"–Those carbs are killing me!". Och jag menar inte kolhydrater, utan MC-förgasarna. In kommer bensin, tid och onödigt mycket nerlagd tid och ut kommer bara frustration. Gaaah!
Jag ville ju bestämt montera choke-vajer till det befintliga reglaget på förgsarkitet. Vajern hade inget ändslut så jag var tvungen att skaffa ett sådant. Personalen på cykelverkstaden på XXL Sport var bussiga nog att bjussa på en sådan och ett par ändhylsor till vajerhöljet. Tackar. Men lyckan var kort då ändhylsan jag fick inte passade i choke-reglaget på förgasarkitet. Hmm. Borrade upp ett större hål och halvsabbade reglagefästet en aning men räddade det med en rundfil. Men sedan var reglaget riktigt segmanövrerat vilket det inte var innan. Det visade sig att ändslutets undersida kasade längs med förgasarhuset. Hmm. Kapade av ett par millimeter och testade igen. Något bättre, men inte helt hundra än. Tvingades till att slipa ner en kant på förgasarhuset också innan choke-reglaget återigen gled fram och tillbaka utan motstånd.
Och så skruvade jag på flottörlocken och tänkte att nu var det väl ändå dags att montera kitet på motorn? Insåg att det inte skulle hända då jag såg att flottörerna inte låg i linje, iallafall i öppet läge. Flottören i förgasare nummer två hade inte samma rörlighet. Hade nålen fastnat i sätet? Nej, jag hade ju rispat bort diverse grader från svarvningen. Jämförde de olika förgasarna noga och såg ingen skillnad. Bytte säte, nål och flottör med en utav de andra fungerande förgasarna. Nädå, exakt samma problematik även denna gång, dvs begränsad rörlighet. Gaaah! Trodde för en sekund att det var fel på flottörhusets konstruktion eller att låspinnen till flottören inte gjorde sitt jobb...
...så jag bjöd över Andreas på en öl och den slank ner illa kvickt. Mellan klunkarna så konstaterade han att sätet i förgasare nummer två inte hade svarvats exakt lika mycket som de övriga och det troligtvis gav upphov till dilemmat. Men, vände vi kitet upp och ner i det läge den ska sitta på motorn så hänger faktiskt inte flottör nummer två ner lika mycket, men det är egentligen att det sluter tätt när flottörhuset är fyllt som är det viktiga och den funktionen fungerar. Så med Andreas råd så smackar jag dit förgasarkitet asap och med hopp om att ha bilen startklar till helgen.
• • • TRANSLATION • • •
"Those carbs are killing me!" And I don't mean carbohydrates, but motorcycle carburetors. In goes gasoline, time, and unnecessarily much invested time, and out comes only frustration. Gaaah!
I was determined to install a choke cable to the existing lever on the carburetor assembly. The cable had no end stop, so I had to get one. The staff at the bicycle workshop at XXL Sport were kind enough to give me one and a couple of end sleeves for the cable housing. Thank you. But the joy was short-lived when the end sleeve I received didn't fit into the choke lever on the carburetor assembly. Hmm. Drilled a larger hole and messed up the lever bracket a bit but saved it with a round file. But then the lever was really hard to maneuver, which it wasn't before. It turned out that the underside of the end stop slid along the carburetor housing. Hmm. Cut off a couple of millimeters and tried again. Somewhat better, but not entirely perfect yet. Was forced to grind down an edge on the carburetor housing as well before the choke lever once again slid back and forth without resistance.
And then I screwed on the float bowl covers and thought it was finally time to mount the kit on the engine? Realized it wouldn't happen when I saw that the floats were not in line, at least in the open position. The float in carburetor number two did not have the same mobility. Had the needle stuck in the seat? No, I had scratched away various degrees from the turning. Compared the different carburetors carefully and saw no difference. Changed the seat, needle, and float with one of the other working carburetors. No, exactly the same problem again, i.e., limited mobility. Gaaah! For a moment, I thought there was something wrong with the construction of the float bowl or that the float pin wasn't doing its job...
...so I invited Andreas over for a beer, and it went down quickly. Between sips, he noted that the seat in carburetor number two had not been turned exactly the same as the others, and that probably gave rise to the dilemma. But, if we turned the assembly upside down in the position it should be on the engine, float number two actually doesn't hang down as much, but what's essential is that it seals tightly when the float bowl is filled, and that function works. So, with Andreas's advice, I'll slap on the carburetor assembly asap, hoping to have the car ready to start by the weekend.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a82e0ae50b4fdfc99286865b153f605.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ac0f1510d1a261df00dbba29de859880.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-993b4a1db23e7bac95282a67f57a9141.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-46322037c74c03c443b531efb80e84f7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee80c6550f733db33b1ead224d3f1c50.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7fdbbc0d88a3ceda8a84542ef32b8de7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cefddbd8c19da0872bbced32bbdaba2f.jpg]()
Jag ville ju bestämt montera choke-vajer till det befintliga reglaget på förgsarkitet. Vajern hade inget ändslut så jag var tvungen att skaffa ett sådant. Personalen på cykelverkstaden på XXL Sport var bussiga nog att bjussa på en sådan och ett par ändhylsor till vajerhöljet. Tackar. Men lyckan var kort då ändhylsan jag fick inte passade i choke-reglaget på förgasarkitet. Hmm. Borrade upp ett större hål och halvsabbade reglagefästet en aning men räddade det med en rundfil. Men sedan var reglaget riktigt segmanövrerat vilket det inte var innan. Det visade sig att ändslutets undersida kasade längs med förgasarhuset. Hmm. Kapade av ett par millimeter och testade igen. Något bättre, men inte helt hundra än. Tvingades till att slipa ner en kant på förgasarhuset också innan choke-reglaget återigen gled fram och tillbaka utan motstånd.
Och så skruvade jag på flottörlocken och tänkte att nu var det väl ändå dags att montera kitet på motorn? Insåg att det inte skulle hända då jag såg att flottörerna inte låg i linje, iallafall i öppet läge. Flottören i förgasare nummer två hade inte samma rörlighet. Hade nålen fastnat i sätet? Nej, jag hade ju rispat bort diverse grader från svarvningen. Jämförde de olika förgasarna noga och såg ingen skillnad. Bytte säte, nål och flottör med en utav de andra fungerande förgasarna. Nädå, exakt samma problematik även denna gång, dvs begränsad rörlighet. Gaaah! Trodde för en sekund att det var fel på flottörhusets konstruktion eller att låspinnen till flottören inte gjorde sitt jobb...
...så jag bjöd över Andreas på en öl och den slank ner illa kvickt. Mellan klunkarna så konstaterade han att sätet i förgasare nummer två inte hade svarvats exakt lika mycket som de övriga och det troligtvis gav upphov till dilemmat. Men, vände vi kitet upp och ner i det läge den ska sitta på motorn så hänger faktiskt inte flottör nummer två ner lika mycket, men det är egentligen att det sluter tätt när flottörhuset är fyllt som är det viktiga och den funktionen fungerar. Så med Andreas råd så smackar jag dit förgasarkitet asap och med hopp om att ha bilen startklar till helgen.
• • • TRANSLATION • • •
"Those carbs are killing me!" And I don't mean carbohydrates, but motorcycle carburetors. In goes gasoline, time, and unnecessarily much invested time, and out comes only frustration. Gaaah!
I was determined to install a choke cable to the existing lever on the carburetor assembly. The cable had no end stop, so I had to get one. The staff at the bicycle workshop at XXL Sport were kind enough to give me one and a couple of end sleeves for the cable housing. Thank you. But the joy was short-lived when the end sleeve I received didn't fit into the choke lever on the carburetor assembly. Hmm. Drilled a larger hole and messed up the lever bracket a bit but saved it with a round file. But then the lever was really hard to maneuver, which it wasn't before. It turned out that the underside of the end stop slid along the carburetor housing. Hmm. Cut off a couple of millimeters and tried again. Somewhat better, but not entirely perfect yet. Was forced to grind down an edge on the carburetor housing as well before the choke lever once again slid back and forth without resistance.
And then I screwed on the float bowl covers and thought it was finally time to mount the kit on the engine? Realized it wouldn't happen when I saw that the floats were not in line, at least in the open position. The float in carburetor number two did not have the same mobility. Had the needle stuck in the seat? No, I had scratched away various degrees from the turning. Compared the different carburetors carefully and saw no difference. Changed the seat, needle, and float with one of the other working carburetors. No, exactly the same problem again, i.e., limited mobility. Gaaah! For a moment, I thought there was something wrong with the construction of the float bowl or that the float pin wasn't doing its job...
...so I invited Andreas over for a beer, and it went down quickly. Between sips, he noted that the seat in carburetor number two had not been turned exactly the same as the others, and that probably gave rise to the dilemma. But, if we turned the assembly upside down in the position it should be on the engine, float number two actually doesn't hang down as much, but what's essential is that it seals tightly when the float bowl is filled, and that function works. So, with Andreas's advice, I'll slap on the carburetor assembly asap, hoping to have the car ready to start by the weekend.







Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)
0
0
0
0