Krockad BMW 335i, Kostand??

lukaszza
30 maj 2016 · 3 Inlägg

Hej!

Var inbalandad i en seriekrock i en lånad BMW 335i Cab. Bilen har endast halvförsäkring så jag kommer få stå för kostanden vilket jag redan har svalt ner. sad Bilen är endast krockad framifrån. Alla ljus fungerar. Som det ser ut så är det endast framskärmen och huven som gick sönder av de strörre delarna (huven går inte heller att öppna, den är inbucklad framifrån). Strålkastarnas plastskydd är trassigt, men självaste ljusen är det inget fel på. Parkeringsensornerna är också trasiga, antingen en eller två. Tror jag krockade i ca 20-30km/h, inga airbags löstes ut och motorn fungerar som den ska. Inga missljud, och det enda bilens dator säger är att PDC inte fungarer och att nått är fel med strålkastrna. Njurarna klarade sig också men plasten som höll i dom gick sönder på ena sidan så tog bort den när jag åkte tillbaks med den. Finns ett sportluftfilter med extra intag vid njurarna, vet inte om den delen skadats

Nu lyder frågan, hur mycket skulle det kosta att fixa och om någon känner till nån verkstad som kan fixa det? Vet att det är svårt att bedöma utifrån bilder, och kan inte säga om något skadats i motorrummet, men hoppas på det bästa. Det måste vara en M-fram skärm med PDC-hål

Tack i förhand! Fler bilder finns i mitt album

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219195/219195-77ef70b5c681f3d72f740cc0f1d7dd01_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219195/219195-b5bb5eb5ccb6062611002f5f3c6d61a0_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219195/219195-2af566daf45434952bafd3d49cd21d95_tn.jpg

LocKtar Herr
30 maj 2016 · 1 722 Inlägg

Om du har tur så kanske du hittar delar med samma färgkod på bildelsbasen. Då skulle jag gissa vilt på att du kommer undan med en totalkostnad om du skruvar själv 10-15000? Om delarna måste lackas om 25-30000? Räknar med att framskärm, huv, frontspojler går på en 5000kr styck typ. Ska du lämna in till verkstad kommer det nog bli svindyrt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
zekezeke Vila i frid, pappa..
30 maj 2016 · 517 Inlägg

Lyktorna säljes, vad jag vet, endast komplett så där åker du på att köpa ny. Riktpris på en ny sån är väl strax under 10 tusen. Front och huv kan du ju alltid hitta på eftermarknaden utan att bli ruinerad, huv ca 3000, front 2500, kylargrillar 300:- styck.. kan ju tillkomma fler grejer men det är väl vad jag ser utifrån bilderna. sen är ju frågan hur det ser ut under huven och bakom froten? Kylare? slangar? ramar? spolarbehållare? osv.. och sen lack är väl det dyraste.. räkna på iaf 5 tusen (minst) per del om du ska få det schysst.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
fax110
30 maj 2016 · 344 Inlägg

Det första jag tänker på är att om du inte själv vållat olyckan så är det väl den vållandes försäkringsbolag som ska ta hand om alla bilarna som har skadats i krocken??

Eller har jag fel?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Kan ovanstående verkligen gälla ?
Håller man inte avståndet och kan bromsa in så är man väl själv vållande ?
Skulle vara intressant att veta vad som verkligen gäller ..
Det säkraste i försäkringsväg är väl om man blivit påkörd från en som kommer från vänster..roll

Senast redigerat av tommen1 (30 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
30 maj 2016 · 10 388 Inlägg

tommen1 skrev:
Kan ovanstående verkligen gälla ?
Håller man inte avståndet och kan bromsa in så är man väl själv vållande ?
Skulle vara intressant att veta vad som verkligen gäller ..
Det säkraste i försäkringsväg är väl om man blivit påkörd från en som kommer från vänster..roll

Det är det generella ja; du ska hålla ett sådant avstånd att du kan få stopp på din bil om framförvarande av någon anledning skulle bromsa.

