BMW 520I -03 Gul motorlampa

Bamdam
25 maj 2016 · 3 Inlägg

Hej!

Har problem med bilen och hoppas att någon troligtvis kanske har haft samma problem eller om inte annat kanske vet vad problemet är.
Den ska på besiktning i slutet av juni och motorlampan lyser, det är 3 felkoder på den och dessa är:
P0171 system för magert(bank 1)
P0174 system för magert(bank 2)
P0313 feltändning detekterad med låg bränsletillförsel.
Bilen känns ryckig på 2:ans växel och gillar för den delen inte heller att stå på tomgång för allt för länge(över ca.10 min räcker)
Han tjuvtar för övrigt ingen luft någonstans, har testat med spray och han förändras ingenting alls i tomgången.

Var in med bilen hos en bekant  och han misstänker att det är tändspole 2 som gått på den.
Men han är inte alls 100%  säker.

Någon som varit med om detta och vet vad problemet kan vara?
Jätte tacksam för svar!smile

zleepy Trucker
25 maj 2016 · 1 391 Inlägg

prova rycka LMM:en och se vad som händer..

hade P0171 på min passat och efter att fixat allt med vevhusventilationen, så bytte jag tillslut
LMM och vips felkod försvann... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Bamdam
25 maj 2016 · 3 Inlägg

Tack för tipset! Får testa det!big_smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
26 maj 2016 · 517 Inlägg

Jag tror fortfarande på vakuumläcka. Vanligast är precis efter LMM, den gummibälgen brukar spricka lite här och var.
En annan kandidat kan ju vara främre lambdasensorerna.. dem kan spöka och ge tokiga felkoder.
Med tanke på felkoder som indikerar bränsle kan ju bränslefiltret vara en ide att byta om inte det är gjort..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Bamdam
26 maj 2016 · 3 Inlägg

Bränslefilter bytte jag nyligt för ca 5 dagar sen, hade samma tanke som dig och trodde det skulle kunna röra sig om en sådan sak, men blev ingen förändring men var ändå på tiden så var lika bra och få det bytt, bilen har gått 26 och stått på samma bränslefilter i 13 år så bättre sent än aldrig. smile

Lambdan vet jag har spökat förut för förra ägaren så kan vara värt att kolla upp.
Kan man även vara så att han tjuvtar luft men han visade inget tecken på det trots allt i tomgång, men trots detta har jag ändå på känn att det är just detta som är problemet..

Men tänkte försöka fixa detta till veckan så får göra en uppdatering om vad felet var om man nu hittar det till slut.  smile

Oferladdning
8 juni 2016 · 5 Inlägg

Insugsrören i gummi, efter lmm, brukar spricka.
Speciellt vid anslutningen mot toppen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang