som tur bara i någon kilometer i timmen så porten gick o rikta med ett spett och jag+bilen oskadda. Hade 5 minuter tidigare åkt i 100 km/h på allmän väg...

edit: ville förtydliga att det farliga är när det är ett fel någonstans men lampan inte lyser eftersom systemet kan bete sig på ett sätt som det inte är menat. Om lampan lyser är systemet avaktiverat. Det är därför man måste radera felkoden på nyare bilar för att systemet skall fungera igen, det är alldeles för farligt att riskera att folk släcker sina lampor själv genom att ta bort batteripolen t.ex. eller att bilen själv släcker när systemet fungerar igen av sig själv (intermittenta fel).
Senast redigerat av keykey (25 mars 2016)

Sök