( Du ska, egentligen, också hålla en sådan hastighet  (vilket då "ingen" gör) att du kan stanna om det skulle stå någon "mitt i" en snäv sväng, eller på andra sidan en backe/kulle eller liknande. )

Sen finns det som "alltid" lite undantag, som det alltid gör, men, vid en seriekrock där "du" kör någon i äschlet, är det väl då lite svårt att få till ett sådant undantag.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mikegbg
30 maj 2016 · 181 Inlägg

Bara plocka ner allt så ser du vilka delar du behöver köpa och byta ut ser inte ut och vara så farligt om allt fungerar.

min tickade kostnaderna iväg till 140k +  ser nästan likadant ut bara lite mer trasigt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152706/152706-9b36f23778938f0a483c5249041f69ed.jpg

Senast redigerat av mikegbg (30 maj 2016)

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 maj 2016 · 13 736 Inlägg

mikegbg skrev:
Bara plocka ner allt så ser du vilka delar du behöver köpa och byta ut ser inte ut och vara så farligt om allt fungerar.

min tickade kostnaderna iväg till 140k +  ser nästan likadant ut bara lite mer trasigt big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152706/152706-9b36f23778938f0a483c5249041f69ed.jpg

fast kostnaden dom räknar på när det gäller försäkringsärenden är så uppskruvat att det är löjligt
så det går inte att gå efter sånna beräkningar.


men det är bara att sätta sig och räkna vad varje del kostar att köpa på skroten sen lite mek blir sällan så blodigt om man inte har centralmonterad tumme. 

www.Ebay.de är en trevlig sida man kan hitta mycket saker på smile
utan ockrar priserna som dom har på skrotarna här i sverige.
sen är det bara att hitta en lackerare som lackar utan försäkringsbolagspriser som lär ha en vinstmarginal på 200% tanke på priserna dom tar ut.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mikegbg
30 maj 2016 · 181 Inlägg

Jo lite så är det dock var det utomstående besiktningsman också för dem köpte inte summan först, men allt går ju göra billigare själv

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
caromania Forummoderator
31 maj 2016 · 9 296 Inlägg

lukaszza skrev:
Var inbalandad i en seriekrock... Bilen är endast krockad framifrån.

Med andra ord så är det som en vanlig krock? Du höll för dåligt avstånd till framförvarande och körde in i röven på denne?

Surt läge. Visste du att bilen bara var halvförsäkrad när du provkörde?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2016 · 17 470 Inlägg

Under 40000 tror jag kanske går. Kanske.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rensvinf
1 juni 2016 · 528 Inlägg

Lider med dig.  Förmodar att du lånat bilen av en vän eller familj.  Jag kan föreställa mig att det känns rejält ledsamt att krocka dennes bil. Uppdatera gärna tråden med information om vad verkstaden debiterade.
En krock har ju alltid en tendens att bli rejält dyr.  Det är alltid mer saker som ska åtgärdas än vad man tänkt sig, och saker är alltid dyrare än man tror.

DasAuto
1 juni 2016 · 2 751 Inlägg

Lider med dig, men utan att veta hur du körde så finns det inte något jag hatar mer än folk som ligger nära bakom en. Så sjukt onödigt.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
it_mutt Avstängd
1 juni 2016 · 10 388 Inlägg

DasAuto skrev:
Lider med dig, men utan att veta hur du körde så finns det inte något jag hatar mer än folk som ligger nära bakom en. Så sjukt onödigt.

Så...du lider med TS som körde in i röven på framförvarande för att TS inte hade avstånd nog att hinna stanna?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-jimmy
1 juni 2016 · 377 Inlägg

it_mutt skrev:

DasAuto skrev:
Lider med dig, men utan att veta hur du körde så finns det inte något jag hatar mer än folk som ligger nära bakom en. Så sjukt onödigt.

Så...du lider med TS som körde in i röven på framförvarande för att TS inte hade avstånd nog att hinna stanna?

Kanske kröp fram en fet ekorre o la sig under fotbromsen så att han inte fick tillräcklig bromsverkan. sad

Vi vet ju inte.

DasAuto
1 juni 2016 · 2 751 Inlägg

it_mutt skrev:

DasAuto skrev:
Lider med dig, men utan att veta hur du körde så finns det inte något jag hatar mer än folk som ligger nära bakom en. Så sjukt onödigt.

Så...du lider med TS som körde in i röven på framförvarande för att TS inte hade avstånd nog att hinna stanna?

Alla kan göra fel. Eller är du en sådan som tycker att du är perfekt i alla situationer.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
it_mutt Avstängd
1 juni 2016 · 10 388 Inlägg

-jimmy skrev:

it_mutt skrev:

DasAuto skrev:
Lider med dig, men utan att veta hur du körde så finns det inte något jag hatar mer än folk som ligger nära bakom en. Så sjukt onödigt.

Så...du lider med TS som körde in i röven på framförvarande för att TS inte hade avstånd nog att hinna stanna?

Kanske kröp fram en fet ekorre o la sig under fotbromsen så att han inte fick tillräcklig bromsverkan. sad

Vi vet ju inte.

Nu när du säger det så kan det givetvis vara så....tänkte inte på de' wink


DasAuto skrev:

it_mutt skrev:

DasAuto skrev:
Lider med dig, men utan att veta hur du körde så finns det inte något jag hatar mer än folk som ligger nära bakom en. Så sjukt onödigt.

Så...du lider med TS som körde in i röven på framförvarande för att TS inte hade avstånd nog att hinna stanna?

Alla kan göra fel. Eller är du en sådan som tycker att du är perfekt i alla situationer.

Jag håller avståndet, just för att slippa "sånt här". Sen har väl inte "alla situationer" med detta att göra.

För -min- del tycker jag inte det minsta synd om någon som kör någon annan i äschlet. Just av anledningen att jag hatar folk som envisas med att gömma saker i mitt bagageutrymme för att sedermera ta tillbaka dessa på vägen...medan de kör.

Tycker, om något ,synd om framförvarande.


- - edit - -

Att jag inte tycker synd om ex.vis någon som kör in i äschlet på någon annan, innebär då givetvis inte per automatik att jag tycker det är "rätt åt dom". Det innebär just bara att jag inte tycker synd om personen ifråga.

Senast redigerat av it_mutt (1 juni 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Krist
2 juni 2016 · 716 Inlägg

Om jag vore dig skulle jag skruvat av del för del för att sedan placera allt på rad och se vad man kan rädda och vad som behövs nytt utav.
Förutsatt att du har plats för detta

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
M123
2 juni 2016 · 962 Inlägg

it_mutt skrev:

DasAuto skrev:
Lider med dig, men utan att veta hur du körde så finns det inte något jag hatar mer än folk som ligger nära bakom en. Så sjukt onödigt.

Så...du lider med TS som körde in i röven på framförvarande för att TS inte hade avstånd nog att hinna stanna?

Ja jag kan känna sympati och en av anledningarna är väl att jag själv varit med om att göra dragspel av en framförvarande 940. Blev trängd eller rättare filkapad och denne efter den manövern slog på en pallnit.
Inte mycket man kan göra då än att bromsa och hoppas på det bästa, ibland infaller inte det tyvärr.

Alla krockar som sker med påkörande bakifrån böhöver inte vara vållande av den påkörande.

Senast redigerat av M123 (2 juni 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2016 · 17 470 Inlägg

M123 skrev:

it_mutt skrev:

DasAuto skrev:
Lider med dig, men utan att veta hur du körde så finns det inte något jag hatar mer än folk som ligger nära bakom en. Så sjukt onödigt.

Så...du lider med TS som körde in i röven på framförvarande för att TS inte hade avstånd nog att hinna stanna?

Ja jag kan känna sympati och en av anledningarna är väl att jag själv varit med om att göra dragspel av en framförvarande 940. Blev trängd eller rättare filkapad och denne efter den manövern slog på en pallnit.
Inte mycket man kan göra då än att bromsa och hoppas på det bästa, ibland infaller inte det tyvärr.

Alla krockar som sker med påkörande bakifrån böhöver inte vara vållande av den påkörande.

Kan säga att jag lider med TS. Alla kan komma för nära ibland. Sen råka oturen slå till? Men pengar kostar det. Fast den som som kör på bakifrån är för det mesta skyldig, ja.

Jag har en dashcam i bilen. Då får man filmat vad som händer och diskussion är överflödig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang