Cts vs Ctr

T-Sport
30 december 2006 · 19 Inlägg

Har funderat ett tag på varför dom flesta är mer ute efter Civic type r än en
toyota corolla t-sport...  Självklart skiljer det sig en del mellan dessa bilar med tanke på att Ctr´n är lite mera race men om man ser till cts´n så har ju den mer komfort... vad jag har förstått så har inte så många hört talas ens om en Corolla med snarliknande effekt som en civic type r... Eller???

CTS - 05 Fuck u and have a nice day!!!
Albertoo
30 december 2006 · 538 Inlägg

T-Sport skrev:
Har funderat ett tag på varför dom flesta är mer ute efter Civic type r än en
toyota corolla t-sport...  Självklart skiljer det sig en del mellan dessa bilar med tanke på att Ctr´n är lite mera race men om man ser till cts´n så har ju den mer komfort... vad jag har förstått så har inte så många hört talas ens om en Corolla med snarliknande effekt som en civic type r... Eller???

klart man har hört om corollan men det e ingen bil man skulle vilja ha, du kan inte jämföra type r med en corolla! corollan går 0-100 på ca 7.5sek medans type r 6.5sek. ctr'n är mycket snyggare och håller sig i värde mycket mer än toyotan.

martenj76
30 december 2006 · 19 Inlägg

Har du testat någon Corolla Tsport nån gång då eller är det bara vad du har hört att det inte är någon bil och ha av polare osv?

Skillnaden i acceleration rakt fram är inte så stor mellan CTS:en och CTR:en. Corollan har 192 hästar och CTR:en har defakto bara 5 hästar till (197 Hk) men många inkl Honda avrundar det till 200 Hk.

Snyggare? Tja, det är en smaksak, jag själv tycker CTS:en är snyggare. Mer aggresiv front än CTR:en som mest ser ut som nån padda i fronten.

Att Toyota skulle ha dåligt andrahandsvärde stämmer ju inte alls! Om du kikar på alla recsensioner på diverse Toyota-bilar så kommer du märka att de toppar eller ligger långt upp på listan över de bilar som håller andrahandsvärdet riktigt bra.
Alla japanska bilar håller överlag ganska bra andrahandsvärde.
Har sett många CTR 03-04:or som gått för typ 130 000:- efter bara några år, och det är för en bil som kostat 200 papp eller mer så jag vet inte om CTR:en är så där värst bra på att hålla värdet.

Senast redigerat av martenj76 (30 december 2006)

Albertoo
30 december 2006 · 538 Inlägg

martenj76 skrev:
Har du testat någon Corolla Tsport nån gång då eller är det bara vad du har hört att det inte är någon bil och ha av polare osv?

Skillnaden i acceleration rakt fram är inte så stor mellan CTS:en och CTR:en. Corollan har 192 hästar och CTR:en har defakto bara 5 hästar till (197 Hk) men många inkl Honda avrundar det till 200 Hk.

Snyggare? Tja, det är en smaksak, jag själv tycker CTS:en är snyggare. Mer aggresiv front än CTR:en som mest ser ut som nån padda i fronten.

Att Toyota skulle ha dåligt andrahandsvärde stämmer ju inte alls! Om du kikar på alla recsensioner på diverse Toyota-bilar så kommer du märka att de toppar eller ligger långt upp på listan över de bilar som håller andrahandsvärdet riktigt bra.
Alla japanska bilar håller överlag ganska bra andrahandsvärde.
Har sett många CTR 03-04:or som gått för typ 130 000:- efter bara några år, och det är för en bil som kostat 200 papp eller mer så jag vet inte om CTR:en är så där värst bra på att hålla värdet.

spelar ingen roll att den "baar" har 5 hk mer. den är 1 sek. snabbare än toyotan. har provat båda bilarna och som sagt, du kan inte jämföra de bilarna. type r låter mycket bättre, går bättre. skönare o köra, mer racing känsla( för det e ju det man vill ha när man köper en sån bil) bättre vxl, styrningen är mycket mycket bättre, jag kan fortsätta hur långt som helst.

martenj76
30 december 2006 · 19 Inlägg

Ok, good for you. Du har kört båda bilarna och bildat dig en uppfattning, då respekterar jag att du tycker så. Alla tycker vi olika.
Visst vill jag också ha en kul bil och det har jag anser jag MEN dessutom med en gnutta komfort. Det har inte CTR:en.
Det som talar emot CTS:en är att den i originalutförande är ganska hög och fjädringen känns lite för mjuk vilket kanske inte alla gånger matchar motorn. Detta går dock lätt att råda bot på genom att montera sänkningsfjädrar vilket säkert de flesta gjort på sina CTS:er. Det blir helt klart en annan karaktär på bilen.

Om vi ska kika på siffror i acceleration så har vi ju nya Tsporten som är kompressormatad. Där är effekten på 225 hästar och enligt de som testat så spöar den CTR:en lätt.

Men nu lägger jag ner den här sandlådenivån på diskussion. Jag har den bil jag själv anser är den snyggare, bättre bilen för mina ändamål och krav vad gäller utrustning/säkerhet, ägandekostnad med försäkringar osv. Och det är det ända som räknas, vad jag själv vill ha. Sen en sekund hit eller dit, so what.

Senast redigerat av martenj76 (30 december 2006)

T-Sport
30 december 2006 · 19 Inlägg

Jaja hur ofta har man nytta av den sekunden då irl? Kanske på bana eller vid race men hur ofta befinner man sig i dom situationerna då jämfört med när man är ute på landsväg/motorväg och kör... Givetvis är det utseendet som sklijer sig mm men det jag skulle vilja få fram är att Ctr´n är mer igenkänd än Cts´n och det är ju lite roligare med en sleeper som cts´n i det läget... smile Sen å andra sidan kanske folk vill sitta med näsan mot rutan för att kunna växla som i Ctr´n hehe..  Näe jag hade nog föredragit komfort vs 1 sek...  Men å andra sidan så kan man ju fixa till den där sekunden ganska snabbt genom lite moddar elr så går man å köper en cts med kompressor i så ligger ctr´n i underläge...smile

CTS - 05 Fuck u and have a nice day!!!
MilleN
30 december 2006 · 9 108 Inlägg

CTR är sjuk racekänsla i öht.. Korta växellägen och gryym väghållning som man faktiskt har nytta av ofta på vägarna wink Har inte kört CTS så den kan jag inte uttala mig om men den väger väl mer och är därav inte lika snabb.

Gällande snyggheten är det ju smaken som avgör, vet faktiskt inte vilken jag skulle välja rent utseendemässigt smile

T-Sport
30 december 2006 · 19 Inlägg

MilleN skrev:
CTR är sjuk racekänsla i öht.. Korta växellägen och gryym väghållning som man faktiskt har nytta av ofta på vägarna wink Har inte kört CTS så den kan jag inte uttala mig om men den väger väl mer och är därav inte lika snabb.

Gällande snyggheten är det ju smaken som avgör, vet faktiskt inte vilken jag skulle välja rent utseendemässigt smile

Stämmer bra att Cts´n väger mer därav minskad acc men det är just det här jag menar att dom flesta har provkört/åkt med i en ctr medans knappt någon har ens lagt märke till att det finns en corolla med liknande egenskaper...

CTS - 05 Fuck u and have a nice day!!!
T-Sport
30 december 2006 · 19 Inlägg

CorollaRunX skrev:
Jag har hade ctr Men jag byte upp mig!
Det enda Fördelen CTR har är att chasit är optimalt från fabrik men det är också det enda!!
Du säger att CTR är 1 Sek snabbre skitsnack läs innan-till.

Top Gear har testat cts mot ctr

Corollla T Sport (CTS)
---------------------------
0-30mph (secs) 3.1
0-40mph (secs) 4.3
0-50mph (secs) 5.7
0-60mph (secs) 7.3
0-62mph (secs) 7.8
0-70mph (secs) 10
0-80mph (secs) 12
0-90mph (secs) 14.7
0-100mph (secs) 18.6
0-110mph (secs) 24
0-120mph (secs) 33.2
Max speed (mph) 132.7



Honda Civic Type-R
---------------------------
0-30mph (secs) 3.4
0-40mph (secs) 4.7
0-50mph (secs) 6.1
0-60mph (secs) 7.9
0-62mph (secs) 8.3
0-70mph (secs) 9.8
0-80mph (secs) 12
0-90mph (secs) 14.8
0-100mph (secs) 17.6
0-110mph (secs) 23.1
0-120mph (secs) 28.7
Max speed (mph) 140.2

ähummmmmmm

CTS - 05 Fuck u and have a nice day!!!
peter_1976 JDM
30 december 2006 · 2 201 Inlägg

jag förstår inte hur dom kan får en ctr långsammare än cts. hör med hondaklubben. de flesta som äger en type r, gillar bankörning, vilket den bilen är mer inriktad på än corollan. jag tycker själc corollan är snygg. men det är 2 olika bilar. honda har satsat mer på racing o toyota mer på komfort.

AKKI-MRFUN
30 december 2006 · 686 Inlägg

tycker både cts o ctr är fina bilar...alla har ju olik smak så man kan inte säga vilken som e snyggare.men tycker de va lite konstigt det med top gear att dom fått ctr:en på 8,3 för ja vet själv har kört och har åkt med i min brors type r -04 som han hade..original gjorde den 6,6 som det sägs att dom ska göra. med catchback och k&n sportfilter gjorde den runt 6,0..tycker det va lite väl konstigt att dom har fått den på 8,3:S:S...cts:en vet jag inte om hehe har inte åkt i en men tror att dom går fint det e iaf vad jag hört.
plus att jag sj har kollat på många biltester på nätet o även top gear så har dom med fått ctr:en på 6,6:S

Senast redigerat av WHITE--RR (30 december 2006)

RushRacing
BMW 335 "Diskeyn" (2009)
martenj76
30 december 2006 · 19 Inlägg

Haha, ja och DÄR hör man ju verkligen vilken som låter bäst motormässigt... utan tvekan Tsporten... Hondan hörs ju knappt :-D

Red-n-Hot Rocker
30 december 2006 · 14 Inlägg

martenj76 skrev:
Haha, ja och DÄR hör man ju verkligen vilken som låter bäst motormässigt... utan tvekan Tsporten... Hondan hörs ju knappt :-D

Hmm... vaxproppar?

Without Honda there is no power
Albertoo
30 december 2006 · 538 Inlägg

T-Sport skrev:

CorollaRunX skrev:
Jag har hade ctr Men jag byte upp mig!
Det enda Fördelen CTR har är att chasit är optimalt från fabrik men det är också det enda!!
Du säger att CTR är 1 Sek snabbre skitsnack läs innan-till.

Top Gear har testat cts mot ctr

Corollla T Sport (CTS)
---------------------------
0-30mph (secs) 3.1
0-40mph (secs) 4.3
0-50mph (secs) 5.7
0-60mph (secs) 7.3
0-62mph (secs) 7.8
0-70mph (secs) 10
0-80mph (secs) 12
0-90mph (secs) 14.7
0-100mph (secs) 18.6
0-110mph (secs) 24
0-120mph (secs) 33.2
Max speed (mph) 132.7



Honda Civic Type-R
---------------------------
0-30mph (secs) 3.4
0-40mph (secs) 4.7
0-50mph (secs) 6.1
0-60mph (secs) 7.9
0-62mph (secs) 8.3
0-70mph (secs) 9.8
0-80mph (secs) 12
0-90mph (secs) 14.8
0-100mph (secs) 17.6
0-110mph (secs) 23.1
0-120mph (secs) 28.7
Max speed (mph) 140.2

ähummmmmmm

dröm siffror mannen. o det vet du om.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=31260
http://www.dinside.no/php/art.php?id=31190

här har u tester, på norska men siffror kan vi ju alla läsa!

du kan omöjligt jämföra de bilarna. självklart beror det på om du vill ha en "gubb" bil så tar du corollan eller om du vill ha mer racing så tar du hondan.

T-Sport
30 december 2006 · 19 Inlägg

dröm siffror mannen. o det vet du om.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=31260
http://www.dinside.no/php/art.php?id=31190

här har u tester, på norska men siffror kan vi ju alla läsa!

du kan omöjligt jämföra de bilarna. självklart beror det på om du vill ha en "gubb" bil så tar du corollan eller om du vill ha mer racing så tar du hondan!

Ähummmm igen!! inte mina siffror lille grabben men å andra sidan så kan man ju alltid vara enkelspårig och naiv som vissa... Om du ser vad jag skrev första gången så var det detta som var det väsentliga för just denna topic...
Men å andra sidan så tycker jag att du är vädigt stor i munnen eftersom du inte ens verkar äga/lagt upp en bil .... Har du ens körkort????? smile Jag SKITER i vilken som är snabbast det jag ville ha fram var att cts´n är mer av en sleeper till skillnad från ctr´n och vilka för och nackdelar båda bilarna har men vissa ska ju hålla stenhårt i hinken och spaden å ropa HOOOONDAAAAA... [så snälla Albertoo drop the lollipop]

Men vi kan redan dra slutsaterna pga trångsynta naiva "Hobbyexperter" som säger att Ctr´n är en mkt grym räser för den går 1 sek snabbare än cts´n MEN ändå har den inte lika mkt komfort eller samma höga standard på utrustningen som Cts´n.....

CTS - 05 Fuck u and have a nice day!!!
martenj76
30 december 2006 · 19 Inlägg

Punkt slut. ;-)

Eisenhut
30 december 2006 · 1 827 Inlägg

T-Sport skrev:
Men vi kan redan dra slutsaterna pga trångsynta naiva "Hobbyexperter" som säger att Ctr´n är en mkt grym räser för den går 1 sek snabbare än cts´n MEN ändå har den inte lika mkt komfort eller samma höga standard på utrustningen som Cts´n.....

Det roligaste av allt måste nog ändå vara att ni räknar prestanda i enbart acceleration.

CTR är en grym räcer, men det är ju absolut inte pga dess acceleration.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
T-Sport
30 december 2006 · 19 Inlägg

Eisenhut skrev:

T-Sport skrev:
Men vi kan redan dra slutsaterna pga trångsynta naiva "Hobbyexperter" som säger att Ctr´n är en mkt grym räser för den går 1 sek snabbare än cts´n MEN ändå har den inte lika mkt komfort eller samma höga standard på utrustningen som Cts´n.....

Det roligaste av allt måste nog ändå vara att ni räknar prestanda i enbart acceleration.

CTR är en grym räcer, men det är ju absolut inte pga dess acceleration.

Är jag Otydlig med vad jag menade med topic elr??

CTS - 05 Fuck u and have a nice day!!!
Eisenhut
30 december 2006 · 1 827 Inlägg

Hmm, din topic är rätt och slätt "CTR mot CTS". Så jag antog att det skulle inkludera allt.

Oavsett om det gäller rakt fram eller på bana så är CTR snabbare, men detta kan vi diskutera i oändlighet och ändå inte komma fram till något.

Tycker vi kan avrunda med att Corolla T-sport säkert är en väldigt trevlig bil, och med bra komfort som ni så gärna understryker. Medans CTR är också en väldigt trevlig bil men att man i det fallet kompromissat på komforten för att kunna få ner vikt mm för att göra den trevligare på bana.

Peace?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
T-Sport
30 december 2006 · 19 Inlägg

Sure !


Helt ärligt så tycker jag att båda är likvärdiga på sina sätt den ena är bättre än den andra på olika sätt.. Men ALLT hänger egentligen på den som ska köpa/köra bilen beroende på vad man är ute efter race elr komfort benisnålt elr törstig MM......

CTS - 05 Fuck u and have a nice day!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang