Vi får väl hoppas att bilen går som klockan nu då. Jag skulle råda dig att dra på lite ett tag...
Som it_mutt nämner är en MRF-ansluten handlare skyldig att följa ARN:s rekommendation. Annars får denna plocka ner denna förtroendeingivande skylt. Vilket är meningen givetvis. Det skadar handlaren enormt så klart.
På din "fordonsdeklaration" ska det klart och tydligt stå att det är osäker funktion på motorn på din bil om de ska ha en chans. Då hade du knappast köpt den va?
De har rätten att laga bilen, även om det skulle ta upp till 2-3 gånger. Sedan kan du begära återköp. De har då rätt att dra av för de mil du nyttjat bilen enligt en schablonmodell. Den ska följas och bör stämmas av med ARN.
Så kör på. Annars är det dags att börja leva rövare i systemet enligt ovan. ARN & MRF.
OT: Jag köpte en bil på 90-talet av en MRF-handlare. Dagen efter rasade skiten på motorvägen i 100 km/h. Vevstaken tittade ut... Av handlaren fick jag en lånebil och han skulle fixa saken. Efter 5-6 dagar ringde han och sa att de måste byta motor i bilen (no shit?). De hävdade att jag kört livet ur den gamla GTi-bilen och ville jag betalade motorn och de stod för bytet. Nej. Återköp! Blev nej. Jag ringde Konsumentrådgivaren i min kommun och förklarade läget och hon ringde till bilfirman. Dagen efter fanns mina pengar på kontot och de bad mig lämna in lånebilen inom några dagar...
Hur vet jag detta? Har varit bilhandlare senare. Tyvärr :-)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!