Har en ke70 från -81 som jag tänkte få lite stil på. Är svag för jdm-look och tycker det är skitballt med massa camber och djupa fälgar. Gillar när saker och ting är välgjorda och hoppas denna bil kommer ge ett gött intryck även på nära håll när den är klar. Till att börja med får det mesta vara original men när plånbok tillåter så köper jag prylar :-)
Rengjort lite på kolvarna. En liten sväng med mr muscle ugnsrengöring gjorde gott. Ovansidan på kolven är dock inte ren ännu. Måste ha nåt att borsta med. kolvringarna ska bort också (nya ligger hos topplanar-killen).
oj vilken skillnad. skönt när man hittar ett medel som gör så man inte behöver en så stor arbetsinsats för ett bra resultat :-)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Mustang mach-E[https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339914/]Mach-E[/url]
Hoppas nån ser detta och svarar Jag ska lacka blocket nu snart och har en burk med biltemas motorlack hemma. Har läst blandade recensioner på den och är osäker om jag ens ska öppna burken. Jag har läst att den ska fungera bra på gjutjärn. är det värt att prova på en mindre del först för att se resultat kanske. vad tycker ni? Ska jag bara köra på? eller kommer jag garanterat för sprickor i färgen och flagningar o skit?
lowsnuff skrev: Hoppas nån ser detta och svarar Jag ska lacka blocket nu snart och har en burk med biltemas motorlack hemma. Har läst blandade recensioner på den och är osäker om jag ens ska öppna burken. Jag har läst att den ska fungera bra på gjutjärn. är det värt att prova på en mindre del först för att se resultat kanske. vad tycker ni? Ska jag bara köra på? eller kommer jag garanterat för sprickor i färgen och flagningar o skit?
Jag målade en V8 med Biltemas motorlack för 2 år sedan, och den är fortfarande fin. Med det sagt så finns det garanterat bättre motorlacker att välja på, men det dög åt mig iallafall
Jag kollade aldrig med bladmått mellanrummet på kolvringarna i blocket. Alltså att peta ner kolvringarna i hålet och kolla.
Hur mycket kan gå fel, och hur viktigt är det på den här lilla motorn där allt också är original? Blocket är ju honat också så det har ju inte blivit mindre. Det jag är orolig för är om kolvringarna skulle vara för stora.
Ska jag göra om och riskera att jag pajar kolvringarna när jag tar bort dom igen eller kan jag vara lugn?
Satte ju dit kammen o dä sist. det sista som hände var att jag drog av en skruv.
blev sur och åkte hem. Nästa gång jag var förbi garaget så gick det superlätt att bara knacka loss den där och sätta dit en annan skruv.
Jag hade nya "oil seals" så jag skulle få bort dom gamla... jag förstod ju inte först att det var metall i hela packningen så jag börja skrapa med nåt vasst och hade mig och undra hur fan ska det här gå till. sen bände jag lite med nån mejsel och då böjdes ju metallen varpå jag tänkte "helvete nu tar jag sönder saker här" till slut kom jag fram till att hela grejen måste såklart ut så då var det bara ta i med lite hävarm så lossna den men då såg den ut såhär ^^
fick meddelande från min bror som haft kontakten med dom som skulle vattenskära ut flänsar till insug/utblås. såhär blev det.
hur planar man flänsarna lättast? kan man göra det själv så det är ok?
Ett sätt att plana är att fästa sandpapper på en plan yta. Sedan lägger du det du vill ha plant på ytan och drar det fram och tillbaka. Tar tid men blir till slut plant. Såg en video på en som planade ett motorblock på det sättet och använde en gammal glasbordsskiva på en arbetsbänk för att få helt plant. Hans kommentar var att man skall se till att ha jämnt tryck över hela ytan (funkade för honom genom blockets egna vikt).
Gussam skrev: Ett sätt att plana är att fästa sandpapper på en plan yta. Sedan lägger du det du vill ha plant på ytan och drar det fram och tillbaka. Tar tid men blir till slut plant. Såg en video på en som planade ett motorblock på det sättet och använde en gammal glasbordsskiva på en arbetsbänk för att få helt plant. Hans kommentar var att man skall se till att ha jämnt tryck över hela ytan (funkade för honom genom blockets egna vikt).
Dock ej testat detta själv
Tack! ja det ska jag testa. dom är 12mm tjocka så skulle jag misslyckas totalt så finns det säkert tillräkligt kvar att göra om och göra rätt hos någon med fräsiga maskiner.
Nu har jag varit ute i garaget och roat mig igen Har en bekant som blästrat lite småsaker åt mig.
Så dom fick man ju lägga på lite primer på (eftersom alu)
Och sen lite färg.
blev helt ok La lite färg på toppen också.
Har nog en enkel plan för färger i mottorrummet. eftersom själva utrymmet blir mintgrönt och topplocket är samma färg så får allt annat bli svart och silver. hoppas det kommer se fett ut när det är klart
Jahopp då har man varit ute en sväng igen i garaget.
Satte dit kamkedjan och grejer.
Det var ett litet helvete att få i oljepluggarna men med ett skruvstäd och en tejprulle i rätt storlek fick jag i denna
Sen blaska jag på färg på oljetråget också. Det fick bli motorlack på det. Hoppas det håller mot några stenskott allafall
Nästa gång blir det att sätta dit oljetråget och toppen👍 Måste köpa klarlack och svart färg så jag kan lacka motorfästen och lite sånt också. Även så jag kan lägga ny färg i motorrummet med klarlack på denna gång så blir det nog bättre än sist.
Jo, oljetråget skulle ju på, borsta lite på muttrarna först. Tyvärr ingen bild på tråget när det sitter på.
Fick på toppen också. Ny topplockspackning och grejer :-) men inte nya bultar. Här kom momentnyckeln till hands också.
Sen skulle lyftarna på plats men här har jag ett par frågor.
Jo första frågan: jag har satt momentnyckeln på 2,3kgm och drar åt muttrarna (som håller lyftarna), men det känns som de går att dra åt hur mycket som helst, till slut våga jag inte mer. Kan det vara momentnyckeln eller är 2.3kgm bara mer än jag tror? Andra frågan: den långa gängstaven på bilden lossnade när jag drog åt den muttern (sitter gängstav där för att den även håller fast topplocket) den ser inte ut att ha gått av men jag vet inte hur jag ska få dit den igen eller om jag tog sönder nåt i toppen? Ska man sätta två muttrar så det låser och sen skruva mer staven igen kanske?
som svar på min egen fråga om momentet. Jag har ju en momentnyckel från biltema. det står på hemsidan att den klarar moment mellan 4-20Nm och då är alltså 2.4 för lite för att det ska ge utslag? lustigt då att 0-4 finns med på inställningsskalan...
Topplocksbultar skall alltid bytas om dom är sträckbultar. hurvida du har sånna eller inte vågar jag inte svara på. Angående momentet så är kgm och Nm inte samma sak. 2,3kgm motsvarar ca 22Nm. Det låter lite lågt tycker jag, topplocks brukar ju dras med över 100Nm?
_Budda_ skrev: Topplocksbultar skall alltid bytas om dom är sträckbultar. hurvida du har sånna eller inte vågar jag inte svara på. Angående momentet så är kgm och Nm inte samma sak. 2,3kgm motsvarar ca 22Nm. Det låter lite lågt tycker jag, topplocks brukar ju dras med över 100Nm?
Jag du har självklart helt rätt. jag blanda ihop vad jag tänkte och vad jag skrev bara. nyckeln klara mellan 40-200nm och dom som jag inte vågade dra åt ska dras med 2.4kgm (alltså typ 25nm) Därför är nog nyckeln jag använder lite för "kraftig" för dom bultarna. OBS, detta var bultarna till lyftarna, inte bultarna som håller fast toppen i blocket.
Jag kanske har lärt mig fel här? jag kallar toppen för topp och kåpan uppepå toppen för topplock. är det fel att säga så? säger man topplock om hela toppen?
_Budda_ skrev: Topplocksbultar skall alltid bytas om dom är sträckbultar. hurvida du har sånna eller inte vågar jag inte svara på. Angående momentet så är kgm och Nm inte samma sak. 2,3kgm motsvarar ca 22Nm. Det låter lite lågt tycker jag, topplocks brukar ju dras med över 100Nm?
Jag du har självklart helt rätt. jag blanda ihop vad jag tänkte och vad jag skrev bara. nyckeln klara mellan 40-200nm och dom som jag inte vågade dra åt ska dras med 2.4kgm (alltså typ 25nm) Därför är nog nyckeln jag använder lite för "kraftig" för dom bultarna. OBS, detta var bultarna till lyftarna, inte bultarna som håller fast toppen i blocket.
Jag kanske har lärt mig fel här? jag kallar toppen för topp och kåpan uppepå toppen för topplock. är det fel att säga så? säger man topplock om hela toppen?
Aha! att bultarna till lyftarna ska dras med 25nm låter mer rimligt. som du säger så fungerar nog inte din momentnyckel på så låga moment. köp en liten också, är alltid bra och ha
med topplock brukar man mena själva toppen och "kåpan uppepå" brukar kallas för ventilkåpa, iaf där jag kommer ifrån