2950
Sök

Nån kunnig i Örebroområdet som kan komma och hjälpa mig med en B21E som inte vill starta? (Något med bränsletillförseln)

21 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
Som rubriken lyder. Gick fint förut men plötsligt ville den inte starta. Trasigt relä av nåt slag? Har inte kunskapen att felsöka. Är du kunnig så är jag mer än tacksam för hjälp! Tänker sälja bilen och vill att den ska fungera. Nu har bilen stått still i garage i 1,5 år.

MVH Robert

6 217 Inlägg
27 mars 2016
Händer det ingenting när du vrider på nyckeln? Eller går motorn runt, men den startar inte?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 mars 2016
Ja, lite mer kött på benen för detta borde vara lätt att lösa..
Lite startgas ,så går den nog efter att den stått såpass länge..
Då soppan kanske inte är den bästa ..
Senast redigerat av tommen1 (27 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

21 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
Tack för visat engagemang. Motorn går runt och startmotorn fungerar. Styrtrycksenheten har tidigare krånglat, men den har blivit renoverad och efter det gick bilen fint igen. Sen plötsligt ville den inte gå igång. Vid renoveringen av k-jetronic så byttes även bränslepumpen ut mot en ny. Tändstift, tändkablar och fördelarlock är nya. Jag förstår inte vad det är för fel och då det gått så lång tid vill jag få igång den så att jag kan sälja den.
Senast redigerat av -volvo-240- (27 mars 2016)

4 917 Inlägg
27 mars 2016
Tror du inte att det kanske kommit in luft i bränslesystemet när den stått så länge?

21 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
Det kan jag inte svara på, men det var för 1,5 år sedan den inte startade. Dagen innan gick den hur fint som helst. Den har alltså stått och samlat damm i ett garage tills nu då jag vill ta tag i problemet.

4 917 Inlägg
27 mars 2016
Tänker du prova startgas som jag ordinerade ?

21 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
Det ska jag prova. Blottar min okunskap fullständigt och frågar var ska man spraya den? Blir nog till att ladda upp eller byta batteriet först i alla fall. Det lär vara dött.

4 917 Inlägg
28 mars 2016
Man sprayar i luftintaget..

962 Inlägg
28 mars 2016
Nu framgår det ju inte viken insprutning det är då du inte skrivit år.
Men om jag utgår från den mekaniska så är det inte mycket som kan fela när det kommer till att inte mata bränsle.
Det absolut första är det bensin i bilen sen?...
1. Trasig säkring.
2. Trasigt bränslerelä.
3. Bränslepump skuren eller brunnen eller bara sitter fast.
4. Kabelbrott.

Nu är det en jävla massa år sedan jag höll på med Volvo och den mekaniska insprutningen, men någonstans i bakhuvudet har jag ett minne av en tvåfärgad kabel som matning till pumpen, undrar om den var röd/vit och gav tillslag från tändspolen på minus? Nu kan jag ha fel ang färgen på kabeln och hur kopplingen gick då det är verkligen evigheter sen jag skruvade Volvo, ta för säkerhets skull och kolla på ett kopplingschema och sen mät om den får ström, klickar relät och surrar pumpen etc. Pumpen i tanken är inte lika viktig som den under baksätet, utan den i tanken går den men illa och helst vid hårt gaspådrag.

Klickar relät men pumpen tyst får du ge den en liten snäll smäll med något som inte slår sönder den men skakar om den lite. Om den nu börjar leva så ska relät nypa efter den byggt tryck och bli tyst.
Men du får ha i åtanke att en pump inte blir långlivad som är i det där stadiet.

Fungerar ovanstående som det ska så är det bara avsaknad av gnista som saknas. Så arbetar du efter det jag skrivit så borde du åtminstone få bilen att hosta till lite. big_smile
Senast redigerat av M123 (28 mars 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

67 Inlägg
28 mars 2016
Om den gick innan och sedan bara har stått under en längre tid så borde du prova att ta med en kompis ut som kan peta in handen innanför luftburken och lyfta upp mätskivan i bränslefördelaren lite granna, på så sätt tvinga fram bensin till spridarna (om du redan följt M123's instruktioner och vet att pumpen funkar).

Mätskivan har en tendens att kladda/kärva fast om bilen stått länge. Men tänk på att lyfta försiktigt och gärna i mitten av skivan då det är ganska känsliga grejer och blir mätskivan sne så kommer den inte funka korrekt.

det är mänskligt att fela, men det krävs en dator för att verkligen strula till det

Sök