Köpt bil som det blivit fel på. Vad kan jag göra nu?

henne_svenne
12 april 2016 · 668 Inlägg

Hej!
Köpte för två månader sen min Bmw 335i -07 på bilfirma och ställde sedan in den för vinterförvaring.
Ställde på bilen för någon vecka sedan och märkte då att när man pressar bilen lite och börjar närma sig varvstoppet så har det hänt ca 3 gånger att motorlampan börjar lysa (gult) och motorn går in i "safe mode" och tappar kraft. När man då stänger av bilen och startar om den så funkar den som vanligt igen.

Något är ju fel på bilen. Så undrar nu ifall någon vet vad man kan göra?

Bilhandlaren påstår att om det är ett "trafiksäkerhets fel" så står dom för lagningen annars får jag betala allt själv.
Ringde och kollade med "hallå konsument" och de påstår att bilhandlaren är skyldig att bevisa att jag orsakat felet om det är inom 6 mån efter köpet och om de inte lyckas med det så ska de stå för kostnaden.

Så vad gäller egentligen? Vem har rätt?

Vill inte hänga ut företaget då de än sålänge har bemött mig på ett relativt bra sätt och sagt att jag ska felsöka bilen och sen höra av mig.

Tänkte även passa på att kolla om någon kan ge tips på vad som kan vad fel?
Jag misstänker efter lite sökning att det antingen är något med soppan eller tändning.

Bilen är alltså en:
335i automat från 2007
Bilen är tankad med 98 okt
Bilen har vid tillfällen varit uppe i normal temperatur

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 april 2016 · 4 917 Inlägg

Är detta något man kan programmera i databoxen ,tro ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
henne_svenne
12 april 2016 · 668 Inlägg

tommen1 skrev:
Är detta något man kan programmera i databoxen ,tro ?

Känns inte som det eller? En bil ska väl klara att varvas ur och till och med göras nån kort stund på varvstoppet?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 april 2016 · 4 917 Inlägg

Vanos ?

Senast redigerat av tommen1 (12 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
12 april 2016 · 10 388 Inlägg

henne_svenne skrev:
Hej!
Köpte för två månader sen min Bmw 335i -07 på bilfirma och ställde sedan in den för vinterförvaring.
Ställde på bilen för någon vecka sedan och märkte då att när man pressar bilen lite och börjar närma sig varvstoppet så har det hänt ca 3 gånger att motorlampan börjar lysa (gult) och motorn går in i "safe mode" och tappar kraft. När man då stänger av bilen och startar om den så funkar den som vanligt igen.

Något är ju fel på bilen. Så undrar nu ifall någon vet vad man kan göra?

Bilhandlaren påstår att om det är ett "trafiksäkerhets fel" så står dom för lagningen annars får jag betala allt själv.
Ringde och kollade med "hallå konsument" och de påstår att bilhandlaren är skyldig att bevisa att jag orsakat felet om det är inom 6 mån efter köpet och om de inte lyckas med det så ska de stå för kostnaden.

Så vad gäller egentligen? Vem har rätt?

Vill inte hänga ut företaget då de än sålänge har bemött mig på ett relativt bra sätt och sagt att jag ska felsöka bilen och sen höra av mig.

Tänkte även passa på att kolla om någon kan ge tips på vad som kan vad fel?
Jag misstänker efter lite sökning att det antingen är något med soppan eller tändning.

Bilen är alltså en:
335i automat från 2007
Bilen är tankad med 98 okt
Bilen har vid tillfällen varit uppe i normal temperatur

Vem som har rätt? Ja, "Hallå Konsument" är ju konsumentverket, så man kan väl anta (ganska riskfritt) att de vet vad de pratar om.


Enda gången en bilhandlare kan "friskriva sig" är om bilen säljs som reparationsobjekt. Även om handlare gärna påstår att de kan göra det med alla bilar under "XXXXXkr" och massa andra dumheter (i många fall).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
henne_svenne
12 april 2016 · 668 Inlägg

it_mutt skrev:

henne_svenne skrev:
Hej!
Köpte för två månader sen min Bmw 335i -07 på bilfirma och ställde sedan in den för vinterförvaring.
Ställde på bilen för någon vecka sedan och märkte då att när man pressar bilen lite och börjar närma sig varvstoppet så har det hänt ca 3 gånger att motorlampan börjar lysa (gult) och motorn går in i "safe mode" och tappar kraft. När man då stänger av bilen och startar om den så funkar den som vanligt igen.

Något är ju fel på bilen. Så undrar nu ifall någon vet vad man kan göra?

Bilhandlaren påstår att om det är ett "trafiksäkerhets fel" så står dom för lagningen annars får jag betala allt själv.
Ringde och kollade med "hallå konsument" och de påstår att bilhandlaren är skyldig att bevisa att jag orsakat felet om det är inom 6 mån efter köpet och om de inte lyckas med det så ska de stå för kostnaden.

Så vad gäller egentligen? Vem har rätt?

Vill inte hänga ut företaget då de än sålänge har bemött mig på ett relativt bra sätt och sagt att jag ska felsöka bilen och sen höra av mig.

Tänkte även passa på att kolla om någon kan ge tips på vad som kan vad fel?
Jag misstänker efter lite sökning att det antingen är något med soppan eller tändning.

Bilen är alltså en:
335i automat från 2007
Bilen är tankad med 98 okt
Bilen har vid tillfällen varit uppe i normal temperatur

Vem som har rätt? Ja, "Hallå Konsument" är ju konsumentverket, så man kan väl anta (ganska riskfritt) att de vet vad de pratar om.


Enda gången en bilhandlare kan "friskriva sig" är om bilen säljs som reparationsobjekt. Även om handlare gärna påstår att de kan göra det med alla bilar under "XXXXXkr" och massa andra dumheter (i många fall).

Okej med vad har konsument verket för "makt" kan dom bara säga till bilfirman att betala och så måste de göra det? Jag har för mig att jag läst någon stans att de rekommenderar företag att betala men att de inte kan tvinga de att göra det? Har jag fel?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
12 april 2016 · 668 Inlägg

tommen1 skrev:
Vanos ?

Kan det kanske vara. Får väl se på fredag då bilen förhoppningsvis ska in på felsökning

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
it_mutt Avstängd
12 april 2016 · 10 388 Inlägg

henne_svenne skrev:

it_mutt skrev:

henne_svenne skrev:
Hej!
Köpte för två månader sen min Bmw 335i -07 på bilfirma och ställde sedan in den för vinterförvaring.
Ställde på bilen för någon vecka sedan och märkte då att när man pressar bilen lite och börjar närma sig varvstoppet så har det hänt ca 3 gånger att motorlampan börjar lysa (gult) och motorn går in i "safe mode" och tappar kraft. När man då stänger av bilen och startar om den så funkar den som vanligt igen.

Något är ju fel på bilen. Så undrar nu ifall någon vet vad man kan göra?

Bilhandlaren påstår att om det är ett "trafiksäkerhets fel" så står dom för lagningen annars får jag betala allt själv.
Ringde och kollade med "hallå konsument" och de påstår att bilhandlaren är skyldig att bevisa att jag orsakat felet om det är inom 6 mån efter köpet och om de inte lyckas med det så ska de stå för kostnaden.

Så vad gäller egentligen? Vem har rätt?

Vill inte hänga ut företaget då de än sålänge har bemött mig på ett relativt bra sätt och sagt att jag ska felsöka bilen och sen höra av mig.

Tänkte även passa på att kolla om någon kan ge tips på vad som kan vad fel?
Jag misstänker efter lite sökning att det antingen är något med soppan eller tändning.

Bilen är alltså en:
335i automat från 2007
Bilen är tankad med 98 okt
Bilen har vid tillfällen varit uppe i normal temperatur

Vem som har rätt? Ja, "Hallå Konsument" är ju konsumentverket, så man kan väl anta (ganska riskfritt) att de vet vad de pratar om.


Enda gången en bilhandlare kan "friskriva sig" är om bilen säljs som reparationsobjekt. Även om handlare gärna påstår att de kan göra det med alla bilar under "XXXXXkr" och massa andra dumheter (i många fall).

Okej med vad har konsument verket för "makt" kan dom bara säga till bilfirman att betala och så måste de göra det? Jag har för mig att jag läst någon stans att de rekommenderar företag att betala men att de inte kan tvinga de att göra det? Har jag fel?

Stämmer bra det. Så nej, konsumentverket har inte någon egentlig makt på så sett. Sen är det som så att om handlaren är MRF-ansluten så brukar det inte vara några problem att få handlaren att följa konsumentverkets riktlinjer (eller i förlängningen eventuell rekommendation om man vänder sig dit med ärendet).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
henne_svenne
12 april 2016 · 668 Inlägg

it_mutt skrev:

henne_svenne skrev:

it_mutt skrev:

Vem som har rätt? Ja, "Hallå Konsument" är ju konsumentverket, så man kan väl anta (ganska riskfritt) att de vet vad de pratar om.


Enda gången en bilhandlare kan "friskriva sig" är om bilen säljs som reparationsobjekt. Även om handlare gärna påstår att de kan göra det med alla bilar under "XXXXXkr" och massa andra dumheter (i många fall).

Okej med vad har konsument verket för "makt" kan dom bara säga till bilfirman att betala och så måste de göra det? Jag har för mig att jag läst någon stans att de rekommenderar företag att betala men att de inte kan tvinga de att göra det? Har jag fel?

Stämmer bra det. Så nej, konsumentverket har inte någon egentlig makt på så sett. Sen är det som så att om handlaren är MRF-ansluten så brukar det inte vara några problem att få handlaren att följa konsumentverkets riktlinjer (eller i förlängningen eventuell rekommendation om man vänder sig dit med ärendet).

Efter en koll så är bilhandlaren MRF-ansluten. Tror du att de kan ge råd på MRF hur man kan gå tillväga?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
it_mutt Avstängd
12 april 2016 · 10 388 Inlägg

henne_svenne skrev:

it_mutt skrev:

henne_svenne skrev:

Okej med vad har konsument verket för "makt" kan dom bara säga till bilfirman att betala och så måste de göra det? Jag har för mig att jag läst någon stans att de rekommenderar företag att betala men att de inte kan tvinga de att göra det? Har jag fel?

Stämmer bra det. Så nej, konsumentverket har inte någon egentlig makt på så sett. Sen är det som så att om handlaren är MRF-ansluten så brukar det inte vara några problem att få handlaren att följa konsumentverkets riktlinjer (eller i förlängningen eventuell rekommendation om man vänder sig dit med ärendet).

Efter en koll så är bilhandlaren MRF-ansluten. Tror du att de kan ge råd på MRF hur man kan gå tillväga?

MRF och Konsumentverket har ju utarbetat riktlinjerna tillsammans, så antingen konsumentverket eller möjligen MRF, vet inte om det gör någon skillnad vilka du vänder dig till där.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
12 april 2016 · 1 271 Inlägg

Fyll upp med en full tank ny soppa och se vad som händer sedan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
henne_svenne
12 april 2016 · 668 Inlägg

Soulman skrev:
Fyll upp med en full tank ny soppa och se vad som händer sedan.

Tanken har slagit mig! Bilen tankades hos Preem 98 okt. Det kanske var ett misstag efter att ha läst här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312990

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Ingooo
13 april 2016 · 167 Inlägg

Konsumentköplagen säger jag bara. Bilhandlaren är i underläge gentemot dig om vi ska gå in på juridik här. Stå på dig och åk dit och tala med dom öga mot öga att bilen inte motsvarar det skick du förväntade dig och att du förutsätter att de avhjälper felet. Inled artigt, växla upp om de sätter sig på tvären. Ofta kommer man väldigt lång med vanlig kommunikation.

Sista utväg om du har med en oseriös handlare att görs är att du går till domstol.

viccoA
13 april 2016 · 3 109 Inlägg

Klart att din bil ska gå att köra på WOT under långa perioder. Felkoden kan bero på dåliga tändspolar, defekt luftmassemätare, tändningslägesgivare, dålig spridare etc. Har du garanti på bilen är det klart att du ska åberopa den.

turbodeath
13 april 2016 · 2 452 Inlägg

fast nu hade ju han haft den vinterförvarad så garantin kan ju försvunnit med,sen en bra ide o inte ha mycket bensin i tanken då man vinterförvarar med och framför allt är det kallgarage man förvarar eller varmgarage sådant påverkar ju grejer med.

döden kommer tillbaka
Low
13 april 2016 · 3 296 Inlägg

turbodeath skrev:
fast nu hade ju han haft den vinterförvarad så garantin kan ju försvunnit med,sen en bra ide o inte ha mycket bensin i tanken då man vinterförvarar med och framför allt är det kallgarage man förvarar eller varmgarage sådant påverkar ju grejer med.

Man ska väl helst ha full tank när man ställer av en bil. Specielt kallgarage?

Mindre risk för fukt i tanken?

henne_svenne
13 april 2016 · 668 Inlägg

Ingooo skrev:
Konsumentköplagen säger jag bara. Bilhandlaren är i underläge gentemot dig om vi ska gå in på juridik här. Stå på dig och åk dit och tala med dom öga mot öga att bilen inte motsvarar det skick du förväntade dig och att du förutsätter att de avhjälper felet. Inled artigt, växla upp om de sätter sig på tvären. Ofta kommer man väldigt lång med vanlig kommunikation.

Sista utväg om du har med en oseriös handlare att görs är att du går till domstol.

Ja jag har tänkt att göra så som du säger ta det lugnt och sen om ställer på tvären så kontaktar jag konsument rådgivare mm

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
13 april 2016 · 668 Inlägg

viccoA skrev:
Klart att din bil ska gå att köra på WOT under långa perioder. Felkoden kan bero på dåliga tändspolar, defekt luftmassemätare, tändningslägesgivare, dålig spridare etc. Har du garanti på bilen är det klart att du ska åberopa den.

Det är ju det som är bekymret. Finns en garanti eller inte?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
13 april 2016 · 668 Inlägg

turbodeath skrev:
fast nu hade ju han haft den vinterförvarad så garantin kan ju försvunnit med,sen en bra ide o inte ha mycket bensin i tanken då man vinterförvarar med och framför allt är det kallgarage man förvarar eller varmgarage sådant påverkar ju grejer med.

Varför skulle en vinterförvaring ta bort garantin? Har du några som helst fakta eller sitter du bara och gissar?

Bilen har stått förvarad i värmegarage och varit uppstartad och flyttad på minst en gång i veckan.

Jag har alltid blivit lärd att fylla tanken så mycket som möjligt för att undvika fukt i tanken.
Har du några anledningar för till varför det skulle vara bättre att ha mindre bensin?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
it_mutt Avstängd
13 april 2016 · 10 388 Inlägg

henne_svenne skrev:

viccoA skrev:
Klart att din bil ska gå att köra på WOT under långa perioder. Felkoden kan bero på dåliga tändspolar, defekt luftmassemätare, tändningslägesgivare, dålig spridare etc. Har du garanti på bilen är det klart att du ska åberopa den.

Det är ju det som är bekymret. Finns en garanti eller inte?

Garanti; mnjaaeaeaeaeae....a

Är det en seriös handlare, som dessutom är MRF-ansluten, så kommer handlaren följa deras utslag. Ring och prata med "Hallå Konsument" igen, efter det pratar du med handlaren en gång till, säger vad konsumentköplagen säger, och vill de fortfarande inte, så får du "ta det vidare".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang