Audi A4 1.8t RWD drifter projekt Nybörjarbygge

Nu är det äntligen dags! Nu har jag efter många års tankar om detta fått fingrarna ur och skaffat mig en vettig bil att prova bygga på. Har nu en 98ans a4 1.8 turbo quattro som ska få bli offer för en rwd konvertering och tanken är väll att jag för första gången ska testa på det här med drifting :P Varit sugen i många år men aldrig ens testat. nu har jag bilen, ska amatörbyggas lite bara nu under sommaren och prova på lite för att se om man har någon som helst talanf gör detta eller inte. och isåfall under nästa vinter blir det seriösare motor å chassi :) Men det som är gjort nu är iallafll coliovers. (märke ska undersökas) Frontmatad IC monterad, värre koppling (märke okänt) den är chippad å hela den historien. Tanken för i sommar är värre turbo, spridare, rostfritt grenrör Å dp, samt nytt avgassystem. ska försöka få upp den i runt 300 motorhästar. det är ungefär vad dessa brukar palla innan man lär in å riva runt :) Får gå sålänge den håller
  • 73 Följare
  • 48 047 Visningar
  • Projektet avslutat 8 december 2018
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Fick precis lite svar från en kille som jag pratar lite med på fb osv. Han bygger motorer själv och sa att t70in skulle funka kan fint. Och att det vore o ödigt att köpa ny turbo varje gång man ska uppgradera. Skulle vara bra respons i den tydligen. Tror han kört med både 300 ca och 500 häst med samma turbo. Tack i en 940 men det känns ju om att den borde funka ändå eller? :p

Pexi92 Ålänning!
4 maj 2016 · 532 Inlägg

Piratstikin skrev:
Fick precis lite svar från en kille som jag pratar lite med på fb osv. Han bygger motorer själv och sa att t70in skulle funka kan fint. Och att det vore o ödigt att köpa ny turbo varje gång man ska uppgradera. Skulle vara bra respons i den tydligen. Tror han kört med både 300 ca och 500 häst med samma turbo. Tack i en 940 men det känns ju om att den borde funka ändå eller? :p

Är ju lite större maskin i en 940 och det gör stor skillnad på Spool.
Jag hade en turbo som suttit på en 200sx (2.5l maskin tror jag) och han hade fullt ladd vid 3500rpm.
På min 1.8 så hade jag fullt ladd vid 5500rpm.. Den var förresten rekommenderad för 1.8-2.5l
hör med http://www.gikturbo.se/ vad dom skulle rekommendera smile

Senast redigerat av Pexi92 (4 maj 2016)

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Pexi92 skrev:

Piratstikin skrev:
Fick precis lite svar från en kille som jag pratar lite med på fb osv. Han bygger motorer själv och sa att t70in skulle funka kan fint. Och att det vore o ödigt att köpa ny turbo varje gång man ska uppgradera. Skulle vara bra respons i den tydligen. Tror han kört med både 300 ca och 500 häst med samma turbo. Tack i en 940 men det känns ju om att den borde funka ändå eller? :p

Är ju lite större maskin i en 940 och det gör stor skillnad på Spool.
Jag hade en turbo som suttit på en 200sx (2.5l maskin tror jag) och han hade fullt ladd vid 3500rpm.
På min 1.8 så hade jag fullt ladd vid 5500rpm.. Den var förresten rekommenderad för 1.8-2.5l
hör med http://www.gikturbo.se/ vad dom skulle rekommendera smile

Okej. Ja det är ju sant dock.

Ska höra med dom då å se vad dom kan hitta på smile har ju ppf runt hörnet nästan men känns som att det kanske är lite dyrt att handla sånt där :p

MasterDevil MarcusHansson
4 maj 2016 · 763 Inlägg

Pexi92 skrev:

Piratstikin skrev:
Fick precis lite svar från en kille som jag pratar lite med på fb osv. Han bygger motorer själv och sa att t70in skulle funka kan fint. Och att det vore o ödigt att köpa ny turbo varje gång man ska uppgradera. Skulle vara bra respons i den tydligen. Tror han kört med både 300 ca och 500 häst med samma turbo. Tack i en 940 men det känns ju om att den borde funka ändå eller? :p

Är ju lite större maskin i en 940 och det gör stor skillnad på Spool.
Jag hade en turbo som suttit på en 200sx (2.5l maskin tror jag) och han hade fullt ladd vid 3500rpm.
På min 1.8 så hade jag fullt ladd vid 5500rpm.. Den var förresten rekommenderad för 1.8-2.5l
hör med http://www.gikturbo.se/ vad dom skulle rekommendera smile

Min T04E hade fullt ladd på ca 5500 med i min Nissan 200sx 1,8.
Jäkligt trökigt när man ville åka brett sad

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
MasterDevil MarcusHansson
4 maj 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:

Pexi92 skrev:

Piratstikin skrev:
Fick precis lite svar från en kille som jag pratar lite med på fb osv. Han bygger motorer själv och sa att t70in skulle funka kan fint. Och att det vore o ödigt att köpa ny turbo varje gång man ska uppgradera. Skulle vara bra respons i den tydligen. Tror han kört med både 300 ca och 500 häst med samma turbo. Tack i en 940 men det känns ju om att den borde funka ändå eller? :p

Är ju lite större maskin i en 940 och det gör stor skillnad på Spool.
Jag hade en turbo som suttit på en 200sx (2.5l maskin tror jag) och han hade fullt ladd vid 3500rpm.
På min 1.8 så hade jag fullt ladd vid 5500rpm.. Den var förresten rekommenderad för 1.8-2.5l
hör med http://www.gikturbo.se/ vad dom skulle rekommendera smile

Okej. Ja det är ju sant dock.

Ska höra med dom då å se vad dom kan hitta på smile har ju ppf runt hörnet nästan men känns som att det kanske är lite dyrt att handla sånt där :p

Sväng förbi å prata med Ärtan, dom kanske har nå bättre beg lite mindre turbos för bra peng å smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

Pexi92 skrev:

Är ju lite större maskin i en 940 och det gör stor skillnad på Spool.
Jag hade en turbo som suttit på en 200sx (2.5l maskin tror jag) och han hade fullt ladd vid 3500rpm.
På min 1.8 så hade jag fullt ladd vid 5500rpm.. Den var förresten rekommenderad för 1.8-2.5l
hör med http://www.gikturbo.se/ vad dom skulle rekommendera smile

Okej. Ja det är ju sant dock.

Ska höra med dom då å se vad dom kan hitta på smile har ju ppf runt hörnet nästan men känns som att det kanske är lite dyrt att handla sånt där :p

Sväng förbi å prata med Ärtan, dom kanske har nå bättre beg lite mindre turbos för bra peng å smile

Ja jag antar att jag kommer handla lite där frammöver om inte bara mappningen tongue
Garage kompisen ska väll dit & mappa sin bil för 6e gången tror jag på 4 år haha

SuperGnaget
4 maj 2016 · 565 Inlägg

t70 blir fööör stort kör på en gt2871 eller gt2876r, bra spool och hänger med upp till runt 400hk.

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 maj 2016 · 5 092 Inlägg

SuperGnaget skrev:
t70 blir fööör stort kör på en gt2871 eller gt2876r, bra spool och hänger med upp till runt 400hk.

Okej, ja det känns ju lite mer som att man kan ha mer marginal på sen. 350 kändes lite för lite ändå. men ja, ska kolla upp dessa smile tips på bra spridare som funkar upp till 4-500?

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
4 maj 2016 · 137 Inlägg

Pexi92 tror jag ev skulle kunna ha bra tips på både turbostorlek och spridare för 4-500 hp beroende på om du menar Bhp lr Whp?

Sedan finns de nog många andra användare både här på detta forum och tuning firmor som kan "ge en lista på delar" som behöver införskaffas och bytas/byggas för att komma över den gränsen, men sedan är ju frågan om man vill göra "learning-by-doing" lr "bygga-efter-lista" lr "jag-öppnade-plånboken-och-dom-fixade" modellen för att komma till sina mål?

Menar ej att något sätt är bättre än den andra, menar bara att de kan vara billigare att få en lista och köpa de som behövs, än att bygga, rasa, bygga bättre, rasa igen, bygga en tredje gång, rasa o.s.v lr lämna in bilen och ge firman/företaget en blank check tongue

men då är frågan hur bra man själv mår med sitt bygge då de ej är "du" som fixat de (om du får en lista på vad som behöver åtgärdas) jämför med att tagit dig fram till en nivå du trivs med själv.

Skulle jag bygga (när jag hittar roligt objekt och har ekonomin) så blir de nog "bygga efter lista" modellen och sedan kanske gå vidare med "learning-by-doing" om (NÄR) man vill ha mera effekt ut motorn

Återigen menar inget negativt med något av alternativen då dom är just de ALTERNATIV på hur man kan komma till en "behaglig" nivå för att sedan (eventuellt) spåra ur (som så många andra verkar göra)

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Hahaha ja precis. Nej tanken är att bygga själv. Fine att jag lär fråga folk, företag, er tex är ju mer eller mindre självklart när man inte kan. Men ju mer jag gör själv desto mer lär man sig ju big_smile sen om jag är osäker på om (om jag gör såhär kommer hela bilen explodera eller kan inget hända) så frågar jag nog lite extra big_smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Vart förresten ett fälgtest idag oxå.
Fick tag på 17" audi a3 fälgar typ 07-09 någonstans men dom kom lite för långt in samt med dom där 225/45 däcken så tog det i lite väl bak i övre staget hmm tänkte på spacers, längre bultar å nya däck då dessa var sop slut. Men det kostar ju lika mycket som attkäpa nå andra begagnade fälgar som passar direkt och har bättre däck :p

Men vart ju lite snyggare iallafall haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-2d51b80df0b87f2620c9e9b48d5b0cad.jpg

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Eftersom jag inte hittar nå vettiga sommarhjul just nu så ska jag nog riva ur mellandiffen idag tror jag. (ska försöka)

Så bör den vara svetsad å klar till på måndag/tisdag kanske smile

Sen ska vi se hur vi gör med framaxlarna. Det var väll inte bara att riva loss dom? knutarna skulle väll sitta kvar eller lär man modda dom något? smile

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
6 maj 2016 · 137 Inlägg

Har för mig att du ej behöver göra något med dom om du plockar bort mellan diffen (och på så sätt "kopplar" bort fram diffen som då ej får någon kraft att fördela till hjulen), men ett tips skulle vara att plocka bort de (axel från mellan diff till fram diff, axlar, knutar och allt sådant då de e onödiga kilon som skall flyttas på under bilen om dom ej ändå används)

Allt detta är vad jag hört av andra jag pratat med om att göra om min A4 till rwd istället för quattro, men dom har ej vetat med säkerhet så jag ger inga garantier i att de fungerar på något sätt, så bästa (lättast men jobbigast för stunden) alternativet skulle väl vara att plocka bort allt med drivning från mitt diff och "framåt" så att säga tongue

Som sagt denna ide har jag haft ett bra tag, så de e skoj att se att de e flera som tänker liknande

Dock så skulle jag se till att byta bakaxel med då en Audi bakaxel från en A4 B5 ej är gjord att diffa för drifting (öppen diff) och att normalt så är denna "Quattro" drivning ETT hjulsdriven, hissar du upp bara ett hjul på en Audi A* Quattro från 1985 och fram till 2003 (lr liknande) årsmodeller så är de bara de upplyfta hjulet som snurrar och dom andra hjulen är stilla och bilen står stilla på platsen.

Så alternativ är att du behöver öppna bakdiffen och svetsa den lr byta ut mot någon bakaxel som passar och som är LSD diffad alternativt en som du kan låsa elektroniskt lr hydraliskt.

Mej återigen så kan jag ha helt fel i detta då jag ej gjort någon undersökning i detta (utom detta med att om ett däck tappar drivning så stannar bilen, på min A4 från -96 så lossade lite bultar på ena drivaxeln från bakdiffen och de gjorde att alla andra hjul "stannade" då all "kraft" gick till den axeln som ej satt fast (då den rörde sig lättare än dom som satt "fast" så att säga)

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
6 maj 2016 · 137 Inlägg

Piratstikin skrev:
Eftersom jag inte hittar nå vettiga sommarhjul just nu så ska jag nog riva ur mellandiffen idag tror jag. (ska försöka)

Så bör den vara svetsad å klar till på måndag/tisdag kanske smile

Sen ska vi se hur vi gör med framaxlarna. Det var väll inte bara att riva loss dom? knutarna skulle väll sitta kvar eller lär man modda dom något? smile

Vad vill du har för typ av hjul till ditt projekt? Djupa fälg banor/läpp, splitt fälgar, "platta" (typ sådana du har i fram på bilden i inlägg #31) lr något helt annat?

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 maj 2016 · 5 092 Inlägg

SP_oo_K skrev:

Piratstikin skrev:
Eftersom jag inte hittar nå vettiga sommarhjul just nu så ska jag nog riva ur mellandiffen idag tror jag. (ska försöka)

Så bör den vara svetsad å klar till på måndag/tisdag kanske smile

Sen ska vi se hur vi gör med framaxlarna. Det var väll inte bara att riva loss dom? knutarna skulle väll sitta kvar eller lär man modda dom något? smile

Vad vill du har för typ av hjul till ditt projekt? Djupa fälg banor/läpp, splitt fälgar, "platta" (typ sådana du har i fram på bilden i inlägg #31) lr något helt annat?

Söker inga speciella. Har fastnat för just 17" sen ska dom väll se ok ut. Typ äldre rs eller något. Har satt max 2 för sommarhjul men hittar i get vettigt.  Har en uppsättning för 2 som skulle funka. Men det är ju heller ingen prio att köpa idag om jag ska riva diffen. Annars är det väll under nästa vecka smile pillar dubben ut mina nuvarande annars vara sålänge så får man köpa 2st fin fälgar senare i sommar kanske smile fram lär det ju inte slita så in åt helskotta iallafall :p

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Kommer börja med en s4 b5 bakaxel då den är dugligt diffad till en början. Sen funderar jag evet på en audi 80 bakaxel med mekaniskt låsbar diff. Det vet jag några som har.

Axlarna lär ur, men tror knutarna måste sitta kvar så man har något att fästa centrum bulten i. Eller ev modda axlarna så man får dela dom eller något.  Centrum bulten lär man iallafall ha kvar vad jag fattat det som? smile annars är det ju simpelt att bara ta bort drivaxeln å knut.

MasterDevil MarcusHansson
6 maj 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:
Kommer börja med en s4 b5 bakaxel då den är dugligt diffad till en början. Sen funderar jag evet på en audi 80 bakaxel med mekaniskt låsbar diff. Det vet jag några som har.

Axlarna lär ur, men tror knutarna måste sitta kvar så man har något att fästa centrum bulten i. Eller ev modda axlarna så man får dela dom eller något.  Centrum bulten lär man iallafall ha kvar vad jag fattat det som? smile annars är det ju simpelt att bara ta bort drivaxeln å knut.

För mig att centrumbulten drar ihop hjullagret,
Att folk rensar Drivknuten helt å sen drar i hop det smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Hängde inte med så bra där haha. Men hur fan rensar man en drivknut? Har faktiskt aldrig bytt en sån så det enda jag gjort är att byta hjullager och då dragit ur drivaxeln bara haha

Pexi92 Ålänning!
8 maj 2016 · 532 Inlägg

Har för mig att det är lättast att få tag i ett par gamla drivknutar och "rensa" dem. Då lämnar du kvar den delen som är ytterst så du hålller kvar ABS ringen. http://www.vlmspec.com/assets/images/jared/frontaxlemodrwd.JPG

Tror inte det går att svetsa mellandiffen så att man blir av med drivningen fram så det är ett måste att plocka bort drivaxlarna.

S4 B5 bakdiff låter bra smile Men utväxlingen är annan än den som sitter där nu så vet ej hur den blir att köra. Om du tänker köra originaldrivaxlar så måste du flytta över A4ans flänsar.
För att köra S4 B5 drivaxlar måste du ta hela bakre drivlinan från en S4 B5.
Kommer inte ihåg hur det är med kardanaxeln, vet att det är olika längd på dem mellan A4 och S4 men tror att S4 01E lådan är längre.


Googla lite på hur man monterar S4 B5 drivlina i en A4 så borde du komma ganska långt smile


PS. Förstärk fästena till bakdiffen!! Mina fästen håller på att spricka tongue

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
MasterDevil MarcusHansson
8 maj 2016 · 763 Inlägg

Svetsar du mellandiffen driver den lika mycket på alla hjul!
När du rensat knutarna som Pexi92 visade på bilden så var noga med att få bort allt, är lätt att det blir obalanse å de går inte köra bilen nästan blir en jäkla vobblande framvagn sad

Jag har en B6 komplett bakvagn dock endast en 1,8T Quattro med allt om du skulle vara intresserad! Skicka ett PM Leverans kan ingå, passerar Fagersta 2ggr i veckan smile

Senast redigerat av MasterDevil (8 maj 2016)

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang